Pagina 2 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 91

Onderwerp: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

  1. #21
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Montestoni Bekijk Berichten
    De écht billige olie is gemaakt van afgewerkte olie...

    Als het geen reet uit maakt wat er in gaat, als er maar iets in zit dat smeert, smeert oude olie ook.
    Dan kun je er ook geprakte bananen in doen.
    Dus....

  2. #22
    marc_audi100cd_1985's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    52
    Posts
    1.144
    Kudos
    23
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Hoi Bob-a2,

    dat is niet best als er nog 1 druppeltje aan de peilstok hangt. er zit dan te weinig motorolie in het carter.
    Het beetje olie dat je kostbare motor moet smeren wordt dan al gauw veel en veel te warm.
    zuigers en lagers zitten dan al snel op een kritieke /grenssmering.

    Meten is weten:
    even een opbouwende tip:
    gewoon elke week even oliepeilen met de peilstok onder de motorkap. ; auto vlak zetten en met koude motor meten
    niet alleen maar vertrouwen op meters /lampjes etc!!

    het beste is ook bij flinke belastingen dat je de maximaal toelaatbare hoeveelheid olie in de motor hebt zitten. op max. peil dus bij koude motor.

    grt Marc
    Audi 100 CC type 44 C3 sedan, 85 KW, KZ motor, 5-bak, kat+lambda, Bj 4-1986 , (benzine KE-jetronic), op LPG (1/2012).
    Audi Avant Q aanhanger 1986 . (Cuore aut.'05 + Materia aut. '07)

  3. #23
    marc_audi100cd_1985's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    52
    Posts
    1.144
    Kudos
    23
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Hallo,

    Ik gebruik voor mijn oudi100 met 2.1 WC motor 5cil op lpg /benzine :
    BP 10W40 visco 3000. half synthetisch.

    En inderdaad, in oudere motoren kan je beter geen volsyntheet gooien, kans op lekkages door oplossende pakkingen /seals wordt dan een stuk groter.

    Je kan onder zwaardere/omgunstigere omstandigheden(veel file/stadsritten/aanhanger/winterperiode) natuurlijk wat eerder verversen.
    Bijvoorbeeld niet iedere 15000 km/jaar maar elke 10.000 km.

    grt Marc
    Audi 100 CC type 44 C3 sedan, 85 KW, KZ motor, 5-bak, kat+lambda, Bj 4-1986 , (benzine KE-jetronic), op LPG (1/2012).
    Audi Avant Q aanhanger 1986 . (Cuore aut.'05 + Materia aut. '07)

  4. #24

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Ik gebruik altijd (sinds 1989) Motorolie Esso Ultra, 10W-40, koop ik altijd bij de Praxis met kortingsbon en betaal dan voor 4 ltr. circa 24 euro

  5. #25
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    In m'n non-turbo 5 cilinders gooi ik meestal gewoon 10W40 van de Brezan. M'n gevoel zegt (ook gezien de prijs) dat dat kwalitatief zit tussen Action/Lidl olie en een A-merk maar ik kan er compleet naast zitten.
    Bij de Brezan hebben ze ook Mann filters, een prima alternatief voor de Audi filters. Gebruik svp geen Fram.

    In m'n geblazen 5 pitter van 25 jaar oud gebruik ik al 10 jaar lang Kroon 15W40 biturbo. Nou rij ik daar nooit 's winters mee dus deze olie mag wat dikker zijn. Er tikt niks in het vooronder, temp blijft prima (voor een 5-pitter turbo dan) en ik heb een beetje olieverbruik. Ik ververs elke 1,5-2 jaar en rij in die periode max. 5000km en gebruik, natuurlijk, altijd origi filters.


  6. #26

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Ik denk dat het hier met de gemiddelde jaarkilometrages van deze Oudi's écht niets uitmaakt in de autokosten...
    Stel nou dat die "dure" olie èèn tientje duurder is, dan is je besparing er 0.00066 eurocent per kilometer mee bij een verversing om de 15.000km. Nou dat zet echt zoden aan de dijk!!!

    En nu andersom: stel nou dat je klepstoters gaan tikken na 30.000 kilometer. En de vervangingsinterval voor de distributie is -whatever- dat is namelijk de eerste gelegenheid om dan ook maar je kop open te trekken... Nog eens 30.000 kilometer later heb je wat minder oliedruk???? Hm :o[ krukaslagers? bigend lagers? hoongroeven beschadigd & ingevroten cilinderwanden... Hm :o[

    Noem nou eens èèn reden om goedkope olie te gebruiken...
    (Als je geld wil besparen moet je Lupo 3L gaan rijden, en niet een 1:10 vijfpitter als daily uitzoeken)
    turn in turn out turn on

  7. #27

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc_audi100cd_1985 Bekijk Berichten
    Hoi Bob-a2,

    dat is niet best als er nog 1 druppeltje aan de peilstok hangt. er zit dan te weinig motorolie in het carter.
    Het beetje olie dat je kostbare motor moet smeren wordt dan al gauw veel en veel te warm.
    zuigers en lagers zitten dan al snel op een kritieke /grenssmering.

    Meten is weten:
    even een opbouwende tip:
    gewoon elke week even oliepeilen met de peilstok onder de motorkap. ; auto vlak zetten en met koude motor meten
    niet alleen maar vertrouwen op meters /lampjes etc!!

    het beste is ook bij flinke belastingen dat je de maximaal toelaatbare hoeveelheid olie in de motor hebt zitten. op max. peil dus bij koude motor.

    grt Marc
    Bedank voor de tips Marc. Maak je geen zorgen; deze auto wordt niet veel gereden, hij heeft bij mij een rustige "oude dag". (iets van 5k per jaar)
    Sinds het tikken van de kleppen heb ik er ook niet meer in gereden, dus daar geen probleem. Ik dacht al dat het probleem bij de olie zat, maar had nog niet gepeild, aangezien die na de laatste rit nog warm was. Toen op vakantie geweest en dus afgelopen weekend even gepeild.

    Maargoed, 15w40 halfsyntheet it is dan, zal kijken wat de fles in de schuur nu zegt, anders koop ik een mooie fles Castrol of Kroon.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  8. Ad
  9. #28

    Smile Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Montestoni Bekijk Berichten

    Noem nou eens èèn reden om goedkope olie te gebruiken...
    Misschien omdat er bij mijn auto iedere 800km een liter bij moet?
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  10. #29

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Nee, juist daarom! Je bent toch al gewend veel geld aan olie uit te geven! ;o)
    turn in turn out turn on

  11. #30

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Ik bespaar niet op de S6, dus ook in mijn geval wordt het dure olie ben ik bang... (en ik ben nog niet bekend met zn olieverbruik...)
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  12. #31
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2 Bekijk Berichten
    (en ik ben nog niet bekend met zn olieverbruik...)
    Nou: je weet wanneer Pedro voor het laatst de olie bijgevuld heeft, en nu issie leeg. Do the math
    Zo te lezen heb je een dorstige S6...

  13. #32

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Zou ik even na moeten kijken ... maar je kon wel eens gelijk hebben.

    Ach, we houden het erop dat die gewoon evenredig dorstig is als z'n baasje ...
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  14. #33
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Montestoni Bekijk Berichten
    (Als je geld wil besparen moet je Lupo 3L gaan rijden, en niet een 1:10 vijfpitter als daily uitzoeken)
    Die Lupo maakt dat op andere manieren helaas weer ruimschoots goed.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #34

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    ja Maarten kan daar over meepraten. De A8 reed zelfs goedkoper.
    my first quattro was a wilkinson

  16. #35

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Je bedoeld dat een Lupo een knijterbak is. Ziet er niet uit, hij klinkt niet gaaf, heeft geen bijzondere wegligging, gaat niet snel, kan niks meenemen, ze zien je aan voor vrouw, en kost tweedehands veuls te veul. (een snelle rekensom leert dat je de hogere tweedehandsprijs voor een 3L nooit eruit krijgt door de besparing op MRB & dat 'ie 1:33 theoretisch kan halen. > iig niet met gecombineert gebruik en een flinke dosis stop & go's in het hedendaagse fileverkeer.)

    ergo: Hij is gewoon niet cool.

    Een '86er Golf 2 met een 1.9tdi (omgelepeld) erin is een beter alternatief. Die kosten de helft in aanschaf en dat maakt bij wederverkoop je doelgroep 3 x zo groot...
    turn in turn out turn on

  17. #36

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    ook dat, maar doelde er met name op dat ie stuk gaat.
    my first quattro was a wilkinson

  18. #37
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    En op een ongekend dure manier.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #38

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Back on topic: Pedro heeft gesproken : het wordt 5w30 volsynthetisch, longlife 3 specs voor de S6. Dus dan ga ik voor de Castrol SLX
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  20. #39

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    ik vind het dun maar goed.
    my first quattro was a wilkinson

  21. #40

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Ik vind 5w30 ook wat aan de dunnen kant voor mijn gevoel. Ik had er 5W40 shell helix ultra in. Of 10W60 in de zomer.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Montestoni Bekijk Berichten
    Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen dat nokkenassen 2 x zoveel omwentelingen maken (en dus twee zo hoog toerental hebben) dan de krukas. Het effect op nokkenaslagers van het dubbele aantal klepveren bij multikleppers en diens kortere vervangingsinterval voor de distributie spreekt ook voor zich neem ik aan...
    Dit moet precies anders om zijn. De nokkenas draait altijd met de halve snelheid van de krukas. I.v.m de 2:1 tandwiel verhuiding.
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

Pagina 2 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •