Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Rauw stationair en inhouden bij koude start

  1. #1

    Standaard Rauw stationair en inhouden bij koude start

    Goedendag,

    Mijn 80 heb ik vorige week zaterdag opgehaald bij Pedro Hartog, ben naar Luxemburg geweest en ben 1500 km verder.
    De Audi rijdt weer perfect!

    Maar, ik had gehoopt dat het over was maar toch heb ik het weer een paar keer gehad.
    Als ik de auto start (koud) dan loopt de auto een beetje rauw stationair en soms zakt die in toeren en vervolgens gaat die weer goed. Als ik een beetje gas geven en los laat dan zakt die langzaam terug, en als ik direct ga rijden dan houdt de motor een beetje in/schokkerig rijden tot de 2500 toeren, daarboven schiet die een soort net als je hebt bij een automaat als die koud is.

    Als de auto ook maar een klein beetje warm is dan is het direct over, en is er niks op of aan te merken.
    Is dit de stationair regelaar die vuil is? of kan ik iets anders doen om het te verhelpen?

    chris

  2. #2

    Standaard Re: Rauw stationair en inhouden bij koude start

    Niemand die soortgelijke problemen heeft of heeft gehad met de V6 motor?

    Wat ik wel kan concluderen is dat het niet standaard is bij elke koude start, enkel wanneer de auto een (paar)dagen heeft stilgestaan.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Rauw stationair en inhouden bij koude start

    Best kans dat een sensor een beetje gaar is en wat verkeerde gegevens doorgeeft naar het motormanagement.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard Re: Rauw stationair en inhouden bij koude start

    Daar lijkt het inderdaad op, want hij corrigeert zich zelf vrijwel meteen.
    Is het misschien handig om binnekort eens alle sensoren te laten vervangen? voor zover ik weet zitten de eerste er nog op/in.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Rauw stationair en inhouden bij koude start

    Dat zou de ideale oplossing zijn, maar ook een heel erg dure. Al die sensors bij elkaar kosten zomaar 500-600 euro. Je zou eens kunnen beginnen met de sensors tegen de cilinderkop, in de bovenste koelwaterslang. Als je de contacten op de sensor en de connector eens goed schoonmaakt en kijkt wat er dan gebeurt, wie weet is het wel gewoon oxidatie.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: Rauw stationair en inhouden bij koude start

    Wohw! zitten er zoveel sensoren op of zijn ze zo duur ?
    Ik ga eerst zelf eens proberen of ik ze kan reinigen gehehe.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Rauw stationair en inhouden bij koude start

    Allebei.
    Als er vocht staat in de rubber hoes over de connector kun je overigens beter de sensor vervangen- dan is-ie overleden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Rauw stationair en inhouden bij koude start

    Oke weet ik dat ook weer, weer maar ff geld apart zetten haha
    Ik ga van het weekend even een blik werpen, indien nodig vervang ik de sensor.

    Mijn auto zou ook uitgelijnd moeten worden voor het mooie, hier bij oppelaar is dat 50,- en bij Hartog 90,-
    Ik heb het uitgesteld dit omdat ik al een behoorlijke waslijst had, Hartog zei dat de kans groot is dat de boel vast zit en dat er onderdelen vervangen moeten worden, misschien zelfs het stuurhuis ! ik heb op internet gezocht en dat is een behoorlijke investering zo'n stuurhuis, ik ga v/d week een afspraak maken hier bij mij in het dorp en ervanuit gaande dat oppelaar de auto zonder problemen kan uitlijnen.
    Mocht het zo zijn dat er gesleuteld moet worden dan ga ik naar Hartog, is dit een goed idee? of kan ik beter direct naar Hartog gaan en moet ik niet op die 40,- bezuinigen ?

    ik heb maar 1x een auto laten uitlijnen dus heb er geen tot weinig ervaring mee

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Rauw stationair en inhouden bij koude start

    De plaatselijke uitlijner kan waarschijnlijk met één blik op de ophanging een redelijke inschatting maken van de staat en of het moeilijk of makkelijk los te krijgen is. Ze kunnen je ook aanwijzen waar je moet gaan spuiten met kruipolie om de kans op duur sleutelwerk te verkleinen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard Re: Rauw stationair en inhouden bij koude start

    Ik ben je weer dankbaar Tom, hier kan ik iets mee!
    Dit topic mag van mij sluiten, hoe werkt dit?

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Rauw stationair en inhouden bij koude start

    We sluiten hier geen informatietopics.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    52
    Posts
    76
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Rauw stationair en inhouden bij koude start

    het rouw lopen en inhouden van de motor heb ik bij de mijne ook gehad. Na het vervangen van de beide lambda-sensoren, en het reinigen van de luchtomloopklep was probleem opgelost. Zorg er wel eerst voor dat je zoveel mogelijk heb nagegaan dat de motor geen valse lucht krijgt. Met name het kunststof onderhuis van je inlaatspruitstuk. Als deze bij de jouwe nog niet aangepast is, bestaat de kans dat hij daar lek is, en dan kun je de zelfde verschijnselen krijgen.

    Het controleren op valse lucht is vrij makkelijk. Even de bovenkap van de motor afhalen en dan met stationair draaiende motor met een spuitbus remreiniger op alle aansluitpunten van je inlaat spuiten. Dus even op en rond de injectoren en op en rond je inlaatspruitsuk. Loopt je stationair toerental dan in 1 keer op, dan weet je dat je op die plek een probleem hebt.

    Het vervangen van sensoren, zou je inderdaad ook gewoon kunnen doen. Lambda-sondes kosten ergens rond de 150 euro, en je hebt er 2 van nodig. Dan zit er een temperatuur sensor voor je dashboard in een stalen waterbuis achter de cilinderkop aan de bestuurderszijde en die kost rond de 30 euro. En dan zit er ook nog eentje aan de achterzijde van de cilinderkop aan de bijrijderszijde, en die is voor het injectie systeem, en die kost rond de 140 euro.

    De laatste, en das wel een interessante de sensor voor je luchtinlaat temperatuur. Deze kan je vinden aan de achterzijde van het inlaatspruitstuk en dan ter hoogte van de laatste injector van de cilinderkop aan bijrijderszijde. Deze kost rond de 50 euro.

    Zoals je dus ziet, kan het lukraak vervangen van sensoren aardig in de papier lopen
    Laatst gewijzigd door Edwinv6; 01-07-11 om 16:42.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •