Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: Audi 80 1.6 met verhoogd stationair toerental

  1. #1
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Unhappy Audi 80 1.6 met verhoogd stationair toerental

    Hallo allemaal,

    Mijn 1991 Audi 80 1.6 heeft sinds langere tijd het volgende probleem, wat nu steeds erger wordt. Het gaat hier om een 1.6L benzine, motorcode PP, met een Pierburg 2EE carburateur, lambdasonde en 3-weg kat.
    Zowel warm als koud start de auto perfect. Na een koude start is het toerental hoog (1600-1800) en zakt pas als je kort even gas geeft. Daarna gewoon stabiel 950. Auto rijdt verder normaal, komt snel op temperatuur en dan begint de ellende. Het stationair toerental lijkt te stijgen met toenemende motortemperatuur. Als hij goed warm is, is dat ongeveer 1600-1800 toeren. Wel stabiel. Ook merk je dan dat de auto slecht op de motor remt, bij terugschakelen voor een stoplicht voel je hem onderin gas geven. Verbruik is ook iets aan de hoge kant. Normaal 1:13,5, nu 1:12. Zet je de motor uit en start je opnieuw: probleem weg. Rustig 900-1000 zonder schommelen. Ook als je na even boodschappen doen weer terug rijdt (na met een loeiende startionair draaiende auto te zijn aangekomen) is het probleem weg.
    Het volgende is al gechecked:
    - gaskleppotentiometer: OK
    - gasklepregelaar (stationair): vaccuumkleppen ok, lekdicht, potmeter in orde)
    - onderdrukslangetjes carburateur vernieuwd
    - tempsensoren voor inlaatlucht en koelwater OK
    - inlaatluchtklep (warm/koud) OK
    Waar kan het nu nog aan liggen?
    Je moet deze carburateur (zie ook http://www.ruddies-berlin.de) kunnen uitlezen, maar ik kan de kabel niet vinden. Wel 2 stekkers onder het stuur...

    Alle hulp is welkom,
    Arnout

  2. #2

    Standaard

    Hoi arnoud,

    heb je de ontluchtingsslangen ook gecheckt? Als daar een lek zit gaat je auto ook hoger in je toeren lopen.

    gr carrie

  3. #3
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    Hoi Carrie,

    Dank voor je antwoord. Welke bedoel je? We hebben een heel aantal onderdrukslangen van de carb zelf gechecked en ok bevonden. Carterontluchting en onderdrukaansluiting op het inlaatspruitstuk zijn ook OK.
    Ik vroeg me nog af: zou een defecte lambda dit kunnen doen?

    Arnout

  4. #4
    Andela's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    90
    Kudos
    0

    Standaard

    Bij die type's zit een vacuum gasgeef geval, weet de naam niet. deze kan het ook zijn.

    Hoe staat de gasklep op het moment dat hij zo snel stationair draait?
    en werkt het chokesysteem goed? (als deze chokeklep afsluit terwijl hij warm is loopt hij ook te snel).

    ik ken verder het blok niet, maar die rottige carberateur maar al te goed, al was het dan het oudere type.

  5. #5
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    @Andela: dit vacuum gasgeef geval is de gaskleplichter. Deze is geheel gechecked en is OK. Als hij zo snel stationair draait dan staat de klep te ver open. Als je met de hand de gasklep verder dicht duwt, dan zakt het toerental tot een normaal niveau. Ik vermoedt dus dat het stuurapparaat de gaskleplichter niet goed aanstuurt.

    Mijn eerste verdachte is nu de lambdasonde. Deze zou ik gewoon kunnen checken door de carburateur uit te lezen, maar het stekkertje hiervoor ligt, in tegenstelling tot bv de VW Golf, niet in de motorruimte. Weet iemand waar wel? Ik heb wel 2 stekkers onder het dashboard liggen.

    Weet iemand ook waar het stuurapparaat zich heeft verstopt?

    Groeten,
    Arnout


  6. #6

    Standaard

    Heb je rubberflens tussen spruitstuk en carburateur ook gecontroleerd op vacuum lekage?
    FYI: stuurapparaat bevindt zich in binnen compartiment voorin rechtsonder (pasagierszijde) onder
    dashboard kast

  7. #7
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    @juuls: dank voor je reactie. De voetpakking van de carburateur lijkt in orde te zijn. Bij stationaur lopen geeft het heen en weer bewegen van kuchtfilter + carb geen veranderingen in toerental.
    Moet het dashboardkastje worden uitgebouwd om bij het stuurapparaat te kunnen komen?

    Groeten,
    Arnout

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    onder dashboard kast zit een afschermschot die met twee boutjes vast zit. Als je deze lost schroefd kun je het schot naar voren weg halen (dashboard zelf op zijn plaats blijven zitten). Nu kun je het aanstuurkastje zien zitten, stekker moet los geschroefd worden, daarna kan het kastje uit de houder naar onderen worden weggeschoven.
    succes!

  10. #9
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    Kleine update.
    Inmiddels de computer gevonden en omgewisseld met een sloop exemplaar: geen verschil. Wel bleken de volgende zaken defect:
    - luchtvoorverwarmer (egel): oorzaak van slecht lopen bij koude start
    - voetpakking: totaal gaar, maar niet lek doordat er nog een extra o-ring inzit die nog afdichtte. Vervangen dus.
    - lambdasonde: totaal geen signaal meer, zeer langzaam geworden.
    Om het hele zaakje in te bouwen (met name de egel), het inlaatspruitstuk uitgebouwd en schoongemaakt. Resten voetpakking zaten in het hele spruitstuk...

    Daarna getest: knippercodes van het stuurapparaat uitgelezen. Bleek heel simpel: 2 stekkers onder het opbergvak onder het stuur hebben alles wat nodig is. links (zwart): 12V en massa, rechts (bruin): diagnose.
    2 mogelijkheden uitgetest: proefrit maken (rpm > 2000 en een keer volgas) en daarna niet uitzetten en stationair draaiend led tester aansluiten tussen + en diagnose. Vervolgens diagnose > 4 sec kortsluiten naar massa. Daarna begint hij vrolijk te knipperen. Resultaat: 4444 (alles OK)
    andere mogelijkheid: starten met led tester en diagnose kortgesloten naar massa, als de motor loopt (>4 sec) massacontact verbreken. Dan geeft hij aan of de lambda goed is. Moet 1,5-2x per sec knipperen. Continu aan: te rijk, continue uit: te arm. Met een schroefje onderop de carb kan dat ingesteld worden, was hier ook nodig.

    Resultaat van dit alles: het is er nog steeds.... Als hij staat te loeien met 1700 toeren stationair geeft hij nu wel error 2124 (gaskleplichter potmeter onderbroken of sluiting naar massa). Ondanks de testen dus waarschijnlijk of de kabels, of de potmeter zelf. Ding is helaas >300 euro bij de dealer... Iemand nog suggesties?

    Groeten,
    Arnout

  11. #10
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    Laatste update, want probleem verholpen!
    Revisie van de gaskleppotmeter en de gaskleplichter. Nu loopt hij weer als een zon! Ik wist ook niet dat deze motor enige motorremwerking had, dit is ook veel sterker geworden. Het zal dus wel al een hele tijd niet echt goed gewerkt hebben. Ik heb de revisiedelen trouwens bij RevisieNL in Duiven besteld. Super service. Mochten er meerdere mensen zijn die naar deze delen op zoek zijn, dan is dit een goed adresje.

    Groeten en bedankt voor de hulp,
    Arnout

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2005
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard stationair toerental,bokken

    Hi,Arnoud

    Blij voor je dat hij het weer doet.

    Hebt denk ik hetzelfde probleem,met een 80 uit 1993 ABT motor 2.0 liter.Benzine,Mono-Motronic inspuitsytem.

    Begon allemaal nadat ik een keer had getankt en plots een statonairetoerental had van 400 i.p.v 950,toen tank bijna leeg gereden en alles was weer normaal,dus toen V Power van shell getankt alles liep perfect leek zelf of hij ietsie meer power had.Lag dus niet aan de Benzine.
    Tot een paar weken terug,ff op zijn staart trappen op de snelweg,en kwam de bebouwde kom in en voor de stoplicht begon de ellende weer,te laag toerental stationair.
    En een paar keren gehad dat het toerental als een jojo tekeer ging, laag hoog laag hoog,auto aan de kant kontact uit en opnieuw starten en alles was weer normaal.
    Volgende dag naar garage (geen Audi) alles nagelopen 1 slangetje naar inlaatspruitstuk zou poreus zijn,vervangen,nu draait hij stationair 1100 toeren,en als je rijd gaat hij soms bokken,echt irritant.

    Ik heb ook zo'n vermoeden dat die gaskleplichter defect is,had ook gevraagd aan die monteur,maar volgens hem zou het niet mogen,meer vacuum probleem.

    Nou mijn vraag,merk jij iets aan je gaspedaal,want voordat dit allesbegon,als ik gas terugnam dan merkte ik dat het gaspedaal tegendruk gaf,had dat ook bij een vorige audi80 uit 1987.
    Maar zins dat hij raar doet die auto heb ik dat gevoel bij het gaspedaal niet meer.

    Wat was jij kwijt voor die gaskleplichter?

    Alvast bedankt, Dennis

  13. #12
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    Hallo Dennis,

    Het is inderdaad erg prettig als je eindelijk een lastig probleem onder de knie krijgt. Het aanzuigen van valse lucht is een veel voorkomend probleem bij oudere motoren. Dat is dus iets om te checken. Eigenlijk alle luchttoevoer nadat het brandstof-lucht mengsel is gemaakt. Een goed voorbeeld hiervan is de voetpakking. Wiebel eens met het luchtfilterhuis, als je dan effect ziet, dan is de voetpakking lek.
    Ik denk alleen niet dat de Mono-motronic die op je ABT motor zit een gaskleplichter heeft. Ik dacht dat daar een bypass klep op zat die het toerental regelt. Wat bij deze motoren nog wel eens stuk gaat is de potmeter van de gasklep. Deze kan je doormeten en kijken. Ook kan je de foutcodes uitlezen met een led-tester (geen lampje gebruiken!) om te zien of er eentje is opgeslagen. Mijn gaskleplichter kost nieuw 380 euro, een revisieexemplaar kostte mij iets meer dan 100.

    Groeten,
    Arnout

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2005
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Gaskleplichter

    Hi Arnout,

    bijgaand 2 foto's uit vraagbaak van audi80,zit wel degelijk een Gaskleplichter op,wel verschil van voor 1992 en na 1992,maar verschil is miniem.
    Vandaag weer alle slangen en voetpakking nagegaan,bougie's,rotor,luchtfilter vervangen.
    Mijn arme aandrijving krijgt op moment flinke klappen het inhouden of bokken van de motor.
    Om niet van die hoge toerental te spreken.
    Alleen vindt ik het raar dat toen het begon,het toerental te laag was,monteur een poreuse slang vervangen en sindsdien een hoog toerental,kon eerst wel meeleven met een te laag toerental,want hij liep verder goed.
    En nu een te hogetoerental is ook niet bevordelijk denk ik voor de motor.

    Verlopig verder zoeken wat de oorzaak is,want als ik de forum lees hier dan kan het heelveel oorzaken zijn.

    Ik hou je op de hoogte.

    Groetjes
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  15. #14
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    Je hebt inderdaad gelijk. Er zit hier ook eentje op. Alleen een hele andere dan ik heb. Ik heb geen gedetailleerde info van de mono-Motronic, zoals ik die van de Pierburg 2EE wel heb. Als ik je problemen zo hoor, dan lijkt het erg op wat ik ook had, alleen het bokken trad bij mij niet op. Het zou heel goed de gaskleplichter kunnen zijn, maar ik weet niet hoe je die zou kunnen checken, anders dan vervangen. Bij Audi kost hij rond de 160 euro, dus wel duur voor een experimentje. Kan je geen foutcodes uitlezen (zie eerder in deze tread)?

    Arnout

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2005
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Gaskleplichter

    Hallo Arnout,

    zins vandaag weer een blije audi 80 rijder,hij doet het weer normaal zoals het moet zijn.

    Een echte VAG monteur naar laten kijken,proefrit gemaakt en zelf ondervonden wat ik al die tijd heb moeten meemaken.
    Hij had toevallig een gaskleplichter liggen,dus effe geprobeerd,en ik kon mijn oren en ogen niet geloven,wijzer van mijn toerenteller keurig netjes onder de 1000 rpm en hij liep zo lekker rustig.

    Eigenlijk ben ik geen voorstander voor een gebruikte elecktronica onderdeel,maar goed voor de helft van een nieuwe incl.montage kan je niet wakker van liggen,ik ben allang blij dat ie het weer doet.
    En mocht hij weer dezelfde kuren gaan vertonen(wat ik niet hoop),dan weet ik waar ik moet zijn en dan maar gelijk een nieuwe.

    Bij deze wil ik je bedanken,voor je suggesties en ideeën.

    Groetjes

    Een foto van die ouwe Gaskleplichter
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  17. #16
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    Hallo Dennis,

    Goed te horen dat je problemen verholpen zijn. Ik weet hoe het is... Hartstikke leuk dat ik je kon helpen. Gaskleplichters zijn ook wel iets veranderd: bijgaande een foto van mijn nieuwe na montage op de carburateur. Het is dat ding links met die grote veer erop en de vacuumaansluitingen.

    Groeten en veel goede kilometers gewenst,
    Arnout
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  18. #17

    Standaard Schokeklep wordt continu dicht gestuurd:

    Hallo allemaal,

    Wie kan mij mogelijk helpen. M'n Audi 80 van het bouwjaar 1992 heeft sinds kort plotseling een storing.

    Het blijkt dat de schokeklep continu wordt dicht gestuurd. Ik dacht eerst dat dit kwam door een defecte besturings unit. Deze heb ik uitgewisseld, echter het probleem is niet opgelost. Verder heb ik de gasklep pot.meter doorgemeten. Lijkt me ook OK.

    Nu gaan m'n gedachte uit naar de Lambdasensor?? Heeft iemand nog sugesties wat ik kan doen om het defect te achterhalen.

    Alvast bedankt.
    Met vriendelijke groet,
    J.van Oers

  19. #18

    Standaard

    gebruik de zoek functie staat veel over geschreven, en je moet wat meer info geven over de auto om te kunnen helpen.
    (enne stel je eerst voor dat is wel zo netjes,.....)
    ZE hebben allemaal meer vermogen maar omdat ik later kan remmen en eerder op het gas ga kan ik ze net bijbenen.

    Er stond een man op de bus te wachten, de chauffeur zei "kom daar eens van af."

    Een rookworst zonder r is ook worst..

  20. #19
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    Zoals quattro_rs al zei: we helpen graag, maar een beetje meer informatie kan geen kwaad. Uiteraard een voorstelling met complete fotoshoot van de Audi om mee te beginnen .
    Maar goed, de code van de motor, exacte beschrijving van de storing en hoe dat rijdend merkbaar is is wel het minimum.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 80 1.6 met verhoogd stationair toerental

    Hey Arnout,

    Ik ben via marktplaats dus ook bij revisieNL terecht gekomen en eerst maar eens een led tester besteld. Ik hoop hem donderdag binnen te krijgen, dan kan ik de boel uitlezen en eindelijk gerichte actie ondernemen. Bedankt nog voor alle info die je me hebt gemailt!!!


    Grts Michel
    1997 Audi A4 Avant 1.8 20V

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •