Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Motorschade 3.0 tdi biturbo

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Besten,

    Op vakantie in februari begon de motor van mijn auto wat te sputteren bij lage toerentallen. Bij >2000 t/min niets merkbaar. Later in de week begon de auto te schudden bij stationair toerental. Uit laten lezen bij de Zwitserse Audi garage: gb.
    Bij vertrek startte de auto niet meer.

    Na repatriëring is de auto door mijn garage bekeken: kapotte verstuiver op cilinder 5. Deze is nu vervangen, maar het primaire probleem blijft: horten en stoten bij 1200-2000r/min. Bij uitlezen lijkt er toch een probleem met cilinder 5, mgl schade cilinder tgv verstuiver zegt garage.

    Nu moet motordeksel eraf en schade worden geïnspecteerd. Wellicht leidt dit tot vervanging vd motor?

    Heeft iemand anders iets dergelijks gehad bij zijn/haar auto?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Lijkt jouw probleem niet hard op dit:

    https://www.audiforum.nl/forum/model...-3-0-bitu.html

    Ik heb er nu de hele winter geen last meer van gehad. Nu de temperaturen stilaan wat de hoogte ingaan heb ik het soms terug. Ik kan er mijn klok op gelijk zetten wanneer het zover gaat zijn.
    Volgende week een afspraak met Pedro Hartog voor een software downgrade. Ben eens benieuwd...
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Jij ervaart vooral problemen met bepaalde temperaturen, die zelfs rond de 14*C liggen.

    De temperatuur was in Zwitserland rond de -20*C... En hier nu 10*C. Dus dat lijkt geen verschil te maken.

    Zover ik weet is die van mij niet geüpdate.

    Ben ook benieuwd wat Hartog eruit haalt.

  4. #4

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raverke95 Bekijk Berichten
    Lijkt jouw probleem niet hard op dit:

    https://www.audiforum.nl/forum/model...-3-0-bitu.html

    Ik heb er nu de hele winter geen last meer van gehad. Nu de temperaturen stilaan wat de hoogte ingaan heb ik het soms terug. Ik kan er mijn klok op gelijk zetten wanneer het zover gaat zijn.
    Volgende week een afspraak met Pedro Hartog voor een software downgrade. Ben eens benieuwd...
    Inmiddels overtuigd dat het door die software-update komt? Er zijn bij de bitdi zeker een aantal problemen juist opgelost door software-updates. Ook het regeneratieproces is inderdaad geoptimaliseerd vanwege problemen. Ik ben benieuwd of je beter afbent met de downgrade. Ik zie lees steeds wel over verstuiver (en verstuiverdichtingen) en cilinderkop ondichtheden bij de bitdi.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Ik rij er nu bijna een jaar mee rond. Vanaf november zoiets zijn de temperaturen niet meer boven de 10° uitgekomen en reed die auto telkens als een zonnetje, na een gesukkel van begin juli tot dan. Veel kracht op lage toeren zoals een bitdi hoort te doen. Het was terug mijn oude vertrouwde biturbo.
    Eind februari voor de eerste keer een 14° als ik na mijn werk om 17u huiswaarts reed. Het welbekende nagelend geluid, amper kracht onder 1800 toeren, schokken bij langzaam rijden enz.
    Olietemperatuur in de BIS, 70° verschijnt en daar komt de kracht weer, 75° en het genagel is weg.
    's anderendaags is het weer een koudere dag en nul komma nul problemen.

    Die dichtingen zijn preventief vervangen bij die kettingspannerreparatie (handig als je kennis bij die dealer werkt). Ook zijn ze na mijn klachten opnieuw nagekeken en ze zijn allemaal prima in orde. Wellicht checkt Pedro het ook nog eens volgende week...

    Woon-werk is 15 km enkel. Voor de update had ik sowieso elke 6 à 700 km een regeneratie. Een startende regeneratie bij vertrek op het werk was meestal klaar bij thuiskomst. Omdat het nu veel langer duurt voor er geregenereerd wordt, duurt die natuurlijk langer. Op zekere keer vertrok ik thuis in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. De snelweg (E19) op in Mechelen-Noord. Cruisecontrol op 125km/u, richting de ring van Antwerpen, waarna de rit verder ging over de E313 naar E34 en daar afrit Turnhout. Op die afrit was het regenereren gedaan. Check even Google Maps hoe ver dat is... Op een avond, dus geen file. Even 100 km/u op de ring, voorts altijd op CC 125 km/u.

    In alle geval is mijn probleem niet gelijk aan dat van GHOF...
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever


  6. #6
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.167
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raverke95 Bekijk Berichten
    Ik rij er nu bijna een jaar mee rond. Vanaf november zoiets zijn de temperaturen niet meer boven de 10° uitgekomen en reed die auto telkens als een zonnetje, na een gesukkel van begin juli tot dan. Veel kracht op lage toeren zoals een bitdi hoort te doen. Het was terug mijn oude vertrouwde biturbo.
    Eind februari voor de eerste keer een 14° als ik na mijn werk om 17u huiswaarts reed. Het welbekende nagelend geluid, amper kracht onder 1800 toeren, schokken bij langzaam rijden enz.
    Olietemperatuur in de BIS, 70° verschijnt en daar komt de kracht weer, 75° en het genagel is weg.
    's anderendaags is het weer een koudere dag en nul komma nul problemen.

    Die dichtingen zijn preventief vervangen bij die kettingspannerreparatie (handig als je kennis bij die dealer werkt). Ook zijn ze na mijn klachten opnieuw nagekeken en ze zijn allemaal prima in orde. Wellicht checkt Pedro het ook nog eens volgende week...

    Woon-werk is 15 km enkel. Voor de update had ik sowieso elke 6 à 700 km een regeneratie. Een startende regeneratie bij vertrek op het werk was meestal klaar bij thuiskomst. Omdat het nu veel langer duurt voor er geregenereerd wordt, duurt die natuurlijk langer. Op zekere keer vertrok ik thuis in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. De snelweg (E19) op in Mechelen-Noord. Cruisecontrol op 125km/u, richting de ring van Antwerpen, waarna de rit verder ging over de E313 naar E34 en daar afrit Turnhout. Op die afrit was het regenereren gedaan. Check even Google Maps hoe ver dat is... Op een avond, dus geen file. Even 100 km/u op de ring, voorts altijd op CC 125 km/u.

    In alle geval is mijn probleem niet gelijk aan dat van GHOF...
    Klinkt mij als weer een kapotte verstuiver. Je kan eventueel bij mij langs rijden om het uit te lezen. Ik zit in Roosendaal (NL)

    Ik heb met mijn BiT hetzelfde gehad
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  7. #7
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Het beste doe je een compressie, of nog beter, een lektest. Wel kán tijdens uitlezen lijken dat bijv. cilinder 5 stuk is terwijl deze alleen aan het bijregelen is i.v.m. een storing aan een andere cilinder. Ook de koppakking is wel een dingetje geworden bij deze motor, ongeacht getuned of niet.

    Jos.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Nieuwe verstuiver op cilinder 5, en overige verstuivers gereinigd. Nu moet blijken of de kuren over zijn...

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    159
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Hier nog steeds heel tevreden van mijn BiT. Heb buiten 2 x RV een kogellager en een NoX-sensor nog niets gehad aan deze wagen. Elke 30k Km in onderhoud en terug buiten bij de dealer. Voor het ogenblik hebben we er net 400k km mee overschreden.
    A6 Avant Allroad BiT on the road!
    En mijn andere is nog leuker!...

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Odigos Bekijk Berichten
    Hier nog steeds heel tevreden van mijn BiT. Heb buiten 2 x RV een kogellager en een NoX-sensor nog niets gehad aan deze wagen. Elke 30k Km in onderhoud en terug buiten bij de dealer. Voor het ogenblik hebben we er net 400k km mee overschreden.
    400k! pff...als ik alle verhalen hier lees dan zou ik denken dat die van jou een uitzondering is

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    159
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rubensimon88 Bekijk Berichten
    400k! pff...als ik alle verhalen hier lees dan zou ik denken dat die van jou een uitzondering is
    Beste & leukste A6 van de vier die we al gehad hebben en op de drie vorige exemplaren was er ook helemaal niets op aan te merken. Voor wat je krijgt, zéér goedkope bolides! Prijs/kwaliteit is uitzonderlijk top!
    Laatst gewijzigd door O Odigos; 10-04-18 om 21:52.
    A6 Avant Allroad BiT on the road!
    En mijn andere is nog leuker!...

  13. #12

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    @raverke95 Nog nieuws? Heeft de downgrade geholpen of is er toch iets anders gerepareerd?

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Om toch wel echt zeker te zijn wou ik er de nodige kms mee maken na de downgrade.

    Direct na de start bij Pedro viel het me op dat er (warm gestart) onderin al terug veel meer vermogen zat. Het vermogen wordt ook veel gelijkmatiger opgebouwd. Ik was het al vergeten hoe krachtig deze motor wel is.

    Nu goed, na thuiskomst weer mijn klassieke file - rond -de - kerktoren gerij. Na thuiskomst geen 200 km rijden en daar zat weer een roetfilterregeneratie. Ik mocht de eerste dagen niet op de snelweg komen of dat filter werd geregenereerd. Probleem is wel dat ik niet ver genoeg kan rijden om dit proces in zijn gehelen te laten afronden. Bij aankomst het klassieke nadraaien van koelventilator en de verbrande roet geur bij uitstappen.

    Qua motorvermogen lijkt alles nogal constant te blijven en zeker dat schokken op lage toeren heb ik niet meer gehad. Het nagelende geluid op die lage toeren is er nog wel op sommige momenten. Maar geef je dan wat gas heb je direct goede respons zonder dat mijn versnellingsbak nerveus over en weer ligt te schakelen.

    Wat ik nu toevallig gisteren weer merkte (inmiddels toch al 4000 km gereden met de downgrade, heb wel echt voor het minste de auto gepakt de laatste weken ) dat de boel 's avonds wat langer startte (1,5 seconden ipv een halve; lees mierenneukerij, maar toch opvallend) als gebruikelijk. Normaal rijden, maar stationair met draaiende motor "voelde" ik wel de motor draaien (toerenmeter constant op 700 toeren). Kan niet zeggen dat me dat ooit al opgevallen is stationair. Nu goed, airco ook volle bak aan het draaien, misschien deed dat ook wat. Bij thuiskomst was het "gevoel" gedaan.
    het probleem is dat je nu obsessief op alles gaat letten wat ik voorheen nooit deed.

    Ah ja nog wat: dat genagel wat ik af en toe nog hoor koud, vermindert tot nu toe elke keer dat het roetfilter geregenereerd wordt. Als ik nog eens in de buurt van iemand met vag-com ofzo kom, toch eens laten uitlezen hoe hard de vervuiling is.
    Origineel regenereerde het filter om de 600 km. Meestal reed ik een afrit verder dan mijn werk en keerde terug als ik op voorhand wist direct geen lange tochten te gaan maken. Aangekomen aan het werk was het meeste wel weg en koelde de ventilator enkel nog na.
    De update maakte dat er eerst rond de 1800 tot 2000 km een regeneratie startte. Zoals ergens eerder vermeld ging ik zo ooit in Mechelen de E19 op, via de Antwerpse ring de E313-E34 op, in Turnhout eraf (bijna in NL) en toen was de regeneratie eerst voltooid.
    Iets zegt me dat deze manier van werken niet echt interessant is voor die roetfilter. Dat heb ik dus al mogen ondervinden.

    Inmiddels weer andere kleine mankementen, hierover meer in ander topic. Is iets totaal anders.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  15. #14
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.167
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Je mag bij mij langskomen voor het uitlezen. Wanneer nodig kunnen we ook een service regeneratie doen.
    Ik zit in Roosendaal
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Hey, bedankt voor het aanbod.
    Ik ga voorlopig er nog even voor bedanken, want ik verwacht niet direct die kant op te moeten. Wordt het écht nodig, of ben ik in de buurt stuur ik je een PM.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Met mijn auto lijkt het probleem nu verholpen: alle verstuivers zijn gereinigd.

    Is toch vervuilde brandstof geweest...

    Getankt bij Aral in Zuid-Duitsland voor de problemen begonnen.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorschade 3.0 tdi biturbo

    Intussen enkele stevige ritjes gemaakt waarbij ik merkte dat er steeds een regeneratie plaatsvond.
    Zo heb ik kort na elkaar (omwille van de vele kms die ik maakte) twee voltooide regeneraties gehad.

    Als ik nu echt mag gaan muggenziften, kan ik zeggen dat ik de motor goed voel draaien wanneer mijn airco volle bak moet draaien. In het eerste als ik in een warme auto stap dus. Moet nu enkel nog is testen wat er gebeurt als ik die dingen uitschakel.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •