Offtopic:
Hoe is het met uwen ega. Neemt ie niet een beetje te veel hooi op z'n vork. We zien em praktisch nooit meer. Gaat het wel goed ?
Marit.
Valt best mee hoor, zo vaak post hij niet onder mijn naam :wink:
Volgens de Libelle waren er in een 2003 Allroad drie 6-cylinder diesel blokken mogelijk:
BAU
BCZ
AKE
Anderen kom ik niet tegen.
Onderdelen zoals nokkenassen voor de BAU en de BCZ worden (bijna) altijd samen genoemd in een regel (zelfde onderdeelnummers).
AKE onderdelen staan in zo'n geval altijd apart (eigen onderdeelnummers).
De AKE lijkt de grote afwijking te zijn (aparte vermeldingen) waar de BAU en de BCZ praktisch identiek zijn als ik zo eens door de onderdelenlijsten heen blader.
Ik heb intussen wat "quality time" met de nieuwe codering (00001) gehad.
Ik vind deze setting wel "ziemlich angenehm" 8)
De "denk seconde" lijkt minder maar ik zeg bewust "lijkt" want er blijft een kleine wachtperiode inzitten bij een stoplichtsprint. Ik kan wel zeggen dat dit vroeger erger was maar dat weet ik inmiddels niet meer zeker. Het verschil, als het er is, is niet groot genoeg om te zeggen "wow".
Maar overall vind ik em nu lekker rijden. Ik ga, zodra ik m'n eigen vag-com heb, wel eens vlooien met die "schakel-strategie" maar voorlopig hou ik het hier even bij.
Updeet
Ik hou het bij deze setting (00001).
Die relatief slome start bij een stoplichtsprint is volgens mij gewoon het turbogat want eenmaal op toeren weg gaat ie als een raket.
Ik zit in 9 seconden rond op de 100 km/u (105 op de teller).
(EGR is dicht)
Als het blok al wat op toeren is, bv in de stad een haakse bocht nemen en zich boven het toerental bevindt waar de turbo al lekker meedraait sleurt ie de auto onmiddelijk ende zonder enige aarzeling de bocht uit zodra ik m'n voet ter aarde breng 8)
Kortom, voor de A8 TDI quattro met AKE blok is 00001 de plezantste setting.
Dan wordt het een soort van "Sillicon Valley" zeg maar [img][http://download.sezaro.com/smilies/clown.gif]http://download.sezaro.com/smilies/clown.gif[/img]Oorspronkelijk geplaatst door eszes
Chippen staat ook op de roadmap. Maar eerst verse nokkers. Dat gaat heel binnenkort gebeuren.
Update:
(en wederom geen zin om m'n post op het USA forum te vertalen)
Coded to 00001 years ago. Never gave it much thought. Gathered that the sometimes brusk and "not timed very well" downshifting from 3->2 and 2->1 was due to trannies age.
Then the tranny mechanically self-destructed (died @ 350.000km = over 210.000 miles) and i got me a brand new one. But the down-shifts and general "timing a wee bit off" problems when shifting up and down stayed.
Disconnecting the battery for over 15 minutes to clear the DSP info in the TCS did not help either and i gave it a rest, accepting it "as is".
Then, a fellow Dutchie reported he reverted back to the factory-setting and was happy since then.
So i said to myself, what it heck, it's just a code, reverting is quick and easy and entered the factory code 00101.
And indeed, the unfortunately timed shifts are gone and especially the lower downshifts from 3 to 2 and downwards feel smooth and correctly timed now.
As i don't do stoplichts sprints that often anyway i'll stick to the factory code and enjoy the "A8 Premium Luxo-barge" feeling a new tranny in an A8 should provide.
Just sharing but i'm a converted man i tell ya :-)
Ps. the third bit in 00101 stands for:
0x?xx: Tiptronic Strategy
0 = Old Strategy (Shifts to first Gear when braked to Standstill)
1 = New Strategy (Automatic Up/Down Shift before RPM Limit & Down Shift at Kick-Down)
So 00001 uses the old strategy, which causes untimely shifts sometimes.
and 00101 uses the new strategy (which is the factory default).