Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Automaat schakelt met een klap en gaat in noodloop

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Automaat schakelt met een klap en gaat in noodloop

    Hoi,

    Laat ik me even voorstellen: Thijs uit Rotterdam. Heb sinds januari mijn eerste Audi: een A8 4.2 liter Quattro uit 1999, 350.000km op de teller. Ik wilde er altijd al één hebben, en je kan ze nu voor weinig kopen. Moet zeggen dat fantastisch rijdt.

    Bij aankoop wist ik al dat de ABS het niet deed, maar dat leek me wel een oplosbaar probleem. Een paar weken geleden maar eens begonnen om dit op te lossen omdat de APK er aan komt. Helaas is ABS inmiddels een trapje omlaag gegaan op mijn prioriteitenlijst, want sinds vorig weekend heb ik er een versnellingsbakprobleem bijgekregen.

    Tot vorig weekend nooit iets gemerkt aan de bak, schakelde soepel en stabiel. Het probleem begon vorig weekend. Wegrijden in D gaat gewoon prima, maar bij het doorschakelen blijft de bak in zijn vrij hangen en dan bij 3000-4000 toeren (normaal 1300 ofzo) schakelt ie met een behoorlijke klap door. Vervolgens gaan op het dashboard ook alle lampjes die de standen van de automaat aangeven rood knipperen. Denk dat ie dan in een soort noodloop stand staat.

    Heb de auto uit laten lezen (lang leve de wegenwacht die in ruil voor koffie + vlaai een uur of 2 bezig is geweest!) en er zijn een paar foutcodes uitgekomen die met de versnellingsbak te maken hebben:
    17087 - Torque Converter/Brake Switch B Circ Malfunction
    17114 - Gear Incorrect Ratio

    De 17114 kon gewist worden. 17087 niet.
    Ben nog even weggereden om te kijken of er een wonder gebeurd was, maar helaas is het probleem er nog steeds. Ik weet nog niet of de 17114 code weer terug is nadat ik heb getest.

    Ik ben verder gaan zoeken wat dit zou kunnen betekenen, maar veel verder dan dat de Torque Converter een koppelomvormer is, en dat versnellingsbak revisie een erg kostbare grap is ben ik nog niet gekomen.

    Ik heb maar een beperkt overzicht van de onderhoudshistorie. Weet dus niet of de er ooit olie vervangen is of iets gedaan is aan de bak.

    Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
    Betekent dit sowieso dat de bak/koppelomvormer gereviseerd moet worden? Of zou het ook nog een electronisch/computer probleem kunnen zijn?

    Ik weet niet of revisie überhaupt nog de moeite waard zou kunnen zijn, vanwege de waarde van de auto.
    Zou het wel erg zonde vinden als ik dit prachtige exemplaar nu al weg zou moeten doen.

    Jullie tips worden erg gewaardeerd.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2008
    Posts
    511
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Automaat schakelt met een klap en gaat in noodloop

    Alles lijkt erop dat de bak toch aan een revisie toe is. De vraag naar de economische waarde is een lastige. Wanneer je nu voor het overige een mooie en goede auto hebt, moet je maar zo denken dat je voor 3500 euro geen andere mooie, fijn rijdende auto hebt.
    Anderzijds kun je met deze leeftijd en km stand ook meer problemen krijgen. E.e.a. afhankelijk van onderhoud.
    Misschien kun je ergens een goede gebruikte bak schaken.
    Audi 80 CD Turbo diesel / Audi 80 1.8 S / Audi 100 2.3 E 1994 / Audi A6 Avant 2.5 TDI 1997 / Audi A6 Avant 3.0 V6 quattro Tiptronic 2001 / Audi A8 3.7 V8 quattro Tiptronic 2003 / Audi A3 SB 1.8 TFSI Ambition, DSG 2007 / BMW 523I Executive 2011

  3. #3
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: Automaat schakelt met een klap en gaat in noodloop

    hallo streekgenoot

    de foutmelding spreekt over een schakelaar die niet goed is. mss weet iemand waar die zit en of die met wat lenigheid zelf te vervangen is?
    btw: dit zegt de grote vagcom guru: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17087.html
    foutcode: 17087 P0703
    Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
    nl Remlichtschakelaar (F) fout in elektrisch circuit
    du Bremslichtschalter (F) elektrischer Fehler im Stromkreis
    en Brake Switch (F) Electrical Malfunction
    Extra info bij de foutcodes.

    Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
    Mogelijke verschijnselen:
    MIL = storinglampje brandt
    Remlichten doen het niet
    Cruise Control doet het niet
    Mogelijke oorzaken:
    Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
    Bedrading en/of aansluitingen tussen de Remlichtschakelaar, remlichten en/of de ABS Regelmodule
    Remlichtschakelaar (F) defect
    Remlicht(en) defect
    Er is een verkeerde gloeilamp aanwezig (bv. 21W ipv 5/21W, of led-lampen erin gezet)
    Bron Gbn: Het gevolg is dat deze dan bij normaal licht (het 5W gedeelte) ook al het 21W gedeelte van stroom voorziet EN er een koppeling ontstaat tussen je licht-stroomkring en je rem-lichtstroomkring. Daardoor kan het zijn dat de computer ziet dat je remlichten branden, terwijl er maar signaal op 1 van de 2 schakelaars bij je rempedaal staat, omdat er geen rem ingetrapt is en de kring bij je achterlicht doorverbonden is. Check even of het juiste lampje erin zit, scheelt weer een remlicht schakelaar.
    Mogelijke oplossingen:
    Check / vervang zekering(en)
    haal de zekering(en) er uit
    maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
    Check / repareer bedrading en aansluitingen
    Controleer / vervang de remlichtschakelaar (F) (check meetwaardeblok in ABS Control Module)
    Check / vervang gloeilamp(en)
    Extra info:
    Ross-tech FAQ 2.7. Veel Automatische Transmissie Control Modules tonen foutcode 00526 of 17087, wat een kapotte remlichtschakelaar zou zijn. Je kunt dit negeren en de fout zal niet verschijnen als je eenmaal op de rem trapt voor je scant op foutcodes
    Bij auto's waarbij het gaspedaal met een (bowden)kabel wordt bediend wordt deze fout opgeslagen zodra het contact wordt aangezet. Dit kan worden vermeden, als de remlichtschakelaar (F) tenminste in orde is, door voor het uitlezen van foutcodes eenmaal op de rem te trappen. De foutcode wordt wordt dan automatisch gewist
    Bij auto's met een electronisch gaspedaal wordt de Remlichtschakelaar (F) bewaakt door de Regelmodule Motor
    Remlichtschakelaar
    Meer info over het ABS systeem (o.a. het testen van de ABS sensoren)
    je zou langs kunnen gaan bij ZF in Delfgauw, die zouden je toch goed advies kunnen moeten kunnen geven


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Automaat schakelt met een klap en gaat in noodloop

    Dank voor jullie reacties. Niet helemaal de wonderoplossingen waar ik op hoopte... ;-)

    Heb inmiddels nog wel contact gehad met http://www.mobiele-transmissie.nl/ en die gaven een offerte uit de losse pols van 2500 Euro voor revisie.
    Heb me nog even verdiept in gebruikte bakken, maar dat wordt toch aan alle kanten afgeraden. Uit- en inbouwen kost erg veel tijd (en kan ik niet zelf) dus qua kosten scheelt het niet zoveel met revisie. En dan heb je dus geen idee hoe goed die bak is.

    Ik vrees dat ik de auto op ga geven. Denk dat ik minimaal 4000 Euro kwijt ben voor de versnellingsbak, ABS plus nog wat kleinere APK punten. Wordt me te veel.

  5. #5
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: Automaat schakelt met een klap en gaat in noodloop

    ja, voor 4000 heb je een hele A8 als je een beetje zoekt.

    maar zou je niet toch eerst proberen een fatsoenlijke diagnose te laten stellen, bv bij ZF? is niet ver vanuit 010.


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    326
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S8

    Standaard Re: Automaat schakelt met een klap en gaat in noodloop

    Wat @Henkjan zegt, eerst even specialist laten kijken. Misschien gewoon slecht contact.... Je weet het nooit. En de 8-jes zijn niet voor niets zo 'goedkoop' in aanschaf. Ik heb bij aankoop van de mijne ook 10k gereserveerd voor onverwacht onderhoud. Niks. is goedkoop aan zo'n auto 😉
    Laatst gewijzigd door Cjibclient; 05-06-15 om 11:30.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    38
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Automaat schakelt met een klap en gaat in noodloop

    Ik had dat ook een tijdje geleden, wegrijden en dat met een schok sprong de hele balk van de bak rood. Van P tot 2 verlicht en de auto niet meer voorruit te branden. Geen idee wat het euvel heeft veroorzaakt, maar toen ik een tijdje op tip-tronic had gereden, dus met de pook naar rechts en zelf op en af schakelen was het verdwenen. Nu schakelt de bak weer goed en heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Is het mogelijk dat je afvoerkanalen onder de voorruit verstopt zijn, of zijn geweest? Dat was bij mij namelijk wel het geval en toen heeft de regelunit van de bak onder water gestaan. Dit is toen gedemonteerd en laten drogen in de zon.
    Laatst gewijzigd door Antoinette France; 17-06-15 om 11:28.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    65
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Automaat schakelt met een klap en gaat in noodloop

    Kan je me aangeven waar die regelunit precies zit? Ik heb ook een probleem met de bak (zal iig even tiptronic gaan rijden) maar mijn auto heeft lang stilgestaan, dus zou niet gek zijn dat deze regelunit een druppeltje heeft gehad..

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    65
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Automaat schakelt met een klap en gaat in noodloop

    Helaas werd het bij een andere bak

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •