Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Inhouden, bokken, uitvallen audi 80 JN motor

  1. #1

    Unhappy Inhouden, bokken, uitvallen audi 80 JN motor

    Hoi,

    Ik heb sinds een tijdje een Audi 80, en uiteraard, die rijd geweldig.
    Sinds kort heb ik het probleem dat de auto inhoud als ik het gas indruk.

    Met inhouden bedoel ik dan dat hij echt bokt alsof je over een hoop drempels achter elkaar rijd.
    Geef ik langzaam gas, dan wil hij wel gaan, maar zodra ik iets te snel ben houd hij weer in.
    Ook zoemt mijn brandstofpomp het hele wilhelmus als hij aan het stotteren is.
    Brandstoffilter is al vervangen. (nieuw)
    Ook is vervangen, de deksel van de luchtfilterbak, met daarop de luchtweger en de spinnekop. (sloop)

    Door ditzelfde euvel heb ik eerder een Daihatsu Charade naar de sloop gebracht.
    Maar omdat ik pas een nieuwe koppakking erop heb laten zetten wil ik hem niet weg doen.
    Probleem was al aanwezig voor het vervangen van de koppakking!
    Koppakking is vervangen ivm weglekken van koelvloeistof, dit is dus verholpen hiermee.

    Iemand ideeën?

    Gaat om een audi 80 uit 1990.
    KM-stand 230.000, kan iets hoger liggen aangezien de TELLER niet altijd meeloopt.
    Kenteken YJ-42-ZV, hierop staat motorcode PM, maar ligt een JN motor in volgens de sticker in het kofferbak.
    Sticker in het kofferbak:

    Audi 80 1.8S 90
    66KW EKAT 5G
    JN ----AKM


    Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
    Brandstoffilter vervangen (nieuw)
    Deksel van luchtfilterbak, met daarom luchtweger en spinnekop ook vervangen (sloop)
    Laatst gewijzigd door Savelkoul_87; 21-03-09 om 14:58.

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    ik zou zeggen dat de pomp bijna overleden is. Deze zou nooit veel geluid mogen maken.

  3. #3

    Standaard

    Is dat te meten / testen.
    Want het kan natuurlijk ook zijn, dat de pomp zo gaat zoemen en tieren, omdat hij de druk misschien niet kwijt komt, of dat hij geen druk opgebouwd krijgt, omdat er misschien te veel ingespoten word.
    Zijn maar meedenkers, als ik ergens goedkoop een pomp weet uit te halen word hij ook zeker vervangen, aangezien ik toch de rubbers van het "rekje" van b-pomp en b-filter moet vervangen. Pomp ook vervangen is dan een kleine moeite.

  4. #4
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    De druk en flow moeten hoog genoeg zijn. Hoe hoog weet ik niet, dit is wel op het internet te vinden.

    Hier http://link.marktplaats.nl/238657320 staat toevallig een nieuwe te koop. Misschien past deze ook onder jouw audi?

  5. #5
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    eeh, ik snap iets niet helemaal. Je geeft aan 1.8S / 66kw, maar die heeft een carb/enkele injecteur. Je geeft ook aan spinnekop vervangen te hebben, dus je heb een 1.8E/1.9E/2.0E ??? (multipoint). Dat is namelijk wel even andere koek.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door theeuwke Bekijk Berichten
    eeh, ik snap iets niet helemaal. Je geeft aan 1.8S / 66kw, maar die heeft een carb/enkele injecteur. Je geeft ook aan spinnekop vervangen te hebben, dus je heb een 1.8E/1.9E/2.0E ??? (multipoint). Dat is namelijk wel even andere koek.

    Ik heb op de papieren en RDW.nl staan dat het een AUDI 80 66 KW U9 is, maar als je mijn kenteken YJ42ZV intikt op hbase.nl, of bij iedere willekeurige automaterialen zaak, dan staat er dat er een PM motor inligt.
    Maar een PM motor is er een met de luchtfilterbak bovenop de caburateur.

    Een JN motor heeft een luchtfilterbak met daarop een luchtweger en een spinnekop, zoals onder mijn motorkap.
    Is een multipoint. Schijnt dat je deze motoren al niet vaak meer tegen komt.
    Achter in het kofferbak zit wel een sticker met de juiste motorcode erop, namelijk:

    Sticker in het kofferbak:

    Audi 80 1.8S 90
    66KW EKAT 5G
    JN ----AKM

    Dus op mijn kenteken staat gewoon de verkeerde motor geregistreerd.
    En op de sticker in het kofferbak staat wel de juiste.

    Vervangen inmiddels:

    Luchtfilterbakdeksel met daarop de luchtweger en spinnekop. (sloop)(zonder effect)
    Brandstoffilter (nieuw)(zonder effect)
    Koppakking (nieuw uiteraard, en hiermee heb ik de koelvloeistoflekkage opgelost)
    Sinds vanavond een nieuwe verdeelkap met bobinekabel en bougiekabels. (oude zat een kleine breuk in)(of het wel of niet geholpen heeft weet ik morgenavond, als ik terug rijd van mijn werk.)
    Brandstofpomp heb ik vandaag ook van de sloop gehaald, maar heb nog te veel in de tank zitten om deze al te vervangen, heb namelijk maar een 10 liter Jerrycan.
    Word dus deze week gedaan.
    Misschien morgen even de toevoerleiding onder de motorkap losdraaien, slang in een jerrycan hangen, en dan op contact zetten, kijken of de druk hetzelfde is na een litertje of 10, zo kan ik natuurlijk snel de pomp uitsluiten.

  7. #7

    Standaard

    Collega van me dacht dat het misschien luchtbellen waren die in de benzineleidingen zouden zitten.
    Oorzaak daarvan kan zijn dat de brandstofpomp defect begint te raken, en misschien hier of daar lucht aanzuigt.
    Brandstofpomp en Lambda-sonde worden vanavond vervangen.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Lambda nog niet vervangen, maar komt nog wel.
    Veel belangrijker is dat de benzinepomp vervangen is, en hij niet meer ingehouden heeft vandaag.
    Voordat ik te vroeg juich wacht ik nog ff tot morgenavond, dan geloof ik het pas.

    Meteen nog een vraag!:
    Bij mijn audi zitten b-pomp en filter onder de auto, in een "rekje" dat met rubbers ophangt aan de auto.
    Die rubbers zijn helemaal weg, en krijgt dat rekje dus klappen bij drempels en dergelijke.
    Om nu weer een kapotte b-pomp te voorkomen ben ik aan het denken om de pomp en het filter te verplaatsen naar het kofferbak van de auto, waar ook de tank zit.
    Evt het gehele rekje overzetten, of de componenten los verplaatsen.
    "Enige" dat ik hoef te doen is de leiding vanaf het filter naar het motorruim, te verlengen.
    Slang vanaf tank naar pomp om-leggen en waarschijnlijk inkorten.
    Voeding(stroom) van de pomp omleggen naar het kofferbak.
    MAG DIT?
    Graag wel een beetje onderbouwd.

    Waarom ik dat wil doen?
    Eenvoudiger te vervangen pomp en filter.
    EN omdat de boutjes van de rubbers van het "rekje" met geen mogelijkheid meer los te krijgen zijn, zonder onder de auto te moeten flexen e.d. (waarna rubbers en pomp en filter toch weer blootgesteld worden aan weer en wind.NADEEL)

  10. #9
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Er zal wel een rede zijn waarom ze deze onder de wagen ipv in de wagen gemaakt hebben.
    De enigste veiligheids reden die ik kan bedenken is dat elke aansluiting en onderdeel in het benzinesysteem zit kan gaan lekken. Benzine dampen binnenin de auto zijn niet fijn.

    Maar even terug naar de reden waarom je dit zou willen. Die benzine filter is snel te vervangen, die rubbers kun je gewoon nieuw bestellen en het zaakje ontroesten, spuiten met b.v. hammerrite en schroeven goed invetten met b.v. kopervet. Zeker weten dat je deze na 10-20jaar nog los krijgt.

    De pomp overlijd niet door de weersinvloeden, hij is hermetisch gesloten. Als de pomp zwaarder moet draaien (vuil filter) en vuiligheid zullen de levensduur verkorten. De motor van je auto bouw je toch ook niet in de kofferbak om deze te beschermen tegen weersinvloeden?

  11. #10

    Standaard

    Nee dat klopt.
    Maar probleem met die rubbers, weet niet of je ze kent, is dat ze bestaan uit 3 delen.
    Plat plaatje, met daarop "bout"
    Rubber
    En weer zo'n plat plaatje, met daarop "bout".
    En die platte plaatjes zitten dan tegen/ in het rubber verwerkt.
    Vergaat het rubbertje, dan zit er dus een plat plaatje, aan 1 kant, waar je dus geen grip op kunt zetten met een tang, of wat dan ook.
    GAAT allemaal wel, met pijn en moeite (auto op bokjes), maar de ophanging waar de dingen nu dus nog op vast zitten is ook wat zwakjes, en dat zit vast aan de auto.
    Dus als die afbreken door metaalmoeheid, dan heb ik er dus niks meer aan.

    En wat je zegt over het evt lekken, kan ik inkomen, maar kijk maar eens naar de slangetjes en onderdelen die wel in je koffer zitten, rondom de tank.
    Pomp en filter daarbij maakt niet veel meer uit, met die paar aansluitingen.
    En in de auto merk je natuurlijk wel sneller dat er iets aan kapot is / lekt. (voordelen/nadelen)

  12. #11

    Standaard

    Probleem is inmiddels opgelost.
    Het was de benzinepomp.
    Ophangprobleem word binnenkort nog wel verholpen.
    Maar nu de grote vraag, de JN- motor, is dat nou een 1.8S of E of een 2.0?
    Iemand die daar meer van weet?

    Als ik onder de kap kijk zie ik in ieder geval dat het een multipoint injectie is, maar kan dus een 1.8 of 2.0 zijn.
    Indien 1.8 is het 90 PK en indien 2.0 dan is het 113 pk.
    Maar hoe kom ik er nou echt achter wat voor motor ik heb?
    Sticker zegt JN, en kenteken zegt carburateurmotor.
    Iemand die daar echt het antwoord op weet?
    Motorcode op het blok heb ik nog niet gevonden.

  13. #12
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    carb of injectie zie je zo:

    carb/singlepoint (grote ronde zwarte schijf):


    injectie, multipoint (1.8E, 1.9E 2.0E). Ke-jetronic; zie je aan de losse leidingen naar de injectoren.
    31118212.jpg

    zeldzamer; typ89 16v:


    abk/digifant op latere modellen (b4)
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  14. #13

    Standaard

    Nou, qua inlaatspruitstuk een plaats van de accu heb ik de abk/digifant op latere modellen (b4), maar ik heb een spinnekop bovenop, en niet de luchtfilterbak, wat dus weer van de 16v komt.

    Dus we zijn er nog steeds niet uit.
    Zal eens wat foto's maken van die van mij binnenkort.

  15. #14

    Standaard

    http://www.youtube.com/watch?v=Ynko5...eature=related

    Dit kon ik zo ff vinden op Youtube.
    Is niet mijn auto of mijn filmpje,maar dit is wel wat ik heb.
    Mits dat felle witte ding boven de inlaat de accu is.

  16. #15

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Savelkoul_87 Bekijk Berichten
    Volgens mij is dit een 1.8E met 112pk dacht ik?Enkele PK's minder dan de 2.0E digifant van de B4
    Groetjes Elie (België)

    Herbie The Audi Driver

  18. #17

    Standaard

    Dus toch nog iets "bijzonders"?
    Of valt dat allemaal wel mee?

  19. #18

    Standaard

    Volgens de motorcode, die verstopt zat onder een dikke laag smurrie, is het een JN- motor, zoals ook al in het kofferruim vermeld.

  20. #19

    Standaard

    Hoi,

    mijn audi 80 1.8 had hetzelfde euvel (ik had ook een JN motor)
    De druk-accumulator is hierop vervangen tezamen met de brandstofpomp

    vergeet de verdelerkap en rotor niet te vervangen, bougies nakijken en kabels controleren op breukjes e.d.

    succes
    Laatst gewijzigd door Tripwire; 21-07-09 om 15:20.
    Audi Coupe GT 1985 *30*
    (wordt opgebouwd)

  21. #20

    Standaard

    22 april 2009, 23:33

    permalink

    Probleem is inmiddels opgelost.
    Het was de benzinepomp.

    Maar maakt niet uit, thanks voor het meedenken!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •