Dat is niet P&P.......je hebt nu mechanisch bediende kleppen en dat moeten electrieke worden.
Dat is een forse ombouw denk ik zo.
ik denk dat je fout bent... bij die "mechanische" klima worden de kleppen ook elektrisch aangestuurd... daar hangen geen mechanische stangetjes aan en dergelijke maar elektrische stekkers.
hetgene ik bedoelde is of dat je de pinbezetting moet aanpassen of niet.
voor de rest is het plug and play... is al meer gedaan!
als je dit aanpast heb je alleen geen blazers in de B-stijl
Bij welke dealers hebben jullie de componentenschutz er af laten halen?
ik ben bij een dealer in Duitsland geweest, maar die kon het niet.
Hij wist wel hoe die foutcodes moest uitlezen ed, maar wist ook niet dat je de gateway ook moest coderen.
Verder maar niet meer op ingegaan.
Bij een Nederlandse dealer lukte het ook niet vanwege een foutcode die ze bij PON moesten navragen.
De monteur had zeker verstand van zaken, kon alleen niet vrijgeven omdat PON van mening is dat je de delen maar via het officiele dealernetwerk nieuw moest kopen!!!
Waanzin natuurlijk.
Ik heb het clima paneel van een demontage bedrijf gekocht uit een demontage auto.
Het ligt hier nu maar te liggen, zou het graag vrij gegeven willen hebben.
Ik zoek nu alleen nog een dealer die het wel kan.
Ik heb inmiddels al twee keer betaald zonder resultaat.
Wie o wie kan mij helpen.
Greetingz,
Pluto.
Kunnen jullie, expliciet, aangeven bij welke dealer jullie dit hebben laten uitvoeren? Ook ik heb een nieuwe Climatronic Comfort (Digitale) gekocht en ingebouwd. In mijn auto zat de Climatronic Basic (Manuele). Alleen de dealer zegt dit niet vrij te kunnen geven (componentenprotectie en inregelen basisafstellingen). De reden zou zijn dat de auto standaard is afgeleverd met de Basic en dan niet zomaar een Comfort ingebouwd kan worden. De databas van Audi (Fazit) heeft alleen de gegevens van auto zoals die destijds is afgeleverd. Ik zoek dus een dealer die dit al een keer heeft gedaan en het dan ook zeker kan. Ik begrijp uit jullie berichten dat het bij jullie al gedaan is en ik zou daarom graag van jullie weten bij welke dealer. Alvast bedankt.
Het vreemde is, dat er best veel op het internet geschreven is over het ombouwen van klima ‘basic’ naar klima ‘comfort’. Wat je heel veel leest is dat het kan. Vaak staat er dan dat het een kwestie is van: ‘basic’ eruit, ‘comfort’ erin en coderen met VAGCOM. Oh ja, en dat je naar de dealer moet om de componentenprotectie eraf te laten halen. Oké, er staat dan ook dat je een foutmelding krijgt, maar daar valt of staat de klima ‘comfort’ niet mee. Zoals ik al eerder hierboven heb geschreven loop je al tegen het probleem dat het lastig is om een dealer te vinden die hieraan mee wilt werken. Hun conclusie is dat het gewoonweg niet kan, althans, zij hebben gewoonweg niet de middelen om het te kunnen doen. Een vraag waar medeforummers het hebben laten doen geeft, jammer genoeg, geen antwoord. Oké, het is vakantietijd dus het kan…..
Ik ben er dan ook maar zelf in gedoken. Het volgende is er aan de hand. Uiteindelijk heb ik de dealer gevraagd om alleen de componentenprotectie te laten verwijderen. De rest zou ik dan wel zelf doen. Kwestie van programmeren, toch? Enfin, de klima ‘comfort’ werkt nu in iedergeval. Best gaaf! Tja, en dan uitlezen met VAGCOM……
De foutmeldingen:
01087 - Basic Setting Not Performed
005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation
02785 - Right Front Upper Body Outlet Position Sensor (G388)
Potentiometer voor ventilatieopening rechtsvoor (G388) (V238)
02763 - Potentiometer for Indirect Ventilation Flap Motor (G330)
Potentiometer voor Stellmotor van indirecte Ventilatieklep (G330) (V213)
01592 - Air Quality Sensor (G238)
Sensor Luchtkwaliteit (G238)
00732 - Potentiometer in Positioning Motor for Right-Hand Footwell Flap (G140)
Potentiometer (G140) in Stelmotor (V108) (voetenruimte links)
01087 - Basic Setting Not Performed
Dit komt omdat het apparaat nieuw is. Heb je een gebruikte dan heb je deze foutmelding niet. Kwestie van de basisafstelling uitvoeren en klaar ben je?! Dus niet, om de basisafstelling uit te kunnen voeren mogen er geen foutmeldingen zijn opgeslagen in de stuurmodule. Dus eerst maar de andere foutmeldingen oplossen.
02785 - Right Front Upper Body Outlet Position Sensor (G388) (V238)
De aanduiding stelmotor van luchtrooster rechtsvoor -V238- geldt alleen bij een airconditioning van de uitvoering ‘comfort’. Bij wagens met een airconditioning van de uitvoering ‘basic’ wordt de stelmotor aangeduid met stelmotor van luchtrooster linksvoor -V237-.
Bij wagens met een airconditioning van de uitvoering ‘basic’ worden de kleppen voor het linker- en rechterdashboardrooster door stelmotor voor dashboardrooster linksvoor -V237- bediend (de stelmotor zit rechts op de airconditioning; beide kleppen zijn via een as met elkaar verbonden. Bij een airconditioning van de uitvoering ‘comfort’ wordt elke klep afzonderlijk door een stelmotor bediend.
02763 - Potentiometer for Indirect Ventilation Flap Motor (G330)
Deze stelmotor is alleen ingebouwd bij wagens met een airconditioning van de uitvoering ‘comfort’. Bij wagens met een airconditioning van de uitvoering ‘basic’ is deze stelmotor niet ingebouwd (de opening in de airconditioning is afgesloten en de klep wordt niet ingebouwd).
01592 - Air Quality Sensor (G238)
Het interieurluchtfilter is er in verschillende uitvoeringen. De beide filters (met of zonder absorptie-koolfilter) hebben een verschillende luchtweerstandswaarde. De regelcurve voor de aansturing van aanjager ventilatie -V2- die in de weergave- en bedieningseenheid (Climatronic-regelapparaat -J255-) (uitvoering ‘basic’ en ‘comfort’) is geprogrammeerd, is hierop afgestemd. Bij wagens met een klima ‘basic’ wordt een filterelement zonder absorptie-koolfilterelement ingebouwd. Bij deze wagens is geen sensor voor luchtverontreiniging -G238- ingebouwd. Bij wagens met een klima ‘comfort’ wordt een filterelement met absorptie-koolfilterelement ingebouwd. Bij deze wagens is een sensor voor luchtverontreiniging -G238- ingebouwd. Sensor voor luchtverontreiniging -G238- is alleen ingebouwd bij wagens met een airconditioning van de uitvoering ‘Comfort’.
00732 - Potentiometer in Positioning Motor for Right-Hand Footwell Flap (G140)
Deze stelmotor is op deze plek alleen ingebouwd bij wagens met een airconditioning van de uitvoering ‘comfort’. Bij wagens met een airconditioning van de uitvoering ‘basic’ zit deze stelmotor aan de rechterzijde van de airconditioning Bij wagens met een airconditioning van de uitvoering ‘basic’ is aan de linker kant geen stelmotor ingebouwd. Bij wagens met een airconditioning van de uitvoering ‘basic’ worden de linker- en rechtervoetenruimteklep door stelmotor voor linkervoetenruimteklep -V108- bediend (beide kleppen zijn via een koppelstang met elkaar verbonden, de stelmotor zit rechts op de airconditioning). Bij een airconditioning van de uitvoering ‘comfort’ wordt elke klep afzonderlijk door een stelmotor bediend.
Deze foutmeldingen zijn niet zomaar op te lossen. De hele verwarmingskast, onder het dashboard, is ook anders bij de uitvoering ‘comfort’. Natuurlijk zijn de stelmotoren, die ook de sensor bevatten, te koop via bv ebay. De vraag is alleen of je al het werk erin wilt steken. Het hele dashboard moet eruit, want anders kom je niet bij de verwarmingskast. 02785 en 00732 werken wel, alleen worden ze door één kant aangestuurd. 02763 en 01592 werken dus niet, alleen is de vraag of je dit merkt in de auto.
Wat betreft de dealer: die heeft enigszins wel gelijk. De uitvoeringen zijn te verschillend van elkaar. Wat ben ik ermee opgeschoten, de weergave in de MMI is wel leuk…..
Vertel.......... leg uit........ Je bent, volgens mijn informatie, namelijk de eerste die dit roept! Volgens mij heb je een online-verbinding nodig met Audi AG in Duitsland?
Dan nog is de vraag welke gegevens er in het stuurapparaat geplaatst moet worden om vrij te geven. VIN, WSC-code, dealer-code etc.
Ik ben heel erg benieuwd.......
Okee Leon,
kun jij dit dan ook doen?
Ik ben al bij een Duitse en twee Nederlandse dealers geweest die het niet voor elkaar kregen om de component protectie eraf te krijgen.
Heeft me inmiddels al een aardige cent gekost zonder enig resultaat.
Enfin, de module ligt nu thuis op zolder stof te happen.
Ik heb hem al in de auto gehad en verschillende aansturingen mee uitgevoerd die ook werkten.
Maar zou gauw ik de VAGCOM los haal, is er meteen weer de component protectie.
Dus ik ben naar iemand of een dealer op zoek die dit eraf kan halen.
Greetingz,
Pluto.
@Pluto,
Ik heb de componenten protectie bij PON dealer in Soest eraf laten halen. Je moet wel aangeven dat het alleen om de CP gaat en niet het inregelen. Daar gaat het namelijk fout. Het systeem in Duitsland weet niet dat je overgestapt bent van 'basic' naar comfort. Dat kan ook niet volgens het systeem. Zie mijn verhaal hierboven. Bij mij ging het in eerste instantie ook niet. Toen heb ik aangegeven dat ze alleen de CP moesten verwijderen, meer niet. De rest zou ik dan wel zelf doen. En dat ging dus wel! De kosten waren 38 euro.