Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Temperatuur motor Audi TT 1.8T 180 PK

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Temperatuur motor Audi TT 1.8T 180 PK

    Ik heb onlangs een TT met schade opgeknapt (nieuwe radiateur/koelvinnen/accu/luchtfilter/blikwerk).
    Deze heeft linksvoor een aanrijding gehad.

    Nu geeft de temperatuurmeter op het display, zodra ik hem op contact zet, 90 graden aan.
    Dat het displaymetertje kapot is lijkt me duidelijk.
    (Ik heb hier ook al veel over gelezen op dit forum, maar ben voorlopig ook niet van plan om
    voor 700 euro mijn display te vervangen).
    Na 10 minuten rijden staat hij op de 120 graden.

    De koelvinnen slaan echter ook niet aan tijdens het rijden.
    Ik heb ook nog maar een kwartier gereden, omdat ik eerlijk gezegd niet al te lang durf te rijden.

    Weet iemand wanneer de koelvinnen aan horen te slaan en hoe ik dit kan testen zonder mijn motor op te blazen
    Nu ben ik bang dat de temperatuursensor misschien ook kapot is waardoor de vinnen niet aanslaan ofzo.

    Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan testen/uitzoeken.
    Kan ik met dit euvel gewoon rijden of kan ik hem beter naar een garage brengen.

    Alvast bedankt.

    Groeten Luuk

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.882
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuur motor Audi TT 1.8T 180 PK

    Welkom. Leer even met het forum omgaan, niet de bedoeling dat je alles maar in Algemene discussie plaatst. Topic verplaatst naar het TT 8N-subforum.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Temperatuur motor Audi TT 1.8T 180 PK

    Excuses.. Kreeg het al niet gevonden

  4. #4
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Temperatuur motor Audi TT 1.8T 180 PK

    Sensoren moet je kunnen uitlezen lijkt mij. Sowieso zit er een temperatuurvoeler die rapporteert aan de ECU. Die waarde moet je volgens mij uit kunnen lezen - je ziet dan of je temperatuur wel goed is, of dat dat ook fout is. Als het puur en alleen de weergave in je tacho is, dan zou ik er niet heel veel haast mee maken, en eens voor 100 euro een 2e hands tacho erin laten zetten (wel even inleren op je sleutel, en indien mogelijk/nodig je kilometerstand terugzetten naar de originele (NAP) waarde).

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Temperatuur motor Audi TT 1.8T 180 PK

    Bedankt! Ik ga kijken of ik de sensoren kan laten uitlezen, maar als de sensoren kapot
    zijn geeft de auto dan ook niet aan wanneer de koelvloeistof daadwerkelijk te heet is?
    Melding op het display bedoel ik hiermee.


  6. #6
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Temperatuur motor Audi TT 1.8T 180 PK

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door luuk006 Bekijk Berichten
    Bedankt! Ik ga kijken of ik de sensoren kan laten uitlezen, maar als de sensoren kapot
    zijn geeft de auto dan ook niet aan wanneer de koelvloeistof daadwerkelijk te heet is?
    Melding op het display bedoel ik hiermee.
    Als de sensor kapot is, kan die melding nog steeds komen, zodra de voorgeprogrammeerde waarde gehaald wordt. Normaliter geven sensoren een spanning af van +1V tot +5V (in de 'gewone' systemboards zoals op school etc., en V is natuurlijk Volt), afhankelijk van de input. Even theoretisch:

    Als sensor Y bij 60 graden 2V, bij 90 graden 3V en bij 120 graden 4V moet afgeven, dan is de ECU geprogrammeerd om bij 4V een alarm af te geven (voorbeeld!). Ongeacht of de temperatuur nu 100, 200 of 12 graden is; als er 4V in komt, "denkt" de ECU dat het water 120 graden is (want zo is de boel afgesteld/gecalibreerd). Een kapotte sensor kan te laag of te hoog afgeven.

    Als dezelfde sensor Y bij 60 graden 1V, bij 90 graden 2V en bij 120 graden 3V aangeeft, dan denkt de ECU dat de boel op temperatuur is (3V), terwijl de vloeistof al lang en breed 120 graden is!

    Andersom kan ook: als sensor Y bij 60 graden 3V aangeeft, bij 90 graden 4V, en bij 120 graden 5V, dan zal de ECU gaan ingrijpen op het moment dat de vloeistof op de juiste temperatuur is. De ECU denkt dan 120 graden, waar-ie in het echt 90 graden is.

    Op jouw vraag kan ik dus als antwoord geven: de ECU zal ingrijpen op het moment dat deze denkt dat je temperatuur te hoog opgelopen is. Of dat waarheid is, is dus punt twee. Het kan dus zijn dat je nu al die tijd met de juiste temperatuur rondrijdt (en dat je tacho kapot is), dat je met een te lage temperatuur rondrijdt (ECU denkt dat het water warmer is dan het werkelijk is) of dat je met een te hoge temperatuur rondrijdt (ECU denkt dat-ie kouder is)..

    Je kan dit dus misschien laten uitlezen - als de sensor bij koude motor ('s ochtends, voor vertrek) ook al 60 graden aan de ECU rapporteert, dan weet je dat het mis is. Rapporteert die dan wel de juiste temperatuur, maar niet als deze warm is? Dan is het logische bereik misschien kapot:

    60 graden = 1V
    90 graden = 3V
    120 graden = 5V

    >>

    60 graden 1V
    90 graden 1,5V
    120 graden 5V

    Kortom: uitlezen, ook op temperatuur, en indien nodig sensoren vervangen..

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    97
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuur motor Audi TT 1.8T 180 PK

    Je kunt ook door gebruik te maken van het diagnose systeem in de airco(!) veel temperaturen uitlezen. Zie: http://www.tt-eifel.de/index.php?id=12,0,0,1,0,0

    Door de 2 toetsen tegelijk (recirculatie en lucht boven) in te drukken krijg je in de display waar je normaal de gewenste temperatuur instelt de codes te zien. Code 49 geeft de temperatuur van je koelvloeistof aan. Ik heb e.e.a. gebruikt om te bekijken of bij mijn TT de temperatuurmeter in de display of de sensor kapot was. Het bleek dus de display te zijn. Het komt vaak voor de de meter in de display kapot is. Er zijn verschillende bedrijven die dit voor je repareren, je kunt het evt ook zelf doen als je handig met electronica bent.

    Hier is een filmpje hoe de codes te activeren: http://www.youtube.com/watch?v=gU6aiySTHpU

    Succes,
    Mario
    Laatst gewijzigd door marior; 10-12-11 om 17:23. Reden: Filmpje
    A4 AVANT - 2.0 TFSI - 2017 - MATADORROT Y3S
    VH: TT 8J 32V6 - A5SB - A1 - TT 8N 1.8 - A6 4F TDI

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •