Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: 2.5TDI overleden (Herrezen!)

  1. #1
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard 2.5TDI overleden (Herrezen!)

    Hallo allemaal,

    Helaas is afgelopen vrijdag mijn prachtige C5 Avant Quattro TipTronic S-Line 2.5TDI V6 180pk overleden. Terwijl ik rustig op de cruisecontrol aan het cruisen was op de snelweg (100), is er een snaar gesprongen (naar ik nu begrijp die de waterpomp aandrijft), waarna die tussen de distributieriem is gekomen, waardoor weer een nokkenas is gebroken, waarna de ellende niet meer te overzien was. Op zich merkte ik daar niet veel van, behalve dat de motor uitviel, en niet meer te starten was (wel ronddraaien, moeizaam).
    Na afgesleept te zijn (met de vriendelijke hulp van de politie, kabeltje achter de V70, rijbaan afgesloten(!), tsja, blijft een A6 hè...), heb ik de wagen naar een garage gebracht, en die hebben gisteren kunnen concluderen dat het einde oefening is.

    Ik had stilletjes nog de hoop dat het te repareren viel, maar nee... Lag niet aan het onderhoud, keurig altijd op tijd gedaan, zelfs preventief een automaat 'flush' gedaan bij ZF, en net een oliebeurt etc gehad.

    Waarom dit verhaal hier? Eigenlijk om advies te vragen wat nu te doen; verkopen aan handelaar, aan demontage bedrijf, zelf demonteren, toch opzoek naar een revisiemotor? Wat zouden jullie doen...? De auto is nog zo netjes, doodzonde. Maar die verschrikkelijke 2.5TDI hè, ook al dacht ik de motor te hebben die geen problemen (oa. nokkenas) zou hebben, motorcode BAU. Hij rijdt heerlijk, maar kan dus ook zomaar volledig in de soep draaien. En dat terwijl ik deze nu net 1,5jaar reed...

    Weet iemand een goed adres waar ze loop/sloop A6'n opkopen, voor een redelijke prijs?
    Of heeft iemand toch een adres waar ze de motor kunnen vervangen....?

    Dank voor het meedenken.
    Laatst gewijzigd door mishendr; 28-01-15 om 13:31. Reden: Hij doet het weer!
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line

  2. #2
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 2.5TDI overleden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mishendr Bekijk Berichten
    Hallo allemaal,

    Helaas is afgelopen vrijdag mijn prachtige C5 Avant Quattro TipTronic S-Line 2.5TDI V6 180pk overleden. Terwijl ik rustig op de cruisecontrol aan het cruisen was op de snelweg (100), is er een snaar gesprongen (naar ik nu begrijp die de waterpomp aandrijft), waarna die tussen de distributieriem is gekomen, waardoor weer een nokkenas is gebroken, waarna de ellende niet meer te overzien was. Op zich merkte ik daar niet veel van, behalve dat de motor uitviel, en niet meer te starten was (wel ronddraaien, moeizaam).
    Na afgesleept te zijn (met de vriendelijke hulp van de politie, kabeltje achter de V70, rijbaan afgesloten(!), tsja, blijft een A6 hè...), heb ik de wagen naar een garage gebracht, en die hebben gisteren kunnen concluderen dat het einde oefening is.

    Ik had stilletjes nog de hoop dat het te repareren viel, maar nee... Lag niet aan het onderhoud, keurig altijd op tijd gedaan, zelf preventief een automaat 'flash' gedaan bij ZF, en net een oliebeurt etc gehad.

    Waarom dit verhaal hier? Eigenlijk om advies te vragen wat nu te doen; verkopen aan handelaar, aan demontage bedrijf, zelf demonteren, toch opzoek naar een revisiemotor? Wat zouden jullie doen...? De auto is nog zo netjes, doodzonde. Maar die verschrikkelijke 2.5TDI hè, ook al dacht ik de motor te hebben die geen problemen (oa. nokkenas) zou hebben, motorcode BAU. Hij rijdt heerlijk, maar kan dus ook zomaar volledig in de soep draaien. En dat terwijl ik deze nu net 1,5jaar reed...

    Weet iemand een goed adres waar ze loop/sloop A6'n opkopen, voor een redelijke prijs?
    Of heeft iemand toch een adres waar ze de motor kunnen vervangen....?

    Dank voor het meedenken.
    Ik zou met Coen Donkers in Veghel eens contact opnemen die heeft in april mijn A6 opgehaald en de motor die daarin lag was net bij Hartog Tuning voorzien van nieuwe nokkenassen. Met een beetje mazzel hebben ze dat blok nog liggen en kan die zo er bij jouw ingelepeld worden... Was ook een 2.5TDI 180 pk Quattro dus da's geen probleem. Mogelijk heeft hij zelfs nog wat andere optie's.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  3. #3
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: 2.5TDI overleden

    Ik heb bij CD 90.000 km geleden (≈ 2 jaar) een ander 180 PK AKE-blok erin laten plaatsen met de cilinderkoppen van een BAU-motor, dus rollerklepstoters. Of het einde verhaal is hangt helemaal af van waar de economische grens bij jou ligt. Hoe krijg je het voor mekaar, een losschietende (multi?)riem...
    90 km/h-astronaut

  4. #4

    Standaard re: 2.5TDI overleden

    Riemen schieten wel vaker los, niet per se bij de 2.5TDI, maar in het algemeen. Als de bodemplaat er niet onder zit kan er zomaar een tak of zo in komen en tussen de riem en de rol komen, bijvoorbeeld.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #5
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 2.5TDI overleden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Riemen schieten wel vaker los, niet per se bij de 2.5TDI, maar in het algemeen. Als de bodemplaat er niet onder zit kan er zomaar een tak of zo in komen en tussen de riem en de rol komen, bijvoorbeeld.
    Goeie vraag, hoe dat kan, maar denk inderdaad ook iets ertussen geschoten. Ook al zit de bodemplaat er onder. Heb wel een 'tak' gehoord (als in:geluid) een paar honderd meter ervoor....

    CD heeft al een heel mooi aanbod gedaan, en lijkt erop dat ik mijn A6 kan behouden...! Als een kind zo blij! Slopen hoeft hoogstwaarschijnlijk dus niet, ik houd jullie op de hoogte. Wazzup01, dank voor de tip nog, kende uiteraard CD al van alle verhalen, maar was niet overtuigd van de haalbaarheid. Nu wel dus.
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line


  6. #6

    Standaard re: 2.5TDI overleden

    Succes!

    En ja, een takje kan. Ook met de plaat, uiteraard. Vaak gaat 't wel goed (dan valt de airco of de dynamo uit, bij sommige auto's.. bij anderen weer de stuurpomp). Als je pech hebt neemt-ie het een en ander mee, en in jouw geval dan idd je distributieriem..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  7. #7
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 2.5TDI overleden

    Kleine update: de auto heeft (te lang) bij een garage in de buurt gestaan, waar ze de goeie hoop hadden de boel te kunnen repareren. Maar na ruim een maand, werd het toch te complex. Nu een weekje geleden de auto op een trailer naar Coen Donkers, Veghel gebracht, daar gaat er nu een ander blok in. Zal rond de €2500 gaan kosten. Veel geld, maar voor dat geld koop ik niet een zelfde mooie wagen. Ik baal ervan dat ik niet meteen naar CD ben gegaan, dan had ik mijn wagen waarschijnlijk al een maand terug gehad.

    Ik was nog nooit bij CD geweest, maar het voelde als een warme douche. Meteen bij aankomst zie je dat je goed zit, van oude 80's tot de nieuwste S8's, prachtig om te zien. We hebben een korte rondleiding gehad, erg leuk en het vakmanschap en Audi-kunde druipen er vanaf. Jammer dat het vanuit Haarlem wat ver is, anders was ik er al veel vaker gekomen. Dat zal wel anders worden vanaf nu!

    Over mijn A6: na demontage de volgende conclusies: onderblok goed, is zelden iets mee mis. Beide nokkenassen kapot, kleppen-slepers meerdere afgebroken, scheuren in beide koppen. De bovenkant opnieuw opbouwen werd daarmee te duur, die koppen zijn kostbaar. Als dat wel mogelijk geweest was, had de reparatie rond de €1800 kunnen uitpakken.

    Ik hoop snel meer nieuws te hebben, en hopelijk ook mijn A6 terug!

    image.jpg
    Bij de vorige garage... (Niet CD dus)
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line

  8. Ad
  9. #8

    Standaard re: 2.5TDI overleden

    Wat een verhaal! Balen zeg.

    Goed dat CD het gaat fixen, is daar wel de juiste persoon voor

    Denk ook eens aan Hartog Tuning voor toekomstig onderhoud, da's vanuit Haarlem niet zo ver (Alkmaar) en daar zijn ze ook erg kundig en hebben veel kennis van Audi motoren (en de bijbehorende nukken daarvan)
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  10. #9
    Parvizio's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    471
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: 2.5TDI overleden

    Sterkte mishendr!

    En bedankt voor je verhaal :- ) ben benieuwd hoe het verder afloopt...

    Heb je ook toevallig ook foto's bij CD ?
    Schrijf en taalfouten zijn voorbehouden.

  11. #10
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Thumbs up Re: 2.5TDI overleden

    Update:

    YES, ik rij weer!! De mannen van Autoparts Veghel (aka Coen Donkers) hebben geweldig werk afgeleverd, mijn C5 is weer back on the road! KEURIG NETJES alles gedaan, ik kreeg de auto zelfs gewassen terug, en zelfs de sleepkabel en startkabels die ik achterin los had liggen (na de hele toestand op de snelweg) hadden ze keurig netjes opgeruimd! Echt top.

    De auto was na het inbouwen van een ruilmotor uitvoerig getest door diverse monteurs (meerdere tientallen kilometers), dus toen ik 'm maandag om 15:00 uur kwam ophalen waren uiteraard alle foutjes en dingetjes eruit. Nou, je raad het al, toen ik net weg was bij CD, viel mijn olietemperatuur meter naar 0... Hij had door dat hij daar weg ging en met mij mee naar huis moest, geen zin in, haha!
    No problem, is natuurlijk niet raar na zo'n enorme operatie dat er iets opduikt, terug naar CD en die hebben er toen meteen overwerk van gemaakt (3 uur!), waarna ik de auto helemaal 100% terug kreeg. Tussendoor dat ik moest wachten (ik had alle tijd) ben ik zelfs door Coen naar een restaurant gebracht, het was ondertussen etenstijd. Hij zou pas terugkeren MET mijn auto als het weer goed was! Uiteraard hebben ze het gefikst (helaas niet zo makkelijk als alleen even de sensor vervangen), en kon ik lekker 120KM naar huis toeren.

    Ik moest thuis alleen nog even mijn Fiscon opnieuw activeren, that's it. Nogmaals, ik baal dat ik niet meteen naar Veghel ben gegaan, had mij een paar honderd euro gescheeld...

    Ik ben dus weer happy de pappy, en kan CD van harte aanbevelen!
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line

  12. #11
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.5TDI overleden

    Gefeliciteerd
    Heb je er meteen een 4 liter V8 diesel in laten lepelen?
    90 km/h-astronaut

  13. #12
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI overleden (Herrezen!)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door atjong Bekijk Berichten
    Gefeliciteerd
    Heb je er meteen een 4 liter V8 diesel in laten lepelen?
    Haha, dat is nu elke keer de eerste vraag die ik krijg...! 😉 Nee hoor, gewoon de 2,5TDI... Drinkt al genoeg! Overigens stond die daar wel, een hele hal vol motoren, wachtend op een wissel... Sommige zelfs pas met 1000km erop!
    Laatst gewijzigd door mishendr; 28-01-15 om 15:11.

  14. #13
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.5TDI overleden (Herrezen!)

    Ja die staat daar altijd, ik mag ze volgende week weer even zien. Ik snap niet zo goed hoe sommige zo nieuw kunnen zijn.
    90 km/h-astronaut

  15. #14
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI overleden (Herrezen!)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door atjong Bekijk Berichten
    Ja die staat daar altijd, ik mag ze volgende week weer even zien. Ik snap niet zo goed hoe sommige zo nieuw kunnen zijn.
    Gewoon ff buurten, of ook een grote klus..? Is inderdaad apart, maar had iets te maken met dat sommige niet eens in een auto terecht komen. Zal wel duurder zijn om terug in het productieproces te zetten, dan om zo los weg te doen. En ik geloof dat ze CD ondertussen wel weten te vinden voor dit soort dingen! Ook "mooi" om die slachtplaats te zien, waar de gecrashte Audi ontmanteld worden, mooi werk. Afgezien van de kapotte wagens dan... 😭
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line

  16. #15
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.5TDI overleden (Herrezen!)

    Mijn wiellagers voor worden na 620.000 km vervangen.
    Welke 2.5 TDI heb je eigenlijk en heb je nog plannen om hem te laten chippen?
    90 km/h-astronaut

  17. #16
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI overleden (Herrezen!)

    180pk Quattro, is af-fabriek door ABT gechipt en op 220pk gezet... Zou nog steeds gelden, volgens CD. Dus verder geen plannen, op een comfort-knipper module en een comming-home licht module na. Liggen al klaar. En wellicht stempelveren.

    620.000, nice! Ooit heeft mijn broer een 100 5cyl. inlijn 2.3E op LPG (!) op die stand weggedaan, was oude auto van onze pa. Heeft hij (wij) nog steeds spijt van, wat een sloep was dat! Was C3 model met interieur en deurgrepen van de C4, super ruim.
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Posts
    60
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI overleden (Herrezen!)

    Je verhaal gelezen en wow! Blij dat je weer kunt rijden. Wens je nog vele probleemloze en veilige km's toe!

    mvg,
    AudiA6Limousine

  19. #18
    Quattro72's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2015
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI overleden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mishendr Bekijk Berichten
    Update:

    YES, ik rij weer!! De mannen van Autoparts Veghel (aka Coen Donkers) hebben geweldig werk afgeleverd, mijn C5 is weer back on the road! KEURIG NETJES alles gedaan, ik kreeg de auto zelfs gewassen terug, en zelfs de sleepkabel en startkabels die ik achterin los had liggen (na de hele toestand op de snelweg) hadden ze keurig netjes opgeruimd! Echt top.

    De auto was na het inbouwen van een ruilmotor uitvoerig getest door diverse monteurs (meerdere tientallen kilometers), dus toen ik 'm maandag om 15:00 uur kwam ophalen waren uiteraard alle foutjes en dingetjes eruit. Nou, je raad het al, toen ik net weg was bij CD, viel mijn olietemperatuur meter naar 0... Hij had door dat hij daar weg ging en met mij mee naar huis moest, geen zin in, haha!
    No problem, is natuurlijk niet raar na zo'n enorme operatie dat er iets opduikt, terug naar CD en die hebben er toen meteen overwerk van gemaakt (3 uur!), waarna ik de auto helemaal 100% terug kreeg. Tussendoor dat ik moest wachten (ik had alle tijd) ben ik zelfs door Coen naar een restaurant gebracht, het was ondertussen etenstijd. Hij zou pas terugkeren MET mijn auto als het weer goed was! Uiteraard hebben ze het gefikst (helaas niet zo makkelijk als alleen even de sensor vervangen), en kon ik lekker 120KM naar huis toeren.

    Ik moest thuis alleen nog even mijn Fiscon opnieuw activeren, that's it. Nogmaals, ik baal dat ik niet meteen naar Veghel ben gegaan, had mij een paar honderd euro gescheeld...

    Ik ben dus weer happy de pappy, en kan CD van harte aanbevelen!
    hoe heb je die fiscon geactiveerd als ik vragen mag? de mijne kan ik wel zien op mn telefoon maar kan niet koppelen. Rijd hij nog vandaag de dag?

  20. #19
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI overleden

    Oei, zou ik zo niet even snel meer weten. Moest wel met VAGCOM volgens mij opnieuw aanmelden. Kwam er op neer dat ik alles weer moest doen, alsof ik de module net geïnstalleerd had.

    De A6 rijdt nog steeds prima, issues die ik nu heb zijn:
    - achter-uitlijning niet te veranderen, want spoorstangen/ophanging zit helemaal vast. Euvel van Audi dat ze 2 verschillende metalen gebruiken die helemaal vast gaan zitten. Iemand nog ideeën hoe dat los gemaakt zou kunnen worden? Garage en uitlijngarage lukte het niet...Iemand...?
    - af en toe komt er een waarschuwing van de rem in beeld (groot rood uitroepteken tussen remschijven), de foutmelding komt van de ABS die niet weet in welke versnelling de automaat staat (VAGCOM uitgelezen, foutcode 01119). Automaat zelf geen foutmeldingen. Lijkt erop dat als ik de 'flippers/switches' aan het stuur om te schakelen NIET gebruik, het probleem weg blijft. Iemand....?
    - raar kraakje/bonkje af en toe vanuit rechts-voor. Garage heeft nog niks kunnen ontdekken, maar lijkt zich gedurende deze koude maanden niet te manifesteren. Denk zelf aan een rubber bus o.i.d., die bij warmer weer meer ruimte heeft, en daarom dus in de zomer hoorbaarder is. Iemand...?
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •