Even goed kijken of het de pakking van het uitlaatspruitstuk is en niet een luchtlekkage langs de verstuiver. (dit blaast ie af bij het uitlaatspruitstuk)
Hi All,
Mijn eerste bericht, dus stel me even voor:
Nu dik 6 maanden ben ik de trotse bezitter van een A6 sedan 3.0, 2004. Nog iedere dag kijk ik er weer naar uit opweg te gaan, een gevoel dat ik jullie hier gelukkig niet hoef uit te leggen
Na aankoop gelijk een grote/long life beurt laten uitvoeren met als extra nieuwe bakolie.
Zonder enige problemen inmiddels 15.000 km verder, nu toch helaas het eerste manco te pakken.....
Sinds een paar dagen komt er bij het stilstaan een uitlaatlucht in de auto. Met de motorkap open blijkt deze uitlaat lucht aan de rechter kant van het blok vandaan te (te ruiken, niet te zien) er is niet te horen of te merken aan de motor overigens. Vandaag op het werk met een spiegeltje en lamp kunnen zien dat er rond het uitlaatspruitstuk, metname bij cilinder 1 dikke zwarte smurrie opbouwt, ook zie je een trilling waar er dus waarschijnlijk uitlaat lucht ontsnapt. Voorzover ik kan zien is het de pakking die lekt.
Op internet en ook dit forum kan ik geen vergelijkbare gevallen vinden. Is iemand bekend met dit probleem?
Wat moet er uitgebouwd worden om de uitlaatpakking, of wellicht het hele spruitstuk te vervangen? (het is de kant, rechts, waar ook het luchtfilter zit)
Alvast bedankt voor jullie advies en ervaring, groeten,
Joram
Dank Michiel voor je reactie.
Vandaag weer even de auto de werkplaats ingereden en met wat technische collega's gekeken. Het is zonder spiegeltje en lamp niet goed te zien dus het is even pielen.
Nu we het beter bekeken hebben blijkt er misschien toch wat anders aan de hand. Rond de voorste uitlaatpoort en her en der op het spruitstuk zit zwarte vettige smurrie. Wellicht vreemd want deze vettigheid verwacht je toch niet als uitlaatgas.
Boven / voor het uitlaatspruitstuk loopt rubber slang (met daaromheen staaldraad) waar denk ik lucht van of naar de intercooler / turbo doorheen loopt. Het lijk nu alsof deze slang aan de onderhand ergens lek is en vet/olie achtige smurrie op het spruitstuk blaast.
Is de lucht van of naar de turbo / intercooler zo vet?
Update:
1.jpg
Gister besloten zelf wat beter te kijken. Omdat ik al eens het luchtfilter gedemonteerd had om een lampje te vervangen was dit een makkelijke eerste stap en durfde ik het wel aan.
2.JPG
De rubber slang die mogelijk lek is nu veel beter te zien.
3.jpg
Dit rubber deel was ook makkelijk te verwijderen, erg vet maar na eerste inspectie geen lek te vinden.....
4.jpg
Aan een kant een spuitbus met de juiste diameter ter afdichting en in het ander uiteinde de dop van deze bus met een gat er in om lucht door heen te blazen en zo de slag af ter persen. Maar helaas geen gat in de slang.
5.JPG
Terug naar het blok. Bij de voorste cilinder uitlaatpoort / spruitstuk is dit te zien.
6.JPG
Na de vettige koolaanslag verwijderd te hebben is ook het probleem gevonden....
Tot hier mijn zelf sleutel avontuur. Volgens mij is dit lek niet zomaar te dichten met een nieuwe pakking, het lijkt haast wel of het ontsnappende uitlaatgas een "kanaaltje" heeft gemaakt in het aluminium.
Dat is theoretisch mogelijk als er meerdere elementen samenkomen die normaal niet samenkomen. Vloeistof/olie kan een boel.
Net als water ook een slijtende werking kan hebben op een stalen schip.
Hopen dat de reparatie meevalt maar het ziet er niet goed uit, spruitstuk ff demonteren om de balans op te kunnen maken
Dat is iddook mogelijk dat er daar een te hoog zuurstofgehalte en of klein luchtbelletje heeft gezeten in het alu.
Die kanaaltjes horen er in, dit is om de overdruk die onstaat als er lekkage is langs het branderplaatje te laten ontsnappen naar buiten ipv de carter in te blazen. Als je de verstuiver op die plek er uit trekt zal die ook wel onder de drek zitten. Waarschijnlijk dus je branderplaatje niet goed of de spanveer van de verstuiver.
Tikt de wagen niet harder dan normaal?
Kijk dat wist ik ook niet handige info waarsch dus ooit eens een injector vervangen zonder branderplaatje, beginnersfout nr 1
Zorg alleen dat je garage een normale rekening presenteert een forumlid beleefde anders
http://www.audiforum.nl/forum/motor-...je-2-7tdi.html
Interessant, ik snap alleen niet helemaal hoe het zit. Is het brander plaatje op deze tekening te zien?
kop.JPG
Betekend dit dan ook dat als spanveer of branderplaatje goed gemonteerd wordt het lekken voorbij is?
Nee, loopt (nu liep ) zonder tikken.
Ja, nummertje 18 is het branderplaatje en nummertje 15 is de spanveer. Nummer 17 is een oliekering die ongeveer halverwege de verstuiver zit.
Dat zou zomaar eens kunnen, ik zou eerst die verstuiver eruit trekken en kijken hoe die eruit ziet. Waarschijnlijk zit die onder de smurrie en ook het gat waarin de verstuiver zit. Dit zal eerst goed schoongemaakt moeten worden zodat je kan zien of er beschadeging in de kop zit of alleen het branderplaatje. Als het alleen het branderplaatje is dan kun je dit vernieuwen en kijken of de zaak dan weer afdicht.
De eerste reactie op mijn vraag:
Was ook de juiste! De punten gaan dus naar Michiel, bedankt!
Auto bij een Audi gespecialiseerde garage achtergelaten. Helaas voor mij had de eigenaar/monteur dit probleem nog niet eerder bij de hand gehad. Ze hebben daarom toch eerste het uitlaat spruitstuk uitgebouwd, om er vervolgens achter te komen dat de verstuiver aan het afblazen was.
Na een nieuw branderplaatje en spanveer was het probleem verholpen.
500 E lichter ben ik weer vrolijk op weg!
Groeten en bedankt.
Das niet zo handig van die garage, als zulke zwarte drek uit je uitlaat kanaal komt is er veel meer aan de hand.
Dan moet de motor een extreem olie verbruik hebben en super blauw roken....
Wel fijn dat de auto weer super rijd!