Ik heb het topic nu een aantal keren gelezen maar kan er nou echt niet wijs uit worden of een doodgewoon gt tje met een kv blok ook moet gaan blazen als het contact er af is.
Bij de Coupe's (en 90's) had de ene auto wel een naloop en de andere niet (m'n Coupe uit 82 heeft het wel, de 90 weer niet en sommige Coupe GT's die ik heb gehad wel en andere weer niet (allemaal '85 en met KV blok).
Ben er ook nog niet achter wat er voor nodig is om het achteraf in te bouwen.
De turbomotoren hebben het geloof ik wel standaard.
De vorige Coupe GT ('88) en de Coupe Quattro ('86) van mijn broertje hebben iig beide een nakoeling
Overigens heb ik mijn 200 nog steeds niet horen nakoelen (na het vervangen van de temp sensor) dus ik weet nog steeds niet of het wel/niet werkt... ik gebruik de auto weinig en kheb geen idee hoe snel het koel water 110 graden wordt, blijft lastig te controleren!
ik ben ook al een tijdje bezig met de sensoren. multi function (temp sensor)
Bij mijn coupe 2.3 ng werkt de aanjager ook niet + de tenparatuurmeter in de auto.
Ik had laatst de sensor losgehaald en bij de sloop een andere gehaald met als gevolg dat ik nog geen resultaat heb.....
De oude sensor had 3 pinntjes zoals het voorbeeld op die site en die wat ik gehaald had bij de sloop had er vier.
Het gekke is dat er wel 4 kabeltjes naar de sensor gaan. (stekkertje)
En de sloopauto waar ik het uitgehaald heb is ook een NG motor
Sensor zit links aan de achterkant van je blok, op een apart plaatje. Er zit 1 (bruine) draad aan.
Volgens mij kan je 'm aan massa leggen en dan gaat je injectorkoeling aan.
De 'fan' is dat zwarte cilindervormige ding rechts naast je blok. Gaat met een plastic flex buis naar die zwarte trechter die over je blok heen loopt.
Bij mij hoor ik 'm eigenlijk ook zelden, dan moet je echt hard gereden hebben en moeten het buiten ook warm zijn.
En áls ik 'm hoor dan zoemt ie ook heel zachtjes. M'n koelfan (van de radiator) maakt veel meer herrie.
haha rij ik altijd als een oud wijf cker :P maar ik rijd wel eens hard op de snelweg (160-180) omdat het zo lekker gaat met de 200... maar dan is er zoveel rijwind-koeling dat de water temp meestal daalt :P laatste stukje rij ik altijd rustig.
thanx ferry, zal eens gaan sporen na die draad en testen of die fan nog werkt.
wat de grote fan betreft dat blijft een mysterie ik meen echt dat ik dat ding in het verleden wel gehoord heb... en alles lijkt te werken als ik de draden van de temp sensor kortsluit slaan de fan en pomp aan. mijn conclussie is dan dat er geen draadbreuk is en dat het relais werkt, en de temp sensor heb ik dus vervangen (omdat die niet te testen is). zijn er nog meer componenten in dat systeem die kunnen falen?
Vandaag weer ff onder de kap staan loeren, kheb de sensor van de injectie koeling ook gevonden (links achterop) als ik dit stekkertje op het blok houd dan slaat de fan wel aan, dus dat lijkt in orde.
Maar deze fan slaat toch alleen aan als de auto op contact staat? is dus helemaal los van het nakoel systeem?
hmmm ga ik dat nog eens proberen... die van mij deed het alleen op contact volgens mij... kan best zijn dat ik die injectie koeling voorheen altijd hoorde en nu niet meer... geluid kwam me opzich wel bekend voor :P
edit: zonder contact slaat hij idd ook wel aan... toch hoor ik dat ding nooit als de motor uitstaat.
dus die sensor zou dan kapot moeten zijn... alhoewel die kans wel erg klein is? iemand enig idee bij heoveel graden die temp sensor een signaal afgeeft?
hmmm das een behoorlijke temp nog 100 graden, lijtk me ook niet echt te testen met een fohn.
denk dat ik hem voor de zekerheid maar vervang, zo'n temp sensortje zullen de kosten ook wel niet zijn, die vand e water temp koste 18,-
En er blaasde voorheen toch echt 1 van beide fans.... kga door tot ik dat weer voor elkaar heb :P