Die kilometertellerkabel kun je pas losmaken als je de unit uit het dashboard gehaald hebt. Er zit nog een derde schroef bovenin de klokkenunit iirc, die moet ook los.
Hallo,
vanmiddag wilde ik het instrumentenpaneel/tellerbak uitbouwen.
mijn anologe klok blijft af en toe stil staan dus ik wil de contacten van de stekkers inspuiten.
probleem: na verwijderen van stuurwiel en 2x kruiskopschroefje kan ik de tellerbak maar een centimeter naar voren halen.
in haynes manual staat dat de km-kabel losgemaakt moet worden. maar hoe kom ik daar bij?
iemand tips/adviezen ?
alvast dank,
grt Marc
hoi ,
bedankt voor de snelle reactie.
ik ga nog eens goed kijken dan.
(even ter zijde: ik heb je nog een Persoonlijk bericht gestuurd over de audi 100 die je te koop hebt)
grt Marc
Zijn inderdaad maar twee schroefjes.
Je moet redelijk wrikken om het er uit te krijgen.
Tellerkabel moet je bovenop de versnellingsbak los maken om meer ruimte te maken.
Je kunt er makkelijk bij maar meestal is de kabel lang genoeg.
Ik neem aan dat hij hetzelfde zit als bij de 200.
Stuur eraf,
licht- etc hendelseraf, die kan je loshalen door met een kruiskopschroevendraaier schuin door het gaatje onderin de afdekkap de"klemband" van de hendels los te draaien. Desgewenst heb ik er wel een fototje van
Dit is overigens best ff klooien. Heb je ook een vrij lange schroevendraaier voor nodig. De standaard "omkeer" schroevendraaier is te kort.
Dan de 2 schroefjes bovenin de klokkenset, en dan kan hij naar voren.
Maar let ff op, er zitten bovenop en onderop de klokkenbak wat lipjes / randjes om deze op zijn plek te houden. Met lomp geweld sloop je ze, en kan je ook de afwerking van je dashboord beschadigen.
Als je voorzichtig het bovenkant van het dash ietsje lift, ter hoogte van de schroefjes, dan kan je tussen dash en klokkenset kijken, en zie je ongeveer wat ik bedoel.
Ik kan op verzoek wat foto's plaatsen.
http://link.marktplaats.nl/365388099
Op de 3e foto (foto bovenzijde) zie je twee witte vierkante lipjes. Deze steken bijvoorbeeld wel eens wat omhoog, en haken dan in je dash.
Mijn heeft geen echte kabel, maar alleen draden / stekkers, waarvan vooral degene aan de linkerzijde aan de korte kant is voor een soepele demontage.
Die van de hendels zijn trouwens ook akelig kort bij mij, bijna eerst de hendels monteren en dan pas de stekkers.
Let wel op men terugplaatsen van de klokkenset dat er nergens draadjes tussenkomen.
Dat heb ik ook gehad, en dat heeft nare gevolgen.
Iedereen alvast bedankt voor de tips en het meedenken.
Ik ga van het weekend er eens naar kijken.
grt Marc
niet helemaal de officiele manier, maar wel bij het juistje onderwerp.
Hopelijk laat de mod. m staan.
ik heb dus vandaag geprobeerd even de unit geprobeerd uit te bouwen, en bij het terugzetten het volgende:
de kabel die in het dashboard moet, die wordt geborgd door een plastic moertje als het ware. die trekt de kabel en borgt deze in het dashboard.
maar deze is afgebroken, dus klote krijg de kabel niet terug. Iemand tips? of heeft iemand zo'n ding liggen van een sloperd ofzo?
groeten
Mathias
dan een andere vraag daarover, ik wilde de km teller dus vervangen wegens defecte originele teller
Ik heb dus een km teller voor een benzine, de teller die ik erin wilde doen is van een diesel. is deze hetzelfde eigenlijk?
of haalt ie de kabel uit de versnellingsbak en dus verschil?
Ik heb werkelijk geen idee, iemand anders wel?
Groeten
Mathias
Bij een kennis van me ook gehad mathias, daar heb ik de kabel er maar gewoon in gezet. Wel van te voren aan de bak los gemaakt en met het lijmpistool een knobbel lijm gelegd wel zo gedaan dat ik als ik de lijm erafbreek er weer gewoon een kabel op kan.
En het zit waarschijnlijk nog steeds zo en het werkte ook nog.
Hoi Johnny, dankje voor je reactie, ik snap niet precies waar je de lijm gezet hebt, maar wil t liever zonder lijm proberen.
Gaat mij meer om de vraag of er verschil is tussen een diesel en een benzineKmteller. Weet jij dat?
Groeten
mathias
Het enigste wat ik weet van de km tellers dat er ergens een nr moet staan een 4 of een 5 en dat dat iets moet inhouden met 4 versnellingen of 4 cillinders en dat ze niet verwisselbaar zouden zijn dus als je nu een teller hebt waar een 4 op staat dat je dan geen met een 5 erin kan plaatsen en anders om ook niet.
Meer weet ik helaas ook niet erover.