Oorspronkelijk geplaatst door
DirkMeV
Bij mij is het niveau met lopende motor ook lager dan wanneer hij een tijdje stilstaat. Hij staat zeg maar op max en dan start ik en dan staat ie vrijwel direct op min. Als ik de motor uitzet duurt het enkele uren tot enkele dagen voordat het niveau terug is op max.
Dit moet veroorzaakt worden doordat het systeem intern ergens lekt, niet omdat de BOM kapot is, sterker nog, het is bewijs dat de bom nog werkt. Hoe groter het verschil tussen lopend en na een tijdje stiltsaan hoe beter de BOM nog werkt. Interne lekkage kan op verschillende plekken gebeuren, de meest voor de hand liggende is volgens mij de rembekrachtiger, maar er is vast ook een overdrukbeveiliging die zou kunnen lekken, of misschien nog iets anders. Al die interne lekkages zorgen ervoor dat over tijd de BOM zijn druk verliest en dus heel langzaam met 150 bar olie terugperst naar het resevoir.
Is dat dan erg? In mijn optiek niet, tenzij na het afzetten van de motor het resevoir binnen enkele minuten weer terug is op het niveau van voor het starten. Dan worden de lekkages wel erg hoog, maar als het bij wijze van spreken een half uur duurt....dan kan jouw hydrauliekpomp dat makkelijk bijbenen en heb je ook zeker genoeg tijd om de auto nog bekrachtigd stil te zetten nadat de motor is uitgevallen.