Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: S8 in revisie..

  1. #1

    Question S8 in revisie..

    Hallo allen,

    als trotse S8-bezitter kreeg ik vorige week de schrik van mijn leven: bij het uit laten vieren voor een rotonde hoorde ik een behoorlijk onregelmatigheid in de motor.. Dit geluid werd alleen maar erger en 5 km verder klonk ik meer als een tractor dan als een audi..
    Uiteraard thuis meteen de auto de garage in en open schroeven; het blijkt dat bij de achterste cylinder van de rechter helft (dus degene het dichtst bij de rechter koplamp) de bougie eruit 'geschoten' is.. De bougie leek wel ge-explodeerd (geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren). De afgelopen dagen ben ik in de vrije uurtjes dus aan het uitbouwen geweest. De kop is minimaal beschadigd, alleen het schroefdraad van de bougie is volledig weg..
    Wat mij veel meer zorgen baart zijn de krassen in de cylinderwand. Ze zijn niet diep, maar ik bouw het hele blok toch voor de zekerheid uit om hem naar een revisiebedrijf te brengen..

    Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen onder jullie: is het goed te doen om de cylinders naar overmaat op te boren en zijn deze overmaatse zuigers goed te verkrijgen??

    Eventueel nog specifieke aanbevelingen qua bedrijf om dit te laten doen?

    FYI:

    het gaat om een Audi S8 uit 2000
    265 kW met LPG intall. -> 355000 gedraaid.

    De rest van het blok ziet er nog bijzonder goed uit; zowel de kleppen als de cylinderwanden.

    Ik verneem graag van jullie, ook bij eventule extra tips & tricks..

    gegroet,

    Richard Klein

  2. #2

    Standaard Re: S8 in revisie..

    Het is misschien een rare vraag , maar waarom een kop demonteren ( of zelfs de hele motor uitbouwen ) bij een bougie schroefdraad probleem .

    Bijv . midlock leverd setjes om er van buitenaf overmaat draad in te tappen , op je nieuwe bougie doe je dan een overmaat schroefhuls . ( natuurlijk stuk je voor stukje zodat geen metaal / alu resten in de cilinder vallen . )
    Als deze eenmaal heet is geweest blijft hij gewoon zitten als je de bougie's weer wilt vervangen .

  3. #3
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: S8 in revisie..

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door b5-avant Bekijk Berichten
    Het is misschien een rare vraag , maar waarom een kop demonteren ( of zelfs de hele motor uitbouwen ) bij een bougie schroefdraad probleem.
    Even verder lezen in z'n topic:
    Wat mij veel meer zorgen baart zijn de krassen in de cylinderwand. Ze zijn niet diep, maar ik bouw het hele blok toch voor de zekerheid uit om hem naar een revisiebedrijf te brengen.
    Daarom dus, en zeker verstandig om te doen.

    Alleen typisch dat niemand sinds februari gereageerd heeft...

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.879
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: S8 in revisie..

    Ik vermoed omdat er weinig S8-rijders een revisie hebben (laten) uitvoeren, is een tamelijk degelijk blok.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Re: S8 in revisie..

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL Bekijk Berichten
    Even verder lezen in z'n topic:

    Daarom dus, en zeker verstandig om te doen.

    Alleen typisch dat niemand sinds februari gereageerd heeft...
    Maar dat zie je pas na de demontage , de nieuwe schroefdraad huls is een simpel begin .


  6. #6

    Standaard Re: S8 in revisie..

    Als de bougie geexpplodeerd lijkt, zoals hij aangeeft in eerste post. Is het verre van ondenkbaar dat er scherpe deeltjes in de verbrandingskamer gekomen zijn..

    vind het prachtig dat iemand het initiatief heeft om het blok open te schroeven.. zo zijn er weinig.

    Zijn er wel speciale LPG bougies gebruikt? En tijdig verwisselt? Zo ja, is er niets te claimen bij de leverancier van deze bougies..??

  7. #7

    Standaard Re: S8 in revisie..

    Dag forum-genoten,

    het is inmiddels een tijd geleden dat ik m'n post gedaan heb en er is inmiddels een hoop gebeurd..

    Na het demonteren van de cylinderkop werd mn vermoeden bevestigd: delen van de elektrode van de bougie zijn in de cylinder terechtgekomen en hebben daar behoorlijke schade aangericht. Ik heb hierop besloten het gehele blok uit te bouwen en naar een motorenrevisiebedrijf te brengen. "geen probleem, zien we zo vaak, maken we wel een leuk prijsje van"... ik zie het ze nog zeggen.. week wachten: geen reactie over mogelijkheden en prijs.. twee weken wachten: nog niks.. aan het eind van de derde week kwam het hoge woord er uit: "meneer, we kunnen hier helaas niets meer aan doen.." ai!
    Het blok schijnt uit een AlSiMn (even uit mn hoofd) legering te zijn gegoten. Dit zogenaamde 'Alusil' heeft enorme goede eigenschappen betrefende slijtvastheid/gewicht e.d., alleen een nadeel: het is niet na te bewerken door een revisiebedrijf. Nieuw onderblok kost rond de 10K bij de dealer en dat is de auto niet meer waard.. wat nu?

    Na heel lang zoeken heb ik in Dld een gebruikt onderblok van een S6 gevonden. Deze heeft een iets andere opbouw (met name oliekoeler, motorsteunen), maar dit is uitwisselbaar. Verder is het blok gelijk. (dezelfde zuigers). Ook een gebruikte cylinderkop aangeschaft en deze samen met de nog goede kop laten reviseren. Alle pakkingen e.d vervangen en weer opnieuw opgebouwd.

    Starten en lopen! liep als een zonnetje. de eerste 1500 km rustig laten inrijden (je weet maar nooit) en ik zou er wel weer 300000km tegenaan kunnen ;-)...

    Nou niet dus.. na een rit vanuit Enschede via de A31 naar NL sloeg mij de schrik weer om het hart: vlak voor de grens hoorde ik weer een bijgeluid die ik niet vertrouwde... Auto meteen aan de kant en weg laten halen en naar garage gebracht..

    na weken sleutelen was de conclusie: wederom ernstige schade in cylinderwand 1,3 en 4 en krukas-lager van 4e en 8e drijfstang stuk gelopen. Oorzaak volgens garage: verkeerde olie door vorige gebruiker nieuwe onderblok. Ik gebruik Longlife (5w-40 geloof ik..) en daardoor is vervuiling losgeslagen en in oliekanaal terechtgekomen.. Weer dikke 5000 euri's naar de knoppen..

    Mijn incasseringsvermogen werd wederom op de proef gesteld en omdat ik het vertrouwen volledig kwijt was in de auto heb ik hem van de hand gedaan... Hij is opgekocht door een garagehouder die voornemens was tzt er een nieuw blok in te leggen.. Ik wens hem er erg veel geluk mee..

    Uiteraard heb ik wel weer een auto met 4 ringen gekocht: een A6 TDI van 2005.. hardstikke leuk en zo maar ik mis die automaat en het vermogen..

    Daarom heb ik hem vorige weel toch maar weer ingeruild en een 2004 A8 4.0 TDI gekocht.. kleine 160000 gelopen en super tevreden mee.. maar de wegenbelasting

    Toch zal ik op den duur weer een S8 aanschaffen.. deze auto's hebben gewoon wat extra's..

    Bedankt in elk geval voor jullie medeleven en aandacht voor het topic!

  8. Ad
  9. #8
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard Re: S8 in revisie..

    Zo is het inderdaad een dure hobby! Een 4.0TDI kan ook eeen hele dure hobby worden.. Maar is even verslavend als een S8,, zeker met zo'n bult koppel.. Heel veel plezier ermee..

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  10. #9

    Standaard Re: S8 in revisie..

    Zo wat een verhaal...

    Kan het niet aan de gas installatie liggen waardoor de motor te arm loopt? Lijkt me wel erg toevallig dat zo'n sterke V8 motor 2x in de soep loopt.

  11. #10

    Standaard Re: S8 in revisie..

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door W Bekijk Berichten
    Zo wat een verhaal...

    Kan het niet aan de gas installatie liggen waardoor de motor te arm loopt? Lijkt me wel erg toevallig dat zo'n sterke V8 motor 2x in de soep loopt.
    Geen idee.. ik sluit helemaal niets meer uit.. maar wel vreemd dat hij daarvoor van de 355000km er bijna 200000km probleemloos op LPG heeft gelopen..

    Ik wil in elk geval iedereen die ook een vergelijkbare auto heeft op het hart drukken om de onderhoudsbeurten zoals in de boekjes staan te respecteren.. Ik weet uit ervaring (ik was zelf voorheen niet veel beter...) dat met name bougies nog wel eens overgeslagen worden bij een onderhoudsbeurt..

  12. #11

    Standaard Re: S8 in revisie..

    Wat een verhaal. Maar veel plezier met je TDI. Lijkt mij ook een prachtig blok. Al zou ik het volledig kunnen voorstellen dat je die overheerlijke eingeschappen en geluiden van een 4.2 ottomotor gaat missen.

  13. #12
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.206
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S8 in revisie..

    Zo'n blok reviseren kan wel....maar niet iedereen.

    http://www.youtube.com/watch?v=-ek5qv8Nmg0
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •