Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 38 van de 38

Onderwerp: Onrustige loop 1.8S PM

  1. #21
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    De kat van mijn dakloze zat ook (grotendeels) verstopt (en daarnaast lag de katvulling ook nog eens los), en dat had zeer zeker effect op het prestatie niveau van de motor, maar ook op het verbruik. Het gekke was wel, dat de auto gewoon door de emissie eisen kwam bij de apk. Maar (na lang genoeg gespaard te hebben), de gehele uitlaat laten vervangen door een RVS van EPS (incl. sportkat), plus nieuwe lambda (die hebben ook het eeuwige leven niet), en nu presteert de motor weer normaal en is het verbruik een stukje beter (haal zelfs beter dan 1 op 13 met de 2.3). Ja, ik hoor je denken, dat kost een rib uit het lijf, maar ik vond en vind het de moeite waard, vooral omdat er nog steeds de originele uitlaat plus kat onder zat en die begon hier en daar toch, naast de kat, wel slechter te worden. Daarnaast was het kopen van een after-market uitlaat plus kat in z'n totaal ook n1et zo goedkoop.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 29-05-15 om 07:15.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    @ Jim
    bedankt weer voor de uitgebreide meetresultaten en de link.

    Straks even naar de sloop, want iemand heeft deze week het achterlicht van mijn geparkeerde Audi kapot gereden. Dader is bekend en al contact mee gehad.

  3. #23
    Joop Stoeptegel
    Guest

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    @ Jim
    bedankt weer voor de uitgebreide meetresultaten en de link.

    Straks even naar de sloop, want iemand heeft deze week het achterlicht van mijn geparkeerde Audi kapot gereden. Dader is bekend en al contact mee gehad.
    Dat is netjes ,briefje onder de ruitenwisser ?

  4. #24
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Thalys, bedankt voor de reactie! Met het betere verbruik haal je een deel van je investering terug Om een hele nieuwe uitlaat te monteren zie ik inderdaad niet zitten en dat komt eigenlijk omdat de originele er nog erg goed uit ziet. De buizen zijn dikwandig en ik heb dus onlangs alle ophangpunten vernieuwd/verbeterd. Ik kan ook kiezen voor een katvervanger (zo heet dat toch?) of de huidige kat open maken en leegmaken. De vraag is alleen of ik daarmee door de CO meting kom. Ik denk als de motor verder in orde is (goede compressie, frisse monopoint, frisse lambda) dat het niet zon probleem mag vormen. De katjes uit die tijd waren natuurlijk niet vooruitstrevend
    Of kan het ook een negatief gevolg hebben doordat ik dan te weinig tegendruk heb?
    Ik wil eerst eens testen of mijn diagnose klopt door de kat een beetje los te halen zodat de motor beter kan ademen. Als ik dan van mijn probleem af ben, spring ik een gat in de lucht c.q. kat
    Heb namelijk ook gelezen dat bij warmere motor de kat meer dicht gaat zetten waardoor de symptomen erger worden, dat is dus precies wat ik ervaar.

    Paudio, geen dank. Wellicht wordt dit een interessant verzameltopic voor de PM/ABT bezitters.
    Waar had jij nu nog precies last van? Heb zoveel erover gelezen de laatste week dat er wellicht een lampje bij me gaat branden, dan heb ik dat niet allemaal voor niks gelezen

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Nee, twee buren hadden het zien gebeuren en zijn gegevens onthouden. Oudere man die uitweek voor een tegenligger in onze wat smalle straat. ik denk dat hij een beetje was gaan panikeren. Komt wel goed, denk ik.


  6. #26
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Vervelend zoiets, vooral als er wordt doorgereden... Als het alleen een lampje is, is het te overzien. Misschien gelijk de 90 lichtbalk erin?
    Deze had ik nog niet gegeven: http://www.audi-80-scene.de/wiki/index.php/ABT
    Gaat enkel over de ABT, al komt het overeen met de meetwaardes die ik al eerder heb gegeven.

    Paudio, heb je je auto al uitgelezen met de knippercode? Je weet het nooit...

  7. #27

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Hoi Jim,
    Zit al nieuw achterlicht in: 25 euro van de sloop. Lampjes waren nog heel. De veroorzaker zou het vergoeden. Is ie goedkoop mee uit.

    Uitlezen lukt me niet zomaar zonder apparatuur, maar bedankt voor de link. Gelijk onder bladwijzers bewaard.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 29-05-15 om 18:24.

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Oh ja, ik had last van een slechte koude start, bokken en flink inhouden, afslaan bij gas loslaten na koude start, en over het algemeen geen optimale motorloop, al was de warme loop acceptabel. Na het verzetten van een of twee tandjes van de distributieriem is het bokken nagenoeg verdwenen, bij koude motor iets onrustig, en trekt de auto als een tierelier op de snelweg. Het stationair toerental staat nu op iets boven de 1000, maar is wel regelmatig (warme motor).

    Afkloppen, maar het olieverbruik is veel minder dan bij de vorige motor. Die zat aanvankelijk op een liter 10W40 op 2000 a 3000 km, maar nam later toe tot een liter op 1200 km. Allemaal binnen de marges. De ruilmotor heeft over ruim 6000 km een halve liter extra olie nodig gehad.

    De originele motor gaf bij 243.000 km de geest. Dat is rijkelijk vroeg. Ik verdenk een combinatie van factoren. Mijn garage had 5w40 olie er in gedaan en dat kan een factor zijn. Ook het olieverbruik en mogelijk verstopping in/niet optimale werking van het koelsysteem zijn mogelijke oorzaken. Bovendien weet je vaak niet hoe de auto door vorige eigenaren behandeld en onderhouden is. Vaak op de staart getrapt met koude motor of veel korte stukjes, bijvoorbeeld.
    Omdat er al aardig wat vernieuwd was aan de auto (en ik er simpelweg aan gehecht ben) koos ik voor een ruilmotor van de sloop, met 173.000 km. Dat is dus de motor waarover ik het nu heb.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 29-05-15 om 18:36.

  10. #29
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Eureka! Storing verholpen!
    Ik heb het mezelf veel te lastig gemaakt. Het was dus toch de ontsteking die niet op tijd stond. Ondanks dat ik heb gezegd op de eerste pagina:
    "Eventueel ga ik de stand van de ontsteking controleren, al weet ik zeker dat ik hem niet verzet heb tijdens koppakkingwissel. In het kader van het zekere voor het onzekere."

    Ben eigenlijk op een dwaalspoor gezet doordat hij het met name deed bij warme motor, plus het detoneren hoorde ik eigenlijk later pas. Snap ook nog steeds niet hoe hij heeft kunnen verlopen aangezien ik alles had aangetekend en ook de krukas na montage van de riem meerdere keren handmatig heb doorgedraaid om vervolgens weer de stand te controleren.

    Mijn oom zei gister al gelijk dat ik naar de ontsteking moest kijken met zijn 50 jaar automonteurservaring, dan is het wel fijn dat je daar je pijlen op moet richten. Heb nog bougies en bougiekabels vervangen, maar dat leverde niks op. De ontsteking verdraaien wel. Moet wel nog even met stroboscoop perfect worden gesteld op 6 graden +/- 1 graad voor BDP bij de PM motor. Eind goed, al goed. Vandaag nog even versnellingsbakolie vervangen, die staat iets te laag en dan vervang ik hem liever helemaal.
    Moraal van het verhaal; zonder ervaring zoek je je tureluurs, maar je leert er wel veel van Met alle storingsdiagnoses die ik heb gelezen weet ik een hoop meer over mn auto, mocht er in de toekomst iets voorvallen.

    @Paudio,
    25 euro is inderdaad te overzien Kun je de B4 niet met een knippercode uitlezen? Is echt easy met een lampje hoor.
    Olieverbruik zou bij mij nihil moeten zijn na het vervangen van de klepsteelrubbers. Speling op de klepgeleidingen was ook echt minimaal dus dat geeft vertrouwen.
    Mijn auto is ook echt slecht onderhouden geweest de laatste jaren. Daar betaal ik nu redelijk de prijs voor door al mijn reparaties, maar dat wist ik bij aankoop dus het was geen kat in de zak. Voor het geld kon ik hem niet laten staan. Heb nog goede onderdelen van mijn oude 80 om kunnen zetten, de auto heeft geen grote schade gehad (vind ik voornaam), plus het interieur was nog als nieuw zonder beschadigingen. Als ik een auto had gekocht van het 2, 3, of 4 dubbele dan had ik hoogstwaarschijnlijk minder reparaties gehad, maar dan had ik ook weer dingen moeten oplossen/verbeteren.
    Het leuke van de 80 is dat je er zoveel zelf aan kunt en als je op je bek gaat dan loopt het niet gelijk in de papieren. Daarbij zijn onderdelen goedkoop als je weet waar je moet zoeken.

  11. #30
    Joop Stoeptegel
    Guest

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Ik ben het helemaal met je eens.vind het nog leuk om te knutselen met de b3 en de b4.Ook een goed verslag van je.

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Nou, gefeliciteerd. Je zoektocht heeft inderdaad een mooie schat aan nieuwe en redelijk overzichtelijk gerangschikte informatie opgeleverd.

    De mijne liep koud gisteravond weer een beetje bokkig en in de lagere toeren ook wat onrustig bij warme motor. Maar de motor presteert voelbaar beter. Ik ga nog wel naar de bougies kijken een dezer dagen en zal het gedrag volgen, maar zoveel rij ik niet. Ook zijn mijn motorsteunen niet zo best meer.

    De B3 en B4 zijn behalve mooi inderdaad nog goed te onderhouden. Hoe het met de A4 B5 zit weet ik niet. Daar keek ik de laatste tijd ook wel naar.

  13. #32
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Dankje! Ben er blij mee. Net even wezen tanken en injectorcleaner erin gegooid van Forte. Beetje bij beetje wil ik alles perfectioneren. Van de week komt er een nieuwe voorruit in met verse ruitenwissertjes. En moet haar nog uitlijnen, dan staat technisch alles wel op de rit en kan ik me bezig houden met de buitenkant (lees: uitdeuken/polijsten).

    Mijne reageerde met de storing ook goed, maar was ook bokkig. Als je de motor koud of warm in stationaire stand op toeren laat komen, hoor je dan hikjes en plofjes in de uitlaat? Dan is het dus hoogstwaarschijnlijk je ontsteking.
    Een toerental wat een beetje pendelt of verhoogd is moet je vaak ergens anders zoeken (vacuum, sensor, etc). Duidelijke hikjes en plofjes zijn dus ontsteking. Ik ben toen begonnen met bougies, bougiekabels. Maar kan misschien ook aan de spoel of zo liggen, maar daar heb ik geen kennis van.

  14. #33

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Eerlijk gezegd was de ontsteking bij jou in mijn ogen een verdachte, omdat het deels overeen kwam met de symptomen van de mijne. Ook wat gereutel bij koude start, slecht lopen bij koude start en bijna altijd afslaan bij gas loslaten kort na koude start.

    Over injectorcleaners wordt verschillend gedacht. Ik heb wel eens Wynn's gebruikt en die staat niet hoog aangeschreven. Forte wel en Bardahl dacht ik ook. Of het bij mij iets heeft gedaan is de vraag, want tegen een verkeerd afgestelde ontsteking kunnen geen honderd flessen cleaner op :-)

    Aangezien mijn auto is teruggekeerd uit de garage met een wat hoger stationair toerental neem ik aan dat daar de afstelling is veranderd.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 31-05-15 om 19:24.

  15. #34
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Ik had toch iets andere symptomen. Goede koude start, geen afslaan. Zo zie je maar weer wat het voor problemen kan opleveren. Vandaag de ontsteking goed gezet met de stroboscoop op 6 graden voor BDP. Stond niet heel verkeerd op het gehoor, ongeveer 1 dikke graden afwijking.

    Injectorcleaners lossen inderdaad niet al je problemen op Kan wel eens helpen als je een slechte koude start hebt. Voor mij is het een beetje de kers op de taart na alle reparaties. Dan wil ik alles perfectioneren. Als ik dan enigszins het idee heb dat hij beter loopt, ben ik al tevreden

    Ik weet niet in hoeverre de stationairloop is in te stellen aangezien je een stationair-stelmotor hebt. Een afwijking in de stationair loop zou ik dus als eerste daar zoeken icm met een eventuele afstelling natuurlijk.

  16. #35

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Ik begrijp dat de 1.8 geen stappenmotor heeft?

  17. #36
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Stappenmotor? Help me even Volgens mij hebben de ABT en de PM beide een Mono-motronic inspuitunit.

    Stationaire loop wordt bepaald door de stationaire regelmotor, denk dat dit een stappenmotor is. Deze stelt bij aan de hand van de waardes die het motorregelapparaat binnen krijgt.

    Mono-motronic:
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_134.PDF

    Verbetering Mono-motronic in 94 (oa andere werkwijze stationair-regelklep):
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_164.PDF

    De eerste PM-motoren hadden trouwens een Mono-jetronic. Deze is te herkennen aan een vacuumslang naar de verdeelkap voor de ontstekingsvervroeging. Mono-motronic heeft dit met kenveld geregeld.

  18. #37

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Er was een carburateurversie met 75 pk en ook een 1.6.

    Ik bedoel inderdaad de stappenmotor of stelmotor.

    Merci, weer een bladwijzer erbij.

  19. #38

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onrustige loop 1.8S PM

    Is dit probleem al opgelost, ik wil dit graag weten omdat ik zo iets dergelijk probleem ook heb

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •