Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Externe oliekoeler NG

  1. #1
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Externe oliekoeler NG

    Doorgaans blijft mijn NG bij stadsgebruik en 120 op de autoweg wel rond de 90-100 graden. Maar als ik, zoals eigelijk 90% van de tijd, zo rond de 140-150 rijd, gaat de temperatuur na een minuut of 10 naar 130 of 140 graden (en 150 bij 170 km/h oid) en dat is niet echt gezond voor het motortje, heb ik mij laatst laten vertellen (nooit bij stil gestaan). Nu vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om er een externe oliekoeler in te plaatsen, om het maar in 1x goed te doen. Er gaat nu 10W40 semi syntheet in, maar als het zo warm wordt wil de olie natuurlijk ook wat sneller door de boring kruipen en mee verbranden. Ik merk het ook wel, dat als ik een lang stuk doorgereden heb, er ook wel wat olie mee verbrand is, en dat kan niet de bedoeling zijn. Nu kost een oliekoelertje met leidingen de wereld niet, maar er is natuurlijk standaard geen aansluiting voor. Helaas heb ik even geen 3b motor bij de hand, maar ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om met onderdelen van bijv een 3b of aby (oliefilter oid) op redelijk eenvoudige wijze, dus zonder een gat in het blok te maken, een oliekoeler aan te sluiten is... Iemand ideeën?

  2. #2
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Externe oliekoeler NG

    de 5 cilinders hebben op de turbo motoren een oliekoeler.
    deze aansluiting past ook op de NG motor.
    ik denk dat die van en MC of 1/2B en dus waarschijnlijk ook de 3B passen.
    maar ook een mogenlijkheid is een complete aftermarket unit te kopen welke een verloop heft tussen het filter en de aansluiting hiertussen waarop je de slangen monteerd van de koeler.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  3. #3
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Externe oliekoeler NG

    Ja, dat moest ik dus weten. De oliekoeler van de 3B heb ik zelf in- en uitgebouwd, maar ik kan me uit mijn hoofd niet herinneren waar die bevestigd zitten. Mijn vraag is waar die aan-en afvoerpunten bevestigd zouden moeten worden, gezien er logischerwijs niet nu ergens twee ongebruikte gaten in het blok zitten . Jij bedoelt zo'n set? Heb er nog een gevonden, iets goedkoper. Maar bottom line is dat je ze dus aansluit via een koppelstuk tussen de oliefilterhouder en het blok.

  4. #4

    Standaard Re: Externe oliekoeler NG

    Idd, viermaal bedoeld zo'n set. Die werken prima, je moet alleen ff opletten of je de ruimte hebt onder je oliefilter zoals ie nu zit, omdat ie met de adapterplaat nl een cm of 3 tot 4 lager komt te zitten.
    Wat wel verstandig is, is een adapterplaat met thermostaat te nemen. Anders gaat het nl een stuk langer duren voordat de olie op temperatuur is...

  5. #5
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Externe oliekoeler NG

    Hmja, daar zeg je ook wat. Dan wordt het toch de eerste, heeft ook betere slangen zo te zien. Heb echt redelijk behoefte zo'n ding aan te schaffen en ergens te monteren eigenlijk... Is niet heel vreselijk duur maar toch weer 230E... Dilemma dilemma.


  6. #6
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Externe oliekoeler NG

    de "orgi"aansluiting zit verwerkt in het zelfde onderdeel als ook het filter zit geschroefd.
    die heeft dus als voordeel dat het op zeker moet passen.
    maar bij een C3 zit de oliekoeler in een soort van tunnel om genoeg koellucht te ontvangen, heb je bij jou wel genoeg ruimte hiervoor?
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  7. #7
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Externe oliekoeler NG

    Ik weet hoe de filter inderdaad bij de S2 ook een soort van aanvoerkap heeft, maar ik verwacht dat ik met een 13-rijige koeler voor de grille de NG toch zeker op temperatuur moet kunnen krijgen. Er zijn in principe redelijk wat plekken om zo'n ding nog te plaatsen lijkt me.

  8. Ad
  9. #8
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Externe oliekoeler NG

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Y0®iZz Bekijk Berichten
    Ik weet hoe de filter inderdaad bij de S2 ook een soort van aanvoerkap heeft, maar ik verwacht dat ik met een 13-rijige koeler voor de grille de NG toch zeker op temperatuur moet kunnen krijgen. Er zijn in principe redelijk wat plekken om zo'n ding nog te plaatsen lijkt me.
    oke een aftermarket koeler, ik doelde eigenlijk op de orgi, omdat daarbij de slangen niet veel ruimte geven.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  10. #9
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Externe oliekoeler NG

    Klopt, ik ga het denk ik wel custom doen. Past het wat beter.

  11. #10

    Standaard Re: Externe oliekoeler NG

    220 euro vind ik wel achterlijk duur voor zo,n set.

    Ikzelf heb hier ook een jaar terug een topic over geopend omdat ik men audi altijd mee neem op vakantie en het op de autobahn ook erg heet wordt.

    Laatst heb ik van een specialist gehoord dat de olietemp meters toch wel altijd ERG optimistisch zijn en 130 graden echt wel moet kunnen op zo,n meter.

    Waar ik ook naar gekeken heb en wat mij een VEEL beter idee lijkt is een oliekoeler die de boel koelt door middel van het koelwater.

    Die zorgt er niet alleen voor dat je olie sneller warm is bijvoorbeeld in de winter of wanneer het koud is ( water is sneller warm dan olie ) maar ook dat de olie niet te koud wordt of te lang koud blijft bij het warm rijden.

    Op mijn 80 diesel uit 82 zit origineel al zo,n olie/koelwater/ koeler en ik denk dat als ze het echt nodig hadden gevonden bij de veel nieuwere 5 cilinders dat ze het er dan echt wel op hadden gezet !
    Het leven begint pas bij 5 cilinders...

  12. #11
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Externe oliekoeler NG

    Moah, het is wel goed spul, bovendien is er geen enorme vraag naar dus wordt het met kleine hoeveelheden gemaakt en dan wordt het automatisch duurder... Vraag en aanbod he. Systeem wat jij zegt klinkt enerzijds oké, anderzijds denk ik dat de olie de boel wel erg gaat opwarmen dan, en dan weet ik weer niet of de radiateur dat gekoeld krijgt.

    En dat je olie sneller warm wordt, op zich geef ik de motor meestal een kwartiertje tijd om warm te worden, de olie is dan allang op temperatuur, als ik door wil rijden. In de tweede set zit een thermostaat in de doorvoer naar de externe koeler, waardoor die pas open gaat als de olie op temperatuur is, dus dan warmt hij gewoon net zo snel op als hij ervoor ook deed...

    Achterlijk duur is relatief, op zich kun je voor 50 euro een leuk koelertje kopen, maar dan moet die verzonden worden, en je moet dan weer een koppelstuk ergens vandaan zien te halen voor aan- en afvoer, met thermostaat, moet ook weer ergens gezocht worden en verzonden worden (heb ze nog niet los gezien), dan de slangen met schroefuiteinden, ook niet goedkoop, alles bij elkaar is zo'n set denk ik niet veel duurder dan wanneer je een hoop dingen los bij elkaar gaat zoeken.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •