Verplaatst naar het A8 D3-subforum.
Wiellagers al gecheckt?
Hoi,
Kheb al een tijd lang een iritant geluid in het voor onderstel.
Na onze vakantie afgelopen week, naar Italie, ben ik het geluid toch wel een beetje moe aant worden.
Voor mijn vakantie ben ik nog bij Coen Donkers langs gereden en het geluid laten horen.
Het enigste wat ze daar konden zeggen is dat het niets mechanisch was en dat het geen kwaad kon ????
Ik zelf hoor het links voor, maar daar zit ik dan ook achter het stuur :-)
Het begint bij een 80 kmh tot en met 140 kmh, daarboven hoor je ook wind en banden enz enz.
Bij los laten van het gas hoor je t ook goed, zelfs met de automaat in de N.
Als je remd wordt het geluid goed versterkt.
Om het geluid te omschrijven klinkt het als (niet lachen) whoe whoe whoe whoe whoe!!, nee!! tis geen uil aan boord :-)
Wat heb ik zelf al geprobeerd om het te lokaliseren en of te verhelpen?
- Ik heb onlangs voor de vakantie de lagers (SKF) voor vervangen en de remblokken (ATE Ceramic) voor vervangen en nog steeds het geluid.
- Ik heb vandaag de H&R spoor verbreders eraf gehaald om te proberen maar nog steeds het geluid, wel iets minder, met nadruk op iets.
- Remlauw links gedemonteerd, maar niets raars te zien
- Banden van links naar rechts verwisseld, niet richtings gebonden (Michelin Pilot Supersport)
- Bandendruk hoger en lager geprobeerd
Wie weet waar ik dit nog kan gaan zoeken?
De schijven? steekassen? alle sugesties zijn welkom.
De schijven hebben wel een rand, maar volgens een vriend van me die automonteur is was het nog te doen, ik zelf vindt van niet en ga ze toch maar eens vervangen komende week, al weet ik nog niet welke, ATE Powerdisc's ?? ook hiervoor zijn adviezen welkom.
Ik hoor graag van jullie.
Gr Frank.
FF update wat betreft het iritant geluid.
Na weer eens bij Coen Donkers te zijn geweest vorige week dinsdag, ivm geluid, hebben de monteurs Paul en nog een andere monteur, waar ik de naam kwijt van ben(sorry daarvoor), met de auto gereden en hoorde het geluid ook.
Ze konden het ook niet plaatsen waar het vandaan kwam en hebben mij het advies meegegeven toch de voor wielen eens te wisselen met andere wielen. Ik heb dit dus gedaan en wat schets mijn verbazing? Geluid is weg!! 😳. 255/40/19 Bridgestone 050?
Ik dacht toch echt dat ik voor (hele) goede banden had gekozen, maar niets is minder waar. Michelin pilot supersport 255/35/20.
Toch maar eens terug naar de banden boer om nog eens te balanceren en of te kijken naar evt fouten in de band. Ik heb inmidds de wielen weer terug gezet, maar dan wel op de achter as en geluid is zo ook goed als weg.
Probleem is gewoon dat je nu iets wilt horen en alles storend gaat vinden.
De auto trilt iets, dus ik ga zeker terug met dit probleem.
Sent from my Nokia 3310 using Tapatalk 😁
Ik heb nu goedverdoeme ook een soortgelijk probleem, nl. een zoemend geluid tijdens het rijden. Het begint bij ongeveer 50 km/h tot zo'n 120 km/h. Geluid veranderd niet als ik de bocht door ga en als ik de bak in N zet is het nog steeds aanwezig. Snelheidsafhankelijk dus. En bij het monteren van nieuwe banden nog steeds hetzelfde!! Lager misschien of achterdiff?
Lijkt mij wel, zijn toch draaiende delen daar binnen.
Denk dat je t toch moet gaan zoeken in wielager(s).
De lagers staan bekend bij de A8 en zijn al diverse keren gemodificeerd volgens ETKA.
Je kan de auto eens opkrikken en rond draaien met het wiel en eens goed luisteren, en eens voelen op speling.
De aandrijfas van voor naar achter is in het midden ook voorzien van een lager die berucht is, deze is alleen te vervangen met as en al, of je moet een handige Harry zijn met het juiste gereedschap, dan pas kan je alleen dat lager vervangen, geloof een BMW type die sterker is.
Ik heb bij mij preventief de olie in de bak en in het dif laten vervangen bij ZF in Dortmund om problemen te voorkomen.
Als je gaat vervangen, ga voor SKF lagers compleet met lagerhuis, dan is het simpel schroefwerk.
Deze lagers heb ik het goedkoopst bij misterauto.nl besteld, maar op ebay.de vindt je ze ook.
Als je een passende poelietrekker hebt hoeft dit ook geen probleem te zijn. Het kan ook wat groftstoffelijker en dat is door de bout er een eind in te draaien en met een hamer op de bout te slaan. De bout moet je als het goed is toch vervangen. Maar grote kans dat je hem er zo uitschuift als de bout los is.