Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 28

Onderwerp: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

  1. #1
    Timotheus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    33
    Posts
    184
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Hallo allemaal,

    Ik kom hier eigenlijk alleen op het forum als ik problemen heb met mijn Audi en helaas is dat vaker dan me lief is. Ik heb de auto ruim 4 jaar geleden gekocht en ik schat dat ik zo'n 700 á 800 Euro per jaar kwijt ben aan reparaties, en dan laat ik het meeste ook nog zwart doen. Het idee was dat ik er zelf aan zou kunnen sleutelen maar als je bijna geen gereedschap hebt en op straat moet sleutelen is de lol er snel vanaf. Daar weegt het feit dat de auto belastingvrij is allang niet meer tegenop. En dan ben je als student toch niet blij als je volledige loon van je bijbaan richting je auto gaat.

    In november ging mijn thermostaat kapot, koppaking lek en de cilinderkop was ook al aan vervanging toe. Ik had daarom in december een ander motorblok laten inbouwen. Omdat er steeds weer onderdelen niet bleken te passen (was YP, nu DT) kwamen er een hoop onvoorziene kosten bij. Hoe dan ook, ik heb toen al alles bij elkaar genomen tegen de 1500 Euro moeten aftikken. Nu hoopte ik ten minste een maand of 6 zonder al te grote problemen verder te kunnen, maar helaas. Een week nadat het nieuwe blok erin zat kapte mijn kilometerteller ermee. Weer iets later was mijn uitlaat lek en begon hij steeds meer herrie te maken. Eergisteren is hij bij de voorste uitlaatbocht doorgescheurd. Nu belde de garage mij op dat de volledige uitlaat vervangen moet worden en dat de kosten van alleen de uitlaat al 430 Euro excl. btw zijn. De achterste demper is 3 jaar oud maar om hem los te krijgen en vervolgens weer goed te laten afsluiten zou meer kosten dan hem te vervangen door een nieuwe.

    Ik word er niet een beetje moedeloos van, ik ben gewoon ten einde raad. Iedere keer als ik iets laat repareren hoop ik dan toch even een paar maandjes probleemloos te kunnen rijden maar dat is me nooit gegund. Ik denk dat ik nog nooit meer dan 3 maanden (!) heb kunnen rijden zonder dat ik ergens langs de weg op de anwb stond te wachten. En ik heb ook het een en ander uit voorzorg vervangen, het is niet alleen maar afwachten geweest. Ik heb stilgestaan met een lekke koelvloeistofslang (3x, waarvan na de tweede keer alles preventief vervangen), kapotte startmotor, kapotte dynamo, slechte connector dynamo, kapotte schakelstang, bougie uit de kop geschoten en dus die lekke koppakking (door kapotte thermostaat of lucht in mijn koelsysteem).

    Het probleem is dat ik er al een hoop geld in heb geïnvesteerd, want afgezien van de reparaties heb ik er een 5-bak, lpg, cruise control, schokbrekers en veren rondom in laten zetten. Een hobby mag absoluut geld kosten en dat je uiteindelijk altijd behoorlijke verliezen maakt op een auto weet ik ook, maar dit gaat gewoon te ver.

    Nou zijn er twee dingen die ik graag zou willen weten.

    1. Heb ik gewoon pech gehad? Is het normaal dat je met dit soort auto's om de haverklap stilstaat tenzij je ze volledig (laat) restaureren?
    2. Is er een goedkopere oplossing voor die uitlaat? Kan een tweedehands uitlaat redding bieden? Is het misschien mogelijk om de uitlaat ergens anders goedkoper te krijgen?

    Ik hoop dat er iemand is met meer ervaring dan ik over wat ik nu moet doen. De auto is vrij weinig waard in de huidige staat en een verkoop zou een enorm verlies betekenen. Aan de andere kant lijkt het gewoon een bodemloze put en dan blijf je bezig.

  2. #2

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Je hebt elk jaar veel kosten tenzij je hem volledig aanpakt, 700,- valt mij mee, 430,- voor een complete? uitlaat al helemaal.
    Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
    TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
    www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

  3. #3
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Belastingvrije auto`s hebben een leeftijd waarbij dingen naar voren komen die je bij een (nog lang) niet belastingvrije auto niet hebt.
    Dus, afhankelijk van wat de vorige eigenaar allemaal (preventief) heeft vervangen, kun je zoals je al zegt voor redelijk grote kosten komen te staan.
    Deze kosten wegen dan idd niet op tegen het belastingvrij zijn (max € 600,-belasting en € ....,-? verzekering voordeel?) of de waarde van de auto.

    Beetje een geluk/pech verhaal afgezet tegen je liefde voor een young-/oldtimer of klassieker.

    Wel vind ik dat je als je een belastingvrije auto aanschaft er of de tijd/ruimte/kennis voor moet hebben om het zelf te doen, of de financiën om het te laten doen.
    Een combinatie kan ook, want je kunt niet alles zelf. Ik doe zoveel mogelijk zelf, en als ik het echt niet weet of kan dan laat ik het doen OF win informatie in zodat ik het wel zelf kan.

    Mijn 200 heeft mij nog nooit laten staan gelukkig, echter je komt wel voor dingen te staan die tijd/geld kosten.
    Echter heb ik geen grote/dure noodgedwongen dingen gehad.

    Het blijft lastig, ook gezien bijvoorbeeld het verhaal van "Montestoni" hier op het forum:
    http://www.audiforum.nl/forum/100-20...of-2013-a.html
    Het leek na veel uitzoeken en beoordelen allemaal prima, maar viel qua motor toch flink tegen helaas.


    (voorbeeld: mijn broer heeft een Toyota Corolla 1.6 hatchback uit ca. 1990 gehad. Hij heeft deze auto ca. 3 jaar gehad EN GEBRUIKT..... en heeft er anders dan een setje banden/remmen/bougies/olie/filters nooit problemen mee gehad. Per saldo was hij incl. wegenbelasting zeker weten goedkoper uit dan jij tot nu toe bent geweest.
    Maar goed, alles afgezet tegen de evt. liefde voor youngtimer/oldtimer/klassieker natuurlijk.)
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 05-02-13 om 16:47.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    286
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Zoals gezegd je moet de tijd ruimte en kennis voor hebben anders kan zo'n oudje je het leven flink lastig maken.
    Voor pakweg €170 heb je een nieuwe uitlaat thuis liggen.(voor de deur)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Belastingvrije auto`s hebben een leeftijd waarbij dingen naar voren komen die je bij een (nog lang) niet belastingvrije auto niet hebt.
    Dus, afhankelijk van wat de vorige eigenaar allemaal (preventief) heeft vervangen, kun je zoals je al zegt voor redelijk grote kosten komen te staan.
    Deze kosten wegen dan idd niet op tegen het belastingvrij zijn (max € 600,-belasting en € ....,-? verzekering voordeel?) of de waarde van de auto.

    Beetje een geluk/pech verhaal afgezet tegen je liefde voor een young-/oldtimer of klassieker.

    Wel vind ik dat je als je een belastingvrije auto aanschaft er of de tijd/ruimte/kennis voor moet hebben om het zelf te doen, of de financiën om het te laten doen.
    Een combinatie kan ook, want je kunt niet alles zelf. Ik doe zoveel mogelijk zelf, en als ik het echt niet weet of kan dan laat ik het doen OF win informatie in zodat ik het wel zelf kan.

    Mijn 200 heeft mij nog nooit laten staan gelukkig, echter je komt wel voor dingen te staan die tijd/geld kosten.
    Echter heb ik geen grote/dure noodgedwongen dingen gehad.

    Het blijft lastig, ook gezien bijvoorbed het verhaal van "Montestoni" hier op het forum:
    http://www.audiforum.nl/forum/100-20...of-2013-a.html
    Het leek na veel uitzoeken en beoordelen allemaal prima, maar viel qua motor toch flink tegen helaas.


    (voorbeeld: mijn broer heeft een Toyota Corolla 1.6 hatchback uit ca. 1990 gehad. Hij heeft deze auto ca. 3 jaar gehad EN GEBRUIKT..... en heeft er anders dan een setje banden/remmen/bougies/olie/filters nooit problemen mee gehad. Per saldo was hij incl. wegenbelasting zeker weten goedkoper uit dan jij tot nu toe bent geweest.
    Maar goed, alles afgezet tegen de evt. liefde voor youngtimer/oldtimer/klassieker natuurlijk.)
    Audi 100 C3 1984 lpg
    Audi 80 B3 2 maal
    VW polo

  5. #5
    Timotheus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    33
    Posts
    184
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Tja het zijn veel dingen waar je nou eenmaal een brug voor nodig hebt. En als de anwb je naar de dichtstbijzijnde garage sleept dan heb je nou niet bepaald veel keuze...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jonno Bekijk Berichten
    Zoals gezegd je moet de tijd ruimte en kennis voor hebben anders kan zo'n oudje je het leven flink lastig maken.
    Voor pakweg €170 heb je een nieuwe uitlaat thuis liggen.(voor de deur)
    Waar kan ik die bestellen?


  6. #6
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Je mag bij de ANWB zelf kiezen waar de auto naartoe gaat toch als hij langs de weg niet te repareren is....? Of is dat niet meer zo?

    En als je weet wat ik, en meerdere Oudi-collega`s, allemaal op het koude straatwerk van de oprit of stoep voor de deur heb gedaan...er KAN veel hoor!
    Een garagekrik, een paar bokjes/assteunen en een goede ratelset zijn nog wel een keer te betalen lijkt me.

  7. #7

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Voor 170,- koop je geen uitlaat die er 2 jaar onder hangt, bestaat niet.
    Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
    TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
    www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    286
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Nee tuurlijk niet joh alleen die van hartog tuning zeker .
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pedro sr. Bekijk Berichten
    Voor 170,- koop je geen uitlaat die er 2 jaar onder hangt, bestaat niet.
    Laatst gewijzigd door jonno; 05-02-13 om 18:25.
    Audi 100 C3 1984 lpg
    Audi 80 B3 2 maal
    VW polo

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    286
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    http://www.winparts.nl/113
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Timotheus Bekijk Berichten
    Tja het zijn veel dingen waar je nou eenmaal een brug voor nodig hebt. En als de anwb je naar de dichtstbijzijnde garage sleept dan heb je nou niet bepaald veel keuze...


    Waar kan ik die bestellen?
    Audi 100 C3 1984 lpg
    Audi 80 B3 2 maal
    VW polo

  11. #10

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Mijn draadje is niet bepaald een schoolvoorbeeld. Maar voor mij zijn mijn 3 classics hobby en kan ik voor de daily transportation een A3 sportback pakken...
    ...en ik ben zo gek als een deur!









    ...op oude vijfcilinder quattro's! ;o)

    Back on topic: mijn 80 quattro (zie showroom) had naast een stevige aanschafprijs ook behoorlijk wat TLC nodig, dat begon met vervanging van de komplete remmerij inclusief slangen, schijven, klauwen en handremkabels tot aan nieuwe wielbouten aan toe, de distributie, een set dikke Ronals met nieuwe bandjes, de uitlaat, een interieur uit een 90 quattro in dezelfde tint... etc.
    En inderdaad op deze leeftijd neemt de verassingsfactor enorm toe.

    Goedkoop autorijden bestaat niet (meer), maar voor een beetje meer is het wel nog leuk!
    turn in turn out turn on

  12. #11

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jonno Bekijk Berichten
    Nee tuurlijk niet joh alleen die van hartog tuning zeker .
    Doe niet zo sneu.
    Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
    TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
    www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.887
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Welkom bij de club die heeft ontdekt dat klassieker rijden helemaal niet voordelig is. Wil je dat wel, koop dan een barrel en rijd het op tot de volgende APK, breng 'm naar de sloop en koop een andere. Of besteed wat meer en kies een lekker suffe, betrouwbare Japanner uit de laatste 15 jaar.

    Auto rijden is duur, en ik vind 700 euro per jaar een koopje voor het laten repareren van een ouwe bak.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Precies! Kostte een O.V.jaarkaart geen 1400 Euro?! ;o)
    turn in turn out turn on

  15. #14

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Ik ken het gevoel. Ik heb twee exact dezelfde 80's, de een laat me constant staan en kost me handen vol geld. De ander vraagt geen aandacht en rijdt onder elke omstandigheid.
    Verkopen (of behouden en oplappen zodra je meer geld verdient) is waarschijnlijk de verstandigste optie, aangezien je geen eigen werkplaats hebt. Ook al moet je er dan veel geld op bijleggen, dat geld ben je toch al "kwijt" zodra je het in een oude auto steekt die niet in perfecte staat is.
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  16. #15
    Timotheus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    33
    Posts
    184
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Bedankt voor alle reacties. Ik heb het zelf dus gewoon onderschat, ik had namelijk wel gedacht dat het voor iets minder geld te doen zou zijn (ook al besteed ik dus veel uit, ik betaal dan gemiddeld 20 Euro per uur ofzo). Ik heb tot nu toe 50.000 km met de Audi gereden en als ik dan ongeveer 3000 Euro kwijt ben geweest aan reparaties dan is dat ongeveer 6 cent de kilometer. Als je dan ook nog standaard onderhoud (olie, riemen, bougies) en die investeringen erbij optelt kom ik zeker op het dubbele uit. Maar goed, ik vind vaak dat een auto iets zegt over de persoon die erin rijdt en ik vind wel dat een oldtimer zoals deze bij mij past :-)

    Achteraf is het altijd makkelijk praten maar dan had ik inderdaad gewoon een auto van rond de 15 jaar oud kunnen kopen voor een klein bedrag en dan bij elke apk maar kijken of het het investeren nog waard is. Dan liever iets meer (voorziene) kosten bij de pomp en wegenbelasting dan om de haverklap onvoorziene kosten met reparaties. Een voordeel met het verzekeren heb ik overigens niet. Ik betaal nu ruim 50 Euro per maand en dat was de goedkoopste optie, ondanks mijn 3 schadevrije jaren. Ik zit in een moeilijke leeftijdscategorie en dan word je over één kam geschoren.

    Ik heb de uitlaat nu besteld bij Winparts voor 177 Euro inclusief verzendkosten. Dus de complete uitlaat, inclusief alle bevestigingsonderdelen etc. Helaas herkennen de meeste websites mijn kenteken niet (ondanks dat het een originele Nederlander is) dus ik heb zelf de onderdeelnummers moeten opzoeken en controleren. Daar heb ik deze site voor gebruikt: http://www.catalogue.bosal.com/pages...bosalnr=278891

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.887
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Ik hoop voor je dat die uitlaat er ook een tijdje onder blijft hangen. Als je de auto regelmatig gebruikt voor langere ritten zal dat wel meevallen, als je veel korte ritjes maakt en 'm vaker dagen laat stilstaan kan het al met minder dan twee jaar over en uit zijn voor zo'n goedkope uitlaat.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17
    Timotheus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    33
    Posts
    184
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Ik begrijp dat er best een kwaliteitsverschil kan zijn, zelfs bij een uitlaat. Het prijsverschil is gewoon te groot om de onderdelen bij de dealer te bestellen. Bovendien heb ik al eens een prijslijstje laten maken bij een Audi dealer voor een aantal onderdelen en vervolgens bestelde ik ze online (alles origineel Bosch) voor minder dan de helft van de prijs. Ik vind het dus te makkelijk om te zeggen dat een uitlaat van 500 Euro per definitie een langere levensduur zal hebben dan een uitlaat van 170 Euro.

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.887
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Nee, maar een Bosal/Walker aftermarket heeft zeker een minder lange levensduur dan een origineel systeem. Ervaring genoeg, daar durf ik zeker over te zijn.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Ik vind het qua kosten nog allemaal wel meevallen. Plm 700 Euries is zo veel niet (bij een moderne auto ben je vaak al meer kwijt aan alleen de beurt al, kijk maar naar Volvo, BMW, MB en een moderne Audi zal ook niet veel schelen, als ik zo mijn collega's hoor).

    Ik heb zelf drie old / youngtimers (Opel Monza, Kadett, en een Audi cabriolet, met deze auto's rij ik afwisselend mee, de Monza alleen maar in de zomer), en door de bank heen ben ik alleen qua onderhoud (dus geen reperaties) wel iets nminder kwijt. Maar als er iets kapot gaat, dan kom ik toch ook snel op dat bedrag. Bij een auto yuit de jaren 80 ga er een keer iets kapot, dat mag bij een oudje van 25 jaar en ouder. Het ligt er natuurlijk aan, hoe de staat van de auto al was toen je hem kocht. Hoe beter de auto altijd is onderhouden door de vorige eigenaar(s), des te minder gekke uitgaven hoef je te doen. Maar dat wil niet zeggen, dat er niks aan kapot kan gaan.

    Voorbeeldje.. Na aanschaf van mij Audi cabriolet (maand of 3 geleden), heb ik nu toch zeker al ergens tussen de 7 a 900 Euro aan kosten gehad ivm met zaken die ik (preventief) vervangen c.q. gerepareerd wilde hebben. Maar nu dat allemaal goed is, kan ik nu (hopelijk) verwachten, dat ik nu alleen nog maar normale onderhoudskosten krijg, dus kleine en grote beurten (afgezien uiteraard van onvoorziene zaken).

    Auto rijden, nieuw of ouder, kost nou eenmaal geld. Wil je inderdaad gewoon heel goedkoop rijden, koop dan een Japje (ongeacht haast welke) van 12 jaar of ouder (want simpele techniek). Rij je wel veel saaier door het leven heen, dat weer wel.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  21. #20
    Timotheus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    33
    Posts
    184
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Compleet uitlaatsysteem vervangen type 81

    Die voorspelling van hoe lang iets mee zal gaan gaat zeker niet altijd op. Er zat ooit een gat in mijn schuifdak en die heb ik zelf dichtgeplamuurd (ook nog eens de eerste keer dat ik iets plamuurde). Er waren meerdere mensen die meteen riepen dat ik na een jaar opnieuw aan de gang kon gaan maar ondanks dat mijn auto 365 dagen per jaar buiten staat is het toch vooralsnog helemaal goed gebleven. Die vlieger gaat natuurlijk niet altijd op en ervaring is zeker niet te onderschatten op dit gebied.

    De ervaring die ik tot nu toe heb opgedaan neem ik wel mee naar de aanschaf van een volgende auto. Ik kocht de Audi ooit voor 800 Euro en hoewel ik achteraf zeker te veel heb betaald (vooral de motor liep heel slecht en heeft nooit meer helemaal mooi gelopen) was de basis prima. Geen roest te bekennen behalve aan de onderkant van de deuren. Wat ik toen nog niet wist is dat het voor dit soort Audi's in tegenstelling tot Volkswagens van dezelfde leeftijd een ramp is om aan sommige onderdelen te komen.

    Ik ben nog steeds verliefd op mijn autootje en ondanks dat onze "relatie" meerdere malen een deukje heeft opgelopen zou ik er veel moeite mee hebben er afstand van te doen. Het blijft toch je eerste auto :-)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •