Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 88

Onderwerp: Audi 80 1.6: inlaatspruitstuk lek, koppakking, distributieriem

  1. #1

    Standaard Audi 80 1.6: inlaatspruitstuk lek, koppakking, distributieriem

    M'n inlaatspruitstuk (pakking) is lek, ik wil dit zelf gaan vervangen. Alsook distributieriem(eventueel ook spanrol) , koppakking en de thermostaat vervangen. Ook meteen het T-stuk van de uitlaat (laten) lassen.

    Heeft er iemand tips voor het loskrijgen van de inbusbouten van het inlaatspruitstuk? Deze schijnen namelijk nogal vast te zitten en kunnen afbreken als je ze los probeert te halen. Ik ben al een week lang elke dag de bouten aan het inspuiten met WD-40, maar vraag me af of dit voldoende is. Ik ken alleen 1 truc en dat is om de bout te laten schrikken. Zijn er nog meer handige manieren om ze los te krijgen?

    En is het raadzaam om de kop (preventief) te laten vlakken of laten controleren of hij nog goed vlak is. Mn motor is nooit warmgelopen, maar de temperatuur komt wel regelmatig hoger dan 90 graden. Maar wel nog onder de eerste streep vanaf het midden. En als ik hem vlak. moet ik dan een dikkere pakking kopen?

    Het gaat uiteraard om mijn '84-er 1.6 carb, een DT-blok.

    Gr Laurens
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  2. #2

    Standaard

    Die imbusbouten vallen wel mee. Zorg wel voor goede inbussleutel, dan draai je ze zo los
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  3. #3

    Standaard

    oke, dat is iig al goed om te horen!
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  4. #4

    Standaard

    Ben er vanmiddag aan begonnen en alles lukt nog goed. ik heb de eerste 7 moeren van het uitlaatspruitstuk los maar kan de laatste neit vinden. Deze lijkt onder het inlaatspruitstuk te zitten. Klopt het dat eerst het inlaatspruitstuk eraf moet eer je aan deze moer kunt komen? Dit lijkt me enigsinds onlogisch aangezien de inbusbouten van het inlaatspruitstuk veel makkelijker bereikbaar zijn nadat het uitlaatspruitstuk eraf is....
    van het inlaatspruitstuk ging de eerste bout eenvoudig los. de tweede werkt echter nog een beetje tegen... en toen was het tijd voor koffie
    ik heb foto's gemaakt met mn telefoon maar die zijn zo belabbert dat ik die nog maar even achterwege laat.
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  5. #5
    micky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2005
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.123
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard

    Waarom zou je trouwens je kop eraf halen als je geen lekke koppakking hebt? een hogere temperatuur dan 90 graden is normaal gezien geen probleem hoor
    VW Passat Variant Highline R-line 4Motion DSG (2016)
    Audi A3 Sportback 8P 1.6 automaat


  6. #6

    Standaard

    Aangezien ik vermoed dat dat er wel aan zit te komen. Omdat er zwarte zooi uit de spleet tussen de kop en het blok loopt. En als dat anders over een half jaar gebeurd moet ik dan weer mn distr riem vervangen...
    Overigens was ik verrast dat er een zgn " saugrohrverwarmung" in het inlaatspruitstuk zit. Ik las in het werkplaats handboek dat dat enkel in de XP en YN motoren was ingebouwd. Ik heb een DT motor.
    Verder heb ik de kleppendeksel ondertussen ook los en zag ik dat er een andere pakking zit dan ik in mn koppakkingsset heb zitten. Die wat er nu opzit is van rubber en rondom helemaal dicht. Die uit de set is van kurk en niet helemaal rondom dicht.

    de rode cirkels zijn de 3 moeren die ik wel los kreeg. Ongeveer ter hoogte van de blauwe cirkel moet de moer zitten die ik niet kan vinden


    klepp pakking


    gr laurens
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  7. #7

    Standaard

    Het is inmiddels gelukt door met een spiegeltje tussen de spruitstukken door te kijken en dan met een lange inbus ertussen door te steken. Nu verder met de distributie riem en de kop
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    als je een pakkingset bij dealer gehaald zou hebben had je waarschijnlijk wel weer een rubberen kleppendekselpakking gehad, maar die van kurk werkt ook prima, als het goed zitten er nog 2 rubberen halve maantjes in de set, die moet je niet vergeten
    my first quattro was a wilkinson

  10. #9

    Standaard


    De kop eraf!







    toen we de kop eraf namen zagen we dat er een scheur in de eerste uitlaatklep zat. En de nokkenas heeft allemaal aanslag op de nokken.
    Is het mogelijk om deze kleppen zelf te vervangen en moeten ze dan alle 8 vervangen worden?

    gr Laurens
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  11. #10

    Standaard

    Ik heb de kleppen er reeds uitgehaald met een lijmklem en een ingezaagd buisje. Maar kan iemand me vertellen of de ingebrande olie op de nokken kwaad kan?? En hoe dit komt?? en moet de nieuwe klep perse worden ingeschuurd?

    gr Laurens
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  12. #11
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Je moet de nieuwe kleppen opnieuw in slijpen. Je hoeft ze niet allemaal te vervangen, je stelt ze toch per klep af. Meteen ook de klepsteel dichtingen vervangen.
    Let ook op voor scheuren in de kop tussen de inlaat en uitlaatklep. Dit kan ook voor compressie verlies zorgen.
    Verder zou ik de bruine olie aanslag zoveel mogelijk weghalen. Die op de lagerschalen is het belangrijkste, die op de nokken niet echt.

    Nog een tip, zorg dat je een goede afsluitrubber tussen de inlaatspruitstuk en de kop hebt zitten (waar die blauwe cirkel is). Dit is een koelwater kanaal en heb zelf een keer meegemaakt dat dit rubber helemaal uitgezet was en dus het waterkanaal dicht drukte. Dit was een rubber uit een koppakkings set, daarna toch maar een originele rubber erin gezet.

  13. #12

    Standaard

    Vandaag nieuwe uitlaatpijp (t-stuk) binnen gekregen:




    Ik heb ook nog een rubber besteld voor het inlaatspruitstuk en een klep. Die klep was bij Audi niet meer leverbaar, net als de uitlaat overigens. Deze heb ik gekocht bij Heuts.

    Nu ga ik de kop en klepstelen schoonmaken. Eens kijken of de kop nog helemaal goed is.

    gr Laurens
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  14. #13

    Standaard

    Als de kop kaal is, kan je `m in de vaatwasser gooien met een scheut soda. (niet laten merken aan moeders of ega)
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  15. #14

    Standaard

    Zo te zien zit er ook een scheurtje in de klep zitting?

    Roy
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle Bekijk Berichten
    als je een pakkingset bij dealer gehaald zou hebben had je waarschijnlijk wel weer een rubberen kleppendekselpakking gehad, maar die van kurk werkt ook prima, als het goed zitten er nog 2 rubberen halve maantjes in de set, die moet je niet vergeten
    Dat is niet zondermeer uitwisselbaar, als je dit zondermeer doet ben je nummer xxxx met een uitgefikte Aud als gevolg van olielekkage!!
    De rubberen pakking heeft ander tapeindjes, gebruik nu weer een rubberen pakking, die kurken is sinds de jaren 50 achterhaald.

    Die kop krijgt de vaatwasser ook niet schoon, stoomcleaner erop! Klinkt grof, maar als je alles weer netjes droogmaakt kan dat geen kwaad, je maakt niets stuk.

  17. #16

    Standaard

    Ik heb de kop ondertussen in de vaatwasser gehad.... Maar ik was blij dat ik nog anderhalf uur had voordat mn ouders thuiskwamen! de hele vaatwasser was zwart uitgeslagen van binnen en het onderste rek ook... pff wat een werk al die spijltjes poetsen met benzine Kop ziet er wel schoon uit nu =)

    En zit geen scheurtje in de klepzitting. Op de foto lijkt het idd wel zo, maar dat is nog steeds de klep.
    Morgen krijg ik de nieuwe klep binnen. Moet deze ook worden ingeslepen als er na de benzine test geen benzine langs lekt??
    En weet iemand een bedrijf in omgeving Echt die dat doet. Na enkele telefoontjes een bedrijf gevonden in Nuth die ze kan inslijpen. Maar als iemand iets dichterbij weet zou dat wel handig zijn.

    Ik denk dat ik dan maar de oude kleppendeksel pakking gebruik. Op E*t*a lijkt het alsof de pakking van de dealer ook een onderbroken pakking is.
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  18. #17
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    Neem je bij het vervangen van de inlaatspruitstukpakking ook de rubberen afdichting van de koelvloeitsofaansluiting mee die van de kop naar spruistuk loopt? Ik heb net dit alles los gehaald van mijn PP motor (ook 1.6) en die was ook erg slecht. Check als je het toch los hebt, de weerstand van de egel ook even. Deze moet ongeveer 0,5-1 ohm zijn gemeten vanaf de draad naar de behuizing. Is dat meer, dan is deze stuk. Zorgt voor slecht koud starten en lopen...

    Succes,
    Arnout

  19. #18

    Standaard

    hey arnout,
    die vervang ik idd ook.
    De egel heb ik nagemeten en bleek in orde te zijn.

    Ik heb de kop ondertussen naar een revisie bedrijf gebracht en krijg hem begin volgende week terug.
    Ik laat hem vlakken, 4 nieuwe klepzittingen(uitlaat) 4 nieuwe geleiders(uitlaat) 4 nieuwe kleppen en de zittingen fresen uiteraard.
    Ik ben benieuwd naar het resultaat!
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  20. #19

    Standaard

    Tijdens het wachten op de kop-revisie blijft er in ieder geval altijd tijd over voor andere dingen

    hoofdremcilinder was wat aan de roestige kant


    deze was afgebroken


    ziet er wel leuk uit


    hoop dat deze verf goed blijft zitten



    sportief =)


    voor later....


    Kan iemand me trouwens aan dit slangetje helpen??


    Het is in de bocht ingescheurd, wel nog dicht, maar wil het voor de zekerheid toch vervangen. Het loopt van de carburateur naar "de" waterleiding. die splitst daar vervolgens, 1 naar de kachel denk ik, en 1 naar de waterpomp.
    Bij de dealer was het niet meer te krijgen, ook niet bij Heuts. En op de sloop(Venlo +- 800 wagens) geen 80 of VW b32 kunnen vinden...

    Hopelijk krijg ik morgen telefoon dat de kop ready is

    Hehe, wat is dat toch leuk zo voor de eerste keer je blokje half uit elkaar halen
    Laatst gewijzigd door Laurens88; 16-03-09 om 20:48.
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  21. #20
    micky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2005
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.123
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard

    Dat uitlaatspruitstukje gaat lekker stinken
    VW Passat Variant Highline R-line 4Motion DSG (2016)
    Audi A3 Sportback 8P 1.6 automaat

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •