sorry? wie?
ik kan je slecht verstaan
Is dat dat bedrijf met die forummeetingopendagmetleukeaanbiedingen?
Hartog-Tuning
Hee grappig! Die naam heb ik hier eerder gehoord?
Audi S6 2012 4.0 TFSI CoD ABT tuned -540p / 650Nm-
Audi A1 2014 1.4 TFSI CoD Sport Edition Daytona Grey
Jurgh Car Detailing / Glascoating / High-end Detailing www.detailing.nl -
Nog even een update...
Na wat rond bellen bij diverse tuners ben ik er achter gekomen dat met EDC17 je wat geluk moet hebben of je wagen via ODB te tunen is of niet. Ze kunnen dit blijkbaar zien aan het nummer op de computer van je wagen.
Het ziet er naar uit dat voor mijn wagen de computer open moet, iets waar ik niet echt gelukkig van wordt.
'tis dan namelijk visueel te zien dat er aan de wagen geprutst is en dat kan problemen geven bij garantie kwesties...
De meeste tuners doen hier (zoals verwacht) erg makkelijk over, totdat je echt iets aan de hand hebt.
'k Heb intussen wel een tuner gevonden, die de wagen ook daadwerkelijk kan tunen, al is het dan via de computer.
Hij gaat eerst nog even nakijken a.h.v. het nummer van de computer of de doos open moet of niet.
Wordt vervolgd...
Vandaag de tuning laten uitvoeren bij Auto Tuning Heinz in Aalst (België).
Zoals verwacht ging het niet de ODB, maar wel via de computer.
Op zich is de tuning gelukt, maar er dook wel iets onverwachts op.
Standaard behoorde mijn wagen 211pK en 500Nm te hebben, althans volgens het boekje.
Echter...de Dyno gaf aan dat de wagen 213pK en maar 434Nm had!
De tuners hebben het vermogen naar een nette 293pk gebracht, maar de trekkracht is beperkt tot 500Nm en niet de verwachte 600Nm. De 500Nm is wel vlak vanaf 2000 tot 4000 toeren.
Blijkt dat de wagen nog met een ouder type versnellingsbak is uitgerust, die hogere krachten niet (langdurig) aan kan.
Erg vreemd verhaal. Kan nu natuurlijk niet meer terug naar Audi om verhaal te halen.
Heeft iemand anders dit ook voor gehad?
Rare is dat mijn vorige A6 van 475Nm naar 575Nm getuned is (bij andere tuner), terwijl dit dezelfde versnellingsbak zou zijn...
Stel me dan wel vragen bij de betrouwbaarheid van deze getallen of we hebben enorm geluk gehad dat de versnellingsbak er niet onderuit gevlogen is.
Maar efin, op zich maakt het allemaal niet zoveel uit.
De wagen loopt geweldig en vooral hernemen boven de 100 is fantastisch veel sneller.
Heb 'm nog niet echt kunnen laten gaan vanwege het slechte weer, maar dat komt nog wel.
Toevallig onlangs een mailtje gestuurd naar ZF. (fabrikant van de TT)
In de 4F VFL zit de ZF 6HP19A, die slechts geschikt zou zijn voor 420 Nm. Voorts zou deze bak een reserve hebben van 20%.
Gevraagd aan ZF hoe dit zit en wat voor bak er in de FL zit. De oude bak met deze specificaties zou dan absoluut niet toereikend zijn.
Dit lijkt exact te kloppen. Kom net van de dealer en de koppelomvormer van mijn wagen is electronisch begrensd op 500Nm: 420 + 20% = 504Nm.
De 420Nm zit ook dicht in de buurt van de 434, welke ze gemeten hebben op de bank.
Vreemde blijft dat de 211pk topQ versie in België volgens de specificaties toch echt 500Nm zou moeten hebben.
Lijkt erop dat het een tikfout is, daar de 240pk versie van de 3.0TDI tipQ volgens de specs 450Nm heeft.
Verder heeft de oude A6 een andere schakelbak, die blijkbaar meer koppel aankan.
Ook de dealer raad aan om de wagen niet boven de 500Nm te laten uitgaan om schade op lange termijn te voorkomen, dus ik ga het zo laten. Moest wel nog even denken aan de website van Den Hartog tuning. Daar staan geen specificaties hoever een bepaald model getuned kan worden, maar enkel dat het maximale gedaan wordt om de wagen goed en veilig te tunen. Die gast heeft dat goed, maar vooral eerlijk bekeken. Ik was gisteren toch wat teleurgesteld om dat de gemaakte verwachtingen niet ingelost werden. Echter, na een goede testrit bij droog weer...wat een beest
Mijn interpretatie van de discusie hierover op motortalk.de (blijft lastig dat technisch Duits)
is dat het vooral de eerste serie betreft met de 225 pk motoren.
De 450 nm voor die bak zou al kiele kiele zijn.
Vanaf de 233/240 pk generatie zou het versterkt moeten zijn.
(hoop ik dan toch wel)
Pedro tuned de bakken wel boven de 500NM trouwens.
Meestal 550-575NM
Pedro??
Wat is jouw info hier over?
@JR_A6
Je hebt wel gelijk, jouw motor had aan de 500 Nm moeten komen.
De motoren van Audi worden in België alleen geknepen qua vermogen, koppel blijft gelijk
BMW doet dit ook overigens.
Bij tuning van deze motoren moet je dezelfde specificaties kunnen bereiken als de 240 Pk uitvoeringen.
Heb ook standaard 233 Pk exemplaren gezien met rollentestbank-resultaten met wat meer Pk en een koppel van 480 Nm. Elektronische begrenzing heb ik nog niet van gehoord.
Wat mij ook is opgevallen. Inmiddels 2 tests gelezen met 3.0 tdi 240 Pk/500 Nm. Deze motoren zijn qua acceleratie niet sneller als de 233 Pk uitvoeringen, en gelet op de koppeltoename met 50 Nm, zou dit wel zo logisch zijn. Audi geeft zelf ook in zijn specificaties aan dat acceleratie een stuk sneller moet verlopen met de vernieuwde motor.
Begin me zo langzamerhand af te vragen of het geen marketing truck is om niet achter te blijven bij BMW.
De BMW’s 3.0 diesel hebben trouwens allemaal de 6HP26A, geschikt voor max. 600 Nm.
Wat ik vooral vreemd vind, is dat mijn vorige A6 van 2006 als basis vertrok van 211pk (225 uitvoering) en 450Nm en na tuning uit kwam op 285pk en 575Nm. We hebben toen drie wagens laten tunen met allemaal ongeveer dezelfde waardes en alle drie hebben we dik 150k gereden zonder enig probleem. Die schakelbak kon dat dus perfect aan.
Raar dat bij de update van de A6 de schakelbak in één keer minder aan kan, terwijl meer beloofd wordt.
Één van mijn collega's rijd nog steeds met de getunede 2006 versie.
Ik heb met hem afgesproken om één van de weken eens te kijken welke wagen het snelste is.
Cijfermatig gezien zou hij het moeten halen, maar ik heb een vermoeden dat bij mijn A6 het vermogen vroeger en langer aanwezig is. Verwacht dat we ongeveer even snel zullen zijn.
Wordt wederom vervolgd.
Ik had met het antwoord van de dealer inzake elektronische begrenzing geen genoegen genomen, maar dat is iets persoonlijks. Ik zie graag bewijs in de vorm van andere bestelnummers voor de bakken etc.
U heeft het trouwens over de schakelbak, ik over de tiptronic.
In ons woordgebruik is schakelbak handbak.
Nog refererend aan een post eerder, de 240 Pk heeft echt 500 Nm, is geen typefout. (zie ook bijlage)
@Hansyii: ik bedoel inderdaad tiptronic.
Ik weet niet goed of het nog zin heeft om verhaal te halen bij de dealer.
De wagen is immers getuned en dus vervalt eigenlijk de garantie.
We zouden de wagen van mijn collega op de bank kunnen laten zetten en kijken wat daar uitkomt.
Deze wagen is identiek aan de mijne en nog niet getuned.
Nee, ik heb hem net nog maar eens verzonden.
Ondertussen wel wat frappante dingen gevonden.
Dit is de mail:
Ich habe eine Frage über Audi A6 3.0 TDI 233PS/450 Nm. Tiptronic.
Es gibt immer wieder Diskussionen (in Foren) über das Automatikgetriebe 6HP19A.
Einer sagt, das getriebe ist geeignet für 400 Nm, anderen sagen 420 Nm max, wieder anderen sagen 450 Nm max.
Ich weiss, es gibt in dieser Serie verschiedene Getriebe, z.B. 6HP19, 6HP19(FL)A, 6HP(HL)A, 6HP19E, 6HP19X und 6HP19TÜ.
Ist in Audi A6 3.0 TDI bis oktober 2008 tatsächlich 6HP19(FL)A montiert?
Für wieviel Nm Max. sind dieser Getriebe geeignet? Und der Wandler?
Seit oktober 2008 gibt es den A6 FL. Dieser hat 240 PS/500 Nm.
Wird in dieser A6 noch immer ZF Automatikgetriebe gebaut, und ja, welcher Type usw.
Ich danke Ihnen voraus für Ihre Antwort.
Mit freundliche Grüsse,
Hans vR
PM,
Ich habe schon entdeckt das es beim 6HP28 drei Ausführungen gibt für 440 Nm, 600 Nm und 650 Nm.
zie bijlage
Aber in andere Dokumentation wird von ZF wieder 700 Nm angegeben.
Gibt es so etwas auch für 6HP19A?
Es gibt auch ein BMW X6 50i mit 6HP19 TÜ Getriebe und 600 Nm.
Und BMW Alpina mit 6HP19 Getriebe und 500 Nm.
Dann würde mann denken nicht alle 6HP19 Getriebe sind für max. 400 oder 450 Nm.
Ik krijg steeds meer het idee dat het max. koppel dus mede wordt bepaald door de toegepaste koppelomvormer. (zie pdf van 6HP28)
Ook heb ik het idee dat de verhalen, die de ronde deden, gebaseerd waren op algemene info van ZF.
In de BMW 5 zit de 6HP26, maar het zegt mij vooralsnog niets, als er in een X6 50i een 5HP19TÜ zit en er blijkbaar verschillende koppelomvormers bestaan.
De conclusie, die anderen hebben getrokken, dat in de BMW 5 een zwaardere bak hangt als in de A6, durf ik nu niet te trekken.
Die conclusie zou je wel trekken als je de algemene info van ZF leest.
Het antwoord van ZF:
Hallo H.,
Es gibt von ZF Typenblätter, in denen die offiziellen Bedatungen enthalten sind. Darüber hinaus kann es immer Sonderzulassungen geben, welche vom einzelnen Fahrzeughersteller oder Tuner selbst zu verantworten sind. Diese geben auch nur Ihre Erfahrungen über Umbauten von serienmäßigen Fahrzeugen bekannt. Beim Tunen von Fahrzeugen mit Automatikgetrieben sollte man prinzipiell darauf achten, dass das Automatikgetriebe von den Schaltkennlinien, Schaltzeiten her ebenfalls angepsst wird, da sich sonst die Lebendauer des Getriebes wesentlich verkürzen kann. Die einzelnen Typenblätter können Sie unter ZF.com einsehen.
Mit freundlichen Grüßen
Jürgen Matzenbacher
Technischer Kundendienst
Dokumentation
Pkw-Antriebstechnik
Nog een antwoord van ZF ontvangen.
Wat ik al dacht, heeft de gebruikte koppelomvormer ook grote invloed op wat de bak uiteindelijk aankan.
Hallo H.
Am 15.10. habe ich Ihnen bereit eine Antwot zugesendet. Möglicherweise war sie fehlgeschlagen.
Doch ich beantworte die Frage auch gerne wieder.
In den Foren werden zu meist subjektive Meinungen dargestellt, die auf keinerlei technischen und fachlichen Hintergrund basieren. Die ZF erstellt über jedes Produkt ein technisches Deckblatt, in dem die wichtigsten, allgemeinen Daten über das Produkt enthalten sind. Darüber hinaus ist es immer möglich, dass der Fahrzeughersteller abweichende Motorisierungen verbaut mit einer Sonderfreigabe des Getriebeherstellers. So ist es immer möglich, dass es unterschiedliche Angaben geben kann, die sich aber immer noch im erlaubten Toleranzbereich befinden. Entscheident ist in solchen Fällen der verwendete Drehmomentwandler und eine entsprechend geänderte Lamellenbestückung in den Kupplungen. Solche Änderungen sind nur in den Stücklistenunterlagen ersichtlich, die aber nicht nach außen gegeben werden. In der Anlage finden Sie ein solches Deckblatt für das 6HP19A mit den allgemeinen Daten.
Mit freundlichen Grüßen
Jürgen Matzenbacher
Technischer Kundendienst
Dokumentation
Pkw-Antriebstechnik