Hallo,
Ik heb een A8 D3 4.2 FSI uit 2005 met de bekende kachel problemen, suiker in de radiator. Dat is is inmiddels opgelost.
Echter hou ik een probleem dat de auto bij een langere rit alleen echt warm wordt/ hete lucht blaast boven de 3000 toeren, daaronder gaat hij koude lucht blazen, even terugschakelen boven de 3000toeren en de kachel is meteen heet.
iemand een idee wat de oplossing hier kan zijn?
Dank,
Joost
Waterpomp is net vervangen, zou kunnen maar nog een ander idee? Bij het warm rijden loopt het via het korte circuit dan wordt de auto wel warm, zodra het blok warm is gaat de verwarming "uit" en wordt hij alleen nog warm boven de 3000 toeren.
Wellicht een "domme" opmerking (ken deze motor niet in detail), maar is er wel de juiste waterpomp gemonteerd?
Bij mijn cabrio bleek er een verkeerde waterpomp in te zitten (gemonteerd door vorige eigenaar) waardoor er (veel) minder flow was. Er ontbrak een soort "geleiding" rond het schoepenwiel, waardoor er veel water langs kon lopen zonder echt "opgepompt" te worden.
De 4,2 heeft de waterpomp aan de voorkant blok bestuurders kant en wordt aangedreven met een as vanaf de oliepomp, ik heb wel eens ergens gezien dat de as niet goed in de pomp zat waardoor hij niet of nauwelijks draaide.
Verder kan je als je ook externe radiators hebt voor oliekoeling een kapotte secundaire thermostaat hebben of een terugslagklep kapot, bij beide problemen blijven de 4,2 dan ook te koud.
Echter weet ik niet zeker of die ook bij jouw auto zitten, een S4 iedergeval wel. 😁