vanavond met een kar met grind er achter achter uit gereden toen was er niks aan de hand, maar toen ik weer VOOR uit reed sloeg hij af.
toen had ik zo iets van "automaat en afslaan ???" (vreemd), na een herstart bleef het lampje van de abs aus branden en deed de versnellings aangave op het dash het niet, ok was de gedachte dan niet. een paar minuten later zou ik weer weg en hij deed het "gewoon", maar hij schakelde niet op.
thuis even de zekeringen gechecked en zekering 14 stuk, (oa a4 automaat) heb hem vervangen en nu is het lampje abs aus weer uit,
maar nu komt het: de versnellings weergave op het dashboard blijft nu alles van branden (p,r,n,d,3,2,1), en hij schakeld nog steeds niet op. rijden gaat wel maar volgens hij alleen in z'n 2e versnelling.
het gaat om mijn audi 100 2.8 v6 quattro automaat avant.
wie weet wat dit kan zijn????
alvast bedankt,
groetn uut ainrom
Dat staat in het werkplaatshandboek. Voor elke auto geldt een andere temperatuur en bij de meeste auto's moet worden gepeild met lopende motor. Dit is voor hobbyisten een brug te ver.
dat werkplaats handboek heb ik niet, dat automaat peilen voor een hobbyist moeilijk is kan ik begrijpen. (ivm tempraturen drukken enz.)
maar met mijn dodge heb ik wel de nodige ervaring op gedaan, motor reviseren/ automaat reviseren (en afstellen) enz. enz.
bij mijn audi zit geen peilstok in maar een gewone dop, vandaar dat ik heb niet zomaar peilen kan.
heb gehoord dat dit ook kan via een stop in de zijkant van de bak klopt dit?
gaat hij ook in storing als het peil te hoog is dan??
groeten,
Ja.
Een peilstok is enkele jaren verkocht als optie, later alleen verkrijgbaar voor dealers. Een Dodge is technisch niet te vergelijken met deze Audi, die oude Amerikaanse automaatbakken zijn een stuk simpeler en zijn door elke idioot op de oprit te onderhouden.
zeker zijn deze dodge automaatbakken simpeler dan die van de audi maar het principe blijft het zelfde, alleen is de dodge bak hydrolisch geregeld en die van de audi hydrolisch en elektrisch. overgens heb de storing opgelost, heb de olie die ik er laatst in gegooid had er weer uitgehaald en de accu een tijdje los gehad. (gewoon dom boeren denkwerk) met een volle kar rijden(+/- 2 ton) = hogere olie temp dus: hoger olie niveau = storing in de bak.
ben even bij de audi dealer geweest i.v.m. de problemen alles uitgelegd enz, advies van hun: brang het peil weer terug op het originele peil en dan moet het goed gaan.
heb het gedaan en nu het volgende: ik rij weg om wat te halen en een stukje verderop een stukje achter uit en toen knalde de zekering er uit (nr 14 zijkant dashb,) is een 15 a zekering. hoe kan dit? en wat word door deze zekering beveiligd?
groet uut ainrom
Het is al erg lang geleden maar ik meen me te herinneren dat zekering 14 de verlichting van het dashboardkastje en de kentekenverlichting bedient. Check deze even, best kans dat ik dit verkeerd onthouden heb.
heb via century een olie peilstok besteld en gekocht, direkt gepeild natuurlijk en GEEN olie aan de stok!!! (met draaiende motor, 80c en in de n)
heb hem op peil gebracht en met een stukje rijden had ik meer vermogen van de motor naar de banden.(koppel). ben er alleen nog niet achter waarom zekering 14 er spontaan uitging.