Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Moeilijk startende RS2

  1. #1
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Moeilijk startende RS2

    Ik heb al een tijdje last van het volgende probleem met mijn RS2. Meestal (maar uiteraard niet altijd) duurt het 5-10 seconden voor de motor aanslaat. Alleen als je snel weer start (bv na tanken) pakt hij gelijk (in ongeveer een seconde). Warm of koud, maakt niet veel uit. Als hij dan start, ruik je een duidelijke bezinegeur uit de uitlaat, dus ik denk wel dat hij branstof krijgt tijdens het ronddraaien van de startmotor. Wanneer hij eenmaal loopt, is er geen enkel probleem. Loopt goed stationair, pakt mooi op, vermogen is er en er zijn geen foutcodes in de ECU (meer) te bekennen.

    Gechecked:
    - LMM (nieuw)
    - Benzinedruk (drukregelaar vervangen, druk gemeten en OK)
    - Injectoren (lekken niet, laten reinigen en checken op lekkage en sproeipatroon)
    - Lamdasensor (check met scope, signaal stijgt en daalt snel)
    - Koelwatersensor (nieuw)
    - Bougies & bougiestekkers (bougies nieuw, weerstand stekkers OK)
    - Ontsteking: lastig checken: bougies in de stekkers tijdens het starten vonken ze wel.

    Echter:
    Ik heb de koelwatersensor vervangen omdat ik zag in de airco-unit (op diagnosemodus met recirc en pijltje omhoog, dan met temperatuur +/- naar kanaal 51 en dan weer recirc drukken) dat de temperatuur als de auto alleen op kontakt staat (dus motor uit) bij ongeveer buitentemperatuur begint en dan in 1-2 minuten oploopt naar 50 graden en daar blijft staan. Is dit normaal? Zou iemand dat eens willen checken?

    Iemand nog ideeen?
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  2. #2

    Standaard Re: Moeilijk startende RS2

    Ik denk dat die koelwatersensor een NTC is, bij welke temperatuur deze wijzigd qua weerstand weet ik niet maar dat valt op te zoeken in een werkplaatshandboek.
    Ik zou die sensor eruit draaien, en in keuken mbv een pannetje kokend water testen met een multimeter. Als die naar de kl@te is krijgt het motormanagement verkeerde info. wellicht de info dat de motor warm is. Met als gevolg dat alles daarop wordt aangepast bij starten.
    Ik heb een vergelijkbaar euvel gehad bij de integrale. Daar was een NTC toegepast die bij ca. 20 graden 3,56-3,93 kOhm en bij ca. 80 graden 0,34-0,41 kOhm weerstand geeft. Bij de integrale zit die sensor bovenop de cilinderlop en lopt niet gelijk de inhoud van hele koelsysteem over straat.
    Maar wellicht kun je erbij zonder 'm eruit te hoeven draaien. Dan trek je de stekker eraf een meet 'm koud door, en vervolgens na een rit waarbij de koelwatertemperatuur op bedrijfstemperatuur is.

    Toch even nog kijken naar de leidingen & aansluitingen van je injectoren, wellicht zit daar lekkage.
    Kan ook zijn de de brandstofpomp een terugslag/loop klep heeft die kaduuk is. Dan meet je voldoende druk als 'ie loopt. Maar hoeveel bar meet je tien minuten na uitzetten van de motor?

    Een andere optie is conrole van de bobine; wat is de maximale lengte van de vonk die je kunt trekken naar massa? Moet iig 15mm zijn/halen; indien niet is de vonk van de bobine niet krachtig genoeg.

    Tsja, zit er aan de vaccumzijde niet ergens stiekum een lek(je)? Slecht aangedraaide slangklem of een schuurtje in een slang, of een poreus slangetje. Valse lucht verstoord de mengverhouding.

    Succes!
    turn in turn out turn on

  3. #3
    martijn850's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.063
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Moeilijk startende RS2

    Hallsensor bij je nokkenas wil nogal eens stuk gaan, krijg je ook deze klachten.
    Deze sensor zit bij je nokkenastandwiel bij de distributie van je motor.

  4. #4
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: Moeilijk startende RS2

    RS2=slecht starten.
    Ik heb het ook. Getuned is het helemaal een ramp, met originele software is het precies zoals je beschrijft. De mijne start koud wel gewoon goed en warm ook. Lauw kan het een ramp zijn...

  5. #5
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Moeilijk startende RS2

    Bedankt voor de reacties!

    @Montestoni: de sensor is al nieuw, daar kan het niet aan liggen. Lastige van de onsteking is dat de bobines in het kleppendeksel zitten. De eindtrappen zitten apart. Nu denk ik zelf dat de onsteking een stuk kritischer is als je met volle turbodruk optrekt ofzo. Als hij dan zou inhouden oid zou ik het verdenken. Nu minder. Maar ik zal eens kijken wat ik kan doen. Vonken checken buiten de motor is moeilijk omdat de bougies niet in de stekker blijven zonder ze aan te duwen. Is dus een gepriegel op een startend blok...

    @martijn850: dan zou de motor ook in noodloop gaan of helemaal niet aanslaan. Toch? Meestal als deze sensor stuk gaat start hij wel, maar heb je een probleem als de motor warm is. Dan gaat hij in noodloop. Zet je hem dan uit, dan is het over en moet je wachten tot de boel is afgekoeld...

    @joris: interessant. In getunde staat was het goed. Met de originele software en injectors (volgens mij de software uit jou wagen die Pedro erin gezet heeft) is het nu zo (slechter). Als de jouwe getuned koud en warm goed start, waarom is het dan een ramp? Zou je de test met de airco eens willen doen en me laten weten of zou temperatuur ook wegloopt?
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T


  6. #6
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: Moeilijk startende RS2

    de mijne startte goed met die bluetops. Ik heb nu ook de groene injectoren en originele software. De injectoren heb ik laten reinigen. Getuned startte hij altijd slecht. Zowel met de software van pedro als met de MTM software. Het zit 'm dus wsch in de groene injectoren. Ondanks dat ze gewoon goed zijn, zijn het niet de beste starters. Ik zal nog 's aan jeffer vragen hoe zijn 2 rs2's starten (ook beiden bone-stock).

  7. #7

    Standaard Re: Moeilijk startende RS2

    Ik heb een RS2 die getuned is door Digitec, (lang geleden), en heb nog nooit meegemaakt dat ie slecht start.
    If you ever see me in an Opel, shoot me!

  8. Ad
  9. #8
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Moeilijk startende RS2

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris(snaak) Bekijk Berichten
    de mijne startte goed met die bluetops. Ik heb nu ook de groene injectoren en originele software. De injectoren heb ik laten reinigen. Getuned startte hij altijd slecht. Zowel met de software van pedro als met de MTM software. Het zit 'm dus wsch in de groene injectoren. Ondanks dat ze gewoon goed zijn, zijn het niet de beste starters. Ik zal nog 's aan jeffer vragen hoe zijn 2 rs2's starten (ook beiden bone-stock).
    Ik ging ook van tuning (non-Pedro) en Blue-Tops naar de orginele software met gereinigde groene injectoren. Nu zitten we beide met hetzelfde probleem. Waarom heb je nu toch de groene erin ipv de blauwe? Ik ben erg benieuwd wat Jeffer's RS2s doen...
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  10. #9
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: Moeilijk startende RS2

    met die blauwe had is steeds foutmeldingen, mengseladaptatiegrens overschreden/niet gehaald. Met de groene het ik dat niet meer gezien..

  11. #10
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Moeilijk startende RS2

    Ik meende zoiets al eens gelezen te hebben ja. Heb jij trouwens een 94-er of een 95-er RS2? Er zijn twee verschillende versies van het stuurapparaat. Het zou best kunnen dat jouw software, die nu ook in de mijne zit, bij de andere versie van het stuurapparaat hoort. Ik heb trouwens een 94-er, het chassisnr heeft dan 8C-R-xxxx, de 95-er 8C-S-xxxx. Heb je nog tijd gehad eens naar die tempsensor uitlezing te kijken?
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •