Mijn ervaring is dat je bij de nippel wel eens valse lucht aantrekt, en dan blijf je belletjes zien...
Met een beetje overdruk aan de reservoirzijde kun je singlehanded goed zien aan de nippel wat er gebeurt.
Een vijfpitter met klepstelplaatjes durf ik een goede mineraal in te gooien. Maar met hydraulische klepstoters...? Mwa, neu liever niet... ;o)
Het risisco wat je loopt is dat je verbranding niet schoon genoeg meer is en dat je kat vervuilt. Er zit een dieper technisch verhaal achter wat ik hier niet uit de doeken ga doen.
In de AMT staan er regelmatig artikelen over, je kan ze ook online vinden.
Hoeveel bar heb jij in je reservewiel zitten??? Als dat bakkie geen 2 bar aan kan was het zowiezo al behoorlijk slap geworden door ouderdom. Als je eerste cupje naar de klote gaat moet het reservoir het ook houden...
Gister heb ik mijn beestje (NG) verwent met nieuwe olie. Ik heb er 10w 40 semi syntheet in gepropt. Eerder had ze er nog wel is last van om te gaan tikken als ik haar een paar keer doorgetrokken had in de toeren. Met deze olie heb ik de stotertjes niet meer horen klagen. Dus naar mijn mening maakt het wel verschil uit welke olie er in gaat.
Gisteren de S6 ook voorzien van de beloofde 5w30 LL03 volsyntheet, het is Kroon geworden, goeie zaak in de buurt gevonden, die heeft het ook nog even opgezocht en kwam tot dezelfde conclusie. Ook werd ik getipt gelijk 2 flessen mee te nemen, het is normaal dat een S6 Turbo wat olie verbruikt. Ook gedaan.
Meteen even een stukje gereden; bij het starten nog ongeveer 1 seconde (leek nog wel minder) tikken, daarna meteen over. Ongeveer 20-30 minuten rustig rondgetuft en na warmrijden een paar keer doorgetrokken; no problem, loopt weer zijdezacht en stil ...
Deze week nog even een nieuw kenteken op de voorzijde monteren (oplegletters incl. houder) en hij is weer netjes!
Voorgeschreven zijn de minerale oliën 20W40/50, de 15W40/50 en de 10W30/40 met minimaal API SF. Dus API SG en SH is ook goed.
Daarnaast de semi syntheet met de VW 500 00 goedkeuring.
Of deze olie als 5W30 is te verkrijgen, is mij onbekend.
In mijn auto is bij de beurten door de audi garages altijd minerale olie gebruikt.
In die tijd was een half-syntheet absoluut nog niet gangbaar.
Nou ja...'t mijn Audi niet...
Bij het ontwikkeling van een automotor (waarin o.a. hydraulische klepstoters zitten) hebben autofabrikant en olieproducent zéér nauwe contacten.
De klepstoters bestaan uit twee delen met eigen kamers; bij een te dunne olie neemt de druk in de klepstoter toe. Teveel zelfs! De olie kan onvoldoende weg uit de klepstoter. Gevolg: niet sluitende kleppen en daardoor koolafzetting op klepzetels en verhoogde slijtage op klepgeleiders en compressieverlies. En nog talrijke andere gevolg effecten...
Denken dat je motor beter start in de winter door er dunnere olie in te doen is echt onzin in Nederland...
...en ook in Canada of landen waar het wèl serieus koud kan worden. En ook daar gaat er geen dunnere olie in, maar wordt er een blockheater geïnstalleerd.
Een W50 -en een W60 al hélemaal- zijn totaal "overdone" in een laagtoerige 10 klepper zonder turbo. En dus zonde van je geld. Kunje beter de juiste viscositeit erin doen en die vaker verversen...
Als je het instructieboekje goed leest, dan is de
10W30/40 bedoeld voor buiten temperaturen van -20° tot + 10°,
15W40/50 bedoeld voor -15° tot +30°
20W40/50 bedoeld voor -10° tot +30°
Let op: dit geldt alleen voor minerale oliën.
Meestal werd hier dus de 15W40/50 gebruikt voor het hele jaar. Wintersporters lieten er meestal voor hun vertrek 10W30/40 in gooien.
Voor zeer koude klimaten heb je ook nog de 5W20. (alleen voor temperaturen < 0°)
Blijkbaar lopen de meningen nogal uiteen. Mijn S6 rijdt iig sinds dat ik hem heb op 5W40. Gaat heel goed. Verbruikt iets olie, maar zals Bob al zei; dart schijnt niet ongewoon te zijn bij deze AAN-motoren.
Trouwens; maakt de km-stand van de betreffende auto volgens jullie nog iets uit voor het soort olie (dik of dun) dat je erin moet doen?
In principe wordt 5W40 voorgeschreven van vroeger af uit. Maar omdat de nieuwere 5W30 LL3 alles ''dekt'' wordt deze olie meestal voorgeschreven, kan ook gewoon zonder probleem, maar mijn ervaring is dat de oudere motoren met meer km's hier meer van gaan verbruiken. Op 5W40 is dit al een stuk minder.
Bij het gebruik van een te dunne olie bestaat mede het risico, dat hij gaat lekken op de keerringen. Als het eenmaal zo ver is, kun je het niet meer terug draaien.
Mijn advies is een semi-syntheet niet dunner dan 10Wxx met VW 500 00 of 502 00. Toen deze auto op de weg kwam, zal er ook geen dunnere olie zijn ingegaan.
voorbeeld
http://www.motul.de/i/prd/prod_auto/6100_syn.htm
Dat is wat mij betreft een aanbeveling voor alle oudere ongeblazen VAG-motoren. Dunne olie werkt niet lekker in zo'n motor, ik ga eigenlijk standaard voor 15W40 en dat bevalt prima.
Ongeblazen? Aha, dat geldt dan dus niet voor mij....