Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234
Resultaten 61 tot 73 van de 73

Onderwerp: distributieriem vervangen ==> Special tool

  1. #61

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    We lezen niks meer van Dirk; zou hij nu zitten te kijken naar tien kromme kleppen? ;o)
    turn in turn out turn on

  2. #62
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Wat ik vanuit de PB begreep is dat er gestart is...de motor netjes gelopen heeft....maar dat de boel nog netjes afgemonteerd moest.

    Hierna ook klussen aan dashboard (lees: eruit wegens vervangen kachelradiateur)

    EDIT
    Bovenstaande bericht vind ik leuk op zich, mocht Dirk problemen hebben dan is dan UITERAARD niet leuk...
    Maar goed denk dat dat wel duidelijk is..
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 12-02-13 om 22:42.

  3. #63

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Klopt wat Erik zegt. En het klopt ook allemaal wel van die merktekens, alleen staan aan beide kanten van de nokkenaspoulie merktekens. Bij mij was het merkteken waar het om gaat (aan de achterkant, zichtbaar door die opening) heel slecht zichtbaar. Is ook niet zo'n mooi dotje als op die foto maar lijkt meer op een beschadiging tussen twee nokjes op de poulie in. Uiteindelijk heb ik dat geverifieerd door de verdelerkap te verwijderen en naar de merktekens op de rotor te kijken. Ik had de nokkenas 180° verkeerd staan, dat kan omdat de nokkenas nou eenmaal halve snelheid van de krukas draait. Ik heb de nokkenas 180° door gedraaid zonder de krukas verder te draaien (dat kan als je de krukas 18° voorbij TDC-mark zet) uitgelijnd op de rotor van de ontsteking en toen het merkteken gezocht op de nokkenaspoulie. Zodoende datgene gevonden wat moest doorgaan voor merkteken en die aangestipt met typ-ex.

    Voor het starten heb ik de krukas eerst een paar keer rond gedraaid mbv een dop op de krukas om er zeker van te zijn dat er geen kleppen aan zouden gaan lopen. Toen dat OK was heb ik gestart en hij loopt gewoon mooi soepel. Ik heb wat gas bijgeeven tot 2500 rpm en tot op dat punt blijft hij mooi lopen. Meer gas heb ik niet gegeven ivm koude motor en geen koelvloeistof in het systeem. Maar ik weet nu in ieder geval dat hij mooi loopt en dat de stuurbekrachtiging / rembekrachtiging goed werkt en dat de dynamo werkt.

    Van het weekend ga ik inderdaad beginnen aan de kachelradiator waarvan ik sterk het vermoeden heb dat hij lekt. De auto verbruikte altijd al een heel kleine beetje koelvloeistof en soms rook het ook een beetje koelvloeistofachtig in de auto. Op het laatst als ik de kachel aanzette kwam er gewoon een stoomwolk naar binnen, dus het lijkt erop dat de kachelradiator lek is. Omdat er ook nog wat issues spelen rond de boordcomputer en de luchtverdeling na de ventilator wilde ik sowieso het dashboard er nog eens uit halen.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  4. #64

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Het duurt allemaal wat langer dan gepand, omdat ik altijd wat minder tijd blijk te hebben dan ik had gehoopt en steeds weer dingen tegen kom waarvan ik denk...nu het dashboard eruit ligt moet ik dit ook even doen. Maar goed, de hele verwarmingsunit is eruit en ligt op de werkbank. De kachelradiator lijkt inderdaad lek te zijn gezien de corrosie die erop zit. Ik ga het kachelhuis van binnen even soppenen in elkaar zetten met een nieuwe radiator.

    Overigens best moeite gehad dat kachelhuis te splijten. Ik had rondom alle clipjes eraf gehaald, maar hij leek op 1 punt gelijmd te zijn. Dat punt los gesneden en toen kwam ie al iets meer los, maar nog steeds niet helemaal. Het blijkt dat er ook nog 3 schroeven zijn in het midden waarmee de twee halften aan elkaar zitten....good to know...
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  5. #65

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Is er iemand met de Vag 2084 in Noord-Holland of rondom lelystad? Dan zou ik hem heel graag lenen, ik wil er ook best voor betalen om hem te lenen.


  6. #66
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.704
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    t kan ook zonder..
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  7. #67

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Door middel van de starterkrans blokkeren? Hoe kan je dat doen als hij met zo'n gigantisch moment vast zit?

  8. Ad
  9. #68
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.704
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Wij deden het gewoon met een luchtsleutel. Was zo los en ook weer vast.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  10. #69
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    onder, tussen het blok en versnellingsbak, zitten 2 gaten. (hier kun je met een lange dopsleutel bij de carterpan boutjes). In het vliegwiel zitten sleuven die uitlijnen op deze 2 gaten. Een dikke staaf/schroevendraaier er tussen en je blokkeert het geheel.
    Maar, het gaat veel gemakkelijker en beter om het met de 2084 te blokkeren.

    Heb er wel eentje, incl 760Nm sleutel (moet met 450Nm vast). Omg. Veghel.

  11. #70

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Ik heb destijds een tool geleend van Quattro_Vaassen. Dat tool werkt echt wel het mooiste, ik zou echt proberen zo'n tool te lenen / maken. Hij had er nog een tip bij: de bout eerst heet stoken. Ik heb het op die manier gedaan. Ik heb speciaal een 450mm 3/4" wringijzer gekocht met volgens mij dop 27. Ik heb een soldeergasbrander gebruikt om de bout te verhitten. Voordeel was dat de oliekering kapot mocht, want die ging ik toch vervangen. De bout draaide ik daarna probleemloos los, daar had ik geen groot wringijzer voor nodig, ging echt heel makkelijk.

    Vast heb ik gedaan met een 400Nm momentsleutel (groter had ik niet voorhanden). Loctite op de (nieuwe!!) bout gedaan, vastgezet op 350Nm met de momentsleutel en daarna een construtie gemaakt met het wringijzer. Ik weeg zo'n 90kg, dus als ik dan op die sleutel ga staan met een arm van 0,50m dan is dat zo'n 450Nm. Dus een stuk kachelpijp over het wringijzer, met een streepje bij 0,50m en dat werkte heel mooi. Ik ging een cm of 10 a 15 naar beneden en toen stond ik gewoon op de sleutel ==> 450 Nm.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  12. #71

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    @al_bundy Ik moet donderdag in Tilburg zijn, is het mogelijk hem van je te lenen?

    Groeten Daan

  13. #72
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Mail me ff.
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 27-01-14 om 20:28.

  14. #73

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    @al_bundy Heb ik gedaan.

Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •