Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 38

Onderwerp: 100 2.2T: motor start niet als hij warm is

  1. #1

    Standaard 100 2.2T: motor start niet als hij warm is

    Hoi ik heb een probleem met de audi 100 (1989 2.2 MC motor)
    Als hij een tijdje niet gelopen heeft is is het starten en lopen maar als ik hem afzet en daarna weer probeer te starten heb ik geen ontsteking.

    De motor is dan nog niet op temperatuur (+/- 1 minuut gelopen)
    Als ik doorstart krijg ik wel een signaal in het dashboard dat ik te weinig druk heb maar dat lijkt me logisch omdat hij tijdens het starten niet genoeg druk opbouwt(?)

    wie o wie weet wat het zijn kan

  2. #2
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    kijk eens bij de beider gevers aan het vliegwiel, kans dat een van deze defect is zodra hij warm wordt en dan stopt met functioneren.
    een van deze was (d8 toerental sensor) ism de hall -gever defect en heb ik (laten)vervangen
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  3. #3

    Standaard

    ik heb zojuist geprobeerd de knippercode proberen uit te lezen met een led-lampje maar die bleef continu branden

    is de weerstand hierbij ook van belang? ik heb de weerstand gebruikt die bij het ledje zat (volgens mij iets van 220 ohm)

  4. #4
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    volgens de 100 online zou dit een 650 ohm weesrtandje behoren te zijn.
    maar omdat ik een soort gelijk probleem had , heb ik de bobine hallgever toerental en bdp sensor vervangen.
    ja idd alleen bij een warme motor, na afkoelen werket het weer zo'n 500 meter en sloeg weer uit zonder een ontstekings puls....
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  5. #5

    Standaard

    hij slaat niet af, hij blijft keurig lopen
    maar als ik hem zelf uit zet is hij de eerste 2 uur met geen mogelijkheid aan te krijgen


  6. #6
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro Bekijk Berichten
    hij slaat niet af, hij blijft keurig lopen
    maar als ik hem zelf uit zet is hij de eerste 2 uur met geen mogelijkheid aan te krijgen
    Hmmm.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  7. #7
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    hall gever op t nokkenaswiel? daarmee wordt de timing gezet bij t starten, daarna niet meer nodig. dus loopt-ie blijftie lopen, maar geeft die geen signaal dan start-ie niet. (of heeft een MC niet zo'n ding?)

  8. Ad
  9. #8
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkjan Bekijk Berichten
    hall gever op t nokkenaswiel? daarmee wordt de timing gezet bij t starten, daarna niet meer nodig. dus loopt-ie blijftie lopen, maar geeft die geen signaal dan start-ie niet. (of heeft een MC niet zo'n ding?)
    das wat ik ook al aangaf, BDP sensor en rpm sensor.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  10. #9
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    jij had t over t vliegwiel, ik die op de nokkenas... die laatste is voor de timing (de bobine halgever zal dat dus zijn in jou verhaal, die pakt t signaal toch van de verdeler die weer door de nokkenas wordt aangedreven (zo'n ding heeft m'n S2 niet, vandaar dat t wat langer duurde alleer ik doorhad dat we t over t zelfde hadden, sollie))

  11. #10

    Standaard

    ik zit zelf ook aan de hall sensor te denken, hij doet nu helemaal niks meer trouwens ik weet niet of dat goed of slecht is

    het zou ook wel erg mooi zijn als ik hem uit kon lezen, geen idee waarom dat zo niet wil, het lijkt mij niet dat de weerstand daarop van invloed is

    de procedure die ik gebruik is trouwens: auto op contact - ledje tussen pin A1 en C1 - en dan pin A2 en B2 5 sec met elkaar doorverbinden. dit zou goed moeten zijn toch? maar het ledje blijft continu branden

    hoe kan ik nog meer de hallgever doormeten? ik zou tijdens het starten een puls moeten krijgen op het middelste pennetje toch?

  12. #11

    Standaard

    de brandstofpomp schakelt trouwens ook in als de auto op contact staat, dat hoort niet zo

    nou vind ik op de site van olli:
    Das Kraftstofpumpenrelais wird vom VEZ-Steuergerat eingeschaltet sobald
    -bei Motorstart das Drehzahlsignal vom G28 eingeht
    -bei der Fehlersuche die Stellglieddiagnose aktiviert wird

    Wie weet wat een stellglieddiagnose is?

    En de zekering op het brandstofpomprelais hoort die er wel of nie in te zitten?
    De brandstofpomp deed het niet, ik wist niet meer zeker of ik die zekering er nou wel of niet inzat dus toch ff een zekering erin gedaan en toen deed de brandstofpomp het weer.
    Maar ik lees ook wel eens dat die zekering iets met de diagnose te maken heeft? (stellglieddiagnose???)

    Wie weet hoe dat zit?

    Want dan zou het dus kunnen betekenen dat de Motordrehzahlsignalsensor kaput ist. en de zekering niet in dat relais hoort?

  13. #12
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro Bekijk Berichten

    Want dan zou het dus kunnen betekenen dat de Motordrehzahlsignalsensor kaput ist. en de zekering niet in dat relais hoort?
    de zekering moet erin om deze op jouw wijze uit te lezen, alleen moet hij wel draaien of doorgedraaid (startmotor)worden voor tenminste 4 sec en het contact absluut niet uitschakelen!
    Das Aktivieren des Diagnosemodes kann auf verschiedene Weise durchgeführt werden.

    * durch Einstecken einer Sicherung in das Kraftstoffpumpenrelais für mind. 4 Sek. bei laufenden Motor und anschließenden Beobachten der nun blinkenden Motorkontrollleuchte (wenn vorhanden)


    idd zal de brandstofpomp pas behoren te werken bij een startsignaal en niet bij aangeschakeld contact.
    het uitlezen werkte bij mij ook niet, nog opties via een LED Nog via een VAG 1551 comp.
    na vervanging van de boven genoemde onderdelen weer wel.............
    alleen had de garage eerst de Hall gever, toen de Bobine en daarna pas de BPM sensor te pakken. dus kijk idd daar eerst ff naar.

    stellglieddiagnose zou zijn het uitlezen van de vluchtige diagnose in de brandstof ontstekings comp
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  14. #13

    Standaard

    Ik ben er bijna wel zeker van dat de hall-gever kapot is.
    Nu heb hier nog een motorblokje liggen van de donor, die hallgever heeft een impulsgeverwiel met 5 inkepingen.
    Op de MC-motor zit een pulsgever met maar 1 inkeping!
    Op zich niet zo erg, maar nu komt het; ETKA kent maar 1 type impulsgeverwiel, namelijk die met 5 inkepingen
    Hoe zit dat? of moet ik het impulsgeverwiel over zetten? dat gaat een mooie kutklus worden lijkt me aangezien de positie verdomt nauwkeurig komt.

  15. #14

    Standaard

    complete ontsteking overzetten is geen optie?
    my first quattro was a wilkinson

  16. #15

    Standaard

    Kom net bij de dealer vandaan, losse hallgever is niet leverbaar, wel een complete ontsteking +/- 350 euri, voor de KU en NF motor zijn er ruildelen die de helft kosten voor de MC natuurlijk net weer niet

    Mocht het nou toch niet aan de hallsensor liggen of mocht de bestelde hallsensor niet passen (en die kans zit er in) dan heb ik pech gehad ze ruilen hem niet in
    De beste man heeft ook nog even uitgezoch of hij een imitatideel krijgen kan maar dat werdt wat een lastig verhaal volgens hun leverancier.(?)

    Nou kan ik dus even zien of ik via via een ook nog steeds afschuwelijk dure imitatie hall-sensor incl. de rest van de ontsteking kan krijgen.

    Maar dan moet ik dus wel verdomd zeker weten dat het aan de hall-sensor ligt.
    De testprocedure die ik heb gebruikt:

    Auto op contact en kabel van bobine aan massa leggen.
    Meten op pin 1 van de sensor = 12V = OK
    Meten tussen pin 2 en 3 met de inkeping NIET voor de opnemer = 5V = OK
    Meten tussen pin 2 en 3 met de inkeping WEL voor de opnemer = 5V = volgens mij niet ok dit zou 0 moeten zijn

    Dus sensor kapot volgens mij en de haynes manual, maar die haynes manual gaat over een andere auto dus ik ben niet 100% zeker van mn zaak en dat wil ik eigenlijk wel zijn voor ik hele dure dingen ga bestellen.

  17. #16

    Standaard

    informeer eens bij CD of een Bosch service center voor de hall gever
    my first quattro was a wilkinson

  18. #17

    Standaard

    Hmm ik zou natuurlijk een hall-gever van een andere auto kunnen nemen, volgens de dealer is het niet echt een onderdeel wat ze zo vervangen daarom verkopen ze ze ook compleet met (evt ruil)verdeler

    Maar volgens mij kan ik het ding ook wel zelf "reviseren". Als het om zulke bedragen gaat kan je nog eens een keer wat uitelkaar slopen

  19. #18

    Standaard

    jep, maar is die ontsteking van je donor niet goed meer dan?

    ik heb ook nog wel een onsteking met hall gever liggen van een KV evt.
    my first quattro was a wilkinson

  20. #19

    Standaard

    nee die van de donor is al overleden op de operatietafel, volgens mij was hij ook al niet goed meer.
    Wat is het bouwjaar van die KV? en PB ff een prijs

  21. #20
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    gelL@@L
    die hallgever is gewoon leverbaar, alleen willen ze het niet voor je uitzoeken.
    bosch Hallgever nr 1 237 011 122
    VAG nr 030 905 065 A
    ca 70 euri
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •