Van de Mosat??
Ik moet bij woorden als training en Israel ook direct aan iets anders denken...
Hoi Rave,
Ik heb vandaag ff zitten Skypen met mijn Noorse en Zweedse collega.
Ik het zuiden van Zweden heb je voldoende aan gewone diesel en winterbanden.
Ik het noorden is het verstandig de lokale diesel te tanken.
Ze hebben wel degelijk Winter Diesel daar. Dus zorgen dat je tank bijna leeg is als je naar het Noorden rijdt.
Verdere maatregelen vinden ze beide overbodig.
Suc6,
André
Ik dacht inderdaad altijd dat er een hoeveelheid benzine in de diesel gemengt werd. Dus niet lees ik. Ik ben nu wel benieuwd wat er dan speciaal is aan de winter diesel in het hoge noorden. Wat is dat antivlok spul dan precies?
Meet even voordat je vertrekt je koelvloeistof.
Hier bij ons in noorwegen vriest het geregeld -30 (3 uur van Oslo af)
denk ook aan je ruitenwisservloeistof (vorige winter in Nederland gevuld en halverwege Zweden was het tankje stijf bevroren.
Zorg uiteraard voor een goede accu.
Winterbanden met meer dan 5mm profiel
bij mijn a6je zit die dompelaar gewoon ingebouwd in het motorblok (via een vriesdop) en houdt de koelvloeistof lekker op 60 graden.
verder zit er ook een coupe verwarmer die de binnenkant verwarmt.
Heerlijk om zo s'morgens zonder te krabben in een voorverwarmde auto aan te rijden.
Stemt me toch al gerust. Ik weet nog niet naar waar we net gaan, maar het is eerder in het zuiden van Zweden hoor.
De winterbanden liggen sinds vandaag klaar en zullen er volgende week op gaan. Ik ben niet zinnes om deze winter ineens 50000km te rijden, dus die 5 mm profiel haal ik nog wel tegen dat het zover is denk ik .
De ruitenwisservloeistof kan ik voor zorgen. Ik heb zelf een bus met vloeistof staan die, indien puur gebruikt, -60° kan verdragen (als ik het etiket mag geloven).
De accu heb ik ook al aan gedacht. De wagen zal tegen dat we vertrekken 5 jaar oud zijn en bij mijn weten zit er nog steeds de originele accu in. Ik heb nog nooit startproblemen gehad en behoudens de keer dat men in de garage de auto aan de VASkast gehangen heeft en de boel zo 3 kwartier op contact stond, heeft de accumeter nog nooit onder de 100% geweest. Laat ons hopen dat het met de koude ook zo blijft.
De dompelaar zie ik zo niet zitten. Als het niet écht hoeft laat ik dat werk en die kost liever zo. Per slot van rekening zie ik me na dit jaar niet meer naar het hoge noorden trekken per auto, laat staan in de winter.
In alle geval allemaal ongelooflijk bedankt voor alle tips!