Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 59

Onderwerp: Tuning problemen A6 3.0TDI 2009

  1. #21

    Standaard

    Hartog-Tuning

  2. #22
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    sorry? wie?

    ik kan je slecht verstaan

    Is dat dat bedrijf met die forummeetingopendagmetleukeaanbiedingen?

    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  3. #23
    Jurgh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    48
    Posts
    5.956
    Kudos
    620
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard

    Hee grappig! Die naam heb ik hier eerder gehoord?
    Audi S6 2012 4.0 TFSI CoD ABT tuned -540p / 650Nm-
    Audi A1 2014 1.4 TFSI CoD Sport Edition Daytona Grey
    Jurgh Car Detailing / Glascoating / High-end Detailing www.detailing.nl -

  4. #24
    JR_A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    168
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Nog even een update...

    Na wat rond bellen bij diverse tuners ben ik er achter gekomen dat met EDC17 je wat geluk moet hebben of je wagen via ODB te tunen is of niet. Ze kunnen dit blijkbaar zien aan het nummer op de computer van je wagen.
    Het ziet er naar uit dat voor mijn wagen de computer open moet, iets waar ik niet echt gelukkig van wordt.
    'tis dan namelijk visueel te zien dat er aan de wagen geprutst is en dat kan problemen geven bij garantie kwesties...
    De meeste tuners doen hier (zoals verwacht) erg makkelijk over, totdat je echt iets aan de hand hebt.

    'k Heb intussen wel een tuner gevonden, die de wagen ook daadwerkelijk kan tunen, al is het dan via de computer.
    Hij gaat eerst nog even nakijken a.h.v. het nummer van de computer of de doos open moet of niet.

    Wordt vervolgd...
    A6 3.0TDI bi-turbo TipQ S-line 2014 - Estoril Blue

  5. #25
    JR_A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    168
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Vandaag de tuning laten uitvoeren bij Auto Tuning Heinz in Aalst (België).
    Zoals verwacht ging het niet de ODB, maar wel via de computer.
    Op zich is de tuning gelukt, maar er dook wel iets onverwachts op.

    Standaard behoorde mijn wagen 211pK en 500Nm te hebben, althans volgens het boekje.
    Echter...de Dyno gaf aan dat de wagen 213pK en maar 434Nm had!
    De tuners hebben het vermogen naar een nette 293pk gebracht, maar de trekkracht is beperkt tot 500Nm en niet de verwachte 600Nm. De 500Nm is wel vlak vanaf 2000 tot 4000 toeren.
    Blijkt dat de wagen nog met een ouder type versnellingsbak is uitgerust, die hogere krachten niet (langdurig) aan kan.
    Erg vreemd verhaal. Kan nu natuurlijk niet meer terug naar Audi om verhaal te halen.
    Heeft iemand anders dit ook voor gehad?

    Rare is dat mijn vorige A6 van 475Nm naar 575Nm getuned is (bij andere tuner), terwijl dit dezelfde versnellingsbak zou zijn...
    Stel me dan wel vragen bij de betrouwbaarheid van deze getallen of we hebben enorm geluk gehad dat de versnellingsbak er niet onderuit gevlogen is.

    Maar efin, op zich maakt het allemaal niet zoveel uit.
    De wagen loopt geweldig en vooral hernemen boven de 100 is fantastisch veel sneller.
    Heb 'm nog niet echt kunnen laten gaan vanwege het slechte weer, maar dat komt nog wel.
    Laatst gewijzigd door JR_A6; 07-10-09 om 22:21.
    A6 3.0TDI bi-turbo TipQ S-line 2014 - Estoril Blue


  6. #26
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JR_A6 Bekijk Berichten
    Blijkt dat de wagen nog met een ouder type versnellingsbak is uitgerust, die hogere krachten niet (langdurig) aan kan.
    Erg vreemd verhaal. Kan nu natuurlijk niet meer terug naar Audi om verhaal te halen.
    Heeft iemand anders dit ook voor gehad?
    Toevallig onlangs een mailtje gestuurd naar ZF. (fabrikant van de TT)
    In de 4F VFL zit de ZF 6HP19A, die slechts geschikt zou zijn voor 420 Nm. Voorts zou deze bak een reserve hebben van 20%.
    Gevraagd aan ZF hoe dit zit en wat voor bak er in de FL zit. De oude bak met deze specificaties zou dan absoluut niet toereikend zijn.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden

  7. #27
    JR_A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    168
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Toevallig onlangs een mailtje gestuurd naar ZF. (fabrikant van de TT)
    In de 4F VFL zit de ZF 6HP19A, die slechts geschikt zou zijn voor 420 Nm. Voorts zou deze bak een reserve hebben van 20%.
    Gevraagd aan ZF hoe dit zit en wat voor bak er in de FL zit. De oude bak met deze specificaties zou dan absoluut niet toereikend zijn.
    Dit lijkt exact te kloppen. Kom net van de dealer en de koppelomvormer van mijn wagen is electronisch begrensd op 500Nm: 420 + 20% = 504Nm.
    De 420Nm zit ook dicht in de buurt van de 434, welke ze gemeten hebben op de bank.

    Vreemde blijft dat de 211pk topQ versie in België volgens de specificaties toch echt 500Nm zou moeten hebben.
    Lijkt erop dat het een tikfout is, daar de 240pk versie van de 3.0TDI tipQ volgens de specs 450Nm heeft.
    Verder heeft de oude A6 een andere schakelbak, die blijkbaar meer koppel aankan.

    Ook de dealer raad aan om de wagen niet boven de 500Nm te laten uitgaan om schade op lange termijn te voorkomen, dus ik ga het zo laten. Moest wel nog even denken aan de website van Den Hartog tuning. Daar staan geen specificaties hoever een bepaald model getuned kan worden, maar enkel dat het maximale gedaan wordt om de wagen goed en veilig te tunen. Die gast heeft dat goed, maar vooral eerlijk bekeken. Ik was gisteren toch wat teleurgesteld om dat de gemaakte verwachtingen niet ingelost werden. Echter, na een goede testrit bij droog weer...wat een beest
    A6 3.0TDI bi-turbo TipQ S-line 2014 - Estoril Blue

  8. Ad
  9. #28
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Mijn interpretatie van de discusie hierover op motortalk.de (blijft lastig dat technisch Duits)
    is dat het vooral de eerste serie betreft met de 225 pk motoren.
    De 450 nm voor die bak zou al kiele kiele zijn.

    Vanaf de 233/240 pk generatie zou het versterkt moeten zijn.
    (hoop ik dan toch wel)
    Pedro tuned de bakken wel boven de 500NM trouwens.

    Meestal 550-575NM

    Pedro??
    Wat is jouw info hier over?
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  10. #29
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    @JR_A6
    Je hebt wel gelijk, jouw motor had aan de 500 Nm moeten komen.
    De motoren van Audi worden in België alleen geknepen qua vermogen, koppel blijft gelijk
    BMW doet dit ook overigens.
    Bij tuning van deze motoren moet je dezelfde specificaties kunnen bereiken als de 240 Pk uitvoeringen.
    Heb ook standaard 233 Pk exemplaren gezien met rollentestbank-resultaten met wat meer Pk en een koppel van 480 Nm. Elektronische begrenzing heb ik nog niet van gehoord.


    Wat mij ook is opgevallen. Inmiddels 2 tests gelezen met 3.0 tdi 240 Pk/500 Nm. Deze motoren zijn qua acceleratie niet sneller als de 233 Pk uitvoeringen, en gelet op de koppeltoename met 50 Nm, zou dit wel zo logisch zijn. Audi geeft zelf ook in zijn specificaties aan dat acceleratie een stuk sneller moet verlopen met de vernieuwde motor.

    Begin me zo langzamerhand af te vragen of het geen marketing truck is om niet achter te blijven bij BMW.
    De BMW’s 3.0 diesel hebben trouwens allemaal de 6HP26A, geschikt voor max. 600 Nm.
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 08-10-09 om 19:25.

  11. #30
    JR_A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    168
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Wat ik vooral vreemd vind, is dat mijn vorige A6 van 2006 als basis vertrok van 211pk (225 uitvoering) en 450Nm en na tuning uit kwam op 285pk en 575Nm. We hebben toen drie wagens laten tunen met allemaal ongeveer dezelfde waardes en alle drie hebben we dik 150k gereden zonder enig probleem. Die schakelbak kon dat dus perfect aan.
    Raar dat bij de update van de A6 de schakelbak in één keer minder aan kan, terwijl meer beloofd wordt.
    Één van mijn collega's rijd nog steeds met de getunede 2006 versie.
    Ik heb met hem afgesproken om één van de weken eens te kijken welke wagen het snelste is.
    Cijfermatig gezien zou hij het moeten halen, maar ik heb een vermoeden dat bij mijn A6 het vermogen vroeger en langer aanwezig is. Verwacht dat we ongeveer even snel zullen zijn.

