Pagina 4 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 80 van de 91

Onderwerp: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

  1. #61

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    inderdaad.
    A4 Avant 3.0tdi quattro

  2. #62

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Mijn ervaring is dat je bij de nippel wel eens valse lucht aantrekt, en dan blijf je belletjes zien...

    Met een beetje overdruk aan de reservoirzijde kun je singlehanded goed zien aan de nippel wat er gebeurt.
    turn in turn out turn on

  3. #63
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Montestoni Bekijk Berichten
    Voorschrift is een halfsyntheet(er bestaat geen mineraal die de VW502.00 norm haalt)

    But indeed: Stick to the manufacturer's advise!
    Voor zover ik weet...(en m'n werkgever betaald me voor werken aan diesels...):
    In een jaren 80 diesel gaat mineraal, en in jaren 90 benzine gaat halfsyntheet.

    Ik zie geen verband tussen de omschakeling en toenemend olieverbruik. Kun je dat uitleggen?

    Hydraulische klepstoters hebben een levensduur van circa 2 ton. Maar met langdurig gebruik van goedkope of de verkeerde olie ontstaat op termijn meer slijtage aan de krukas en big-end lagers, wat vervolgens resulteert in lage oliedruk in de cilinderkop en dus ook langer tikkende kleppen. uiteindelijk heeft alles eronder te lijden en gaan klepgeleiders eraan, de schraapveren mollen het hoonpatroon etc.

    Neem bijvoorbeeld Valvoline:
    De semisynthetische 10W40 Durablend is een 50101, z'n volsynthetische broertje de Synpower is een 50501. Er gaat toch echt een VW50101 in hoor!!!
    In de meeste 5 cilinders (atmosferisch, zoals mijn NG motor) kan een minerale olie met specificatie API SG of een semi- syntheet met specificatie VW 500 00.

    En dit is volgens onder meer de originele gebruiksaanwijzing.
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 22-10-10 om 14:23.

  4. #64

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Heb al wel eens meegemaakt dat het reservoir kapot scheurde door de overdruk, en met een overdruk van 1tot2bar kun je niet echt goed ontluchten, de hardnekkige luchtbellen krijg je moeilijk weg.
    A4 Avant 3.0tdi quattro

  5. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    In de meeste 5 cilinders (atmosferisch, zoals mijn NG motor) kan een minerale olie met specificatie API SG of een semi- syntheet met specificatie VW 500 00.

    En dit is volgens onder meer de originele gebruiksaanwijzing.
    Een vijfpitter met klepstelplaatjes durf ik een goede mineraal in te gooien. Maar met hydraulische klepstoters...? Mwa, neu liever niet... ;o)
    Het risisco wat je loopt is dat je verbranding niet schoon genoeg meer is en dat je kat vervuilt. Er zit een dieper technisch verhaal achter wat ik hier niet uit de doeken ga doen.
    In de AMT staan er regelmatig artikelen over, je kan ze ook online vinden.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door W Bekijk Berichten
    Heb al wel eens meegemaakt dat het reservoir kapot scheurde door de overdruk, en met een overdruk van 1tot2bar kun je niet echt goed ontluchten, de hardnekkige luchtbellen krijg je moeilijk weg.
    Hoeveel bar heb jij in je reservewiel zitten??? Als dat bakkie geen 2 bar aan kan was het zowiezo al behoorlijk slap geworden door ouderdom. Als je eerste cupje naar de klote gaat moet het reservoir het ook houden...
    Laatst gewijzigd door tom; 23-10-10 om 13:59.
    turn in turn out turn on


  6. #66

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    ik gaat ook 's zo'n ding aanschaffen, hoop dat het goed werkt.
    Laatst gewijzigd door quattrostyle; 23-10-10 om 19:47.
    my first quattro was a wilkinson

  7. #67
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Klinkt helemaal zo gek nog niet. Laat maar weten hoe het bevalt, ga ik 't over een tijdje ook eens doen.

  8. Ad
  9. #68
    Bassiej's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2006
    Leeftijd
    37
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Gister heb ik mijn beestje (NG) verwent met nieuwe olie. Ik heb er 10w 40 semi syntheet in gepropt. Eerder had ze er nog wel is last van om te gaan tikken als ik haar een paar keer doorgetrokken had in de toeren. Met deze olie heb ik de stotertjes niet meer horen klagen. Dus naar mijn mening maakt het wel verschil uit welke olie er in gaat.

  10. #69

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Gisteren de S6 ook voorzien van de beloofde 5w30 LL03 volsyntheet, het is Kroon geworden, goeie zaak in de buurt gevonden, die heeft het ook nog even opgezocht en kwam tot dezelfde conclusie. Ook werd ik getipt gelijk 2 flessen mee te nemen, het is normaal dat een S6 Turbo wat olie verbruikt. Ook gedaan.

    Meteen even een stukje gereden; bij het starten nog ongeveer 1 seconde (leek nog wel minder) tikken, daarna meteen over. Ongeveer 20-30 minuten rustig rondgetuft en na warmrijden een paar keer doorgetrokken; no problem, loopt weer zijdezacht en stil ...

    Deze week nog even een nieuw kenteken op de voorzijde monteren (oplegletters incl. houder) en hij is weer netjes!
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  11. #70

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Is die 5W30 viscositeit de voorgeschrevene in de boekjes? (No matter what Pedro says)
    turn in turn out turn on

  12. #71
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Voorgeschreven zijn de minerale oliën 20W40/50, de 15W40/50 en de 10W30/40 met minimaal API SF. Dus API SG en SH is ook goed.

    Daarnaast de semi syntheet met de VW 500 00 goedkeuring.
    Of deze olie als 5W30 is te verkrijgen, is mij onbekend.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Montestoni Bekijk Berichten
    Een vijfpitter met klepstelplaatjes durf ik een goede mineraal in te gooien. Maar met hydraulische klepstoters...? Mwa, neu liever niet... ;o)
    In mijn auto is bij de beurten door de audi garages altijd minerale olie gebruikt.
    In die tijd was een half-syntheet absoluut nog niet gangbaar.
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 30-10-10 om 00:20.

  13. #72

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Nou ja...'t mijn Audi niet...

    Bij het ontwikkeling van een automotor (waarin o.a. hydraulische klepstoters zitten) hebben autofabrikant en olieproducent zéér nauwe contacten.
    De klepstoters bestaan uit twee delen met eigen kamers; bij een te dunne olie neemt de druk in de klepstoter toe. Teveel zelfs! De olie kan onvoldoende weg uit de klepstoter. Gevolg: niet sluitende kleppen en daardoor koolafzetting op klepzetels en verhoogde slijtage op klepgeleiders en compressieverlies. En nog talrijke andere gevolg effecten...

    Denken dat je motor beter start in de winter door er dunnere olie in te doen is echt onzin in Nederland...
    ...en ook in Canada of landen waar het wèl serieus koud kan worden. En ook daar gaat er geen dunnere olie in, maar wordt er een blockheater geïnstalleerd.

    Een W50 -en een W60 al hélemaal- zijn totaal "overdone" in een laagtoerige 10 klepper zonder turbo. En dus zonde van je geld. Kunje beter de juiste viscositeit erin doen en die vaker verversen...
    turn in turn out turn on

  14. #73
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Als je het instructieboekje goed leest, dan is de
    10W30/40 bedoeld voor buiten temperaturen van -20° tot + 10°,
    15W40/50 bedoeld voor -15° tot +30°
    20W40/50 bedoeld voor -10° tot +30°

    Let op: dit geldt alleen voor minerale oliën.

    Meestal werd hier dus de 15W40/50 gebruikt voor het hele jaar. Wintersporters lieten er meestal voor hun vertrek 10W30/40 in gooien.
    Voor zeer koude klimaten heb je ook nog de 5W20. (alleen voor temperaturen < 0°)
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 30-10-10 om 01:48.

  15. #74

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Met een te dunne olie neemt de druk juist af! Daarom tikken ze ook met een te dunne olie en als de motor heet is.

    In canada gebruiken ze in ieder geval geen 15W40 met -30 of meer... vaak 0W30.
    A4 Avant 3.0tdi quattro

  16. #75

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2 Bekijk Berichten
    Gisteren de S6 ook voorzien van de beloofde 5w30 LL03 volsyntheet, het is Kroon geworden, goeie zaak in de buurt gevonden, die heeft het ook nog even opgezocht en kwam tot dezelfde conclusie. Ook werd ik getipt gelijk 2 flessen mee te nemen, het is normaal dat een S6 Turbo wat olie verbruikt. Ook gedaan.

    Meteen even een stukje gereden; bij het starten nog ongeveer 1 seconde (leek nog wel minder) tikken, daarna meteen over. Ongeveer 20-30 minuten rustig rondgetuft en na warmrijden een paar keer doorgetrokken; no problem, loopt weer zijdezacht en stil ...

    Deze week nog even een nieuw kenteken op de voorzijde monteren (oplegletters incl. houder) en hij is weer netjes!
    Dat hoort er dus helemaal niet in:S vol syntheet is long life olie.. en er hoort sowieso een 10w in. Maarja zelf weten natuurlijk.
    De jager vond de konijn, de konijn vond van niet

  17. #76
    Fredz0r's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    1.807
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S6

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Blijkbaar lopen de meningen nogal uiteen. Mijn S6 rijdt iig sinds dat ik hem heb op 5W40. Gaat heel goed. Verbruikt iets olie, maar zals Bob al zei; dart schijnt niet ongewoon te zijn bij deze AAN-motoren.

    Trouwens; maakt de km-stand van de betreffende auto volgens jullie nog iets uit voor het soort olie (dik of dun) dat je erin moet doen?
    ** Audi S6 Limo '94 - 6-speed manual - 2.2 Turbo Quattro @ ~285 PK / 420 Nm :D
    ** VW Bora Variant SE Highline '00- 6-speed manual - 1.9TDI @ ~145 PK / 355 Nm
    ** VW Golf MKI Cabrio '84 - 1.9 TDI 1z @ 125,2PK/350Nm @ BBS RM

  18. #77

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    In principe wordt 5W40 voorgeschreven van vroeger af uit. Maar omdat de nieuwere 5W30 LL3 alles ''dekt'' wordt deze olie meestal voorgeschreven, kan ook gewoon zonder probleem, maar mijn ervaring is dat de oudere motoren met meer km's hier meer van gaan verbruiken. Op 5W40 is dit al een stuk minder.
    A4 Avant 3.0tdi quattro

  19. #78
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fredz0r Bekijk Berichten
    Blijkbaar lopen de meningen nogal uiteen. Mijn S6 rijdt iig sinds dat ik hem heb op 5W40. Gaat heel goed. Verbruikt iets olie, maar zals Bob al zei; dart schijnt niet ongewoon te zijn bij deze AAN-motoren.

    Trouwens; maakt de km-stand van de betreffende auto volgens jullie nog iets uit voor het soort olie (dik of dun) dat je erin moet doen?
    Bij het gebruik van een te dunne olie bestaat mede het risico, dat hij gaat lekken op de keerringen. Als het eenmaal zo ver is, kun je het niet meer terug draaien.
    Mijn advies is een semi-syntheet niet dunner dan 10Wxx met VW 500 00 of 502 00. Toen deze auto op de weg kwam, zal er ook geen dunnere olie zijn ingegaan.

    voorbeeld
    http://www.motul.de/i/prd/prod_auto/6100_syn.htm

  20. #79
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.879
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Dat is wat mij betreft een aanbeveling voor alle oudere ongeblazen VAG-motoren. Dunne olie werkt niet lekker in zo'n motor, ik ga eigenlijk standaard voor 15W40 en dat bevalt prima.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #80
    Fredz0r's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    1.807
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S6

    Standaard Re: Wat voor motorolie in een 2300 5 cilinder ?

    Ongeblazen? Aha, dat geldt dan dus niet voor mij....
    ** Audi S6 Limo '94 - 6-speed manual - 2.2 Turbo Quattro @ ~285 PK / 420 Nm :D
    ** VW Bora Variant SE Highline '00- 6-speed manual - 1.9TDI @ ~145 PK / 355 Nm
    ** VW Golf MKI Cabrio '84 - 1.9 TDI 1z @ 125,2PK/350Nm @ BBS RM

Pagina 4 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •