Ik vermoed inderdaad dat de verstevigingsribben in het dak waar je schuifdak langs loopt ook roest vertonen. Er zit niet veel anders dan het losmaken van de hemelbekleding, niet echt makkelijk om te doen zonder de bekleding te slopen.
Ik heb een paar problemen met het schuifdak van mijn Audi 80. Bij aanschaf zag het dakje er zo uit:
Ik heb hem behandeld met antiroest en dichtgeplamuurd. Lassen leek geen optie want het materiaal rondom de gaten (een aan beide kanten) was geen mooi geheel meer. Het waren 4 dunne laagjes metaal, dat leek onlasbaar. Hoe dan ook, na 2,5 jaar begint het toch wel weer erg krokant te worden. De meesten gaven me nog geen half jaar dus dat valt dan nog wel mee. Ik vind dat dit soort schuifdakjes erg aan de prijs zijn dus ik zou deze het liefst zelf opknappen. Zou het dan toch mogelijk zijn om een stuk rond het gat weg te snijden en er een nieuw stuk in te lassen?
Dan komt probleem 2: na het plamuren heb ik het schuifdak opnieuw gespoten. Deze heb ik teruggezet en na hem 1x open en dicht te hebben gedraaid zaten er flinke krassen in de bovenkant, tot op het metaal. Ik denk dus dat het dak achter het schuifdak ook krokant aan het worden is? Is hier een oplossing voor?
Probleem 3 heb ik zelf veroorzaakt. Het schuifdak wil nog wel open maar kantelen doet hij niet meer. Aan een kant komt hij omhoog, aan de andere kant niet. Ik dacht dat het gewoon plug & play was maar blijkbaar heb ik iets fout gedaan. Ik begrijp het systeem niet goed genoeg om te kunnen zeggen waar dit aan ligt, dus voordat ik het schuifdak weer monteer moet ik wel begrijpen waar dit aan ligt.
Probleem 4 is een klein probleem, dat hendeltje waarmee je het schuifdak bedient, dat hoort volgens mij omhoog te blijven in dat kuipje in het dak? Het hendeltje waarmee je het draaimechanisme bedient heeft zo'n oranje press knop, volgens mij moet hij omhoog blijven totdat je op "press" drukt, maar hij hangt altijd naar beneden. Weet iemand waar ik dit hendeltje kan bestelllen?
Dan probleem 5 alweer (sorry), dat hendeltje zit aan een soort blokje vast die aan de andere kant die ketting draait. Van het tandwieltje dat die ketting moet draaien is 1 tandje voor de helft afgebroken, en elke slag klikt hij dan ook (klinkt niet fijn). Ik heb geen digitale camera dus ik kan het niet echt duidelijk maken mbv een foto helaas. Dit blokje of alleen het tandwieltje zou ik ook willen vervangen.
Onderstaande foto's tonen hoe dun het metaal rond het gat was. De derde foto was een half jaar na het opknappen van het dakje genomen (eerste bubbeltjes komen tevoorschijn).
Ik vermoed inderdaad dat de verstevigingsribben in het dak waar je schuifdak langs loopt ook roest vertonen. Er zit niet veel anders dan het losmaken van de hemelbekleding, niet echt makkelijk om te doen zonder de bekleding te slopen.
Probleem 1: Wordt denk ik een erg lastig lasklusje..
Probleem 2: Er zitten 4 punten waarop je het dakje in hoogte kunt stellen. Wellicht staat/stond hij te hoog afgesteld?
Probleem 3: Zul je toch echt het dakje voor moeten demonteren en kijken of alles nog zo zit als het hoort (waarschijnlijk iets afgebroken)
Probleem 4: Heb je een chroom kleurige of een van kunststof? Kunststof heb ik nog voor je liggen, maar je hebt denk ik de chroom kleurige..
Probleem 5: Er zit 1 los tandwieltje in, en 2 die aan 1 stuk zitten. Welke zoek je?
Ik heb nog zo'n dakje in de schuur liggen, dezelfde kleur en ook een rot plekje, maar een stuk minder dan die van jou. Interesse? PB
Heb het een beetje druk met mijn studie de laatste tijd, dus ik heb er niets meer aan kunnen doen.
Het dakje lekt nu als een gek maar ik kan van ruud een goede dakplaat overnemen dus als ik die toch moet overspuiten dan ga ik proberen het hele zaakje weer goed te krijgen (met open en dichtgaan).
Wat je reactie betreft, mijn hendeltje is van chroom en het tandwieltje dat ik zoek zit aan de kant van de ketting (boven als hij is gemonteerd dus). Als ik het schuifdak eruit heb gehaald dan kan ik waarschijnlijk vrij snel zien of er iets is afgebroken of niet. Mocht dat zo zijn dan moet ik natuurlijk ook een nieuwe ketting/rails hebben. Dat laat ik tzt nog weten.