Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29

Onderwerp: Wervelkleppen herstellen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Wervelkleppen herstellen

    Gisterenavond na een ritje Alblasserdam auto gestart en plots brandt het motormanagement lampje. Gelukkig vlot thuisgeraakt en direct VAG-COM eraan. Wat eruit kwam was hetvolgende:
    P2011 - Intake Manifold Flap; Bank 2: Electrical Malfunction

    Ook nog:
    004120- Intake Manifold Runner (Bank 2): Lower limit not reached
    P1018 - 001 - Upper Limit Exceeded



    Het lijkt er dus op dat één van mijn wervelkleppen het voor bekeken gehouden hebben.

    Op zich rijdt de auto nog goed ondanks ik vind dat hij ietsje meer rookt in het optrekken.
    Zo'n complete wervelklep lijkt me vrij duur te zijn. Een twee jaar terug zijn ze nog eens goed schoon gemaakt, ondanks er weinig roet inzat (gewoon preventief).

    Wat ik op internet veel lees, is dat het asje dat het motortje met de kleppen verbindt uitslijt. Hiervoor zijn herstelsetjes te koop. Oa deze:
    http://www.darksidedevelopments.co.u...-manifold.html

    Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Of beter de kleppen compleet met motortje vervangen?

    tnx
    Gert
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Ik heb ze ook vervangen, na de melding had ik ook de hoop dat een reparatieset voldoende was.

    Helaas sloten de kleppen zowiezo niet meer goed af doordat ze versleten waren, dit weet je enkel door het eerst los te halen.

    gr

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Heb het herstelsetje maar besteld. Komt komende dinsdag aan.
    Heb het asje er dinsdag mooi terug opgezet, even de klep.over en weer bewogen en voorlopig blijft de fout weg. Ik maak hopelijk kans :-)
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Even een, bleek later, onopgelost feit oprakelen.

    De foutmelding kwam stilaan terug, in eerste instantie met de melding "intermittend" ernaast. Na een paar korte ritjes en veel starten terug het lampje aan.

    Het valt me op wanneer ik enkele malen handmatig motor en wervelklep over en weer beweeg en de foutcode dan wis, de fout langere tijd wegblijft.

    De klep compleet vervangen is en blijft een dure operatie, dus zou als laatste redmiddel heel dat ding eens van de motor willen losmaken en reinigen. Volgens mij zit er geen speling op de klepjes en het motortje draait flink over en weer. Vuil en roetaanslag lijken mij een plausibele verklaring waarom de fout even weg blijft als je handmatig de boel over en weer beweegt.

    Heeft er nu iemand een "How-to" hoe heel die boel los te maken? Ik ga niet zomaar wat lopen te schroeven. De klep zelf demonteren staat in diverse You-tube filmpjes beschreven, maar de klep demonteren van het motorblok lijkt me onvindbaar.

    Bedankt alvast!

  5. #5
    hansdevogel89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    571
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land
    '00 Audi TT 225 quattro APX, ibiswit
    Teller/IMMO/ECU/Sleutel/ABS/Airbag aanpassingen (VCDS 16.7, smok magic dash can, FVDI v21, KESS/KTAG, Vag dash can 5.29, Carprog v7.28)


  6. #6
    hansdevogel89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    571
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Via ebay is het trouwens nog best betaalbaar om gewoon het hele ding te vervangen

    059129712BQ voor rechts
    059129711CK voor links

    http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=...712bq&_sacat=0
    '00 Audi TT 225 quattro APX, ibiswit
    Teller/IMMO/ECU/Sleutel/ABS/Airbag aanpassingen (VCDS 16.7, smok magic dash can, FVDI v21, KESS/KTAG, Vag dash can 5.29, Carprog v7.28)

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Zoiets kan ik inderdaad wel gebruiken . Bedankt!

    Das inderdaad stukken goedkoper via Ebay woow

    Auto moet uiteraard wel betrouwbaar blijven... Hebben jullie daar ervaring mee met dergelijke dingen via Ebay aan te schaffen?
    Elektronisch materiaal koop ik zo wel vaker en de kwaliteit varieert.
    Ondanks het stukken goedkoper is dan origineel Audi blijft een 300 eurotjes toch nog een hoop geld.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    32
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    hoi,

    ik heb juist hezelfede probleem.

    is blok 2 nu rechts(kant bestuurde) of links(kant passagier??

    heeft er imand de bewerking om deze inlaat collector te vervangen?
    en valt het mee kwa uitvoering?
    bedankt alvast

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Vaak zijn het de lagers van de as van de wervelkleppen. Dat zie je pas als je de wervelkleppenhuis demonteert.
    Als je beetje handig bent kost je ca 1 uurtje om beide kanten repareren.
    Gewoon gebruikte wevelklephuizen op de kop tikken. Deze kosten ca. 100,- / stuk, zijn zowel bij audi als bij vw gebruikt. Bij voorkeur zelf gaan afhalen zodat je de lagering kunt controleren.
    Je kunt zelfs alleen de kleppen-as met de (plastic) lagers vervangen, gewoon overzetten als je niet een L en R uitvoering kunt vinden.
    Alle afdichtingen zijn van rubber dus het blijft bij de kosten van de wervelklep.
    Via Donkers in Veghel of via de onderdelenlijn zijn deze volop te vinden.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Blok 2 is inderdaad de bestuurderskant.

    Probleem is dat ik dat moet doen als ik de auto een dag of 2 niet nodig heb. Je weet maar nooit dat er wat misgaat. Altijd handig dat ik met het vrouwtje haar auto materiaal kan bijhalen dan.

    Die herstelsetjes zijn voor een prikje op ebay te koop. Demonteren,reinigen en kijken wat er precies mis is. Nadeel is dat ik de boel even moet terug plaatsen, want 2 dagen is het maximum dat ik die auto kan missen. Zonder klep rijdt dat ding niet zeker...

    Hoe kan de ecu nu eigenlijk foute posities herkennen van dat ding?
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    32
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    hey,
    casR

    ik las op de meeste fora dat je beste de hele inlaat collecotor kunt vervnagen aangezien deze volledig uitslijten.
    be je zeker dat het met het reparatie setje opgelost is?
    ow ok een uurtje valt goed mee. heb je ergens een lijstje met de bewerkingen?
    thanks voor je snelle reactie

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Het is voor mij al weer enige tijd geleden dat ik de wervelkleppen heb gerepareerd. Een audi dealer vraagt voor een reparatie tussen de €1000,- en €1200,- voor. Op de diverse fora, staat ook oplossingen als het actuator vervangen of het verbindingsstangetje, maar daar kon ik aan mijn auto niet aan ontdekken. Alles werkte naar behoren.
    Op onderstaande foto heb ik de lagers van de wervelkleppen omcirkelt en met streepjes aangegeven waar deze bij de kleppen zijn gemonteerd.
    Bij twijfel demonteer je even 1 kant en kun je gelijk zie wat er aan mankeert. Hoe dit precies moet ben ik vergeten, maar het spreekt voor zich. Je kunt het huis eruit draaien dus niet alle slangen hoeven helemaal weg, verbindingsstangetje kun je met een grote schroevendraaier loswippen.
    Je kunt hierin geen fouten maken en het is alleen maar de lucht inlaat die je open maakt, helemaal niets bijzonders

    wervelkleppen.jpg

  14. #13
    hansdevogel89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    571
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Dat is ook wat ik zou doen als je de tijd hebt, gewoon de boel openmaken en kijken wat er precies scheelt, waarschijnlijk ben je voor een appel en een ei klaar.

    En als je geen zin hebt in gedoe dan 2 ebay dingen erop , mijn ervaring met dat soort onderdelen is goed. Ze geven 2 jaar garantie (volgens mij meer dan Audi geeft op OEM onderdelen) en ze hebben er in elke advertentie al 600+ verkocht.
    Ze zijn origineel VAG, maar dan gereviseerd en versterkt staat er in de advertentie
    '00 Audi TT 225 quattro APX, ibiswit
    Teller/IMMO/ECU/Sleutel/ABS/Airbag aanpassingen (VCDS 16.7, smok magic dash can, FVDI v21, KESS/KTAG, Vag dash can 5.29, Carprog v7.28)

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    32
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    ow super en het setje bestel ik dit gewoon op http://www.darksidedevelopments.co.u...-manifold.html ?
    of hebben jullie een betere referentie? en is deze setje compleet?

    ik zag op ebay inderdaad ook de inlaatcollector staan er staat Bv rechts dan neem ik aan dat het de rechtse die ik nodig heb
    ben gewoon aan het zien wat ik ga overwegen volgende week gooi ik het even open
    hansdevogel en CASR bedankt voor je hulp

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pegpeg Bekijk Berichten
    ow super en het setje bestel ik dit gewoon op http://www.darksidedevelopments.co.u...-manifold.html ?
    of hebben jullie een betere referentie? en is deze setje compleet?
    Misschien te laat, maat toch nog een reaktie van mij. Het setje zijn niet de juiste onderdelen, de lagers van de kleppen ontbreken, de verbindingsstang tussen de actuator en de kleppen is meestal niet de oorzaak van het probleem.

  17. #16
    Blaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    569
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Dat setje van hierboven van darkside developments is een setje wat je gewoon bij de dealer kan bestellen met nummer 059 198 212. Kost iets van 15 euro ofzo. Maar dit is vaak niet het hele probleem zoals @CasR al schreef.
    In de wervelklep zit een as die plastic lagers heeft. Als die zijn uitgesleten krijg je foutcodes.
    Ik heb al zitten denken of ik die lagers niet kan 3D printen maar weet niet welk materiaal de originele van gemaakt zijn.

    Coen Donkers levert geen losse asjes oid. Wel de hele wervelklep voor €350 per kant. Of hij schrijft het weg in je ecu voor €500. Er zijn namelijk genoeg mensen die niet het nut van die kleppen inzien anders dan milieutechnisch.
    Laatst gewijzigd door Blaas; 26-10-14 om 22:25.

  18. #17
    Hettijo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    54
    Posts
    50
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Ik heb de EGR laten uitprogrameren in combinatie met het tunen van mijn Audi. Dit was kosten technisch voordelig. Het tunen heeft als voordeel meer vermogen en een beter verbruik. Voor naar wat ik heb begrepen heb de EGR alleen milieu technisch nodig.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Het uitprogrammeren is ook een oplossing, je vermogen bij lagere toeren neemt iets af, het is voor iedereen persoonlijk of je daar iets van merkt.

    Andere wervelkleppen kun je bij een demontage bedrijf kopen. Zoals ik al eerder heb geschreven kun je gewoon gebruikte wervelkleppen kopen zolang de plastic glij lagers maar in orde zijn ( links op rechts maakt voor de glijlagers niets uit je kunt ze gewoon overzetten).
    Coen Donkers is niet zo sterk in gebruikte delen, heeft voornamelijk zo goed als nieuw onderdelen.
    Daar komt bij dat de VW wervelkleppen identiek zijn, maar wel goedkoper !

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wervelkleppen herstellen

    Vandaag een dagje vrij, mooi weer, dus hét moment om eens aan die wervelklep te beginnen.
    Heel de boel losgemaakt en net als ik het wervelklephuis van de motor wou nemen blijkt er nog een bevestigingspunt van de koelvloeistofontluchtingsleiding vast te zitten. Deze zit met een bout op de motor vastgeschroefd.
    Volgens Hansdevogel zijn documentatie moet die ook gelost worden om het handeltje van de motor te kunnen nemen. Nou, als ik die bout losmaak lekt er koelvloeistof. Om die laatste af te tappen, zoals ook de doc zegt, ben ik wat plat qua autokennis, dus heb me hier niet aan gewaagd. Mede omdat ik de wervelklepjes prima van bovenaf kon bekijken.

    Dmv een EGR klep reiniger en een doek heel de boel proper gemaakt. Blijkt nu dat wanneer je de klepjes sluit (het asje van de stappenmotor naar de klep is losgemaakt), je een schurend geluid hoort. De andere wervelklep lijkt dit niet te doen.
    Blijkbaar zitten de klepjes te dicht tegen de voorkant aan (weg van het asje) en schuren ze daarom.

    Waar het asje van de stappenmotor op toekomt, zit een vergrendelingsclips. Ik heb die ietsje opengewrongen en nu draaien de klepjes mooi in het midden zonder te schuren.

    Na alles weer gemonteerd te hebben en na een proefrit (de auto heeft merkelijk meer kracht in lage toeren), VAG-COM eraan, maar toch weer die dekselse foutmelding (en ja ik had ze voor vertrek gewist).

    Toen mijn garagist die asjes vervangen heeft, heeft hij de kleppen dmv VAG-COM wel opnieuw gecalibreerd.
    De calibratie is nu natuurlijk uitgevoerd met klemmende klepjes, dus ik kan aannemen dat de ECU met verkeerde waarden aan het werken is.

    Heeft er iemand een idee hoe de wervelkleppen terug opnieuw te calibreren. Ik stond er destijds bij en keek ernaar, maar ik kan niet meer nadoen . Hopelijk weten jullie hoe dat moet?

    tnx
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Intussen ben ik erachter.
    Wie kan me het volgende uitleggen: als de motor en klep afgekoeld zijn, is calibratie van de "slechte" kant mogelijk. Als vag-com de klep van open naar dicht stuurt of omgekeerd, hoor je dat duidelijk aan het motorgeluid. Ook de waarde van instromende hoeveelheid lucht wijzigt.
    Doe je hetzelfde met een warme motor, zie je op vag-com wel dat de klep moet openen en sluiten, maar het motorgeluid, noch de luchtwaarden wijzigen.

    Als je het contact aan en uit zet met koude motor, komt er geen foutmelding in het geheugen. Doe je hetzelfde met een warme, dan is er zelfs voor je echt start een fout.

    Mechanisch zitten klep en motor in beide situaties mooi los.
    Je ziet ze langzaam open en dicht draaien in beide situaties bij contact aan.

    Waarom lukt het nu niet bij een warme motor? Zit er in die stelmotor Elektronika dewelke gek kan gaan doen met warmte?
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •