jezus wat moet je met 24 onder een a8, 22 lijkt me al groot !
24 inch ?????
Nou dan kun je sturen wel vergeten volgens mij. Dan is de wielkast één en al velg. Moet een bijzonder project zijn (geweest) met wat creatieve aanpassingen aan auto en ophanging.
Ik vond wat foto's van een D3 met 22". Is echt geen porem. Het past nauwelijks (zeg maar "bijna niet" of "net wel") dus 24" lijkt me compleet onmogelijk zonder enorme aanpassingen.
Ik vind het compleet over the top. Totaal uit balans. Maar goed, ieder z'n ding. Leuk voor het "sjonnies met geld" forum...
Zoals je ziet is de band nog slechts een laf stukje rubber zonder enige veerkracht. Alle klappen komen dus direct op de velg terecht.
De inzittenden ervaren het minder sterk vanwege de luchtvering van de D3 maar de velgen krijgen natuurlijk wel degelijk alles voor hun kiezen.
Je mag dus wel verdomd sterke (en dus hele dure) gesmeede velgen gebruiken want gegoten velgen zijn na het eerste gat in de weg hartstikke krom.
Mwah... Het is een beetje over the top, maar zo vreselijk vind ik het niet.. Ik denk dat 21" nog net kan, die RS4 wielen zijn wel pas dik vanaf 19-20" IMHO...
1 ding is waar: de velgen moeten van zeer goed fabrikaat zijn!
Ik heb een keer een 19 inch velg gescheurd toen ik met een volgeladen e39 touring(BMW 5 serie) met 240 een richel in de weg bij een brug pakte (vlakbij Frankfurt).
Zo een touring heeft luchtvering achter die in de allerlaagste stand gezet was, voor en achter de band in de kasten!
Als je deze vollaad wordt de luchtvering harder (hij moet tenslotte recht liggen).
De klap van de richel wordt dan niet meer door de luchtvering opgevangen, de band en het wiel moet het werk dan doen, band was minimaal dus velg ving de klap ook niet op.
Gevolg: klapband bij 240 km/u, was geen feest!!!
@Steven: welke banden liggen eronder, ben je daar achter kunnen komen??
Nu maak je een denkfout. De vering vangt de klap niet op in de mate die je denkt. Zelfs bij een onverlaagde D3 en met de vering in comfort-stand krijgt de band praktisch dezelfde dreun. Zo veel scheelt het niet.
Kortom, de band, de velg en zeker ook de ophanging (draagarmen, lagers, rubbers) krijgen verschrikkelijke klappen. Dit is standaard al zo maar de inzittenden krijgen het niet zo mee omdat de vering er als buffer tussen zit.
Tussen de band en het wegdek zit niks...
Daarom vind ik die mennekes die vol trots vermelden dat ze een verkeersdrempel met een noodgang nemen en daar niet veel van voelen (is coool) ook zulke idioten, want wat ze niet beseffen is dat de ophanging een beuk voor z'n knar krijgt, dat is niet te geloven. Alsof je er met een grote moker een enorme slag op geeft. En dat elke drempel weer...
Nee, dat stond er niet bij.
Ik zou een rondje langs de A-merk bandenfabrikanten maken (hun websites) om te zien wat men in het product-portfolio heeft.
De maten die je zonder modificaties aan de rest van de auto kan hebben, heb ik al verteld. Nu nog een fabrikant zoeken die ze maakt.
Ik zou het echter op 21" houden. Dan is er meer keuze in banden, het staat dik zonder over-the-top te zijn en het wordt allemaal wat minder extreem belast.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=bqnufvv2q3yr staat er 1 te koop met 22 inch.. ziet er niet eens zo slecht uit!
Gegroet Gelato
Nee toch niet muizenissen, er zijn er meerdere...
http://www.audiforum.nl/forum/offtop...oorn-kuch.html
En euhm ik heb de boel daar gezien, de eerlijkheid droop van die mensen hun gezicht af *kuch* ...
Maar... Jullie doen maar hoor, np!
Ik kan je best een beetje volgen, maar wanneer je luchtvering de klap voor jou opvangt vangt hij dus ook de klap op voor de banden.
De velgen hebben namelijk last van een drempel die zonder een dik stuk rubber (de band) hard aankomt. Maar ze hebben ook last van een auto die de velg via de band tegen de drempel aandrukt. En bij het laatste verhaal zit je luchtvering.
Het afgeveerde auto drukt niet in 1 klap als een moker door naar de wielen, (die zomaar omhoog komen) de luchtvering heeft kans om dit te verdelen over een iets langere klap..
Ik denk dus dat het zeker wel invloed heeft op de levensduur van je velg hoe comfortabel de auto is.