    Wordt wederom vervolgd.
    A6 3.0TDI bi-turbo TipQ S-line 2014 - Estoril Blue

  12. #31
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JR_A6 Bekijk Berichten
    Wat ik vooral vreemd vind, is dat mijn vorige A6 van 2006 als basis vertrok van 211pk (225 uitvoering) en 450Nm en na tuning uit kwam op 285pk en 575Nm. We hebben toen drie wagens laten tunen met allemaal ongeveer dezelfde waardes en alle drie hebben we dik 150k gereden zonder enig probleem. Die schakelbak kon dat dus perfect aan.
    Raar dat bij de update van de A6 de schakelbak in één keer minder aan kan, terwijl meer beloofd wordt.
    Wordt wederom vervolgd.
    Ik had met het antwoord van de dealer inzake elektronische begrenzing geen genoegen genomen, maar dat is iets persoonlijks. Ik zie graag bewijs in de vorm van andere bestelnummers voor de bakken etc.
    U heeft het trouwens over de schakelbak, ik over de tiptronic.
    In ons woordgebruik is schakelbak handbak.

    Nog refererend aan een post eerder, de 240 Pk heeft echt 500 Nm, is geen typefout. (zie ook bijlage)
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 08-10-09 om 20:31.

  13. #32
    JR_A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    168
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    @Hansyii: ik bedoel inderdaad tiptronic.
    Ik weet niet goed of het nog zin heeft om verhaal te halen bij de dealer.
    De wagen is immers getuned en dus vervalt eigenlijk de garantie.

    We zouden de wagen van mijn collega op de bank kunnen laten zetten en kijken wat daar uitkomt.
    Deze wagen is identiek aan de mijne en nog niet getuned.
    A6 3.0TDI bi-turbo TipQ S-line 2014 - Estoril Blue

  14. #33
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JR_A6 Bekijk Berichten
    We zouden de wagen van mijn collega op de bank kunnen laten zetten en kijken wat daar uitkomt.
    Deze wagen is identiek aan de mijne en nog niet getuned.

    Dat zou ik zeker doen, gelet op gemeten waardes van jouw auto in originele staat.

    Nog even extra gechecked:
    3.0 tdi 211 pk FL moet inderdaad 500 Nm hebben
    2.7 tdi 163 pk FL moet 380 Nm hebben

    Alleen het vermogen wordt dus geknepen.
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 09-10-09 om 16:14.

  15. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eszes Bekijk Berichten
    Met een hele grote boog om Ziptuning heenlopen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parma Bekijk Berichten
    reden?

    Zie ze als de Kwik-fit van de chiptuners..
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

  16. #35
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leon Bekijk Berichten
    Zie ze als de Kwik-fit van de chiptuners..
    Is de volgende vraag: Wat is er dan niet goed aan Kwik-Fit?
    Dus....

  17. #36
    JR_A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    168
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Toevallig onlangs een mailtje gestuurd naar ZF. (fabrikant van de TT)
    In de 4F VFL zit de ZF 6HP19A, die slechts geschikt zou zijn voor 420 Nm. Voorts zou deze bak een reserve hebben van 20%.
    Gevraagd aan ZF hoe dit zit en wat voor bak er in de FL zit. De oude bak met deze specificaties zou dan absoluut niet toereikend zijn.
    Dag Hansyii,

    Heb je ooit nog antwoord gekregen van ZF?
    Zag nl. je post op motor-talk.de.
    A6 3.0TDI bi-turbo TipQ S-line 2014 - Estoril Blue

  18. #37
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JR_A6 Bekijk Berichten
    Dag Hansyii,

    Heb je ooit nog antwoord gekregen van ZF?
    Zag nl. je post op motor-talk.de.
    Nee, ik heb hem net nog maar eens verzonden.

    Ondertussen wel wat frappante dingen gevonden.
    Dit is de mail:

    Ich habe eine Frage über Audi A6 3.0 TDI 233PS/450 Nm. Tiptronic.

    Es gibt immer wieder Diskussionen (in Foren) über das Automatikgetriebe 6HP19A.

    Einer sagt, das getriebe ist geeignet für 400 Nm, anderen sagen 420 Nm max, wieder anderen sagen 450 Nm max.

    Ich weiss, es gibt in dieser Serie verschiedene Getriebe, z.B. 6HP19, 6HP19(FL)A, 6HP(HL)A, 6HP19E, 6HP19X und 6HP19TÜ.

    Ist in Audi A6 3.0 TDI bis oktober 2008 tatsächlich 6HP19(FL)A montiert?

    Für wieviel Nm Max. sind dieser Getriebe geeignet? Und der Wandler?

    Seit oktober 2008 gibt es den A6 FL. Dieser hat 240 PS/500 Nm.
    Wird in dieser A6 noch immer ZF Automatikgetriebe gebaut, und ja, welcher Type usw.

    Ich danke Ihnen voraus für Ihre Antwort.

    Mit freundliche Grüsse,

    Hans vR


    PM,
    Ich habe schon entdeckt das es beim 6HP28 drei Ausführungen gibt für 440 Nm, 600 Nm und 650 Nm.
    zie bijlage

    Aber in andere Dokumentation wird von ZF wieder 700 Nm angegeben.

    Gibt es so etwas auch für 6HP19A?

    Es gibt auch ein BMW X6 50i mit 6HP19 TÜ Getriebe und 600 Nm.
    Und BMW Alpina mit 6HP19 Getriebe und 500 Nm.

    Dann würde mann denken nicht alle 6HP19 Getriebe sind für max. 400 oder 450 Nm.


    Ik krijg steeds meer het idee dat het max. koppel dus mede wordt bepaald door de toegepaste koppelomvormer. (zie pdf van 6HP28)
    Ook heb ik het idee dat de verhalen, die de ronde deden, gebaseerd waren op algemene info van ZF.

    In de BMW 5 zit de 6HP26, maar het zegt mij vooralsnog niets, als er in een X6 50i een 5HP19TÜ zit en er blijkbaar verschillende koppelomvormers bestaan.
    De conclusie, die anderen hebben getrokken, dat in de BMW 5 een zwaardere bak hangt als in de A6, durf ik nu niet te trekken.
    Die conclusie zou je wel trekken als je de algemene info van ZF leest.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 13-10-09 om 23:24.

  19. #38
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Het antwoord van ZF:

    Hallo H.,

    Es gibt von ZF Typenblätter, in denen die offiziellen Bedatungen enthalten sind. Darüber hinaus kann es immer Sonderzulassungen geben, welche vom einzelnen Fahrzeughersteller oder Tuner selbst zu verantworten sind. Diese geben auch nur Ihre Erfahrungen über Umbauten von serienmäßigen Fahrzeugen bekannt. Beim Tunen von Fahrzeugen mit Automatikgetrieben sollte man prinzipiell darauf achten, dass das Automatikgetriebe von den Schaltkennlinien, Schaltzeiten her ebenfalls angepsst wird, da sich sonst die Lebendauer des Getriebes wesentlich verkürzen kann. Die einzelnen Typenblätter können Sie unter ZF.com einsehen.

    Mit freundlichen Grüßen
    Jürgen Matzenbacher
    Technischer Kundendienst
    Dokumentation
    Pkw-Antriebstechnik

  20. #39
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Nog een antwoord van ZF ontvangen.
    Wat ik al dacht, heeft de gebruikte koppelomvormer ook grote invloed op wat de bak uiteindelijk aankan.

    Hallo H.

    Am 15.10. habe ich Ihnen bereit eine Antwot zugesendet. Möglicherweise war sie fehlgeschlagen.

    Doch ich beantworte die Frage auch gerne wieder.
    In den Foren werden zu meist subjektive Meinungen dargestellt, die auf keinerlei technischen und fachlichen Hintergrund basieren. Die ZF erstellt über jedes Produkt ein technisches Deckblatt, in dem die wichtigsten, allgemeinen Daten über das Produkt enthalten sind. Darüber hinaus ist es immer möglich, dass der Fahrzeughersteller abweichende Motorisierungen verbaut mit einer Sonderfreigabe des Getriebeherstellers. So ist es immer möglich, dass es unterschiedliche Angaben geben kann, die sich aber immer noch im erlaubten Toleranzbereich befinden. Entscheident ist in solchen Fällen der verwendete Drehmomentwandler und eine entsprechend geänderte Lamellenbestückung in den Kupplungen. Solche Änderungen sind nur in den Stücklistenunterlagen ersichtlich, die aber nicht nach außen gegeben werden. In der Anlage finden Sie ein solches Deckblatt für das 6HP19A mit den allgemeinen Daten.

    Mit freundlichen Grüßen
    Jürgen Matzenbacher
    Technischer Kundendienst
    Dokumentation
    Pkw-Antriebstechnik

  21. #40
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Nog een antwoord van ZF ontvangen.
    Alleen weten we nog niet welke koppelomvormer er in zit.

    450/600/650 Nm ?

    W255RH-
    4GWK TTD = 450 nm

    W270RH-
    4GWK TTD = 600 nm

    of

    ZDW260RH-4GWK = 650 nm

    Kan het nergens vinden tot nu toe.
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •