Pagina 1 van 13 1234511 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 243

Onderwerp: Audi 200 Quattro: Start niet meer na doorrijden op lege tank.

  1. #1
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Audi 200 Quattro: Start niet meer na doorrijden op lege tank.

    Een beetje een bozo kop, maar het is niet anders.
    Vanmiddag even wezen winkellen in Helmond voor wat onderdelen voor de 200.
    Lekker doorgereden.
    Totaal 150 km enkele reis, dus 300 km ongeveer.
    Met een tempootje tussen de 120 en 150, dus das niet overdreven dacht ik.

    Zal ik vanavond (3 uur na thuiskomst) ff gaan tanken, doet ie het ineens niet meer.
    Staat er een L in de boordcomputer. Bij thuiskomst was dat nog 40 kilometer.

    Met veel ge-etter ding aan de praat, en aan de praat weten te houden, en bij de pomp getankt (euro 98, zoals altijd).
    Ik eerst maar eens 20 liter erin gepleurd.
    DOET IE HET NOG NIET !!!!

    Als hij al aanslaat, staat ie te pruttellen, stoten, etc etc.
    Ook klinkt hij lasof hij op 3 of 4 pitten loopt
    Ik moet hem met het gaspedaal op toeren houden, anders slaat hij direct uit.

    Wat ken dit zijn ????

    Bougies heb ik er ff uitgehaald.
    Er zitten 2 types in Bosch w7dtc (voorste cilinders) en w8dtc (achterste cilinders).
    Ze zagen er verder wel netjes uit. Wat vettig / nat, maar dat kan door het starten enzo komen.
    Geen vreemde kool-kleuren ofzo.
    Aldus het boekje moet er w6dtc in.

    Kan het probleem hierin liggen ???
    Kan zo een bougie stuk gaan ???

    En welke bougies heeft men hier goede ervaringen mee ??
    Of moet ik het probleem ergens anders zoeken ??

    Mvgrt Niels

    Oja, het is een 200 Turbo Quattro vfl uit 1986

  2. #2
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Hmm, doorrijden op lege tank is niet handig, wellicht dat er lucht in het systeem zit? Gaan rijden terwijl ie al lucht loopt te zuigen etc, lijkt me ook niet lekker....

  3. #3
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Smile

    Toen ik thuiskwam had ie nog 30 of 40 km
    Ook tijdens starten had ie dat nog, en toen ineens L.

    En als ik dan getankt heb, pomp hij toch vrij snel die leidingen door ???
    Een diesel is lastiger, maar mmijn ervaring met een benzine (ook ke-injectie turbo) is dat na tanken vrij snel ale lucht eruit is.
    Zeker na een 20 of 30 seconden starten.

    (waarom is die vriendelijke kop zo snel veranderd ??? )

  4. #4
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Sja, je moet er rekening mee houden dat het een auto is van 23 jaar oud, dus dat die metingen van je BC niet meer geheel accuraat zijn.... Een wat meer passende titel brengt je wellicht wat sneller naar een oplossing...

  5. #5
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    even met starten de leiding aan de verstuivers een slag losdraaien zodat er lucht kan ontsnappen.
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.


  6. #6
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Goeie tip. Zal wel een klus worden om die injectoren netjes los te krijgen....

  7. #7
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    wbt de bougi's dat behoren dan W7DTC te zijn op alle 5 cilinders.
    maar het probleem bij oudere wagens is vaak de hoeveelheid troep in de tank, zou me nix verbazen als je ff het filter vervuild hebt.......
    zowiezo de bougi's vervangen voor de juiste en ff goed kijken naar de verdeelkap/rotor en kabels.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  8. Ad
  9. #8
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard

    In het instructieboekje staat w6dtc voor de 134 kw versie. En de mijn is 134 op kenteken.
    Dus ik ga ervan uit dat het w6dtc moet zijn, of heeft iemand daar een beter idee over ?

    Filter zat ik ook al aan te denken, ga ik ook maar ff doen denk ik.

    Maar vandaag starte ik vanmorgen, en de hele straat was blauw.
    Stonk naar verbrande benzine of olie ofzo.
    En weer niet mooi lopen, en dat terwijl hij nu koud was.
    Dus misschien een pit die niet meedoet, maar ik vrees het ergste.

    Dus ik hoop dat het het filter en de bougies zijn, maar ik denk erger . . .. .

  10. #9
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    sja, als je lucht voor je injectoren hebt zitten, dan loopt ie voor geen meter, ook niet slim om daar mee door te blijven starten zonder dat aan te pakken.

  11. #10

    Standaard

    voor zover ik weet is het systeem zelf ontluchtend, heb bij alle 5 cilinder die ik tot nu toe heb gehad het brandstoffilter vervangen, daarna een aantal malen de auto op contact zetten zodat de pomp aanslaat en het filter vol met benzine komt te zitten. Dan starten en nooit geen last gehad met lucht in het systeem.

    Het filter vervangen kan nooit kwaad natuurlijk en is bij een type 44 nog erg goed te doen ook omdat deze niet onder de auto hangt.
    my first quattro was a wilkinson

  12. #11
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    De benzinepomp van een Audi 200 gaat niet draaien bij contact aan (heb dat altijd raar gevonden omdat een 100 dat wel gewoon doet).... Je kan dit wel forceren door op het benzinepomprelais een zekering te prikken (voor diagnose bedoeld).

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.878
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Meuk onderin de tank aangezogen en nu filters vol?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
    De benzinepomp van een Audi 200 gaat niet draaien bij contact aan (heb dat altijd raar gevonden omdat een 100 dat wel gewoon doet).... Je kan dit wel forceren door op het benzinepomprelais een zekering te prikken (voor diagnose bedoeld).
    met een voledige elk ontsteking werkt dit zo , zowel op de 100 als 200.
    de benz pomp gaat werken bij contact aan en als de motor gaat draaien met de startmotor.
    dit wordt afgelezen via de vliegwielsensoren ism met de halgever.
    dus idd ontlucht het benzine systeem zich zelf tijdens het starten.
    maar uit de text blijkt eerder dat de motor niet op alle 5 cilinders draait, daarom eerst ff (na bougi vervanging) kijken welke er niet meedoet en de hoogspanning controleren op diegene die dus niet mee werkt.
    omdat je zelf aangeeft dat hij erg rookt stinkt naar de olie/benzine lijkt het me eigenlijk niet direct een brandstof probleem.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  15. #14

    Standaard

    de turbo's doen dit niet, de atmo vijfpitters wel.

    Je zegt dat hij blauw rookt, en precies niet op alle cilinders draait... die combinatie doet me dan denken aan je koppakking.
    Systeem ontlucht zichzelf iirc ja, en verder denk ik aan vuil opgezogen, maar dan zou hij niet blauw mogen roken. En steek aub eens overal dezelfde en juiste bougies :O
    Quattro Powaa

  16. #15
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard

    DIe verschillende bougies is niet een idee dat uit mijn brein ontsproten is, maar bij de vorige eigenaar.
    (namen noem ik ff niet)
    Ik merkte het gister pas, en ga er dus vanavond een set NGK bur6et indoen (zie andere topic waarom).
    Ik heb ook een filter meegenomen, dus die doe ik er ook even op.

    Of en wanneer die pomp pompt, weet ik niet. Nooit op gelet.
    Bij de escort ging de pomp aan, zodra het contact aan ging. Je hoorde de pomp even lopen tot deze op druk was.
    De escort heeft enigzins dezelfde setup (jaren'80, Bosch k-jet of ke-jet, elektr. ontsteking met rotorkap, turbo)

    Zelf vrees ik ook een beetje voor de koppakking, maar dat hoop ik niet.
    Dat is vaak een lastige en dure operatie, aangezien ik dat waarschijnlijk niet zelf ga kunnen.

    Hoe ken ik testen of die nog heel is of niet ????

    Niels

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.878
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Blauwe rook is niet zozeer koppakking, da's meer witte rook. Theoretisch zou er olie in de cilinder kunnen komen die dan blauw verbrandt, maar dat komt minder vaak voor dan koelvloeistof.

    Als je het zeker wilt weten: compressietest laten uitvoeren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard

    Dat van die witte rook, dat dacht ik ook.
    Compressietest kan ik wel een keer doen ja.
    FF horen of en hoe dat hier in de buurt kan.

    Die rookzook kan misschien ook komen door dat lange starten enzo, dat er nog een zooi onverbrande benzine (en olie van een smeerfilm ofzo ?) in de cilinders zat

  19. #18
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Heb je de klepsteelrubber al vervangen dan? Die zijn 100% zekerweten hardstikke gaar uitgedroogd, die 200 had daar op momenten last van. Benzinepompt draait echt niet bij het op contact zetten, i.i.g. bij geen enkele 200 die door mijn handen is gegaan (stuk of 8). Benzinefilter vervangen (wellicht meerdere malen), die tank helemaal doorrijden na jaren stilstand is ook 100% zeker weten vuil opzuigen.

  20. #19
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard

    Zojuist de andere kaarsen erin gedaan. NGK bur6et.

    Starten lopen, horten, beroerd lopen, en weer uit, om vervolgens niet meer te starten.
    Hij sloeg aan, liep ff 2000 toeren, zakte na een paar seconden terug.
    Beetje gas bij,
    na een seconde of 5 zat het pedaal op e bodem en sloeg hij alsnog af.

    Rookte ondertussen als een kettingroker.
    Mijn vriendin stond naast de wagen, dus of het blauwe of witte rook was ?? Geen idee.

    Ik kan het filter nog vervangen, maar echt veel hoop dat dat de oplossing is ??? Nee.

    Klepsteelrubbers zou kunnen. Maar mijn ervaring met die dingen is dat je daar last van heb bij het starten. Slaat niet aan, pitten vet, etc.
    Komt doordat er olie tussen rubber en klepsteel langslekt. Maar dat gebeurt alleen bij stilstand dacht ik.
    Maar tijdens draaien heb ik daar nog niet van gehoord.

    Had jij die koppakking nog nooit vervangen Sander ??
    Die verdenk ik nu een klein beetje.
    Of iemand moet een beter idee hebben.

    Mvgrt Niels

  21. #20
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Als jij je tank leegrijdt rij je je koppakking niet kapot, dat geloof ik niet. Waarom begin je nu niet met de meest verdachte; de filters. Die tank is ranzig vies waarschijnlijk, bij doorrijden op lege tank slurpt ie al die zooi op. Wellicht heb je daarmee ook je drukaccumulator gesloopt die rechtsachter bij de achteras zit. Hoop het niet voor je, want dat ding vervangen kan je vergeten zonder het complete leidingnetwerk van voor tot achter te vervangen.

Pagina 1 van 13 1234511 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •