Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Q5 komt schokkerig tot stilstand

  1. #1

    Standaard Q5 komt schokkerig tot stilstand

    Hallo allen ik ben nieuw op dit forum en sinds kort ook eigenaar van een Audi Q5 uit 2014(2.0 TFSI, Tiptronic, Sport editie). Een prima wagen, rijd echter minder prettiger als mijn vorige, een AUDI Q3 door hoe hij remt en ik hoop dat iemand hier iets over kan melden. Ik ben een rustige rijder en hoewel de auto voldoende remt is het laatste stukje remweg onrustig waardoor de auto altijd met een schok(en schuddend) tot stilstand komt. Daarbij wordt steevast een laag soort tjilp bijgeluid gemaakt. Bij het wegrijden gebeurt het omgekeerde waardoor je steevast met een schok wegrijdt inclusief tjilp geluid. Hierdoor is het vrij irritant om b.v. langzaam in een file te rijden omdat de auto een eigen wil lijkt te hebben en zelf beslist om opeens te stoppen terwijl ik misschien nog een stukje kan en wil doorkruipen. De Audi Q3 deed dit echt perfect. Ik heb de remassistent optie uitgezet omdat die het verschijnsel erger maakt
    Mbt de remassistent heb ik wel eens gehad dat hij niet volledig ingreep waardoor de auto langzaam en tjilpend doorkroop, nog een keer hard remmen deed hem wel stoppen. misschien is er een link mee?
    Ik heb hem gekocht bij een Audi dealer. Zij hebben er al naar gekeken en zeggen dat er niets mee aan de hand is, geen foutcodes en er is niets(?) aan het remsysteem af te stellen.
    Heeft iemand van jullie tips?

  2. #2

    Standaard re: Q5 komt schokkerig tot stilstand

    Wat die tjilp is kan ik me zo even niets bij voorstellen. Ik kan je wel vertellen dat het soepeler hoort te gaan dan jij beschrijft. Het klinkt als iets met je versnellingsbak of de adaptatie daarvan.

    Dealers zeggen snel dat het normaal is, probeer een soortgelijke auto te proefrijden (liefst met monteur erbij) en vergelijk.
    Is de versnellingsbakolie al eens vervangen of had dat misschien al moeten gebeuren? Is het peil van de verdeelbak en van de ATF in orde? Ze zouden ook nog een adaptatie kunnen uitvoeren (inclusief nuladaptatie (2x achter elkaar uitvoeren zonder contact uitschakelen!)). Als bovenstaande in orde is/gedaan is zou er sowieso nog geprobeerd kunnen worden om een software-update uit te voeren. Dealers kunnen dat eenvoudig doen met SVM-code 02A072. Voor schokkend schakelen in alle versnellingen (mocht je dat ervaren) is er sowieso een software-update. Ook voor schokkend wegrijden de eerste paar keer na starten is er een software-update d.m.v. bovenstaande SVM-code. Naast updates voor je versnellingsbak is er ook nog een update voor het motorregelapparaat. Met koude motor kan de boel ook schokken tijdens de katalysator-opwarmfase de eerste 15-60 seconde. Die update van het motorregelapparaat kan een dealer uitvoeren met SVM-code: 01A208.

  3. #3

    Standaard Re: Q5 komt schokkerig tot stilstand

    Beste Raz0r
    Dank voor je reactie kan ik zeker even mee voort richting dealer. Ik ben niet erg in-to autotechniek en het is voor mij erg interessant dat je over de automaat begint terwijl ik aan het remsysteem zat te denken. Ik heb er op gelet en onder anderen het schokkend wegrijden bij een koude motor heb ik ervaren. Ik vraag mij af of een dealer niet standaard altijd de laatste software updates zou moeten uitvoeren bij elke vorm van onderhoud. Het geluidje is niet goed omschreven en ik zou niet weten hoe wel. Misschien is het beter te vergelijken met een kraak zoals een oude veer/schokdemper zou klinken als je op de motor kap duwt.
    In elk geval top! ik ga volgende week eerst maar eens richting de dealer. Ik laat weten wat eruit is gekomen. Grt JMTS

  4. #4

    Standaard Re: Q5 komt schokkerig tot stilstand

    @JMTS
    Over die updates doen ze bij de werkplaatsbalie altijd nogal spannend, terwijl het eigenlijk niet veel voorstelt. Meestal kan je daar makkelijker over praten met een (ervaren) monteur. De door mij genoemde info is overigens ook gewoon in hun eigen informatiesysteem terug te vinden, dus als ze beginnen met "Ja maar op het internet lees je zoveel" moet je maar even vragen of ze in hun eigen systeem willen kijken. Het zijn gewoon bij Audi bekende issues. Succes en laat even wat horen!

    p.s. ik ben natuurlijk niet zeker van het feit dat het de versnellingsbak is, maar het zou zomaar kunnen
    Laatst gewijzigd door Nenna; 18-06-16 om 18:23.

  5. #5

    Standaard Re: Q5 komt schokkerig tot stilstand

    @Raz0r
    Afgelopen woensdag is mijn Q5 bij de garage geweest, ze stonden open voor het "boodschappenlijstje" waarvan ze uiteindelijk alleen de olie check, software update en de adaptatie hebben gedaan. Met succes kan ik wel zeggen, hij schakelt echt veel beter. Ik heb ervoor en erna extra test gereden en het zat met name in het terugschakelen van 3 naar 2. Sinds het bezoek heb ik hier geen last meer van(thx Raz0r!). Hoewel naar mijn mening Audi het schakelen bij de S-tronic beter onder controle heeft als bij de multitronic, kan ik hier prima mee leven. Een flink stuk rijplezier erbij. Nu nog het remmen, de update heeft hier ook een positief effect op gehad door (denk ik), het niet meer schokken bij het terugschakelen maar het is nog ver van hetgeen ik gewend was in de Q3. De garage heeft gekeken of er software update's of modificaties waren die gerelateerd waren aan het remmen en daarbij niets gevonden. De komende tijd maar weer een paar keer erop letten tijdens het rijden, hopelijk kan ik het eenvoudig repeteren waarna jou voorstel van een proefrit met een gelijkwaardige auto hopelijk nog meer duidelijkheid geeft.
    Laatst gewijzigd door JMTS; 03-07-16 om 22:52.


  6. #6

    Standaard Re: Q5 komt schokkerig tot stilstand

    Goed te horen @JMTS. De Q3 had een S-tronic (dubbele koppeling), nu rijd je in een tiptronic bak van de firma ZF. Technisch gezien zijn het totaal verschillende versnellingsbakken en ze hebben ook totaal verschillende eigenschappen. Eerst maar eens even proberen en kilometers maken! Succes en bedankt voor de terugkoppeling.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •