Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 48

Onderwerp: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

  1. #21

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Ik voel overigens geen weerstand als ik beide slangen van de verwarming indruk. Ook de slang naar de gasverdamper voel ik geen weerstand (bevriest gelukkig niet), zou ik toch echt water moeten voelen?!

  2. #22
    leeuw123's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Dat overlopen is niet erg, warm water zet nu eenmaal uit, gewoon de motor laten draaien, als de vin aanslaat zakt het wel weer. Zodra er geen luchtbellen meer uitkomen, is het goed.
    Je kunt aan de slang niet goed voelen of er wel of geen water inzit, het zijn dikke rubber slangen. Als 'ie koud/lauw is, stroomt er geen water door, als 'ie heet aanvoelt, dan wel.
    Laatst gewijzigd door leeuw123; 16-12-12 om 17:57.

    Audi 200 Turbo KP-78-TF exit
    Audi A2 12-FX-JR exit
    Audi A4 41-FJ-BS exit
    Audi 80 B3

  3. #23

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    @ Leeuw, super dat je zo snel reageert. Ik heb de motor nu stabiel, hij blijft stationair lopen. Bij 80 graden op de dashboardmeter gaat de vloeistof koken, maar de fan slaat dan aan en koelt hem weer. Als ik hem echter bijvul tot normaal niveau blijft hij overstromen. Ik hoor nu echter geen gootsteen geluiden meer, volgens mij is hij ontlucht.... Kachel wordt nog steeds lauwwarm (heb hem warmer gehad ;-))
    Ga nu weer even terug naar de audi;-)

  4. #24
    leeuw123's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Ok als hij niet meer borrelt de dop er weer op. Niet helemaal afvullen, ongeveer tot de helft en over een paar dagen even kijken of het niveau nog hetzelfde is. Zo ja dan kun je hem afvullen tot maximum. En als de verwarming niet goed is, dan voel je dat wel aan de slangen. De linker is dan duidelijk kouder dan de rechter. Je kunt dan (met draaiende motor) de linker slang even loshalen en als er water uitkomt snel er weer op. Ik had handschoenen aan want het water is heet. Bij mij werd de verwarming daarna meteen warm.

    Audi 200 Turbo KP-78-TF exit
    Audi A2 12-FX-JR exit
    Audi A4 41-FJ-BS exit
    Audi 80 B3

  5. #25

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Effe iets anders qua verwarming binnen... Vergeet niet dat bij de meeste oude auto's de foamlaag van de dashboardkleppen gaar zijn, vaak door eerdere kachelradiatorenlekkages raakt de boel verpulvert, gevolg de hele handel is qua technieck oké, maar je kleppen houden minder tot niks meer tegen en mengen koude lucht met warme ipv van dat ze de koude buitenlucht tegenhouden...

    Wel eens ooit in het dash gekropen van die oude audi's, nou je zult versteld staan van dit 'probleempje'. Ik heb eens voor de aardigheid de kachelunit van mijn 1989 coupé uit elkaar gehaald, Die kachel was niet eens lek, maar alle regelkleppen waren aangetast. Ik heb alle kleppen met nieuwe viltlaag beplakt, helaas nog niet kunnen testen omdat ie nog niet bedrijfsklaar is.

    Ik heb die menging van koud en warm bij mijn daily ook, helaas na kachelradiatorlekkage had ik dat probleem nog niet zo in de gaten.... anders had ik het daar ook aangepakt.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/


  6. #26

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Net de slang van de verwarming erafgehaald. Duurde even, maar op gegeven moment spoot het water eruit. Dus snel er weer op (met handschoenen, dank voor de tip). Ikmheb het idee dat het beter wordt. Morgen weer een dag;-)
    Leeuw: superbedankt, zonder je hulp had ik gedacht dat de koppakking lek was...

  7. #27

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Heb nog steeds overstromende koelvloeistof als ik hem bijvul tot niveau maximum op het koelvloestofreservoir. Het water kom echt heel veel omhoog als hij warm wordt (als ik to 10 cm onder het deksel bijvul blijft hij overstromen...). Vóór het plaatsen van de thermostaat was de koelvoeistof altijd prima in orde qua niveau...
    Ik heb ook het idee dat de fan laat aanslaat. De temperatuur van de meter op het dasboard bereikt net de 80 graden, hoger komt hij niet. Ik heb dan wel kokend en borrelende koelvloeistof..., dat is toch raar?! Kokend water heb je toch bij 100 graden ;-) Of heeft dat met de druk te maken?

  8. Ad
  9. #28
    leeuw123's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Als de fan is aangeslagen moet de vloeistof terugzakken naar ongeveer halverwege het reservoir (en niet meer borrelen), dan snel de dop erop, dan blijft de druk erop. Tenminste zo heb ik het gedaan en ik heb nu geen problemen meer. De fan moet aanslaan bij zo'n 100 graden.
    Heb je ook olie in je koelvloeistof, drab onder de olievuldop of witte rook uit de uitlaat? Dan is het misschien toch de koppakking. Maar dan had je lijkt mij eerder ook al problemen gehad.

    Audi 200 Turbo KP-78-TF exit
    Audi A2 12-FX-JR exit
    Audi A4 41-FJ-BS exit
    Audi 80 B3

  10. #29

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Heb geen olie in de koelvoeistof, is glashelder, ook geen drap in de olie...
    Had niet meteen de dop erop gedaan na overstromen, zal dat eens proberen, thanx weer voor snelle reactie!

  11. #30

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Vandaag weer motor even stationair laten lopen. Op zich blijft hij nu prima lopen, alleen na bijvullen tot halverwege, blijft hij overstromen... Na overstromen loopt hij overigens prima door. Temperatuur blijft dan stabiel op 90 graden. Gek genoeg probeerde ik het net weer en na uitzetten motor zag ik dat de verdamper weer bevroren was. Blijkbaar loopt er geen water naar de verdamper...
    Het lijkt wel alsof het water niet rondgepompt wordt. Waterpomp is echter paar honderd km geleden vervangen...

  12. #31
    leeuw123's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Als je de dop eraf haalt, valt de druk weg en komt de koelvloeistof omhoog als het koelwater heet is. Dat is normaal. Dus als de temperatuur nu goed blijft, de dop er alleen nog afdraaien als het koelwater koud is. Waterpomp pompt het koelwater rond dus die lijkt mij in orde als de temperatuur mooi rond 90 graden blijft. Waarom de verdamper dan niet warm wordt weet ik niet. Worden alle slangen goed warm? Is er ergens anders op het forum niet iets over dit probleem te vinden?

    Audi 200 Turbo KP-78-TF exit
    Audi A2 12-FX-JR exit
    Audi A4 41-FJ-BS exit
    Audi 80 B3

  13. #32

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Vandaag weer even tijd gehad voor de audi. Wilde het geheel weer gaan testen, maar nu lekt hij koelvloeistof op de plek van de aansluiting van de reservoirslang op de waterpomp. Ik heb nu al verschillende combinaties geprobeerd: met pakking tussen slangaansluitstuk en waterpomp, zonder thermostaat, met alleen o-ring. Hij blijft water lekken, snap er niets van. Kan ook niet liggen aan te zacht aandraaien, heb al een bout zo hard aangedraaid dat hij knapte (kon hem gelukkig er nog uitkrijgen).
    Wat hoor er nu precies tussen? In het Haynes staat de o-ring en de thermostaat, maar goed, dan blijft hij lekken. Bij de thermostaat zat ook nog een rubberring die over het ijzer van de thermostaat te plaatsen is.

  14. #33
    Bouke222's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    322
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Je bedoeld de plastic flens die je er weer op moet draaien met 2 boutjes?

    Als dat zo is dat is het best waarschijnlijk dat die krom getrokken is of gescheurd. Hier ook 1x gehad met een golf 2. Nieuwe plastic flens opgehaald en toen was het klaar.

  15. #34

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    He Bauke, ja de flens ;-) Idee waar ik die kan kopen in de buurt van Groningen? Hoe vast moet ik hem aandraaien ongeveer? Moet hij echt fullpower vastgeknoerpt worden? Er hoeft dus geen pakking tussen de flens en de pomp? Alleen de o-ring?
    Denk dat ik ook meteen een nieuwe koelvloeistofdop ga kopen....

  16. #35
    Bouke222's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    322
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    De o ring is wel belangrijk. Anders ga eerst eens kijken of er ook iets krom of gescheurd is. Voor een nieuwe ben ik gewoon naar een VW dealer gegaan, En duur was het ook niet.

    En vast=vast. het hoeft niet muur vast zodat er wat afbreekt.
    Laatst gewijzigd door Bouke222; 30-12-12 om 20:06. Reden: toevoeging

  17. #36

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Helaas, de flens is niet krom of gescheurd. Wel gebruikt, maar ik kan geen afwijkingen zien...

