Jullie reactie t.a.v. te dunne olie en de druk in de hydraulische klepstoters is echt fout!
Met te dunne olie is de druk in de stoters te hoog! Not kiddin'...
In een 2.3 atm. doen wij 10W40 halfsysntheet, in een 5-cil. turbo LL3 5W30, de dunnere olie is fijner voor de turbo en het heeft veel betere reinigende dopes meegekregen wat bij een opgevoerde turbomotor bijna noodzakelijk is, boven ligt het punt waarbij de olie verbrand/koekt veel hoger wat in een turbo bij 1000 graden niet onverdienstelijk werkt/blijft werken.
Wat voor spec's ze gebruikten in 1990 is nu wellicht achterhaald/voor verbetering vatbaar. Onze ervaring (die niet gering is) is dat de LL3 perfect is voor de 5T motoren, zelfs al gebruikt hij er wat meer door, wat ook logisch is, problemen met inwendige vervuiling zien we nauwelijks/niet, turbo's blijven heel en tikken doen ze niet.
Een 10W40 zal ook prima werken als je het vaker ververst, als je het maar niet mengt. Als je de spec's volgt komt het vast goed, wij doen liever spec's + een beetje extra omdat we bijna alleen met getunede motoren werken.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Amen to that ... thanks Pedro!
Lokale winkel waar ik de olie haalde gaf idd ook al aan dat een S6 wel wat olie verbruikt, er werd me ook meteen aangeraden 2 flessen mee te nemen.
Volgende week is de S6 voor een weekje de daily, dus dan maar weer even peilen.
Ik hou overigens nog altijd netjes het middenstuk van het indicatievlak van de peilstok aan als peil, is dat voor de rest ook nog de gouden regel?
Ik heb net even de off topic-bezem door dit topic gehaald. Om een verdere oeverloze ad hominem-discussie te voorkomen: hansyi heeft de VAG-voorschriften in deze gequote, pedro sr. geeft aan hoe hij hier in de praktijk mee omgaat. Waar iedereen meer of minder waarde aan hecht is aan hem- of haarzelf. Gelieve hier niet op verder te gaan anders dan je eigen bevindingen te vermelden, zodat we ditmaal eens de sfeer goed houden.
Bob: die peilstok is een kwestie van experimenteren, verschilt per motor. Ik heb een 2.3 n/a 10V gehad die luidkeels tikkend liet horen wanneer de olie onder maximum stond, maar mijn 924 houdt niet van een hoger peil dan halverwege tussen max en min- dat wordt er vrij vlot uitgegooid terwijl de resterende helft er duizenden kilometers over doet.
zelf heb ik met een v6(heel andere motor) heel veel resultaat behaald met de KENDALL SUPER D3 10W40
advies, 0.5 liter ATF in je oude motor olie doen en motor warmrijden(niet zwaar belasten)
dan olie aftappen en goed uitlaten lekken, filter vernieuwen en nieuwe olie er in
die ATF heeft de zelfde werking als de alom bekende middeltjes die vervuiling losweken(aanrader voor tikkende klepstoters)
tevens reinigt het de olieschraapveren(onderste zuigerveren) waardoor je olieverbruik af kan nemen
ben zelf met de v6 van 1 liter op 700 km naar 1 liter op 2000 km gegaan (inmiddels 347.000 km)
gr jeffrey