Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 33

Onderwerp: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

  1. #1
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Volgens ELSAWIN moet het oliefilter onder het luchtfilterhuis zitten. Vandaag luchtfilter opengemaakt, filter er uit gehaald, en vervolgens de schroeven van het filterhuis verwijderd. Het filterhuis zit daarmee helaas nog steeds niet los. Er zit een water afvoer slangetje (1 zie PDF) dit heb ik (helaas) naar beneden gedrukt, ik krijgt dit echter met geen mogelijkheid meer terug van bovenaf. Maar er zit nog een buis direct onder het filter element, ik ben er nog steeds niet achter hoe die los moet. Het plaatje in ETKA geeft aan dat er een schroef zit aan de buis zit, maar die is natuurlijk van bovenaf niet bereikbaar
    Wie kan er meer informatie geven over het vervangen van het oliefilter van mijn 4.2 BFM motor, zo moeilijk kan het toch niet zijn.... (of verklaart dit de hoge onderhoudskosten )
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  2. #2
    Franky D
    Guest

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SparkysA8 Bekijk Berichten
    Volgens ELSAWIN moet het oliefilter onder het luchtfilterhuis zitten. Vandaag luchtfilter opengemaakt, filter er uit gehaald, en vervolgens de schroeven van het filterhuis verwijderd. Het filterhuis zit daarmee helaas nog steeds niet los. Er zit een water afvoer slangetje (1 zie PDF) dit heb ik (helaas) naar beneden gedrukt, ik krijgt dit echter met geen mogelijkheid meer terug van bovenaf. Maar er zit nog een buis direct onder het filter element, ik ben er nog steeds niet achter hoe die los moet. Het plaatje in ETKA geeft aan dat er een schroef zit aan de buis zit, maar die is natuurlijk van bovenaf niet bereikbaar
    Wie kan er meer informatie geven over het vervangen van het oliefilter van mijn 4.2 BFM motor, zo moeilijk kan het toch niet zijn.... (of verklaart dit de hoge onderhoudskosten )
    Als het goed is, tenminste bij mij dan (3.0 TDI), zit de bak nog met 3 zwarte parkers vast.
    Je hebt een lange schroevendraaier nodig om er bij te komen, kan me niet voorstellen dat het bij jou véél anders is, want ook ik heb t slangetje aan de onderkant voor het evt water af te voeren.
    Let er wel op dat je bij het monteren van het nieuwe filter niet teveel weerstand hebt/voelt.
    Het filter moet onder en boven goed afsluiten, bij mij is het wel eens anders gedaan met alle gevolgen van dien, was blij dat er in de aanzuigbuis nog een zeef zat, anders was de turbo naar de PIEP!!! gegaan.
    Dit is dus de reden dat ik onderhoud weer zelf ben gaan doen aan de auto's hier, schijnbaar zijn goede monteurs en garages dun gezaaid.

  3. #3
    Franky D
    Guest

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    HERSTEL!! het zijn inbus boutjes!! net ff gekeken voor je.
    Laatst gewijzigd door Franky D; 06-02-15 om 18:33.

  4. #4
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franky D Bekijk Berichten
    HERSTEL!! het zijn inbus boutjes!! net ff gekeken voor je.
    Ik heb ook ff gekeken, ik neem aan dat je deze bedoeld (zie foto)? Vraag mij alleen af waar die inbus boutjes dan aan vast zitten, filterhuis lijkt namelijk vrij te kunnen bewegen wanneer de schroeven aan de buitenzijde los zijn..
    Bedankt voor het kijken trouwens

    IMAG0333.jpg
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  5. #5
    Franky D
    Guest

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SparkysA8 Bekijk Berichten
    Ik heb ook ff gekeken, ik neem aan dat je deze bedoeld (zie foto)? Vraag mij alleen af waar die inbus boutjes dan aan vast zitten, filterhuis lijkt namelijk vrij te kunnen bewegen wanneer de schroeven aan de buitenzijde los zijn..
    Bedankt voor het kijken trouwens

    IMAG0333.jpg
    Idd, de bak kan iets wat bewegen, deze bak hangt in rubbers
    Maar bij mij zitten de boutjes BUITEN de bak, NIET in de bak.


  6. #6
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franky D Bekijk Berichten
    Idd, de bak kan iets wat bewegen, deze bak hangt in rubbers
    Maar bij mij zitten de boutjes BUITEN de bak, NIET in de bak.
    De boutjes aan de buitenkant had ik al los, maar hoe nu verder.
    Onder het "grote" gat onder het luchtfilter zit een flexibele buis, dat is volgens mij het enige waar de bak nog aan vast zit.
    Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de inbus boutjes aan de binnenkant hier iets mee te maken hebben (eerlijk gezegd zag ik ze pas op de foto, bij het licht in de garage had ik ze niet zien zitten).
    Leek zo'n simpel klusje, begin er nou een beetje de balen van te krijgen.
    Tot nu toe (bij een "gewone" auto) was olie wisselen in een half uurtje gepiept..
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2008
    Posts
    511
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SparkysA8 Bekijk Berichten
    De boutjes aan de buitenkant had ik al los, maar hoe nu verder.
    Onder het "grote" gat onder het luchtfilter zit een flexibele buis, dat is volgens mij het enige waar de bak nog aan vast zit.
    Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de inbus boutjes aan de binnenkant hier iets mee te maken hebben (eerlijk gezegd zag ik ze pas op de foto, bij het licht in de garage had ik ze niet zien zitten).
    Leek zo'n simpel klusje, begin er nou een beetje de balen van te krijgen.
    Tot nu toe (bij een "gewone" auto) was olie wisselen in een half uurtje gepiept..
    Afgelopen zomer ben ik ook een tijd aan het klooien geweest om die bak los te krijgen. Uiteindelijk zat het vast op die slang onder het luchtfilter. Deze zit op een lastige manier met een soort ringbandje vast. Ik weet helaas niet meer exact hoe.
    Audi 80 CD Turbo diesel / Audi 80 1.8 S / Audi 100 2.3 E 1994 / Audi A6 Avant 2.5 TDI 1997 / Audi A6 Avant 3.0 V6 quattro Tiptronic 2001 / Audi A8 3.7 V8 quattro Tiptronic 2003 / Audi A3 SB 1.8 TFSI Ambition, DSG 2007 / BMW 523I Executive 2011

  8. Ad
  9. #8
    Franky D
    Guest

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Mij lijkt t toch dat je de bak nu los moet kunnen nemen, mss met wat trekken, maar wel met beleid.
    Bij mij zijn het 3 inbusjes, 2 achter 1 voor en neem de bak er zo uit.

  10. #9
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slt Bekijk Berichten
    Ik weet helaas niet meer exact hoe.
    En das nou jammer....
    Bedankt voor de info, ik heb ook sterk het vermoeden dat daar de oplossing ergens moet liggen.
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  11. #10
    Franky D
    Guest

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SparkysA8 Bekijk Berichten
    En das nou jammer....
    Bedankt voor de info, ik heb ook sterk het vermoeden dat daar de oplossing ergens moet liggen.
    Ik geef niet op, kheb ff bij de buuren wat tekst gejat, het blijkt dat er van onder een slang zit voor je onderdruk, deze moet los van onderen, zie tekst.


    Wer hat den bei Audi diese Megasch**** beim BFM konstruiert? Von wegen mal eben Ölwechsel...

    Audi RLF (sinngemäß):
    - Lösen sie den Luftfilterkasten und legen sie ihn beiseite.
    - Tauschen sie den Ölfiltereinsatz aus.

    Reality:
    - Deckel von Luftfilterkasten zuerst rauschrauben da die hintere Schraube vom Kasten nicht zugänglich ist.
    - Geht so nicht raus, also LMM demontieren und Ansaugung an der Vorderseite rauswürgen.
    - Luftfilterkasten losschrauben, feststellen, das er unten nen Schlauch hat.
    - Also Bühne hoch, Schlauch am unteren Ende lösen, Bühne wieder runter und Kasten rausnehmen...
    - Ah, noch ein Unterdruckschlauch, abfummeln und jetzt den blöden Kasten rausnehmen.
    - WTF? Da ist der Ölfilterdeckel? Bei meinem BFM mit Standheizung vergraben unter drei(!) Kühlschläuchen und einem Kühlrohr.
    - Gerade so mit Nuß, kurzer Verlängerung und Ratsche hingekommen und losgeschraubt.
    - Und dann "rausnehmen"...? Hab nach 60min Gewürge und Gefluche den Scheiß wieder mit alten Filter zusammengeschraubt, das ging ums Verrecken nicht raus weil der Deckel am festen Kühlrohr ansteht.

    Und jetzt? Gibt es einen Trick? Was kostet NUR der Ölfilterwechsel beim ? Dem würde ich da gerne mal zusehen...

    Cheers, Michael

  12. #11
    Franky D
    Guest

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Hier de link naar het hele verhaal, het schijnt niet helemaal gemakkelijk te zijn.

    http://www.motor-talk.de/forum/oelfi...59.html?page=1

  13. #12
    Franky D
    Guest

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Lees het verhaal maar eens goed door, er schijnen ook 2 olie aftap pluggen te zijn, onder aan t carter en bij de olie filter. WTF???

  14. #13
    Franky D
    Guest

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Na nog wat gelezen te hebben bij onze Duitse buren is het beste en het makkelijkste om het rechter wiel te demonteren, wielkastbekleding aan de voorzijde er uit en dan zou je er aan moeten komen, makkelijk is anders zeg!!!

  15. #14
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franky D Bekijk Berichten
    Na nog wat gelezen te hebben bij onze Duitse buren is het beste en het makkelijkste om het rechter wiel te demonteren, wielkastbekleding aan de voorzijde er uit en dan zou je er aan moeten komen, makkelijk is anders zeg!!!
    Bedankt voor alle info, ga denk im toch wat hulp inroepen, wel jammer leek me leuk om zelf te doen.
    Had in Elsawin al iets gezien over de aftapplug in het filterhuis, kon me daar ook niet direct een voorstelling van maken.
    Echt top dat je het zo ver hebt uitgezocht!
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  16. #15
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Hoop voor mijn garage dat het bij de a6 anders zit..
    '01 rs4 641 ps

  17. #16
    Franky D
    Guest

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SparkysA8 Bekijk Berichten
    Bedankt voor alle info, ga denk im toch wat hulp inroepen, wel jammer leek me leuk om zelf te doen.
    Had in Elsawin al iets gezien over de aftapplug in het filterhuis, kon me daar ook niet direct een voorstelling van maken.
    Echt top dat je het zo ver hebt uitgezocht!
    Tja!! ik zie het als een ''sport'' om er achter te komen, kan zoiets niet los laten, ga net zolang door dat ik t heb/lukt
    Ik zeg altijd maar, GAAT NIET, BESTAAT NIET!! en opgeven bestaat al helemaal niet in mijn woordenboek, soms wel nadelig
    Als je in de buurt zou wonen had ik je wel geholpen, maar de afstand is net ff iets TÉ!!!
    Suc6 ermee, geef niet te snel op, ff laten liggen en dan weer verder gaan, anders wordt je er gek ervan.

    Gr Frank.

  18. #17
    Franky D
    Guest

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris(snaak) Bekijk Berichten
    Hoop voor mijn garage dat het bij de a6 anders zit..
    Ben er bang voor, globaal zal het wel het zelfde zijn, vandaar de vaak hoge kosten bij de stealer.

  19. #18
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franky D Bekijk Berichten
    Tja!! ik zie het als een ''sport'' om er achter te komen, kan zoiets niet los laten, ga net zolang door dat ik t heb/lukt
    Ik zeg altijd maar, GAAT NIET, BESTAAT NIET!! en opgeven bestaat al helemaal niet in mijn woordenboek, soms wel nadelig
    Als je in de buurt zou wonen had ik je wel geholpen, maar de afstand is net ff iets TÉ!!!
    Suc6 ermee, geef niet te snel op, ff laten liggen en dan weer verder gaan, anders wordt je er gek ervan.

    Gr Frank.
    Iets te ver met een A8, bestaat dat dan?
    Ik heb het er wel voor over hoor om een dagje te komen "knutselen"...
    Ik heb het nadeel dat ik geen garage heb, en dus altijd moet zorgen dat het lukt en afkomt.
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  20. #19
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franky D Bekijk Berichten
    Na nog wat gelezen te hebben bij onze Duitse buren is het beste en het makkelijkste om het rechter wiel te demonteren, wielkastbekleding aan de voorzijde er uit en dan zou je er aan moeten komen, makkelijk is anders zeg!!!

    De beste man in het filmpje laat zien dat de slang onder het filterhuis naar de secundaire luchtpomp gaat (bij 3:10 en 18:55) dat verklaard een hoop volgens mij (aparte manier van olie verversen overigens, volgens mij is het ook de bedoeling dat de filter op het deksel geklikt wordt).
    Als de griep voorbij is maar eens even kijken waar die luchtpomp nou precies zit, en of de slang daar makkelijk af kan.
    Jammer dat dit nou precies niet goed in het filmpje is te zien.



    (je ziet @Franky D, ik geef niet op )
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  21. #20
    Franky D
    Guest

    Standaard re: Oliefilter 4.2 BFM motor vervangen

    Zo zie je maar weer dat ziek zijn ook zo zijn voordelen heeft, veel tijd om uit te zoeken hoe het te doen
    Zo ver ik kon zien moet je als de bodemplaat weg is, aan dat slangetje kunnen komen om los te maken.
    De bak zelf zit netzoals bij mij maar met 2 boutjes vast.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •