Ik snap het verband koelvin/luchtcirculatie niet.
Koelvin of aanjager?
jongens heb een probleem met mijn relais van de koelvin deze blijft hangen(tikken),als ik mijn contact aanzet tikt hij even en dan is het weer over en begint mijn koelvin hard te blazen en als ik mijn airco afzet dan blijft hij tikken en draait de koelvin op de laagste stand!heb al een nieuw relais gestoken en blijft het doen! iemand ervaring mee?
greets simon
ik heb de indruk dat de relais alleen blijft tikken als de airco uistaat en de koelvin op stand 1 blaast, dus de laagste stand.
als de airco wel opstaat en dan schakelt de koelvin naar tweede stand,gaat het tikken over,alleen int begin van opstarten tikt hij even op de 1 ste stand maar als dan de tweede stand opkomt gaat dat over! iemand een idee?
zijn allemaal splinternieuw,was niet dat ik ene heb vervangen dat het daarna gebeurd is! is een maand geledendat ze zijn vervangen en dan eergisteren is het pas voorgekomen,vind ik toch raar!het enigste wat ik niet vervangen heb is dat klepje met sensor wat naar binnen gaat voor de kachel is iets voor den airco.
Welk relais en waar tikt er nu? Die in de zekeringkast in het motorcompartiment?
Als je het contact aan zet met de airco uit, moet er sowieso niets gebeuren met de fan. Airco aan, dan stand 1. Pas bij 95 graden koelwater stand 2 en bij 102 graden stand 3 (stormstand). Kan ook aan de voorweerstand liggen die de snelheid van stand 1 en 2 regelt, lees het voltage omlaag brengt. Die zit ergens voor je radiator, in de buurt van de bumper. Veel info over je koelsysteem incl de fan vind je hier:
http://www.sjmautotechnik.com/troubl...g/cooling.html
Succes met zoeken.
nog niets gevonden, alle sensors doorgemeten +voorschakelweerstand is ook in orde+ sensor op de hoofdradiater doorverbonden satnd 3 werkt al zeker en stand 1of 2 twijfel hier tussen. maar als ik men contact aanzet komt direct de 1ste of 2de stand op en airco staat uit, zet ik airco op er veranderd niets.soms gaat het uit tijdens het rijden en komt daarna soms terug! weet echt niet waar nog zoeken, heb nu de ac/haeter valve besteld zien als dit er iets bij te maken heeft!dat is de enige sensor in het moter gedeelte wat nog niet is vervangen!en als ik de twee kabeltjes van de after-run schakelaar springt de fan aan dus werkt en de orkaan stand gaat ook, allen weet ik niet hoe het komt dat mijn auto blaast als het contact nog maar net opstaat!?
iemand een idee want ik zit vast
@ rjverbrugh merci voor de site van sjm, alles getest niets gevonden
Lijkt me toch erop dat je de airco aan hebt staan, dat denk ik omdat het af en toe uitgaat en dan weer aan.
Die is namelijk temp gestuurd bij het bereiken van temp gaat die uit en onder de temp gaat die weer aan.
als de airco uitstaat mag hij niet blazen! en relais nr 3 is vervangen en blijft toch tikken.als ik de auto vroeger starte kwam direct de fan op, kon ik nog bij leven maar nu blijft deze relais tikken en snap niet waarom,alle sensors nagegaan,behalve die van de ac haet valve! zit muurvast!
weet niet waar te beginnen, zo'n kenner ben ik nu ook weer niet? als ik men stekker die op de radiater zit doorverbind tussen de polen gaan stand 2 en3,als ik de afterrunkabeltjes doorverbind gaat deze ook, dus deze kringen zijn oké. maar nu blaast hij alleen als de temp. boven de 105 graden uitkomt op de hardste stand(3) aan welke dingen kan ik dan nog chekken, zou de voorschakelweerstand verdenken,maar deze werkt toen ik de stekker hierboven heb doorverbonden!wat kan ik nu nog doen?
greetz simon
Probeer de airco besturing eens los te koppelen, ik weet het niet en raad maar wat.
Of misschien heeft je voorganger wel een plus kabeltje gelegd naar dat relais.?
Quattro vaasen heeft me dat uitlegd dat het zo bestuurd zou kunnne worden, ik heb het nog niet gedaan maar ga het wel proberen.
Ik zou hem namelijk graag aan het draaien hebben zonder airco, als je voorganger dat gedaan zou hebben en heeft verzuimd er diodes tussen te plaatsen zou er misschien ergens een dubbele stroomkring kunne liggen toch?
Ik weet niet of die andere twee standen ook via dat relais bediend worden, dus dat is of daar zou ik me wat meer over inlezen voordat je dat doet.
Dadelijk heb je alleen nog maar de fluisterstand en die andere doen het misschien dan niet meer.
Leesvoer voor je of je er wat aan hebt weet ik niet.
http://www.audiforum.nl/forum/100-20...watertemp.html
Laat even weten hoe een en ander afloopt.
Ook niks verdachts achter de airco bediening tegen gekomen?