Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Levensduur waterpomp Audi 80 B4 66kw ABT

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Levensduur waterpomp Audi 80 B4 66kw ABT

    Hallo,
    Mijn Audi 80 B4 heeft 160.000km op de teller, de waterpomp is nog nooit vervangen.
    Van de zomer ga ik op vakantie en de Audi heb ik geheel nagezien, is nu in topconditie.
    Vraag:
    - Wat is bij benadering de levensduur van de waterpomp en dien ik die preventief te vervangen?
    - Hoe kan ik een waterpomp het beste controleren / beoordelen ofdat deze aan vervanging toe is?

    Wat is jullie advies / aanbeveling, ik wil namelijk straks niet langs de autobaan in Zwitserland staan met een kapotte waterpomp.

    Eigenlijk gelden dezelfde vragen ook voor de dynamo.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.879
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Levensduur waterpomp Audi 80 B4 66kw ABT

    Als je geen lekkage bij de waterpomp ziet, als de dynamo nog goed bijlaadt (met draaiende motor en verlichting aan 13,8 V) en als er uit zowel dynamo als waterpomp geen rare geluiden komen, zijn ze op het moment nog goed. Of dat zo blijft tijdens je vakantie, daar kan niemand een uitspraak over doen. Neem een reis- en kredietbrief en hoop op het beste, als je auto goed onderhouden is heb je er alles voor gedaan.

    FWIW, ik ben op reis geweest met heel wat oudere auto's die heel wat meer dan 160k op de teller hadden en heb eigenlijk niet veel bijzonders meegemaakt. Gelukkig zijn er in Zwitserland ook Audi-dealers, mocht er toch iets misgaan.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Levensduur waterpomp Audi 80 B4 66kw ABT

    160k is wel redelijk wat voor een waterpomp. Het zijn immers ook maar lagertjes, die ondertussen al de nodige (10+ jaren) ronddraaien. Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem misschien toch langzaam vervangen. Doorgaans wordt het preventief samen met de distributieriem gedaan (~70-80k km), dat betekent dat je nu net je 3e erin zou zetten... Maar je kunt er toch niet echt in kijken, hooguit horen als het aanloopt maar dan is het ook al 5 voor 12.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Levensduur waterpomp Audi 80 B4 66kw ABT

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Y0®iZz Bekijk Berichten
    160k is wel redelijk wat voor een waterpomp. Het zijn immers ook maar lagertjes, die ondertussen al de nodige (10+ jaren) ronddraaien. Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem misschien toch langzaam vervangen. Doorgaans wordt het preventief samen met de distributieriem gedaan (~70-80k km), dat betekent dat je nu net je 3e erin zou zetten... Maar je kunt er toch niet echt in kijken, hooguit horen als het aanloopt maar dan is het ook al 5 voor 12.
    Ik heb nieuwe waterpomp die ik wil gaan monteren. Ik vraag me af het gewenst is om dan ook maar gelijk de thermostaat zal vervangen. ik weet niet in hoeverre zo'n thermostaat naar 160.000km stuk kan gaan

  5. #5
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Levensduur waterpomp Audi 80 B4 66kw ABT

    Met een kapotte thermostaat kun je nog rijden, met een kapotte waterpomp niet...


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Levensduur waterpomp Audi 80 B4 66kw ABT

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Y0®iZz Bekijk Berichten
    Met een kapotte thermostaat kun je nog rijden, met een kapotte waterpomp niet...
    Ik heb maar gelijk ook de thermostaat vernieuwd want een nieuwe thermostaat kost bij de automaterialen handel (Brezan) slechts 12 euro.

  7. #7
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Levensduur waterpomp Audi 80 B4 66kw ABT

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter sr Bekijk Berichten
    Ik heb maar gelijk ook de thermostaat vernieuwd want een nieuwe thermostaat kost bij de automaterialen handel (Brezan) slechts 12 euro.
    Verstandig.
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •