Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 47

Onderwerp: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

  1. #1
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Beste collega 5-cilinder-turbo-rijders,

    ik heb gister eens wat beter naar m`n oliekoeler gekeken op de 200 Turbo. Er bleek een aardige lading troep/blad/zand/en beestjes voor en in te zitten....

    Eerst het kunststof rooster uit de bumper gehaald en toen de luchtgeleiding-slang vanaf bumper naar oliekoeler. Toen was ik de helft van de zooi al kwijt.
    Maar goed, toen kwam ik bij de koeler zelf uit, zat zeker voor de helft echt dicht!

    De boel maar eens goed met ontvetter ingespoten (niet lek hoor, maar leek me een goed begin zeg maar)
    Na een bakje koffie de compressor maar eens uit de schuur gehaald...er kwam al aardig wat zooi los op deze manier.

    Hierna even de tuinslang verbouwd naar een dunner uiteinde zodat ik gericht kon spuiten.
    Hier heb ik me ca. 20 min mee uitgeleefd (voorzichtig, de koeler is de jongste ook niet meer)

    Uiteindelijk liep het water er vanzelf door, en kon ik er ook weer goed doorheen kijken.
    Missie geslaagd!!

    Uiteraard de boel weer omgekeerd terug gebouwd.


    Vanavond even een leuk stukje proefgereden, met snelweg (120-220 km/h) en provinciale weg 90 km/h.
    Over de hele linie is mijn koelwater tussen de 3 en 6 graden lager op de meter.
    Helaas heb ik (nog) geen olietemperatuurmeter in de 200, dus het verschil voor en na kan ik hiervan niet vertellen. Moet toch aanzienlijk zijn lijkt me, gezien het zakken van de koelwatertemp....!!

    Ik zeg: check alleen uw oliekoeler, want elke graad lager worden onze "heethoofden" blij van!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    Chaos's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    11.405
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Ik moet zeggen dat ik met de 200 nooit echt warmte problemen heb, zolang ik rij blijft het water netejs 90 graden en de olietemp staat ook altijd op hetzelfde streepje, Als ik in de stad voor een stoplicht sta stijgt de temp maar dat is logisch.

    Maar toch een goeie tip om deze relatief simpele onderhoud klus ook eens uit te voeren.
    Audi 200 Quattro 20V | 2.2T 220pk | KONI Sport geel | H&R 40mm verlaging | 16" BBS V8 | GTM oliekoeler | GTM radiator | CAC RVS exhaust


  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Ik had het al gecontroleerd toen ik hem aanschafte, waarom omdat de radiator, water, ook bijna altijd dicht zit bij deze of oudere auto s.

    Maar omdat ik dacht van daar let iedereen wel op heb ik het niet gemeld.
    Maar desondanks goede tip s voor die wat er niet op leten.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  4. #4
    rjverbrugh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    470
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 200

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Ik zal er ook eens naar kijken. Mijn ervaring is juist dat hoe harder je rijdt, hoe kouder de koelwater temp en hoe warmer de olie temp. Ben 2 weken geleden nog op en neer gesjeesd naar Nederland voor een huwelijk en met een gangetje van 150-180 door Dld, Oos, Hon en Servie heen gereden (Den Haag-Belgrado in 13uur en 40 min!). Olie temp staat dan net iets onder de 130graden, koelwater richting de 60 bij 180. Bij de grens en stilstand loopt het koelwater direct naar de 90, en zakt de olietemp duidelijk.
    Groet Robbert
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2014, Peugeot 806 2.0 16V 2001, Audi 200 20v Avant 1989 (geschorst), BMW 2002 Tii Touring 1974 (geschorst), BMW R1200GSA 2014, BMW R100RS 1982

  5. #5
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Olietemperatuur lijkt mij aan de hoge kant. Ik heb me al eens laten vertellen dat de olie verbrandt bij langdurig 130 graden of kortstondig 150 graden...

    Koelwater lijkt me juist weer te laag, de thermostaat zou dit toch aardig op de 90 graden moeten houden. Toch ook maar ff checken lijkt me, zo`n ding kost erg weinig.


  6. #6
    rjverbrugh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    470
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 200

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Ja, die koelwatertemp daar zit ik ook al een tijdje mee te dubben. In de stad hier bij een temp van 35 plus afgelopen zomer gaat normaal de ventilator aan (stand 2) bij iets van 90 graden. Veel hoger is de meter ook nooit geweest, dus dat lijkt normaal. Waarom de temp zakt onder de 70 graden bij stevig door stampen weet ik ook niet. Zo ziet het er uit op het dash (foto is van afgelopen voorjaar, in maart terug uit Oostenrijk, buitentemp iets van 20 graden:


    De olietemperatuur lijkt me normaal, zeker bij +200 en een buitentemp van 30 graden. Hij staat dan tussen het 2e streepje (zonder cijfer, 1e is 60 graden) en het 3e, waar 130 bij staat. Ik vermoed dat de olietemp dan ergens tussen de 100 en 120 graden is. Ik heb 'm nog niet op de 130 gehad.
    Groet Robbert
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2014, Peugeot 806 2.0 16V 2001, Audi 200 20v Avant 1989 (geschorst), BMW 2002 Tii Touring 1974 (geschorst), BMW R1200GSA 2014, BMW R100RS 1982

  7. #7
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Voordat ik allerlei dingen van de koeling heb vervangen deed de temp. van het koelwater en de fan hetzelfde als bij jou:
    - snelweg ca. 65 graden;
    - in file bij 95 graden stand 2 van de fan aan en bij ca. 88 weer uit.

    Toen ik o.a. de temp.sensor vervangen had (omdat hij af en toe ook in de hoek bleef staan) was de temp. op de meter ineens ca. 104 op de snelweg....
    (gecontroleerd met digitale meter in koelwater!)
    M.a.w. hoe goed is jouw temp.sensor van de meter op het dashboard? De multifuzzi dus, ding kost ca. € 30,- tot 35,-...

    Stand 1 van de fan zou het bij die 95 gr. moeten doen en dan alleen i.c.m. de airco!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  8. Ad
  9. #8
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Er zijn er meer die "last" hebben van lage watertemp. en hoge olietemp.....

    http://forum.group44.de/viewtopic.php?f=6&t=151111

    De een dus wel, en de ander niet. Ik weet het ook niet meer voorlopig.


    Al weet ik wel dat mijn Coupe quattro uit 1986 (5-cilinder KV zonder turbo) een normale 90 gr watertemp. had ook al reed je 50/80/120/200km/h.
    Alleen de olietemp was op de snelweg standaard 130 gr en bij 200 km/h net wat hoger. Origineel heeft deze non-turbo geen oliekoeler, dus heb er een opgezet.
    Flens met thermostaat tussen blok en oliefilter, 2 slangen en een koeler dus. De koeler heb ik direct achter de grill geplaatst, en het werkt super.
    De olietemp. ging van 130 gr naar ca. 110 gr op de snelweg. En op provinciale wegen dook hij net wat onder de 100 gr (thermostaat dacht ik ca. 90 gr)
    Verder is het bij deze auto`s ook zo dat dat een er wel last van heeft, en de ander niet is de ervaring.

  10. #9

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat met een 4 cilinder turbo de watertemperatuur altijd rond de 90 graden is, zowel in de kou als op warme dagen, zowel in de stad, op de snelweg of op het circuit. De olietemp daarentegen kan makkelijk oplopen tot 150 à 160 graden. Moderne motorolie kan daar makkelijk tegen. Deze verbrandt niet, anders zou die al heel snel verbrand zijn... de turbo wordt immers gesmeerd met hetzelfde goedje!

    > Kijk voor de gein maar eens onder de kap s'avonds bij heel stevig doorboenderen: dan hangt je turbo witheet onder de motorkap!

    (die andere auto is een Delta HFintegrale)

    Te lage koelwatertemperatuur duidt op een defecte thermostaat. Demonteren en checken met thermometer in pannetje water op fornuis.

    Dashboardmetertjes zijn niet geijkt, dus als die niet afwijkende waarden t.o.v. gebruikelijk tonen is er niets aan de hand.
    Laatst gewijzigd door Montestoni; 20-09-12 om 22:42.
    turn in turn out turn on

  11. #10
    rjverbrugh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    470
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 200

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Omdat de meter de laatste tijd niet boven nde 65 graden kwam, heb ik na wat speuren op het forum maar eens de thermostaat vervangen. Leek erop dat die kapot was of (zoals bij iemand op het 80 forum) er helemaal geen 1 in bleek te zitten. Dus gisteravond even aan het sleutelen geweest, maar de thermostaat die erin zat, zag er vrij nieuw uit en bleek niet defect, heb ze allebij in een pannetje gecontroleerd en ze gaan vlak voor dat het begint te borrelen open, en ook weer dicht in koel water. Dus daar ligt het niet aan. Volgende stap wordt de Multifuzzi of hoe dat ding ook heet te vervangen.
    Groet Robbert
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2014, Peugeot 806 2.0 16V 2001, Audi 200 20v Avant 1989 (geschorst), BMW 2002 Tii Touring 1974 (geschorst), BMW R1200GSA 2014, BMW R100RS 1982

  12. #11
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjverbrugh Bekijk Berichten
    Omdat de meter de laatste tijd niet boven nde 65 graden kwam, heb ik na wat speuren op het forum maar eens de thermostaat vervangen. Leek erop dat die kapot was of (zoals bij iemand op het 80 forum) er helemaal geen 1 in bleek te zitten. Dus gisteravond even aan het sleutelen geweest, maar de thermostaat die erin zat, zag er vrij nieuw uit en bleek niet defect, heb ze allebij in een pannetje gecontroleerd en ze gaan vlak voor dat het begint te borrelen open, en ook weer dicht in koel water. Dus daar ligt het niet aan. Volgende stap wordt de Multifuzzi of hoe dat ding ook heet te vervangen.
    Conclusie zoals al eerder ook vermeld?
    Thermostaat is (bij onze auto`s) ervoor om te zorgen dat de motor zsm op temperatuur is, en hierna wordt de temp geregeld door de rijwind + fan??


    Ik heb een multifuzzi geplaatst van Paul Fernandes (Custum Auto Craft) en toen was de temp idd een "stuk hoger" (mijn verhaal ken je....)
    In mijn geval lijkt de temp echter vrij hoog...

    Heb al eens gehoord dat de imitatie 3-polige multifuzzi`s vrij onnauwkeurig zijn helaas.
    Dit lijkt ook wel te kloppen bij mij, want de fan springt aan bij ca. 108 graden op de meter en gaat uit bij ca. 102 graden. De sensor in de radiateur die dit aanstuurt schakelt bij 102 in en (ik dacht ) bij 97 graden weer uit.

    Zou dit verschil in de multifuzzi zitten, of dat de temp van het dashboard bij de uitgang aan de kop wordt gemeten...en dus veel heter is??
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 18-12-12 om 10:30.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Erik je kunt een sensor van een VW transporter plaatsen die gaan eerder aan en uit, zoek in het sensoren boek en je vind ze zo, ik moet het nog gaan doen.
    Heb nog geentje klaar liggen maar doe het wel, en ben je tegen imitatie dan haal je eentje bij VW groep dan heb je orgineel.
    Transporter 3 heeft een andere als transporter 4
    Termostaat wil je daar een andere voor die van de BMW schijnt te passen kun je op tempartuur uitzoeken dan, ik heb eentje klaar liggen die wat bij 82 graden opent.
    Die van het nalooppompje heb ik ook klaar liggen gaat aan bij 95 graden en heb eentje liggen gaat aan bij 105 graden moet nog proberen welke ik ga nemen ervoor.
    Is geloof ik weet k niet meer zeker van de volvo 480 turbo of andere 440 turbo kan ook zijn geweest.
    Laatst gewijzigd door johnny666; 18-12-12 om 10:41.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  14. #13
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Hey Jan, THNX voor de tip(s)

    Ik wil alleen eerst eens echt de watertemperatuur gaan meten met een digitale vloeistof-temp-meter. (ahum, beter laat dan nooit.... )
    Ik krijg nl. het idee dat de temp.meter op het dashboard EN mijn aangeboren bezorgdheid (om hem zo lang mogelijk goed en heel te houden) me een beetje gek hebben gemaakt.

    Als hij netjes bij de juiste temperaturen koelt zal het mij uiteindelijk een zorg zijn dat de meter op het dashboard een te hoge waarde aangeeft.
    Maar dat met een andere sensor de fan aanspringt bij een iets lagere temperatuur lijkt me wel een goeie!

    Ook wil ik dit voor de nakoeling gaan doen. Nu schakelt die in bij 110 graden koelwatertemperatuur, maar ik wil dit op ik denk 95 of 100 graden hebben.
    Viermaal heeft dit reeds gedaan, en als het goed is hoor ik nog welke sensor hij heeft gebruikt.

    EDIT:
    Wil je voor mij kijken welk merk en welke onderdeelnummers dit zijn?
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 18-12-12 om 10:49.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Ik heb een Volvo nr van die sensor en een nr van heuts voor je, ik ben erna toe gegaan met een nr van facet geloof ik was het.

    Nr volvo is 3435172-6
    Nr heuts is 07.70110
    Nr van facet is 74115 / 95 graden
    74066 / 105 graden.

    De ene pagina meld die volvo sensor schakeld bij 95 de andere meld 100 graden mij is het liever bij 100 graden ik laat het erop aan komen ik zie het wel, anders moet ik maar kijken voor een of ander tijdrelais ertussen te fruniken.
    Laatst gewijzigd door johnny666; 18-12-12 om 11:05.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  16. #15
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Thumbs up re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Hey THNX!
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 18-12-12 om 11:06.

  17. #16
    rjverbrugh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    470
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 200

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Het is en blijft behelpen met die temperatuur. Heb gisteren een langere rit gemaakt en de meter staat op de snelweg dan straf op de streep voor de 90 graden, dus zegmaar 80 graden. Kachel wordt goed warm, en bij even stationair lopen springt de fan aan als de meter net de 90 aantikt, waarna die weer terug zakt, en de fan na een minuut of zo weer uit gaat. Ervan uitgaand dat die 3-polige switch naar behoren werkt, betekent dat dus een temperatuur van 95 graden onderaan de radiator wanneer die inschakelt (ventilator stand 2).

    Ik hou het er maar op dat de combinatie MFTS (mulitfuzzi) en temperatuurmeter op het dashboard niet de exacte waardes aangeven. Daarnaast wordt het systeem dus ook niet te warm, dus ik denk dat ik het er maar bij laat zo, dan maar geen 90 graden op de meter.
    Groet Robbert
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2014, Peugeot 806 2.0 16V 2001, Audi 200 20v Avant 1989 (geschorst), BMW 2002 Tii Touring 1974 (geschorst), BMW R1200GSA 2014, BMW R100RS 1982

  18. #17
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    En, is de multfuzzi al wel vervangen? Toen ik dat deed was de temperatuur op de meter ineens een stuk hoger, en dus reeler.
    (zoals ik schreef: stand 2 fan aan bij ca. 108 gr. op de meter)

    En stand 2 van de fan gaat pas lopen bij een watertemperatuur in de radiateur van 102 graden. Dus ik denk dat jouw multifuzzi echt stuk is.

    Jouw temperatuurgedrag had ik (bijna) precies hetzelfde nl. Rijdend ca. 80 graden, en in file tussen 95 en 90 met de fan.

  19. #18
    rjverbrugh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    470
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    En, is de multfuzzi al wel vervangen? Toen ik dat deed was de temperatuur op de meter ineens een stuk hoger, en dus reeler.
    (zoals ik schreef: stand 2 fan aan bij ca. 108 gr. op de meter)

    En stand 2 van de fan gaat pas lopen bij een watertemperatuur in de radiateur van 102 graden. Dus ik denk dat jouw multifuzzi echt stuk is.
    .
    Hebben we het over de zelfde stand 2? De MFTS stuurt niet de ventilator aan, maar geeft signaal naar ECU en temperatuurmeter dashboard. Correct toch? De ventilator wordt geschakeld met een 3-polige sensor onderin de radiator bij de uitgang naar de thermostaat( tenminste bij mijn 200 20V). Die sensor kent 2 bereiken: 95-84 en 102-91. Stand 1 is de Airco stand, stand 2 schakelt dan in bij 95 graden en weer uit bij 84, en stand 3 (ook wel orkaanstand) vanaf 102, en dus altijd als 2 nog aanstaat. Klopt deze logica of zit eik er naast? Zodoende kwam ik slechts tot een afwijking van 5 graden, en ga er daarbij van uit dat de schakelaar juist werkt (van de zomer stand 3 ondervonden, meter stond toen bijna bij het streepje rechts van 90 graden, dus zeg maar bijna 100).

    Heb dus de MFTS nog niet vervangen (is hier niet of nauwelijks en dan heel prijzig) te krijgen (net als de thermostaat overigens, waar de dealer 4000 Dinar voor vroeg, ook nog eens 5 werkdagen levertijd , dus zeg een 36 Euro. Na wat zoeken heb ik r nu een van 920 Dinar...en op voorraad, tis een Frans modelletje).
    Ga wel even er achteraan als ik in Nederland ben. Iemand nog een goed adresje voor een voordelige MFTS? Zie ze op ebay Duitsland voor rond de 30 Euro excl verzendkosten, maar goed ben er dus ook nog niet uit of me dat de 5 graden verschil waard is.
    Groet Robbert
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2014, Peugeot 806 2.0 16V 2001, Audi 200 20v Avant 1989 (geschorst), BMW 2002 Tii Touring 1974 (geschorst), BMW R1200GSA 2014, BMW R100RS 1982

  20. #19
    rjverbrugh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    470
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Vind die info over de schakelaars voor de naloop ook wel interessant, want 110 graden is gevoelsmatig wat aan de late kant. Ben dus wat gaan zoeken, maar eigenlijk nog geen leverbare schakelaar tegen gekomen. De Facet 74115 staat niet meer in de lijst van facet, de FAE 35810 (dat nummer wordt als alternatief gegeven) is via mister-auto.nl weer niet leverbaar (in Duitsland weer wel, hoezo keten?) en die heuts kan ik niet vinden.

    Iemand een adres voor die schakelaar?
    Groet Robbert
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2014, Peugeot 806 2.0 16V 2001, Audi 200 20v Avant 1989 (geschorst), BMW 2002 Tii Touring 1974 (geschorst), BMW R1200GSA 2014, BMW R100RS 1982

  21. #20
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: 200 Turbo Q: oliekoeler schoongemaakt vs. koelwatertemp.!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjverbrugh Bekijk Berichten
    Hebben we het over de zelfde stand 2? De MFTS stuurt niet de ventilator aan, maar geeft signaal naar ECU en temperatuurmeter dashboard. Correct toch? De ventilator wordt geschakeld met een 3-polige sensor onderin de radiator bij de uitgang naar de thermostaat( tenminste bij mijn 200 20V). Die sensor kent 2 bereiken: 95-84 en 102-91. Stand 1 is de Airco stand, stand 2 schakelt dan in bij 95 graden en weer uit bij 84, en stand 3 (ook wel orkaanstand) vanaf 102, en dus altijd als 2 nog aanstaat. Klopt deze logica of zit eik er naast? Zodoende kwam ik slechts tot een afwijking van 5 graden, en ga er daarbij van uit dat de schakelaar juist werkt (van de zomer stand 3 ondervonden, meter stond toen bijna bij het streepje rechts van 90 graden, dus zeg maar bijna 100).

    Heb dus de MFTS nog niet vervangen (is hier niet of nauwelijks en dan heel prijzig) te krijgen (net als de thermostaat overigens, waar de dealer 4000 Dinar voor vroeg, ook nog eens 5 werkdagen levertijd , dus zeg een 36 Euro. Na wat zoeken heb ik r nu een van 920 Dinar...en op voorraad, tis een Frans modelletje).
    Ga wel even er achteraan als ik in Nederland ben. Iemand nog een goed adresje voor een voordelige MFTS? Zie ze op ebay Duitsland voor rond de 30 Euro excl verzendkosten, maar goed ben er dus ook nog niet uit of me dat de 5 graden verschil waard is.

    Inderdaad weet ik dat de MFTS niet de fan aanstuurd maar dat de sensor in de radiateur dit doet. Ik dacht alleen dat die 95-84 graden voor stand 1 ( van de airco) was en 102-91 van stand 2.
    MAAR potverdorie, na wat zoeken zie ik dat je gelijk hebt...:


    bron: http://www.sjmautotechnik.com/troubl...g/cooling.html (en dan ergens bijna onderaan)

    RADIATOR TEMPERATURE SWITCH INFO

    The 10V Turbo and 20V turbo specify the same part number for this switch. This switch specifies a turn on temp of ~95 C for the 2nd speed fan, turn off at ~84C. The fiche shows the turn on temp of ~102C for the third speed radiator fan, turn off at ~91C. I have noticed that some aftermarket replacement sensors are available that operate the radiator fan at lower turn on temperatures (85C and 93C respectively) but I don't generally recommend using these, as the cooling system should work fine under all temperature conditions if the correct coolant mixture ratio is used, and everything is operating correctly.



    Zo te zien heb ik waarschijnlijk dus een ander probleem....stand 2 van de fan lijkt het (volgens de meter in het dashboard iig...) niet te doen!
    Bij mij gaat de fan pas lopen bij ca. 106-108 graden op de meter. (slechte kwaliteit MFTS en meter dashboard...) Het lijkt er dus op dat alleen stand 3 het maar doet....

    Zowel mijn MFTS en sensor in de radiateur zijn nieuw, dus het moet aan iets anders liggen lijkt me.
    Kan natuurlijk het relais zijn, maar ook een van de voorschakelweerstanden.


    EDIT:
    Diverse tests staan ook op de pagina van de bijgevoegde link. Toch maar eens wat gaan testen zeer binnenkort, incl de daadwerkelijke temperatuur van het koelwater...!
    Bedankt voor het aanzetten van nogmaals nadenken!
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 18-12-12 om 22:01.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •