Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 32 van de 32

Onderwerp: ECU stuk?

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: ECU stuk?

    Conclusie?
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: ECU stuk?

    Om het topic af te sluiten de conclusie.

    De auto loopt weer! :-)

    Wat was er nu uiteindelijk aan de hand?

    Auto deed het niet, uberhaupt geen vonk, helemaal niks. Door het hoofdstuk "ignition" in Haynes te doorlopen alles doorgemeten en ontdekt dat het enige echt zorgelijke punt was dat de toerentellerkabel op 15 plaatsen geknakt was. Verder was de gemeten spanning op de powerstage van de bobine matig. 0,18V waar Haynes zegt minimaal 0,20V, dit heb ik gelaten op een meetfout (meter van 5 euro van de bouwmarkt).

    De toerentalsensor vervangen door een ABS sensor van een A6, omdat ik via een aantal sites meende te kunnen concuderen dat al die sensors allemaal hetzelfde waren, ondanks dat ze andere VAG nummers hadden.

    Dus een A6 ABS sensor besteld op ebay.de voor 10 euro, omdat de VAG nummers die ik nodig had er alleen waren voor 90 euro en ik dacht dat ze hetzelfde waren. Sensor ontvangen en opgemeten, elektrisch en mechanisch gelijk.

    Sensor ingebouwd, BP relais eruit om verzuipen te voorkomen, 5 seconden starten, diagnosefunctie laden en er waren geen fouten meer. Daarna gecontroleerd en inderdaad dikke vonken van de centrale HS kabel. Ook bougie nummer 3 vonkte, de rest geloofde ik wel. (centrale HS heeft vonk en de stift van de verdeler is blijkbaar OK, er zat ook een nieuwe, inmiddels 1 jaar oude, maar toch, bougiekabelset op)

    Bougies eruit, kruipolie in de cilinders gespoten, en met de hand de motor een slag of 10 rondgehaald. Bij de benzinepomp 5 liter "super clean" euro 95 gehaald met injector cleaner van Wynes erdoor. Dat in de audi 200 erbij gegooid en de brandstofpomp 2 minuten laten lopen. Ondertussen de luhtmassameter toegankelijk gemaakt en naar volgas getrokken. Ik hoorde duidelij kde injectoren brandstof spuiten.

    Cilinder 1, 4 en 5 de bougie weer ingedraaid, Ford Escort 1,8TD ernaast met startkabels. Veel remmenreiniger in cilinder 2 en 3 gespoten, bougies erin en proberen te starten. Binnen 3 seconden liep ie! :-) :-) :-) :-) :-)

    Dit motiveert behoorlijk om nu door te pakken. Een van de volgende problemen is de temperatuur. Na een minuut of 10 a 15 is watertemperatuur schijnbaar 110 graden op de meter in het dashboard, maar de fan slaat niet aan. Verder heb ik op dit moment geen "drosselklappeschalters", want die doen het alebei niet meer. En zo zijn er nog wel wat dingetjes...maar het mooitse is....hij doet het weer!! :-) :-)
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  3. #23
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.891
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: ECU stuk?

    Gefeliciteerd! Klinkt alsof de thermostaat je volgende klus wordt...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #24
    marc_audi100cd_1985's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    52
    Posts
    1.144
    Kudos
    23
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: ECU stuk?

    Mooi DirkMeV, gefeliciteerd!!

    Lijkt er nu toch echt op dat je weer een klassieker gered hebt
    succes met de overige werkzaamheden.

    grt Marc
    Audi 100 CC type 44 C3 sedan, 85 KW, KZ motor, 5-bak, kat+lambda, Bj 4-1986 , (benzine KE-jetronic), op LPG (1/2012).
    Audi Avant Q aanhanger 1986 . (Cuore aut.'05 + Materia aut. '07)

  5. #25
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: ECU stuk?

    gelukkig dat is opgelost, een nw termostaat kan idd dan heel makkelijk zelf te doen zijn met een nw lading koelvloeistof en evt een nw sensor.
    let dan wel op de juiste vloeistof G11 (of een type welke bedoeld is voor oudere type benzine motoren) te gebruiken.
    maar een turbo gebruikt liever 98 super loodvrij of hoger tov 95 loodvrij, tevens merk ik dat bij mijn TQ (zowel ongechipt als met) dat het verbruik lager licht met 98 of hoger en wel dusdanig dat het prijs verschil te niet gedaan wordt.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm


  6. #26

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: ECU stuk?

    Over die benzine: vreemd dat het verbruik lager ligt met een hoger octaangetal. De energieinhoud van een liter 98 is namelijk lager dan die van 95. De reden om voor 95 te kiezen was overigens dat er geen 98 aawezig was bij de pomp bij mij op de hoek die op zondag open was en ook nog wat injectorcleaner verkocht. Ik heb er verder niet naar gekeken, maar ging er eigenlijk vanuit dat octaan 95 voor zo'n oude auto (ondanks de turbo) wel voldoende was. Mijn Gpz750 Turbo van 1986 moet ook "minstens" octaan 95 hebben en die loopt daar goed op en ook zuiniger dan op 98.

    Als jullie het hebben over thermostaat...hebben we het dan over die klep die zichzelf opent en sluit afhankelijk van de temperatuur? Of over een elektrisch componentje? En wat is G11 koelvloeistof....zegt mij zo niets namelijk.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  7. #27
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DirkMeV Bekijk Berichten
    Over die benzine: vreemd dat het verbruik lager ligt met een hoger octaangetal. De energieinhoud vasn een liter 98 is namelijk lager dan die van 95. De reden om voor 95 te kiezen was overigens dat er geen 98 aawezig was bij de pomp bij mij op de hoek die op zondag open was en ook nog wat injectorcleaner verkocht. Ik heb er verder niet naar gekeken, maar ging er eigenlijk vanuit dat octaan 95 voor zo'n oude auto (ondanks de turbo) wel voldoende was. Mijn Gpz750 Turbo van 1986 moet ook "minstens" octaan 95 hebben en die loopt daar goed op en ook zuiniger dan op 98.[/QUOTE[
    geen idee waarom en idd 95 mag ook wel, maar dit is mij ervaring. Wat bij de turbo wel belangrijkker is, nl de high speed knock welke eerder kan optreden bij veel toeren, jouw kg heeft nl geen klopsensoren welke de latere MC blokken wel hebben


    Als jullie het hebben over thermostaat...hebben we het dan over die klep die zichzelf opent en sluit afhankelijk van de temperatuur? Of over een elektrisch componentje? En wat is G11 koelvloeistof....zegt mij zo niets namelijk.
    de termostaat is een gewone op wax basis klep.
    Deze zit onder achter der radiateur aan het blok en ziet eruit als een ronde deksel met een tuitje. Dez zit gemonteerd met 2 boutjes en pas op wil wel eens breken.
    Tevens zit erop de radiateur een elk sensor die de fan aanstuurt.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  8. Ad
  9. #28
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    G11 is de corect koelvloeistof welke geschikt is voor jouw blok. Er zijn nieuwere koelvloeistoofen die niet geschikt kunnen zijn voor oudere type gietijzere blokken in combinatie met alu delen.
    Dus daarop letten (ik gebruik een geschikte roze vloeistof van valvoline_ coolant AF_ )
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  10. #29

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: ECU stuk?

    De thermoswitch in de radiator is niet OK. Als ik die draden handmatig kortsluit slaat de fan aan, maar alleen maar met het contact aan...en dat is vreemdm hij zou ook aan moeten slaan als het contact uit staat, maar goed de elektriek moet sowieso nagekeken wordenm want ik heb het idee dat er wel meer niet helemaal origineel meer is.

    Verder werd de radiator al vrij snel na het starten van de motor warm....duidt dit op een hangende thermostaatklep? Of is dat normaal? Ik had verwacht dat hij wat langer in het blok zou circuleren.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  11. #30
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: ECU stuk?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DirkMeV Bekijk Berichten
    De thermoswitch in de radiator is niet OK. Als ik die draden handmatig kortsluit slaat de fan aan, maar alleen maar met het contact aan...en dat is vreemdm hij zou ook aan moeten slaan als het contact uit staat, maar goed de elektriek moet sowieso nagekeken wordenm want ik heb het idee dat er wel meer niet helemaal origineel meer is.

    Verder werd de radiator al vrij snel na het starten van de motor warm....duidt dit op een hangende thermostaatklep? Of is dat normaal? Ik had verwacht dat hij wat langer in het blok zou circuleren.
    de fan bediening met het contact uit gaat niet via die sensor, maar die 2 polige sensor op de waterpijp aan de bestuurderskant van de kop.
    (daar zit ook de 4 polige multie sensor tbv de ECU _oververhitting_airco en water temp meter in het dashb)
    dit samen met de 1 polige sensor achter het blok thv de wastegate en een relay in de bestuurdersruimte thv de linkerknie achterin dat kastje daar.
    maar alleen bij een hoger temp vanaf 95 of 110 grC*
    de normale koelfan werkt alleen zoals jij bedoeld bij een draaiende motor.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2009
    Leeftijd
    54
    Posts
    149
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: ECU stuk?

    Super dat de audi het weer doet.
    Nu je dit is gelukt komt de rest ook wel in orde.
    Succes.

    Gr. Edwin
    Gr. Edwin

    Klazienaveen daar moet je heen

    vw scirocco 1 bj.1976
    vw lt camper 6 cil. DIESEL bj.1977
    vw t3 syncro bus bj.1985 (project ombouw naar 1.9 turbo DIESEL)
    audi 200 quattro turbo bj.1986
    audi 200 quattro turbo avant bj.1986

  13. #32
    Vdub's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2006
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.001
    Kudos
    10
    Auto
    Audi V8

    Standaard Re: ECU stuk?

    er zit bij de a-stijl onderaan links(bestuurder) bij mijn MC motor ook een relais voor de fans(2 of 3 traps afhankelijk van wel of geen airco) controleer die ook eens.
    '90 Audi V8 DTM, '03 Audi A8 4.2 quattro, '06 Caddy DSG, '02 Passat Variant 1.8t, '02 Passat Variant W8

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •