Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: Roest rond rubberen doppen dorpels

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    36
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 100

    Standaard Roest rond rubberen doppen dorpels

    Bij inspectie van de bodem zag ik dat er onder de rubberen doppen links en rechts die in de dorpels zitten roest zat. 1 dop kon ik er vrij makkelijk uithalen, rondom de andere dop begint het ook te roesten. Zie ook foto's in de bijlage.

    Nu wil ik dit uiteraard snel laten aanpakken. Weet iemand wat de functie is van deze doppen? Ik twijfel namelijk of ik de gaten waar de doppen horen niet volledig dicht laat lassen (nadat de binnenkant beschermd is), zodat er zich nooit meer vocht en vuil kan ophopen. Of is het af te raden om de gaten dicht te lassen en de situatie te laten herstellen naar hoe het was? Uiteraard wil ik alles vervolgens goed beschermen.

    Ik had trouwens niet verwacht dat er zich roest zou vormen aan de bodem, ik dacht dat dit bijna niet mogelijk was i.v.m. het verzinken? Zijn er nog meer van dit soort plekken om op te letten?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    100 1.8 Ascott 66kw 1986

  2. #2
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    ZOO, dit is niet van vorige week..

    Welk bouwjaar is jouw auto?

    Even uit m`n hoofd:
    - vanaf 1986 delen verzinkt;
    - vanaf 1987 volledig verzinkt.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    36
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Toen ik 'm kocht heb ik op basis van het chassisnummer gekeken of deze auto tot de lichting behoorde die volledig verzinkt was en dat was bij mij het geval (9e positie van chassisnummer = "G", dit staat voor modeljaar 1986, zou volledig verzinkt moeten zijn):

    A = 1980
    B = 1981
    C = 1982
    D = 1983
    E = 1984
    F = 1985
    G = 1986
    H = 1987
    J = 1988
    K = 1989
    L = 1990

    Ben ik de enige die hier last van heeft, of hebben er meer mensen hier last van? Er is overigens nergens anders roest aan de auto te vinden.
    100 1.8 Ascott 66kw 1986

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Ja dat hebben meerdere, ik bevoorbeeld ook bij een FWD, die doppen dienen voor de wagen op te tillen, met een speciale hefbrug.
    Maar jij hebt het wel erg zeg, zo heb ik het nog niet gezien, antiroest halen dat erop daarna hamerslag dan kit en de dop terug plakken heb ik gedaan.
    Spatborden is ook zo een plaats onder de sierstripjes niet de stootbuffers maar de stripjes 6 cm breed ongeveer, is trouwens door vochtophoping etc.
    Die dop wat je nou niet los krijgt in de midden zit een dop rond die eruittrekken en je krijgt die waarschijnlijk ook los kun je daar ook wat aan doen.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    36
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johnny666 Bekijk Berichten
    Ja dat hebben meerdere, ik bevoorbeeld ook bij een FWD, die doppen dienen voor de wagen op te tillen, met een speciale hefbrug.
    Maar jij hebt het wel erg zeg, zo heb ik het nog niet gezien, antiroest halen dat erop daarna hamerslag dan kit en de dop terug plakken heb ik gedaan.
    Spatborden is ook zo een plaats onder de sierstripjes niet de stootbuffers maar de stripjes 6 cm breed ongeveer, is trouwens door vochtophoping etc.
    Die dop wat je nou niet los krijgt in de midden zit een dop rond die eruittrekken en je krijgt die waarschijnlijk ook los kun je daar ook wat aan doen.
    Bedankt voor je reactie. In hoeverre worden die doppen in de praktijk gebruikt om de wagen op te tillen? Zoals ik al aangaf zou ik de gaten van de doppen (inclusief roestschade) volledig dicht willen laten maken, tenzij dit problemen oplevert op een brug natuurlijk.
    100 1.8 Ascott 66kw 1986


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Nog niet een keer heb ik ze zien gebruiken, ze nemen meestal de dorpels voor op die hefbrug, en afkeur is het ook niet teminste bij mij niet.
    Had eentje nog niet gemaakt en de dop eronder vandaan, wel niet zo erg als die van jouw, vroeg hem ernaar en zei dat hoefd niet.

    Er zijn genoeg andere punten waar je een krik of een bok kunt plaatsen, vind ik.

    Ik heb er trouwens eerst antiroest maakt het roest zwart, toenzinkpromaat daarna hamerslag daarna ml spray en toen tricopalt kit ingespoten, daar heb ik de dop mee terug geplakt.
    Laatst gewijzigd door johnny666; 23-04-13 om 11:21.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    36
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johnny666 Bekijk Berichten
    Nog niet een keer heb ik ze zien gebruiken, ze nemen meestal de dorpels voor op die hefbrug, en afkeur is het ook niet teminste bij mij niet.
    Had eentje nog niet gemaakt en de dop eronder vandaan, wel niet zo erg als die van jouw, vroeg hem ernaar en zei dat hoefd niet.

    Er zijn genoeg andere punten waar je een krik of een bok kunt plaatsen, vind ik.

    Ik heb er trouwens eerst antiroest maakt het roest zwart, toenzinkpromaat daarna hamerslag daarna ml spray en toen tricopalt kit ingespoten, daar heb ik de dop mee terug geplakt.
    Ok, dan laat ik de dorpels van binnen behandelen (nu kan je er makkelijk bij...) en dan laat ik het helemaal dicht maken. Dit samen met een paar andere kleine oude schade's laat ik dan herstellen voor de youngtimer meeting, zodat de auto dan weer helemaal strak is :-)
    100 1.8 Ascott 66kw 1986

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Helemaal dicht maken kan niet Robin, je afwatering komt erdoor van de achterspatborden, probeer maar spuit maar een ml spay in je achterspatborden, die drupeld dan daar naar buiten, dus daar zul je nog wat op moeten verzinnen ik heb er een slangetje bij ingekit.

    Bij de 1.8 moet ik het ook nog gaan doen zag ik op de keuring, daar begon roest te komen, daar laat ik ze bij open, en behandel ze alleen.
    Laatst gewijzigd door johnny666; 23-04-13 om 11:32.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    36
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johnny666 Bekijk Berichten
    Helemaal dicht maken kan niet Robin, je afwatering komt erdoor van de achterspatborden, probeer maar spuit maar een ml spay in je achterspatborden, die drupeld dan daar naar buiten, dus daar zul je nog wat op moeten verzinnen ik heb er een slangetje bij ingekit.

    Bij de 1.8 moet ik het ook nog gaan doen zag ik op de keuring, daar begon roest te komen, daar laat ik ze bij open, en behandel ze alleen.
    Aha, dat is goed om te weten van die afwatering. Dan dus rekening ermee houden dat dat water nog weg kan inderdaad!
    100 1.8 Ascott 66kw 1986

  11. #10

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Er zitten vier van dit soort punten op de bodemplaat van een typ44. Hierop rustte de body tijdens het hele fabricage proces in de fabriek. De bescherming en kathodische bescherming is daar ter plaatse veel minder dan de rest.

    Typ44's gebouwd na de zomervakantie van '86 zijn geheel verzinkt, maar kennen ook dit euvel.

    Onderaan de voorspatborden zitten uitsparingen voor water wat via de paravaan naar binnen is gekomen af te voeren. Die gaten moet je schoonmaken en openhouden. Eventueel aanwezige roest behandelen. Als je het voorscherm losneemt aan de onderzijde kun je er al heel goed bij. Je moet daarvoor het plastic binnenscherm ook even losnemen.

    Die oude krikpunten zou ik weg laten slijpen nieuwe op laten lassen, preventief behandelen en in de unterbodenschutz zetten.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    turn in turn out turn on

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    36
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Interessante info en leuke foto's!

    Ik dacht dat 100's geproduceerd na zomer 1985 (= modeljaar 1986) geheel verzinkt waren?
    100 1.8 Ascott 66kw 1986

  13. #12

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Je hebt gelijk, ik heb het verkeerd geschreven hierboven.
    turn in turn out turn on

  14. #13

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    hier nog een aantal roestgevoelige plekjes bij de typ44
    http://audi100.selbst-doku.de/Main/ProblemstellenRost
    heb zelf onlangs een gat dicht gelast in de achterwielkast bij de benzineleiding. Daar zat een gat die ik in mijn kofferruimte kon zien. Mijn auto is uit 1983. Volgens mij gedeeltelijk gegalvaniseerd.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    36
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    De roest is intussen weggewerkt. Er zijn nieuwe stukken in de dorpels gelast en de originele rubberen doppen zitten er weer op. Gelijk wat schades laten wegwerken die er al op zaten toen ik de auto kocht, zodat ik binnenkort strak in Beesd kan verschijnen :-)

    Hieronder een paar foto's.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    ziet er goed uit Robin, kijk wel dat het het van binnen uit goed behandelen doet, die waar de rubber stop inkomt, het is immers gelast dus dan roest het sneller naar mijn idee.
    Wel vind ik het jammer dat je nou net die onderzijde van het spatbord niet meegenomen hebt.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    36
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johnny666 Bekijk Berichten
    ziet er goed uit Robin, kijk wel dat het het van binnen uit goed behandelen doet, die waar de rubber stop inkomt, het is immers gelast dus dan roest het sneller naar mijn idee.
    Wel vind ik het jammer dat je nou net die onderzijde van het spatbord niet meegenomen hebt.
    De holle ruimte is behandeld met wax. Daarnaast staat dat wat gelast is in de tectyl en behandel ik het ook nog na met tectyl. Het is in ieder geval beter dan het was en als ik het een beetje in de gaten houd zal het nog lang goed gaan.

    Van het spuiten zie je geen kleurverschil en je moet ergens stoppen met afplakken, kan moeilijk de auto helemaal overspuiten voor 2 kleine schades. Demonteren of afplakken van de plastic strip is ook niet handig en de onderkant zag er verder nog goed uit.
    100 1.8 Ascott 66kw 1986

  18. #17

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Hey Robin,

    Prachtig herstelwerk!

    Alleen jouw onderschrift; rij jij echt in een ASScott?

    Volgens mij is het een Ascott...
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    turn in turn out turn on

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    36
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Montestoni Bekijk Berichten
    Hey Robin,

    Prachtig herstelwerk!

    Alleen jouw onderschrift; rij jij echt in een ASScott?

    Volgens mij is het een Ascott...
    Direct onderschrift aangepast, je hebt gelijk...
    Ascott.jpg
    Laatst gewijzigd door Robin100; 15-05-13 om 08:13.
    100 1.8 Ascott 66kw 1986

  20. #19

    Standaard Re: Roest rond rubberen doppen dorpels

    Ik heb er zelf ook wel es last van... (bericht 12?)

    Mooie kleur van die 100 op die brochure! ;o)
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    turn in turn out turn on

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •