Begrijp dus dat je stand 1 en 3 hebt, dus of heel rustig draaien van de fan of orkaan. Dan wordt je blok inderdaad wel redelijk warm. Geeft de meter dus ietsjes te veel aan. Met oude sensor het zelfde gedrag? Nieuwe zou ook nog kapot kunnen zijn.
Ik heb een hele tijd geleden al eens de test gedaan van het doorverbinden van de draden die op de sensor in de radiateur gaan.
Dus de +draad aan stand 2 en stand 3 van de fan. Zover ik me kan herinneren had ik ERG duidelijk 2 verschillende snelheden van de fan toen:
- gewoon draaien zoals ik gewend ben dat hij doet, stand 2 dus;
- en draaien als een malle, zo hard dat ik er gewoon van schrok en de draden losliet...
Zal dit om te beginnen nog eens testen!
Dit nr en je krijgt de pdf lijst voor de fanswitches, waarom zo moeilijk meteen de link plak ik erin.
http://www.adapart.eu/katalog/200.pdf
Ik gebruik die lijst alleen voor merk en type met die info ga ik naar de automaterialezaak en dan haal ik me de desbetreffende sensor voor die auto en zet hem dan in de audi, ik probeer het gewoon uit, naar mijn idee is lager beter.
Maar ook weer niet te laag.
Ik moet wel eerlijk blijven voor de eerste sensor die voor de naloop heb ik in het boek bij heuts gekeken, toen had ik die pdf jes nog niet.
Daarnaar dacht ik als zij het hebben moet ik het ook hebben, dan komt die verzamelaars woede en dan zal ik het vinden hoe lang of dat het ook duurt,dan bijt ik me erin vast.
Werkt perfect, zal met dat nummer eens bij Brezan of zo langs gaan. Zit nog met een andere vraag: die naloop heeft bij mij hier van de zomer 1 keer gedraaid, met de motor uit, wat ook volgens mij zo door Audi gemaakt is. Als je nu die andere temperatuur schakelaar er in hebt, kan deze aanslaan met draaiende motor, of vergis ik me?Heb jij al ervaring dat de pomp gaat lopen terwijl de motor nog draait? Geeft dat b.v. qua stroming problemen of maakt dat niks uit?
Als alles goed zit aangesloten kan de naloop (extra pompje + stand 1 van de fan) NIET lopen als de motor draait. Het hoort dus dat hij alleen loopt als de motor uit is.
Als hij tegelijk zou lopen dan zou dat ook niet goed zijn, want de stromingsrichting van de nalooppomp is andersom dan die van de normale waterpomp. Dit zou elkaar dus tegenwerken.
http://www.sjmautotechnik.com/troubl...g/cooling.html :
After-Run System: Turbo Electric Water Pump, Coolant Hoses
The Turbo charger has separate coolant supply hoses as well as oil supply lines. When the engine is running, coolant flows from the engine block, enters the lower end of the turbo, then comes out the top and is routed through a pipe behind the timing belt cover, which then connects to the coolant flange on the cylinder head. The coolant flows through the top radiator hose and back to the radiator for cooling.
When the engine is shut off, and the engine coolant temperature at the exit of the cylinder head is above 110C, (230F) a secondary electric water pump turns on, which provides circulating coolant through the top coolant line down into the turbo and then into the engine block to ensure any bubbles from the boiling coolant get purged.
Er zitten dus 2 maakcontacten in het elektronisch cirquit voor de naloop, 1 via contactslot denk ik en 1 via dus de sensor bij de wateruitlaat van de cilinderkop.
Als je dus deze sensor wisselt voor een koudere, dan gaat de naloop alleen eerder aan.
Robert stand 1 mag alleen draaien bij contact uit en ik geloof bij airco aan maar of dat stand 1 is kan ook 2 zijn, houd er rekening mee dat als hij te snel aangaat hij ook je accu leeg kan trekken.
Er zit ook een tijdrelais op niet langer als 10 mininuten draaid het geval dan, sluit hem maar eens kort. Sleutel of schroevendraaier er tussen,kijk wel uit voor vals contact anders zekering kapot.
Stand 1 ventilator zoek ik me nog uit dat hij continu draaid met contact aan, maar zover ben ik nog niet.
Auto staat immers binnen en wil er niet mee naar buiten nu met dat viese weer, is ook bijna nooit buiten geweest bij de vorige eigenaar heeft immers maar 75000 erop en gaat bij mij niet veel meer km krijgen hoop ik toch.
Bedankt! Dat wilde ik even weten. Had me nog niet echte verdiept in de schakeling hiervan, maar hij schakelt dus alleen bij 1. contact uit en 2. temperatuur boven de 110. Bij draaiende motor kan hij dus niet aangaan. Denk dat ik dan toch een 100/95 graden schakelaar haal en eens ga uitproberen. Met de huidige temperaturen zal die niet zo snel aangaan, maar van de zomer was het hier toch behoorlijk warm, en verbaasde mij eigenlijk over de pas erg hoge temperatuur waarbij de pomp ging nalopen.
Stand 1 is inderdaad de airco stand en de stand voor de nalooppomp. Zolang de airco aan staat draait de fan, ook als de motor niet kloopt maar wel op contact staat.
Trouwens die van mij moet helaas wel naar buiten; hadden twee weken geleden halve meter sneeuw, dan kom je alleen op Quattro en met winteranden overal nog hier....
Dat leeg trekken van de accu kan in principe niet. Er zit in de hele schakeling een maximale looptijd van ik dacht 10 min.
Ik heb onlangs eens in het stroomschema opgezocht welk relais van stand 1 van de fan is. Als je hier een aparte stuurspanning op zet dan moet de fan gaan lopen, en dan zonder dat de airco aan gaat als het goed is.
Ik zal eens kijken waar het kladblok is waar ik dat toen in geschreven heb.....ik wil hem zelf ook als extra handbediend hebben.
Erik dat kladblokje of wat het is over die stand 1 wil ik wel hebben dan spaar ik me een hoop zoekwerk.
Ik denk wel dat er een flinke sperdiode tussen moet komen, maar dat zal ik wel vinden dan.
Heb ik het grootste probleem mee ik wil alles hebben en vooal gratis.
Hebbe hebbe hebbe.
Maar kan ook delen als ik voldoende heb hoor.
Robert dat klopt teminste neem ik aan, bij mij anders niet want als de airco de wagen op temparatuur heeft stopt ook de ventilator, helaas werkt bij die van mij de airco.
Nou lees niet verkeerd ik ben er blij mee dat hij werkt maar heb ook graag die ventilator aan het draaien.
Ik wil wel kijken voor je bij die zaak waar ik kom of ze nog iets hebben, maar dan heb je het nog niet daar bij jou.
En dat is een eind weg dat weet ik wel.
Jan (en iedereen die er gebruik van wil maken,
ik heb gevonden wat ik bedoelde.
Wat ik toen uitgevonden heb is dat relais J26 degene zou zijn voor stand 1 van de fan. Zover ik kon zien dan moet dat relais nummer 6 zijn in de zekeringdoos onder de motorkap.
Op aansluiting 31/85 van het relais (rood/geel draad) moet een + op om stand 1 van de fan te laten draaien. (ik weet alleen niet of je zo via een omweg ook de airco schakelt..)
Zonder airco is positie 6 ongebruikt.
Verder zie bijgevoegde PDF.
Uiteraard zou je hetzelfde voor relais J101 (2e trap van de fan) kunnen doen.
Deze zit op positie 2 in dezelfde zekeringkast.
Indeling zekeringkast onder motorkap.jpg
Erik fan stand twee is makelijker dat is gewoon een maak of breek contact en die doe ik wel op de sensor maken dan, dus gewoon schakelaar ertussen en sluiting maken.
Die stand 1 is wel interessant dat ga ik proberen en zou hij de airco ook willen bedienen ?
Ik hang er in iedergeval meteen een 5 amp sperdiode tussen dan kan hij het niet al zou hij willen.
Een sperdiode kan je verglijken met een keerklep in de waterleiding.
Het zou nog makkelijker zijn geweest voor me als je ze aangetekend had in dat pdf je dan hoefde ik helemaal niet te zoeken !
Met het wisselen van de sensors ben ik erachter gekomen dat er een verkeerde inhing bij mij er hoort een 90 110 graden in te zitten meen ik gelezen te hebben en ik had een 95 102 graden erin zitten.
Heb nou een 87 92 graden erin.
Thermostaat heb ik een 82 graden erin nou en een sensor voor het naloop geval van 95 graden had hem twee minuten laten lopen en het naloop geval begon al te draaien, daarna alle slangen apart volgegooten met water en antivries en opnieuw gedaan en toen liep het pompje en ventialator al wat laten, man dan wordt ik nerveus bij zoiets !
Bedankt Jan.
Yep mijn mistlampen achter gaan ook mee branden als ik rem maar als ik de mistlampen aanmaak gaan de remlichten niet mee branden, ook met twee sperdiodes gedaan waarvoor twee anders gaat het lampje van de schakelaar ook branden als ik rem.
5 amp[ is geloof ik het maximale wat te koop is en maximaal is naar mijn idee met die dingen beter.
Ook net uiteindelijk maar de MFTS vervangen (ook besteld bij Paul) en hij geeft nu over de gehele linie 10 graden meer aan als voor heen. Staat nu op 95 bij normale rijsnelheid, fan slaat aan bij 105 (stand 2). Vind het wel prima zo. Ga alleen nog op zoek naar een 100/95 graden schakelaar voor de nalooppomp bij de volvo-dealer.