Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: 1.8 carburateur | Loopt niet lekker

  1. #1
    carlo1992's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Leeftijd
    32
    Posts
    83
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard 1.8 carburateur | Loopt niet lekker

    Mijn oudi 1.8 met carburateur heeft al weer heel wat kilometers (75.000) gemaakt in de afgelopen 4 jaar en nadert de 2 ton, nooit echt noemenswaardige problemen gehad.
    Maar een tijdje terug merkte ik dat de auto (na een vakantie van 7 dagen) plots slechter liep. Het is nooit een vermogensbeest geweest maar meekomen met het verkeer ging zeker prima. Echter merkte ik vooral bij accelereren (en dan vooral op de snelweg, dus van 80 naar 100 of 100 naar 120) dat ik vermogen mistte. Omdat het op dat moment wat argwaan bij me kweekte meteen maar even gestopt en gekeken of me wat opviel. Na wat speuren in het donker met m'n zaklamp zag ik dat mijn brandstoffiltertje nagenoeg leeg stond, enkel een bodempje brandstof was te zien. De auto gestart en gekeken of het alleen tijdens stilstand was, dat was dus niet het geval. Ook lopend stond er maar een bodempje brandstof in. Wat gek is want normaal staat deze duidelijk vol!

    Aan de hand van die informatie kort daarna het filter gecheckt, was in orde (was ook een paar maanden daarvoor vervangen). In die tijd heb ik samen met mijn pa ook de distributieriem vervangen, dat ging vrij gemakkelijk aangezien er genoeg werkruimte is met zo'n klein blok in zo'n grote auto. Daarna bedacht ik me dat de tank wel eens vervuild kon zijn, het is tenslotte een oude bak en ik rijd soms "op gas met een benzine motor" zoals m'n pa dat noemt. Gecheckt, en die was tot mijn verbazing brand en brandschoon, alles gecheckt en helemaal in orde. Ook voorzichtig met de compressor de leidingen van voor bij de motor terug naar de tank doorgespoten. Vandaag besloten eens goed te luisteren als de motor draait of ik een vaag geluid hoorde dat mij moest vertellen of ik een vacuumlek zou hebben. Wat remreiniger her en der gespoten, maar niets gevonden.

    Snel zal ik ook de bougies en de rotor vervangen, maar die kunnen volgens mij niet verklaren waarom mijn brandstoffilter niet volloopt en ik dus ook duidelijk merk dat de auto brandstof tekort komt! De bougies ook nagekeken, die zagen er nog ok uit, echter wel erg wit naar mijn zin... (te arm mengsel, als ik het goed onthouden heb..?)

    Ik wil zoveel mogelijk uitsluiten voordat ik met de brandstofpomp aan de haal ga. Die zit namelijk niet achter bij de tank maar op het blok, vlak bij het brandstoffilter.
    Heeft iemand een idee waar te zoeken, of komt het probleem bekend voor?
    Als er behoefte aan foto's is van de motorruimte dan hoor ik dat graag, aangezien bijna iedereen een prachtige 5 cilinder bezit hier


    Vriendelijk dank alvast!

    Carlo
    Laatst gewijzigd door carlo1992; 02-12-15 om 16:56.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8 carburateur | Loopt niet lekker

    Onderdrukdoos op de ontsteking al gecontroleerd?

    Op de benzineleiding zit trouwens een kringleiding, voor als je het nog niet ontdekt had.

    http://www.google.nl/search?q=bougie...HdG3AhQQsAQIIg
    Laatst gewijzigd door Sjonnie999; 02-12-15 om 18:41.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  3. #3
    carlo1992's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Leeftijd
    32
    Posts
    83
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: 1.8 carburateur | Loopt niet lekker

    Bij het vervangen van de distributieriem hebben we met een stroboscoop lamp ook de ontsteking nagekeken of die nog klopte, bij stationair gaf die de nul aan en bij gas ging deze naar de I. Dat zou moeten betekenen dat de onderdrukdoos zijn werk ook nog doet toch? Dat is de ontstekingsvervroeger als ik het goed heb begrepen..
    Daarnaast zou dat de lege brandstoffilter niet verklaren.

    Een kringleiding? Wat houd dat in?

    Gisteren het een en ander aan waardes voor de brandstofpomp gevonden, hoeveel druk deze zou moeten genereren. Dat wil ik spoedig gaan testen.
    De theorie die ik bedacht dat als de pomp wat lekt/versleten is, is dat de brandstof daardoor terugloopt.

    Ik heb de hele tijd het drinken aanzuigen met een rietje in mijn hoofd, en als er een lekje in het rietje zit ik dan veel harder moet zuigen voor hetzelfde resultaat..
    Kom maar door met de zuig grappen :P

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 carburateur | Loopt niet lekker

    Lijkt me een goede theorie. Mechanische pompen gaan zelden stuk, ik heb het in 30+ jaar nog maar een keer meegemaakt. Maar het kan dus wel.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 carburateur | Loopt niet lekker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carlo1992 Bekijk Berichten
    Bij het vervangen van de distributieriem hebben we met een stroboscoop lamp ook de ontsteking nagekeken of die nog klopte, bij stationair gaf die de nul aan en bij gas ging deze naar de I. Dat zou moeten betekenen dat de onderdrukdoos zijn werk ook nog doet toch? Dat is de ontstekingsvervroeger als ik het goed heb begrepen..
    Daarnaast zou dat de lege brandstoffilter niet verklaren.

    Een kringleiding? Wat houd dat in?

    Gisteren het een en ander aan waardes voor de brandstofpomp gevonden, hoeveel druk deze zou moeten genereren. Dat wil ik spoedig gaan testen.
    De theorie die ik bedacht dat als de pomp wat lekt/versleten is, is dat de brandstof daardoor terugloopt.

    Ik heb de hele tijd het drinken aanzuigen met een rietje in mijn hoofd, en als er een lekje in het rietje zit ik dan veel harder moet zuigen voor hetzelfde resultaat..
    Kom maar door met de zuig grappen :P
    Alleen is het zo dat in die ontsteking ook centrufugaal gewichten zitten die het ontstekinstijdstip verhogen, die kunnen dat dus hebben geregeld, hoe kom je erachter lamp aansluiten en een slangetje aansluiten eraan, en zuigen en tegelijker tijd kijken of je ontsteking veranderd zonder het toerental te verhogen.
    Als dat goed is dan zou het volgende je accelertie membraam kunnen zijn op je carb misschien?
    Werkt de tweede trap wel, temp geregeld!

    Kringleiding is een aavoer en een retour, waardoor het filter bij mij althans nooit vol staat, nouja nooit als hij uitstaat wel.
    Onder het lopen niet, dan is 1/4 deel veel, onderdrukdoos heb ik stuk gehad, dan komt hij wel maar niet snel genoeg, verbruik schoot toen bij mij van 5,9 naar 8,0, daaraan merkte ik het!
    Toen ben ik gaan zoeken, uiteraard eerst die doos, en bij het zuigen merkte ik al geen weerstand, dus die vervangen en het vebruik was weer op het oude niveau.
    Maar als die goed is gaan we gewoon stap voor stap het meest voor de hand liggende af!

    Hoeveel gebruikt die van jouw trouwens?
    Daar je ook dacht dat die te arm liep?
    Volgens mij wel wat meer als 5.9, hoor maar zelden verhalen dat ze zo arm lopen als die van mij, toch zijn de bougies licht grijs tot wit, uitlaat trouwens ook.
    Ooit een keer de gelegenheid gehad een quattro te kopen in die uitvoering, DS dus, die paar haren wat ik nog heb heb ik spiijt dat ik dat niet gedaan heb!
    Die eenvoud van deze wagens en het verbruik zou ik graag in een quattro terug willen zien.
    Laatst gewijzigd door Sjonnie999; 03-12-15 om 16:01.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 carburateur | Loopt niet lekker

    Ho wacht eens even heb je de ontsteking stationair op 0 staan, hoeveel voor moest deze nog eens hebben, met de slang op de onderdrukdoos los!

    Kan het op het moment niet nazien dacht iets van 12 graden of iets in die aard?

    Zou iemand wat meeleest het even kunnen nazien, daar ik niet mobiel ben!

    En anders zoek het je even hier!
    http://sowirdsgemacht.com/band40/Aud...-Avant.html#!1
    Laatst gewijzigd door Sjonnie999; 03-12-15 om 16:44.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  7. #7
    carlo1992's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Leeftijd
    32
    Posts
    83
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: 1.8 carburateur | Loopt niet lekker

    Hey Sjonnie,

    Dat van die kringleiding snap ik nu en daar was ik inderdaad al achter! Het verbruik is niet echt gestegen heb ik het idee, hoewel ik de laatste tijd niet echt goed heb gemeten. Natuurlijk omdat als ik het gas intrap er wat minder (of minder vloeiend) gebeurd, ik het gas wat dieper intrap, dat het verbruik wat hoger kan liggen maar het is verwaarloosbaar denk ik! En met 5,9 bedoel je zegmaar op de 100km eh? Jezus das zuinig, ik zit meer aan de 1 op 12 á 13 gemiddeld, en ik rijd vaak wel door (ja dat kan best met 75pk ).

    Morgen zal ik eens even kijken of m'n pa de stroboscoop lamp bij heeft, dan zal ik eens kijken of die dan veranderd als je eraan zuigt.

    Bedankt voor het meedenken alvast En inderdaad, een quattro was heerlijk geweest!

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 carburateur | Loopt niet lekker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carlo1992 Bekijk Berichten
    Hey Sjonnie,

    Dat van die kringleiding snap ik nu en daar was ik inderdaad al achter! Het verbruik is niet echt gestegen heb ik het idee, hoewel ik de laatste tijd niet echt goed heb gemeten. Natuurlijk omdat als ik het gas intrap er wat minder (of minder vloeiend) gebeurd, ik het gas wat dieper intrap, dat het verbruik wat hoger kan liggen maar het is verwaarloosbaar denk ik! En met 5,9 bedoel je zegmaar op de 100km eh? Jezus das zuinig, ik zit meer aan de 1 op 12 á 13 gemiddeld, en ik rijd vaak wel door (ja dat kan best met 75pk ).

    Morgen zal ik eens even kijken of m'n pa de stroboscoop lamp bij heeft, dan zal ik eens kijken of die dan veranderd als je eraan zuigt.

    Bedankt voor het meedenken alvast En inderdaad, een quattro was heerlijk geweest!
    He heb jij een 55 kw?
    Heb je je vooronsteking nou ook juist staan of staat die op 0 stationair?

    Korte stukje gebruikt die heus wel meer als 5,9 hoor, maar het lange stuk gebruikt die gemiddeld tussen de 5.7 en 5.9.
    En zelden onder de Max snelheid, toen ik nog reed wel te verstaan.
    Zal wel door die overdrive komen 140 tot 150 bij 3000 toeren.

    Mijn broer had vroeger een LS of een 80 of een 100 weet ik niet meer, nooit veel op gehad met dat model, maar die was net zo zuinig als deze, en mijn vader schelden dat hij die toen ingeruild had!
    Laatst gewijzigd door Sjonnie999; 05-12-15 om 17:38.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •