Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: Benzinemeter 'type 89' heeft 'reserve instelling'?

  1. #1

    Standaard Benzinemeter 'type 89' heeft 'reserve instelling'?

    Dat wilde ik nog ff vragen 'boys and girls'.

    Laatst heb ik alu-ringen in mijn teller-unit gemaakt. En bij het weer terugplaatsen van de kap viel mij op dat er een 'pinnetje' aanwezig is bij de benzine meter. Die overigens (bij de mijne) maar nipt aan uit de glazen kap steekt.
    (hiermee kun je de meter instellen. volgens mij het 'reserve bereik' of gewoon 'lege tank'of iets in die geest.
    Ik meen dat ik bij terugplaatsing de glaskap het bereik op het eerste rode streepje vanuit het midden tot leeg heb gezet.

    Maarja wat geeft ie nu aan? reserve of leeg...... Ik ga het niet proberen, anders sta ik een keer langs de weg.
    Nu weet ik dat er 68 liter in kan en ik laatst 50 liter heb getank (pfff.. duur!) en dat de meter ongeveer bij dat eerste streepje stond. dus vanaf daar nog 18 te gaan..... maareh... kortom ik snap er geen *** meer van!

    Als ik dat pinnetje moet verzetten: waar moet ie op staan en hoe? met mijn vingers lukt het niet. Special tool? zit ook een doppie op dat pinnetje namelijk... moet je daar iets in kunnen steken voor verstelling?

    afz:
    A desperate tankboy!
    (pinnetje zit bij meest rechtse kleine metertje op foto)
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Dat pinnetje is om 'm bij te stellen. Je moet geloof ik een weerstand van 250 Ohm in plaats van de tankzender aansluiten en dan moet-ie op vol staan. De rest van de schaal is dan automatisch meegecalibreerd.

    Die waarde weet ik niet helemaal zeker, moet ik vanavond even opzoeken in mijn werkplaatshandboek.
    Je komt bij dat pinnetje door de behuizing eraf te halen, of gewoon klooien met je nagels (indien aanwezig) met de behuizing erop.

    Ziet er trouwens niet onaardig uit, die ringen. Ik geloof alleen niet dat ik er zoveel om geef dat ik er zo'n bedrag tegenaan gooi.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard

    Haha, weerstand/ohm bij een mechanisch verstel-dingske? Vind je het erg als ik het nu helemaal niet meer begrijp??

    Ikke bietje dom :oops:
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Nee, je haalt de tankzender los in de kofferbak en sluit in plaats van de tankzender een weerstand aan. De tankzender is namelijk niet meer dan een regelbare weerstand.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Nee, je haalt de tankzender los in de kofferbak en sluit in plaats van de tankzender een weerstand aan. De tankzender is namelijk niet meer dan een regelbare weerstand.
    [ik krap nog steeds achter mijn oortjes mode]

    Ja maar hee... ( :wink aan het verstelknopje zit een tandwieltje waar je alleen het bereik mee verandert... wat schiet ik er mee op om die bewerking uit te voeren? (Is dat dan bij diverse 80 gemodificeerd ofzo en kun je daarmee calibreren?)

    [ik krap nog steeds achter mijn oortjes mode]
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Het zit zo: er zit wat stelmogelijkheid in het metertje. Door die weerstand aan te sluiten doe je alsof de tank vol is. Als je dan de meter ook op vol zet, is-ie gecalibreerd.

    Het is geen precisie-instrument, maar je kunt 'm op die manier redelijk stellen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Het zit zo: er zit wat stelmogelijkheid in het metertje. Door die weerstand aan te sluiten doe je alsof de tank vol is. Als je dan de meter ook op vol zet, is-ie gecalibreerd.

    Het is geen precisie-instrument, maar je kunt 'm op die manier redelijk stellen.
    Dat betekend als ik de tank helemaal aftank en de meter geeft dat ook aan, dan is het goed. Met de stelmogelijkheid kan ik alleen (indien geen spanning) de nul-stand verdraaien (en daarmee dus het hele schaalbereik als ik het dus goed begrijp?).
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Klopt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.588
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Dear Tankboy,

    Ai hef had de seem problum as joe hef had wen i did my rings erin.

    It is nu een kwestie fan opnieuw joe meter afstellen. That is een tricky klusje.
    When joe haal de instrumentarium out and haal de printplaat een beetje los haalt door de schroef op de plek where het so called draai-staafje zit joe can sie een small tandwieltje. That joe must turn a little when the tank is full and rotate it such that you see the wijzer beweeg. Then when the wijzer points between the max.streepje and the puntje daar vlak voor then you are done.

    Kom joe to the meeting sunday a.s. ?
    Then bring along your schroevendraaiers end ai wil show joe.
    It is very simple and much less werk than doing the weerstand aankoppelen methode.

    That draai-asje is a strange thing. You can turn it but niets happens. Some say it only works when the tank is full but then, in my car, still niets happens.
    Others say you must press it real hard. Some say you can take of the top-end and insert an imbus or something like that.
    All failed on my car so i developed the methode ai just verteld heb.


    Kind regards,
    The Cabrio Kid
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  11. #10

    Standaard

    Hehe toen ik laatst de lampjes van de tellerunit vervangen had dacht ik ook al héé, er zit een tandwieltje aan de benzinemeter, wat moet je daar nou weer mee. Weer een mysterie opgelost
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  12. #11

    Standaard

    Ik begrijp nu dat het 'totale' bereik regelt. Dat betekend dat het nu langer duurt voordat de punt van de meter niet meer 'vol' aangeeft maar wat minder.
    Ik zie het wel een keer: Ik heb twee weken geleden de unit er 3 keer uitgehad! (ik zag nog een stofjes onder de kap en zus en zo. Nu niet zoveel zin meer in.
    Weet nu van het probleem. Dus ik trek een keer het pinneke eruit en draai wat aan het wieleke (als dat gaat) met een 'tooltje'.
    Erg slim vind ik het niet van Audi om zo'n dom systeempje te maken....

    Thanx voor alle reacties!!

    @ Steven: Al op de engelse site gekeken....? Je heb er het talent voor!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  13. #12

    Standaard

    weet er nu iemand hoe het echt werkt en de waardes hiervan en in verstaanbare taal :wink: en of het wekelijk 250 omh is bedankt guys
    voor vlotte praat steeds online op msn

  14. #13
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    ik had begrepen uit een handleiding, dat er een bep hoeveelheid (afgemeten) bezine in de tank moest worden getankt.
    bv. 5 liter als je reservetank dus 5 liter moest bevatten en dan via dit stelschroefje de wijzer op het beginstreepje van rood (reserve) moest zetten. op deze wijze zou je volgens de handleiding exakt weten waneer je reserve begint. voor een volle tank maakt het nl niet uit of deze op over-vol of vol zou staan. dit werkt dus ook voor de instellingen die via een lampje aangeven of reserve wordt aangesproken :idea:
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  15. #14

    Standaard

    Dus het handigst is:
    Vul een 5 liter jerrycan met 'peut naar keus' bij de pomp.
    Je rijdt de auto leeg....Sputter.sputter...sprt..takketakketak.
    Tank vullen met 5 liter en afstellen met 't schroeffie maar!

    Alleen tank leeg rijden vind ik geen prettig idee (vervuiling) :wink:
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  16. #15

    Standaard

    :shock: tank leeg rijden zei je toch hé :shock: deed ik reeds driemaal nonkel,kost me nu reeds 930€ aan benzinepompjes Neen bedankt ikke niet meer,gewoon omdat men meter en vlotter ruzie hadden :x
    voor vlotte praat steeds online op msn

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx
    Alleen tank leeg rijden vind ik geen prettig idee (vervuiling) :wink:
    Vandaar dat ik dat ook niet verkies, Typhoon! :wink:
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  18. #17
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
    ik had begrepen uit een handleiding, dat er een bep hoeveelheid (afgemeten) bezine in de tank moest worden getankt.
    bv. 5 liter als je reservetank dus 5 liter moest bevatten en dan via dit stelschroefje de wijzer op het beginstreepje van rood (reserve) moest zetten. op deze wijze zou je volgens de handleiding exakt weten waneer je reserve begint. voor een volle tank maakt het nl niet uit of deze op over-vol of vol zou staan. dit werkt dus ook voor de instellingen die via een lampje aangeven of reserve wordt aangesproken :idea:
    eh ff opgezocht men spreekt over exact 12 litr voor reserve (bij een 80lit tank type 44)
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  19. #18

    Standaard

    dus ik heb type 44
    voor vlotte praat steeds online op msn

  20. #19
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Nee, een type 44 is de derde generatie Audi 100 en tweede generatie 200. Jij hebt een Cabrio die voor het gemak wel eens onder de B4s wordt geschikt.
    Die gegevens zijn voor jou dus niet relevant.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #20

    Standaard

    en die gegevens van mijn karretje die heb je dus niet
    voor vlotte praat steeds online op msn

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •