Je wilt weten of het uit te schakelen is op een Q2, dus de vraag hoort in het Q2-subforum.
Ik weet niet of dit topic in het goede hoofdstuk staat maar het volgende.
Voorheen reed ik een A3 met CC en nu een Q2 met ACC. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo tevreden met dat ACC. Het werkt enkel op een 1 baans weg maar
op de snelweg met invoegend verkeer en dergelijke grijpt de ACC vaak ongewenst in.
Gevolg is dat ik bijna nooit meer met CC rij en dat is best jammer. Ook is het stapje van 5 km omhoog bij een tikje omhoog mij teveel. Voorheen was dit 1 km harder
en als je het hendeltje langer vasthield 10 km harder. Of zachter.
Ik heb reeds contact gezocht met iemand van het forum maar 2 weten er meer dan 1.
Dus zou het mogelijk zijn dit ACC ook uit te schakelen via een VCDS mod. Zodat enkel CC overblijft?
Ander advies is om eerst een beetje te leren rijden met acc. I.p.v. tikkie omhoog om een hogere snelheid in te stellen een klein beetje gas geven en opnieuw op set drukken. Als iemand vlak voor je invoegt en jij wil toch echt nog even dichter naar diegene toe rijden om pas daarna er voorbij te gaan kun je ook je gaspedaal iets indrukken om acc te overrulen.. iets lagere snelheid? Duw de hendel een klein tikkie naar achter (remmen kan ook maar is niet altijd fijn voor mensen achter je) en druk weer op set als je snelheid laag genoeg is. Etc. Etc. Hij grijpt echt pas in als het binnen X seconde een probleem wordt als je zo blijft rijden. Iets meer anticeperen, met respect voor het verkeer achter en naast je, helpt ook al veel.
Op de autostrade was ik ook nooit echt fan van de ACC (wel in een A6 2010 en Q5 2011, dus wellicht oudere generaties ACC).
Wat ik daarmee deed was gewoon leren werken met die ACC. Dus elke keer dat je weet dat de ACC vervelend gaat doen, zet je hem even uit en dan daarna weer aan als je verwacht dat de ACC niet hard in de remmen gaat oid.
In plaats van elke keer met je voeten te werken, kan je het met je ene hand doen. Die zit daar toch altijd aan het stuur, dus extra moeite is het niet echt.
Best vreemd eigenlijk. Bij mijn Daf kan ik de standaard afstand van 50 meter met 2x 10 meter verkleinen naar respectievelijk 40 en 30 meter, (of 2x 10 vergroten.) maar als ik de knop om te verkleinen 3 seconden ingedrukt hou is de ACC functie uitgeschakeld en heb ik een normale CC. (Kwam ik ook pas na maand of 3 achter, want wist ook de Daf medewerker die hem afgeleverd had niet, toen ik hem vroeg waarom die dat niet gemeld had.) De noodremvoorziening blijft daarentegen wel gewoon ingeschakeld bij gebruik van normale CC en kan middels een andere knop ook totaal uitgeschakeld worden. Staat deze uitgeschakeld en doet zich een “incident” voor dan schakelt die de CC uit, geeft een ‘noodsignaal” op het dashboard, maar grijpt niet in.
Hi Mijn Q2 (2018) met ACC werkt uitstekend
Opmerkingen over leren rijden met ACC zijn zeker waar. In Instructie boekje wordt dit uitgebreid behandeld. Kruisend en inhalend / uitvoegend verkeer wijzigen ACC functie Bij zulke ,drukke, situaties is het beste advies uitzetten en "old school "rijden
Het is toch normaal dat ACC reageert wanneer iemand invoegt? Anders klap je er bovenop. Dat het vervelend is dat hij op de rem stapt snap ik nog wel, maar het gaat om je eigen veiligheid. Dat het verhogen van de snelheid met 5km gaat bij een tikje is wel vreemd ja. De mijne pakt nog steeds 1km per keer en bij langer vasthouden 5km per keer of sneller.
Snelheid verhogen of verlagen is inderdaad hendel omhoog of omlaag en dan de de knop aan de zijkant indrukken om hem vast te zetten als je ietsvtussen de 0-10 km/u verschil zoekt.
Invoegend verkeer zorgt er inderdaad voor dat de ACC ingrijpt waar jezelf voor de souplesse de afstand wat korter zou laten worden. Ongewenst ingrijpen is bij alleen door de braking guard bij uitvoegend verkeer bijvoorbeeld.