  18. #37

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    29
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Misschien kan deze afbeelding je wat helpen met hoe het origineel in elkaar hoort te zitten. Tussen flens en pomp dus inderdaad geen pakking en alleen een o-ring, eventueel iets vet aan de ring doen zodat hij beter afdicht, vastzetten is inderdaad vast=vast, het is maar een m6, dus ongeveer 10 Nm, weinig dus. Wel gelijkmatig aandraaien, dus elke keer links en rechts een beetje, maar dat is eigenlijk met alles zo. Het probleem met bevriezen van de verdamper kan inderdaad goed komen doordat er ergens nog lucht zit, maar dat is vaak lastig te bepalen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  19. #38

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    @woutertje, Leeuw heeft gelijk (ik zal me eerst ff voorstellen, ik ben nieuw hier: Remco , 80 B4 2,6 ABC Quattro avant '94 169.000 km) Ik heb vorige week m'n thermostaat vervangen voor een Gates immitatie; resultaat : auto werd te heet en ik dacht nog wel dat ik ontlucht had..... toen beld ik mijn oom op, oud-Monteur en auto goeroe bij P**geot NL en die heeft ff geholpen: zet een fles zonder bodem omgekeerd als trechter op je reservoir, en laat je auto warmdraaien tot de ventilator aanslaat, zorg dat je koelvloeistof niveau altijd boven minimum staat i.v.m. aanzuigen van nieuwe lucht! de trechter zorgt ervoor dat de koelvloeistof die 'ff opzij moet' omhoog kan de trechter in, en dan weer in het reservoir terecht komt, dan heb je dus geen verlies, dit kun je gerust 5-6 keer achterelkaar doen, officieel tot er geen lucht bellen meer omhoog komen, je moet dus wel altijd je dop van het reservoir los hebben, anders kan de koelvloeistof niet 'opzij' en blijft de lucht erin, dat betekent dan simpel weg: geen water, en dat behoeft geen uitleg...

    nu heb ik het lullige geval dat na de thermostat vervangen te hebben (ach ja, dan de distributie ook maar....) de temperatuur stationair omhoog komt naar 90 en de ventilator aanslaat, maar op de snelweg komt hij niet boven de 70 en soms 50 graden uit... dan moet ik karton voor de radiator zetten om de warmte erin te brengen, en dat is toch echt uit de tijd, en koud! daar zit ik dus toch nog ff met me hande in me haar. heeft iemand daar nog ideeën?

  20. #39
    leeuw123's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avantkwattro Bekijk Berichten
    @woutertje, Leeuw heeft gelijk (ik zal me eerst ff voorstellen, ik ben nieuw hier: Remco , 80 B4 2,6 ABC Quattro avant '94 169.000 km) Ik heb vorige week m'n thermostaat vervangen voor een Gates immitatie; resultaat : auto werd te heet en ik dacht nog wel dat ik ontlucht had..... toen beld ik mijn oom op, oud-Monteur en auto goeroe bij P**geot NL en die heeft ff geholpen: zet een fles zonder bodem omgekeerd als trechter op je reservoir, en laat je auto warmdraaien tot de ventilator aanslaat, zorg dat je koelvloeistof niveau altijd boven minimum staat i.v.m. aanzuigen van nieuwe lucht! de trechter zorgt ervoor dat de koelvloeistof die 'ff opzij moet' omhoog kan de trechter in, en dan weer in het reservoir terecht komt, dan heb je dus geen verlies, dit kun je gerust 5-6 keer achterelkaar doen, officieel tot er geen lucht bellen meer omhoog komen, je moet dus wel altijd je dop van het reservoir los hebben, anders kan de koelvloeistof niet 'opzij' en blijft de lucht erin, dat betekent dan simpel weg: geen water, en dat behoeft geen uitleg...
    Dat is idd een handige manier om koelvloeistof te sparen, ik zal hem onthouden voor als ik t.z.t. de radiateur moet vervangen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avantkwattro Bekijk Berichten
    nu heb ik het lullige geval dat na de thermostat vervangen te hebben (ach ja, dan de distributie ook maar....) de temperatuur stationair omhoog komt naar 90 en de ventilator aanslaat, maar op de snelweg komt hij niet boven de 70 en soms 50 graden uit... dan moet ik karton voor de radiator zetten om de warmte erin te brengen, en dat is toch echt uit de tijd, en koud! daar zit ik dus toch nog ff met me hande in me haar. heeft iemand daar nog ideeën?
    Dit zijn de verschijnselen van een defecte thermostaat, het lijkt wel of je nieuwe thermostaat nog steeds niet goed is. Ik heb overigens nu ook een Gates, maar die werkt prima (afkloppen...)
    Laatst gewijzigd door leeuw123; 09-01-13 om 19:58.

    Audi 200 Turbo KP-78-TF exit
    Audi A2 12-FX-JR exit
    Audi A4 41-FJ-BS exit
    Audi 80 B3

  21. #40

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    29
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Sorry dat ik dit topic kaap, maar de priveberichten zijn uitgeschakeld..
    @Woutertje, zie je toevallig nog kans om de toerenteller op te sturen? Mijn e-mail is beekmanedwin at gmail punt com.

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •