Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 42

Onderwerp: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Knilessam Bekijk Berichten
    Ik hoop dat ik de oplossing heb gevonden voor mijn 'schokprobleem'.

    De dealer heeft bij mij de ringetjes vervangen van de verstuivers, de boel gereinigd en de verstuivers gecontroleerd.
    Ik dacht dat het daarmee verholpen was, maar het schokken kwam af en toe terug. Ook alleen bij koude motor zoals jij beschrijft.

    Met Vagcom ben ik al een tijdje de verstuivers aan het monitoren/meten. Daar zie ik echter geen grote afwijkingen, zoals bijvoorbeeld in het verhaal van JockJam.
    Vandaag heb ik de uitlaatgas temperatuur sensoren gemeten. Wat blijkt, van de 4 sensoren geeft sensor 2 continu 222 graden aan, ook bij koude start.
    De overige 3 sensoren schommelen continu zoals het hoort.
    Aangezien de sensor continu 222 graden aangeeft in de log, wordt deze niet gezien als defect in VagCom en geeft dus ook geen foutmelding.

    Nu nog uitzoeken waar dat ding zit en welk 4G********** artikelnummer het heeft, zodat ik het kan vervangen.

    Hoever sta je inmiddels met je operatie?

    Gisteren tijdens het plaatsen van de winterbanden, wat ik in de garage van vriend even ga doen wegens alle beschikbare materiaal, even zijn vag-com aangesloten. De auto stond toen al bijna een uur stil. Sensor 2 had bij mij ook die waarde van 222°C. Het viel me ook op dat de andere 3 sensoren lichtjes begonnen te zakken in temperatuur en die sensor 2 bleef halstarrig 222,0° houden. De andere sensoren ook minstens 100° lager.
    Jouw foutomschrijving is dan ook exact aan die van mij.

    Ben eens benieuwd...
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    48
    Posts
    123
    Kudos
    2
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raverke95 Bekijk Berichten
    Hoever sta je inmiddels met je operatie?

    Gisteren tijdens het plaatsen van de winterbanden, wat ik in de garage van vriend even ga doen wegens alle beschikbare materiaal, even zijn vag-com aangesloten. De auto stond toen al bijna een uur stil. Sensor 2 had bij mij ook die waarde van 222°C. Het viel me ook op dat de andere 3 sensoren lichtjes begonnen te zakken in temperatuur en die sensor 2 bleef halstarrig 222,0° houden. De andere sensoren ook minstens 100° lager.
    Jouw foutomschrijving is dan ook exact aan die van mij.

    Ben eens benieuwd...
    Mijn vorige diagnose was niet juist. Sensor 2 zit niet in mijn auto.
    Ik kwam daar achter bij het verifiëren van het artikelnummer bij de dealer. Het artikel is namelijk niet beschikbaar bij mijn chassisnr.

    Sensor 2 zit volgens de Audi documentatie op de plek die Raz0r in post #11 aangeeft. Zie ook de bijlage die ik heb bijgevoegd.
    Echter zit daar bij mij geen sensor. Er is op het uitlaatstuk naar de katalysator een vlak deel zichtbaar, waar de sensor had kunnen zitten. (nr 3 in de bijlage)
    De houder van de stekker (nr 4) zit op de plek van de documentatie, maar geen stekker.
    De conclusie van de automonteur (en mij) is dat de sensor op een bepaald moment in het productieproces is komen te vervallen.
    In de software is er voor gekozen om de waarde te programmeren op 222 graden, zodat deze geen foutmelding geeft is het systeem.

    Het probleem is dus waarschijnlijk nog steeds niet opgelost.
    Momenteel ervaar ik, net zoals jij geen problemen.
    Echter denk ik dat het bij hogere buitentemperaturen weer mis is. Dat gaan we meemaken in het voorjaar.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door AudiArchE; 13-11-17 om 20:07.

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    hahaha, had weer te mooi geweest om waar te zijn.
    Bij daglicht kijk ik er naar of de sensor bij mij geplaatst is. Wellicht ook niet, zou té toevallig zijn...

    Wordt vervolgd in het voorjaar wellicht...
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  4. #24

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Snel gekeken... Ik heb die sensor daar inderdaad ook niet zitten. Grmbl, weer niets.
    Enkele keren vertrokken met buitentemperatuur van 11°C. Bij aanschuiven in file weer zeer licht schokken. Belooft dus echt weer voor het voorjaar


    In Duitsland zitten ze er ook mee te knoeien blijkbaar. Ook ééntje die het blijkbaar eveneens gekregen heeft na vervangen van kettingspanners: https://www.motor-talk.de/forum/prob...73.html?page=4
    Laatst gewijzigd door raverke95; 21-11-17 om 12:53.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Tussentijdse stand...

    Van oktober/november zoiets tot vorige week geen enkele keer meer mijn probleem mogen meemaken. Wat een zalige auto is het toch. Toen het vorige week op een keer een 14°C was en ik 's avonds op mijn werk vertrok, ja hoor, weer niks vermogen tot 1800 toeren, nagelend geluid, schokken in de file,... . Olietemp op 70°, auto af en weer op, probleem opgelost.
    Het feit dat je er je klok op gelijk kan zetten bij welke temperaturen het voorvalt en het precies na een software-update gekomen is, doet me toch héééééél sterk vermoeden dat de update de schuldige is.
    Gelukkig kwam ik nog aan de versiegegevens van de software die er voorheen op stond. Pedro Hartog ziet het zitten om deze opnieuw te installeren. Dit gaat me begin april een 600 km rijden kosten, maar benieuwd of ik er dan eindelijk vanaf kom. Wordt opnieuw vervolgd...
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever


  6. #26

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    @raverke95 Welk softwarenummer en versienummer heb je nu dan in je ECU?
    Laatst gewijzigd door Nenna; 28-01-18 om 15:34.

  7. #27

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Ik heb zelf geen vag-com die erop werkt, dus kan het niet gelijk uitlezen . Het enige dat ik weet is dat er begin juli een software-update gereleased is voor de 2013 3.0Biturbo tdi en dat men die erop gezet heeft.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    48
    Posts
    123
    Kudos
    2
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Ik rij nog steeds probleemloos rond, al denk ik wel dat het 'probleem' terug komt bij warme buitentemperaturen. Over een maand hoor je meer.
    Daarnaast ben ik ook benieuwd wat de software update brengt.

  10. #29
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.171
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raverke95 Bekijk Berichten
    Ik heb zelf geen vag-com die erop werkt, dus kan het niet gelijk uitlezen . Het enige dat ik weet is dat er begin juli een software-update gereleased is voor de 2013 3.0Biturbo tdi en dat men die erop gezet heeft.
    Zou dat de alombekende sjoemelsoftware update zijn geweest?
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  11. #30

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Officieel had de 3.0TDI geen sjoemelsoftware, maar ik heb andere artikels op Duitse fora gelezen. Volgens mij doen ze dit stilletjes elke keer een auto met die motor de garage binnengaat om geen slapende honden wakker te maken.

    Ik kan niet geloven dat een auto die op dat moment 6 jaar bestaat plots een update voor motorsoftware nodig heeft om "problemen" op te lossen. Iedereen (refereer weer naar dingen die ik op Duitse fora las) die die update gekregen heeft, zijn auto rijdt niet meer zoals het moet.

    Het valt me ook op dat mijn roetfilter nu maar eens om de 1500 à 2000 km regenereert. Voorheen deed ik maximum 600 km of er startte een regeneratie. Denkelijk komt daar toch weer fijn stof mee vrij met die regeneratie... Nu ook in wintertijd nu de auto "storingvrij" is.
    Mijn A6 heeft altijd na een 600 km na regeneratie een nerveuze rijstijl gekregen de eerste kilometers rijden. Vroeger was dat steevast het signaal dat een regeneratie zou starten. Nadien nerveus rijgedrag weg. Nu blijf ik nog gemakkelijk zo 1000 km rijden. Ook een héél hinderlijke bijwerking van de update. 'K vraag me ook af hoe lang mijn roetfilter het zo gaat volhouden
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    48
    Posts
    123
    Kudos
    2
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Knilessam Bekijk Berichten
    Ik rij nog steeds probleemloos rond, al denk ik wel dat het 'probleem' terug komt bij warme buitentemperaturen. Over een maand hoor je meer.
    Daarnaast ben ik ook benieuwd wat de software update brengt.
    Gisteren was de buitentemperatuur ca. 18 graden toen ik weg reed vanaf mijn werk.
    Je raad het al. Het schokken is terug. Bij warme motor was het weer over.
    Ik heb over twee weken een afspraak gemaakt bij de dealer. Dan laat ik ook APK doen.
    Wordt vervolgd.

  13. #32

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    48
    Posts
    123
    Kudos
    2
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Vorige week was het kouder (<15 graden) dan die week ervoor. De auto had geen schok-problemen meer. De dealer heeft de APK gedaan en het schok-probleem geanalyseerd. De auto heeft geen softwarematige foutmeldingen en dus is het probleem ook niet gevonden. Wel was er een update voor de motor en versnellingsbak beschikbaar. De dealer vroeg om deze te installeren. Ik heb gevraagd of de update te maken had met de ‘sjoemelaffaire’, maar dat schijnt bij deze auto niet aan de orde te zijn. Ik vertrouw hem op zijn woord en heb de update laten uitvoeren. De software voor de versnellingsbak is duidelijk merkbaar. De auto schakelt vooral in de S-stand ‘zachter’. In de D stand lijkt de auto zuiniger te zijn afgesteld omdat deze veel sneller schakelt dan voorheen. Voor mij m.b.t. tot beide standen een vooruitgang!
    De motorsoftware is niet merkbaar m.b.t. het rijgedrag. Ik heb in ieder geval het schok-probleem nog niet weer gehad, ook bij temperaturen boven de 15 graden. Ik ben dus voorlopig positief gestemd. Volgende week wordt het warmer dus dan meld ik mij weer met een update.

  14. #33

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Hoi, Heb je al eens naar de EGR klep gekeken? Het kan zijn dat blok zo vervuilt is dat alles gaat schokken en doen. Mijn ervaring is door de hele EGR functie weg te laten schrijven het motorblok veel beter start en veel rustiger loopt (A4 B8 3.0 TDI met iets meer dan 300.000km's).

  15. #34

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    @Knilessam: hoe is het inmiddels met jouw nieuwe software en schokken? Ik ben er zeker van dat de voorbije dagen zich zouden geleend hebben tot schokproblemen.
    Hoever ik sta kan je hier lezen: "Motorschade 3.0 tdi biturbo", ga het niet hier weer eens allemaal neertypen .

    Wat Pedro Hartog me bij de downgrade ook zei, is dat er momenteel 3 software-versies zijn. Versie 1 is mijn originele waar ik nu terug op rij, versie 2 is de zogezegde slechte en versie 3 is wellicht die je nu geïnstalleerd gekregen hebt.
    Ik ben eens benieuwd. Ik sta in alle geval weer origineel.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  16. #35

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    48
    Posts
    123
    Kudos
    2
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Nou......, ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal over uit.
    Het goede nieuws is dat het stukken beter is geworden! Het 'echte' schokken bij koude motor is weg.
    Echter heb ik wel al meerdere keren meegemaakt dat de auto in koude toestand (zoals in dit topic omschreven) bij een stoplicht onregelmatig stationair loopt.
    De toerenteller blijft daarbij wel stabiel. Als je er niet zo op gefocust bent, valt het denk ik niet eens op. De auto trilt dan heel iets en bij het openen van het raam hoor je duidelijk een onregelmatig motor. De auto slaat absoluut niet af en trekt ook normaal op. Een stoplicht verder (5km) is het voorbij.

    Heeft de software update 1 bij jouw alle problemen opgelost?
    Laatst gewijzigd door AudiArchE; 15-05-18 om 19:38.

  17. #36

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Ik meende hetzelfde maandag ook ondervonden te hebben. Heb dinsdag niet gereden en woensdag was het weg. Nu was het wel zo dat de airco op die moment volle bak moest koelen.
    Heb ook m'n raampje open gehad, maar ik vond de motor vrij normaal lopen. Toen ik de volgende keer stationair stil stond, was de binnenruimte ook gekoeld en voelde ik niks meer.

    Zoals gezegd schiet er enkel nog dat nagelgeluid over dat elke regeneratie verbetert. Ik heb echter nog maar 1 keer een regeneratie volledig kunnen laten afwerken.
    Nu moet ik nu zondag een hele trip doen, dus hopelijk kan ik hem laten regenereren (kan dat wel wat uitlokken op snelweg) en dan zien we wel of het eventueel volledig verdwenen is.
    Op zich stoort het me niet en zou het me niet verwonderen dat dat altijd zo geweest is.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  18. #37

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS6 Panther Black Bekijk Berichten
    Dat zijn idd de brandplaatjes. Deze heb ik nu alle 6 vervangen voor de revisie versies. Audi heeft de revisie versie iets groter gemaakt dan de originele die jij en ik hadden.
    Heb je toevallig een onderdeelnummer bij de hand van deze brandplaatjes? ik kan alleen 05A 130 519 vinden en geen revisie versie, boutjes blijven ongewijzigd?

    mvg

  19. #38
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.171
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rallyeg60be Bekijk Berichten
    Heb je toevallig een onderdeelnummer bij de hand van deze brandplaatjes? ik kan alleen 05A 130 519 vinden en geen revisie versie, boutjes blijven ongewijzigd?

    mvg
    Nee die heb ik helaas niet. Dit hebben de mannen van AudiParts gedaan voor mij.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  20. #39

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rallyeg60be Bekijk Berichten
    Heb je toevallig een onderdeelnummer bij de hand van deze brandplaatjes? ik kan alleen 05A 130 519 vinden en geen revisie versie, boutjes blijven ongewijzigd?

    mvg
    Dat is geen onderdeelnummer voor de bitdi. Ik zie ook geen revisie van de brandplaatjes overigens, maar wel van de o-ring en de spanplaat. Bestel ze even op chassisnummer/kenteken bij de dealer voor de zekerheid...

  21. #40

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Hard schokken en inhouden bij koude motor 3.0 BiTu

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Dat is geen onderdeelnummer voor de bitdi. Ik zie ook geen revisie van de brandplaatjes overigens, maar wel van de o-ring en de spanplaat. Bestel ze even op chassisnummer/kenteken bij de dealer voor de zekerheid...
    klopt,

    het betreft hier het oude onderdeelnummer van de brandplaatjes, herwerkte versie is 059 130 519b,
    Spanplaten kan ik enkel 059 130 216J voor vinden o-ring WHT000884

    mvg

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •