Goeiedag forumleden,
ik ben al enkele weekenden heel rustig bezig om de distributieriem van mijn audi 100 C3 te vervangen, een 2.2 met 115pk. Daarbij heb ik, zoals het hoort, ook de spanrol en waterpomp meegenomen. Nu heb ik 'm dit weekend voor het eerst weer gestart, en hij loopt niet zoals het hoort: je hoort de ontsteking/klepstoters veel harder tikken dan eerder. Kan het zijn dat ik ondanks alle moeite de riem één tandje verkeerd heb gezet? Wat zijn hiervoor de symptomen, en mag ik nu al rekenen op kromme kleppen of is er nog wat ruimte bij deze blokken?
Alvast bedankt!
Groet,
Jelle
een tandje verkeerd en je mist vermogen, kleppen gaan niet meteen krom daardoor.
maar!! controleer met de merktekens op het vliegwiel, nokkenas EN op het motorblokhuis!!
de merktekens op de beschermplaat van de riem is hier niet goed voor geschikt, maar tikken van de kleppen is niet direct hieraan gerelateerd
de eerste type gebruikte geen hyd klepstoters, het 2e type wel en daar is een goede olie en hoeveelheid belangrijk mee.
te weinig olie in t carter laat ze tikken, net zoals een niet 100% correct ingestelde ontsteking.