Ik heb ze ook vervangen, na de melding had ik ook de hoop dat een reparatieset voldoende was.
Helaas sloten de kleppen zowiezo niet meer goed af doordat ze versleten waren, dit weet je enkel door het eerst los te halen.
gr
Gisterenavond na een ritje Alblasserdam auto gestart en plots brandt het motormanagement lampje. Gelukkig vlot thuisgeraakt en direct VAG-COM eraan. Wat eruit kwam was hetvolgende:
P2011 - Intake Manifold Flap; Bank 2: Electrical Malfunction
Ook nog:
004120- Intake Manifold Runner (Bank 2): Lower limit not reached
P1018 - 001 - Upper Limit Exceeded
Het lijkt er dus op dat één van mijn wervelkleppen het voor bekeken gehouden hebben.
Op zich rijdt de auto nog goed ondanks ik vind dat hij ietsje meer rookt in het optrekken.
Zo'n complete wervelklep lijkt me vrij duur te zijn. Een twee jaar terug zijn ze nog eens goed schoon gemaakt, ondanks er weinig roet inzat (gewoon preventief).
Wat ik op internet veel lees, is dat het asje dat het motortje met de kleppen verbindt uitslijt. Hiervoor zijn herstelsetjes te koop. Oa deze:
http://www.darksidedevelopments.co.u...-manifold.html
Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Of beter de kleppen compleet met motortje vervangen?
tnx
Gert
Heb het herstelsetje maar besteld. Komt komende dinsdag aan.
Heb het asje er dinsdag mooi terug opgezet, even de klep.over en weer bewogen en voorlopig blijft de fout weg. Ik maak hopelijk kans :-)
Even een, bleek later, onopgelost feit oprakelen.
De foutmelding kwam stilaan terug, in eerste instantie met de melding "intermittend" ernaast. Na een paar korte ritjes en veel starten terug het lampje aan.
Het valt me op wanneer ik enkele malen handmatig motor en wervelklep over en weer beweeg en de foutcode dan wis, de fout langere tijd wegblijft.
De klep compleet vervangen is en blijft een dure operatie, dus zou als laatste redmiddel heel dat ding eens van de motor willen losmaken en reinigen. Volgens mij zit er geen speling op de klepjes en het motortje draait flink over en weer. Vuil en roetaanslag lijken mij een plausibele verklaring waarom de fout even weg blijft als je handmatig de boel over en weer beweegt.
Heeft er nu iemand een "How-to" hoe heel die boel los te maken? Ik ga niet zomaar wat lopen te schroeven. De klep zelf demonteren staat in diverse You-tube filmpjes beschreven, maar de klep demonteren van het motorblok lijkt me onvindbaar.
Bedankt alvast!
Via ebay is het trouwens nog best betaalbaar om gewoon het hele ding te vervangen
059129712BQ voor rechts
059129711CK voor links
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=...712bq&_sacat=0
Zoiets kan ik inderdaad wel gebruiken . Bedankt!
Das inderdaad stukken goedkoper via Ebay woow
Auto moet uiteraard wel betrouwbaar blijven... Hebben jullie daar ervaring mee met dergelijke dingen via Ebay aan te schaffen?
Elektronisch materiaal koop ik zo wel vaker en de kwaliteit varieert.
Ondanks het stukken goedkoper is dan origineel Audi blijft een 300 eurotjes toch nog een hoop geld.
Vaak zijn het de lagers van de as van de wervelkleppen. Dat zie je pas als je de wervelkleppenhuis demonteert.
Als je beetje handig bent kost je ca 1 uurtje om beide kanten repareren.
Gewoon gebruikte wevelklephuizen op de kop tikken. Deze kosten ca. 100,- / stuk, zijn zowel bij audi als bij vw gebruikt. Bij voorkeur zelf gaan afhalen zodat je de lagering kunt controleren.
Je kunt zelfs alleen de kleppen-as met de (plastic) lagers vervangen, gewoon overzetten als je niet een L en R uitvoering kunt vinden.
Alle afdichtingen zijn van rubber dus het blijft bij de kosten van de wervelklep.
Via Donkers in Veghel of via de onderdelenlijn zijn deze volop te vinden.
Blok 2 is inderdaad de bestuurderskant.
Probleem is dat ik dat moet doen als ik de auto een dag of 2 niet nodig heb. Je weet maar nooit dat er wat misgaat. Altijd handig dat ik met het vrouwtje haar auto materiaal kan bijhalen dan.
Die herstelsetjes zijn voor een prikje op ebay te koop. Demonteren,reinigen en kijken wat er precies mis is. Nadeel is dat ik de boel even moet terug plaatsen, want 2 dagen is het maximum dat ik die auto kan missen. Zonder klep rijdt dat ding niet zeker...
Hoe kan de ecu nu eigenlijk foute posities herkennen van dat ding?
hey,
casR
ik las op de meeste fora dat je beste de hele inlaat collecotor kunt vervnagen aangezien deze volledig uitslijten.
be je zeker dat het met het reparatie setje opgelost is?
ow ok een uurtje valt goed mee. heb je ergens een lijstje met de bewerkingen?
thanks voor je snelle reactie
Het is voor mij al weer enige tijd geleden dat ik de wervelkleppen heb gerepareerd. Een audi dealer vraagt voor een reparatie tussen de €1000,- en €1200,- voor. Op de diverse fora, staat ook oplossingen als het actuator vervangen of het verbindingsstangetje, maar daar kon ik aan mijn auto niet aan ontdekken. Alles werkte naar behoren.
Op onderstaande foto heb ik de lagers van de wervelkleppen omcirkelt en met streepjes aangegeven waar deze bij de kleppen zijn gemonteerd.
Bij twijfel demonteer je even 1 kant en kun je gelijk zie wat er aan mankeert. Hoe dit precies moet ben ik vergeten, maar het spreekt voor zich. Je kunt het huis eruit draaien dus niet alle slangen hoeven helemaal weg, verbindingsstangetje kun je met een grote schroevendraaier loswippen.
Je kunt hierin geen fouten maken en het is alleen maar de lucht inlaat die je open maakt, helemaal niets bijzonders
wervelkleppen.jpg
Dat is ook wat ik zou doen als je de tijd hebt, gewoon de boel openmaken en kijken wat er precies scheelt, waarschijnlijk ben je voor een appel en een ei klaar.
En als je geen zin hebt in gedoe dan 2 ebay dingen erop , mijn ervaring met dat soort onderdelen is goed. Ze geven 2 jaar garantie (volgens mij meer dan Audi geeft op OEM onderdelen) en ze hebben er in elke advertentie al 600+ verkocht.
Ze zijn origineel VAG, maar dan gereviseerd en versterkt staat er in de advertentie
ow super en het setje bestel ik dit gewoon op http://www.darksidedevelopments.co.u...-manifold.html ?
of hebben jullie een betere referentie? en is deze setje compleet?
ik zag op ebay inderdaad ook de inlaatcollector staan er staat Bv rechts dan neem ik aan dat het de rechtse die ik nodig heb
ben gewoon aan het zien wat ik ga overwegen volgende week gooi ik het even open
hansdevogel en CASR bedankt voor je hulp
Dat setje van hierboven van darkside developments is een setje wat je gewoon bij de dealer kan bestellen met nummer 059 198 212. Kost iets van 15 euro ofzo. Maar dit is vaak niet het hele probleem zoals @CasR al schreef.
In de wervelklep zit een as die plastic lagers heeft. Als die zijn uitgesleten krijg je foutcodes.
Ik heb al zitten denken of ik die lagers niet kan 3D printen maar weet niet welk materiaal de originele van gemaakt zijn.
Coen Donkers levert geen losse asjes oid. Wel de hele wervelklep voor €350 per kant. Of hij schrijft het weg in je ecu voor €500. Er zijn namelijk genoeg mensen die niet het nut van die kleppen inzien anders dan milieutechnisch.
Het uitprogrammeren is ook een oplossing, je vermogen bij lagere toeren neemt iets af, het is voor iedereen persoonlijk of je daar iets van merkt.
Andere wervelkleppen kun je bij een demontage bedrijf kopen. Zoals ik al eerder heb geschreven kun je gewoon gebruikte wervelkleppen kopen zolang de plastic glij lagers maar in orde zijn ( links op rechts maakt voor de glijlagers niets uit je kunt ze gewoon overzetten).
Coen Donkers is niet zo sterk in gebruikte delen, heeft voornamelijk zo goed als nieuw onderdelen.
Daar komt bij dat de VW wervelkleppen identiek zijn, maar wel goedkoper !
Vandaag een dagje vrij, mooi weer, dus hét moment om eens aan die wervelklep te beginnen.
Heel de boel losgemaakt en net als ik het wervelklephuis van de motor wou nemen blijkt er nog een bevestigingspunt van de koelvloeistofontluchtingsleiding vast te zitten. Deze zit met een bout op de motor vastgeschroefd.
Volgens Hansdevogel zijn documentatie moet die ook gelost worden om het handeltje van de motor te kunnen nemen. Nou, als ik die bout losmaak lekt er koelvloeistof. Om die laatste af te tappen, zoals ook de doc zegt, ben ik wat plat qua autokennis, dus heb me hier niet aan gewaagd. Mede omdat ik de wervelklepjes prima van bovenaf kon bekijken.
Dmv een EGR klep reiniger en een doek heel de boel proper gemaakt. Blijkt nu dat wanneer je de klepjes sluit (het asje van de stappenmotor naar de klep is losgemaakt), je een schurend geluid hoort. De andere wervelklep lijkt dit niet te doen.
Blijkbaar zitten de klepjes te dicht tegen de voorkant aan (weg van het asje) en schuren ze daarom.
Waar het asje van de stappenmotor op toekomt, zit een vergrendelingsclips. Ik heb die ietsje opengewrongen en nu draaien de klepjes mooi in het midden zonder te schuren.
Na alles weer gemonteerd te hebben en na een proefrit (de auto heeft merkelijk meer kracht in lage toeren), VAG-COM eraan, maar toch weer die dekselse foutmelding (en ja ik had ze voor vertrek gewist).
Toen mijn garagist die asjes vervangen heeft, heeft hij de kleppen dmv VAG-COM wel opnieuw gecalibreerd.
De calibratie is nu natuurlijk uitgevoerd met klemmende klepjes, dus ik kan aannemen dat de ECU met verkeerde waarden aan het werken is.
Heeft er iemand een idee hoe de wervelkleppen terug opnieuw te calibreren. Ik stond er destijds bij en keek ernaar, maar ik kan niet meer nadoen . Hopelijk weten jullie hoe dat moet?
tnx
Intussen ben ik erachter.
Wie kan me het volgende uitleggen: als de motor en klep afgekoeld zijn, is calibratie van de "slechte" kant mogelijk. Als vag-com de klep van open naar dicht stuurt of omgekeerd, hoor je dat duidelijk aan het motorgeluid. Ook de waarde van instromende hoeveelheid lucht wijzigt.
Doe je hetzelfde met een warme motor, zie je op vag-com wel dat de klep moet openen en sluiten, maar het motorgeluid, noch de luchtwaarden wijzigen.
Als je het contact aan en uit zet met koude motor, komt er geen foutmelding in het geheugen. Doe je hetzelfde met een warme, dan is er zelfs voor je echt start een fout.
Mechanisch zitten klep en motor in beide situaties mooi los.
Je ziet ze langzaam open en dicht draaien in beide situaties bij contact aan.
Waarom lukt het nu niet bij een warme motor? Zit er in die stelmotor Elektronika dewelke gek kan gaan doen met warmte?