Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: 1.8 stationair erg warm, kachel blijft koud

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    28
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard 1.8 stationair erg warm, kachel blijft koud

    Goedenavond allemaal
    Ik heb zojuist deze week een Audi 80 van 1991 gekocht als de auto stationair draait loopt de termperatuur op tot ongeveer 95/100 graden en slaat Fin aan onder het rijden blijft die ongeveer ook zo maar de kachel word niet zo warm eerder tegen koud aan. De motor word niet te warm ik weet nu niet echt waar het nu in zitten moet dacht zelf aan de waterpomp of de temperatuur meter die niet goed is

  2. #2
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 stationair erg warm, kachel blijft koud

    De fan wordt geregeld dooe een schakelaar onderaan de radiator. Dat die tijdens stationair draaien aan gaat is normaal, tijdens het tijden (behalve bij filerijden in de zomer) moet dat niet gebeuren. Ik zou ook de waterpomp verdenken, de rotor kan los op de as zitten.
    Is er geen zoetige lucht in het interieur of heb je veel last van beslagen ramen? De kachelradiateurs staan er ook wel om bekend dat ze eens gaan lekken, al zou dat nog steeds een warme auto moeten opleveren.
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.8 stationair erg warm, kachel blijft koud

    Een sterk oplopende temperatuur bij warm stationair kan misschien ook wijzen op een kaduke thermostaat? Heb ik ook wel meegemaakt, al is tegen de 90 graden normaal. waterpomp lijkt me ook een verdachte dan.

    Verder zou ik denken aan verstopping in de koelingskanalen. Dan kan de motor ook erg warm lopen. Heb ik meegemaakt na mijn motorruil. De kans is groot dat de auto recent lang stil heeft gestaan. Of men heeft zo'n antilek-middel in het systeem gemikt, vanwege een kaduke kachelradiateur.

    Het hoeft allemaal geen kapitalen te kosten en als het eenmaal is opgelost heb je er waarschijnlijk voor jaren een fijne auto met lage gebruikskosten aan.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    28
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: 1.8 stationair erg warm, kachel blijft koud

    de motor hikt tegen de 100 graden aan gaat niet aan de kook de fin slaat gewoon aan zoals het hoort alleen de kachel voelt niet bepaalt super heet zit zelf aan de waterpomp te denken hoe kom ik er achter of de waterpomp niet goed werkt

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.8 stationair erg warm, kachel blijft koud

    Is dat niet te voelen aan de koelslangen?


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    28
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: 1.8 stationair erg warm, kachel blijft koud

    Zit een nieuwe waterpomp op en een nieuwe thermostaat stationair word kachel wel warm maar als je gaat rijden word die weer veel kouder meter geeft ongeveer 100 graden aan koelbox werkt ook wel kan het eventueel nog aan een temperatuur sensor liggen ?

  7. #7
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 stationair erg warm, kachel blijft koud

    Wacht, je blok wordt onder het rijden 100 graden? Dat is eigenlijk te warm, hij zou terug moeten lopen naar 90. Met een vervangen thermostaat en waterpomp kunnen er 3 dingen aan de hand zijn.
    - Wat je zegt, je temperatuurzender geeft een veel te hoge temperatuur aan.
    - Verkeerde thermostaat geplaatst die te laat opent.
    - Verstopping in het koelsysteem

    Dat je kachel niet warm wordt staat al veel meer geschreven op het forum. In het kort; de kleppen in je kachelhuis die de luchtstroom regelen, zijn bedekt met schuimrubber. Dat schuimrubber vergaat na 20-30 jaar. Hierdoor worden de afgedekte gaten in de aluminium kachelkleppen geopend waardoor je luchtstroom niet meer te regelen is. Je zal dus altijd een lauwe luchtstroom krijgen die steeds kouder wordt naarmate je meer snelheid gaat maken en je blok ook afkoelt.
    Remedie: Dashboard uitbouwen en de kachelkleppen bekleden met vilt of een ander afdichtend materiaal. Hierbij vervang je ook meteen je kachelradiateur want deze is ook berucht om lekken. Met deze operatie ben je wel een hele dag zoet.

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •