Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 57

Onderwerp: Audi 80: paar vraagjes (geluid, stationair)

  1. #1

    Standaard Audi 80: paar vraagjes (geluid, stationair)

    Hey allemaal, m'n eerste dinkie op het forum, aangezien ik ook pas net in bezit van m'n audi ben gekomen.

    Ik heb een paar vraagjes, misschien kunnen jullie helpen.
    Als de motor warm is dan loopt ie stationair zo'n 900 toeren. Dit is exact het toerental waarop de motor een beetje een laag geluid produceert.. dat is dus irritant, iets wat op te lossen is met een ander stationair toerental. Hoe doe ik dit?

    Verder over de motor, hij klinkt vrij rauw, zeker als je hem een beetje doortrekt en tevens voel je de motor een beetje in de koppeling. Hij rijd uitstekend verder en het ziet er allemaal best uit, maar toch ben ik zo mierenneukend dat ik dat kleine beetje onregelmatige wat erin zit er het liefst uit zou halen. Zijn er Audi 80 1.8s rijders die weten of het geluid inderdaad een beetje laag is stationair?

    Verder is de wegligging verbazingwekkend goed, ik had van zo'n grote bak meer dwijlen verwacht, maar hij is vrij stug en strak geveerd. In bochten helt ie niet over en je hebt vrij direct contact met het wegdek.
    Overigens vind ik het vervelend om te rijden met de recente stormen, dan wordt je met name op de snelweg wel een beetje alle kanten opgeblazen.

    Er zitten nu 175R14 banden onder, zou het duur zijn hier een ruimer bemeten setje onder te leggen.. ik zat te denken aan 195R14 of 205R15. Is hier 2dehands nog eea voor te krijgen?

    Verder heb ik weinig kunnen vinden over wat het verschil is tussen de 1.8S, 1.8E, 1.8C en 1.8 modelletjes.. misschien weet iemand dat?

    Veel vragen zo, het is in ieder geval een Audi 80 1.8s met 158.000km erop, NAP, APK en een beurt voor 2400€.
    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)

  2. #2

    Standaard

    Welkom!!

    Een rauw geluid klinkt mij bekend in de oren. Bij mij ligt het zeker weten aan de uitlaat, die is namelijk nog origineel uit 1991 en aan vervanging toe. Dat de motor laag klinkt als ie stationair loopt: bedoel je daarmee een lage basstone als het ware? Heb ik ook ietswat, maar ik vind het niet storend, sterker nog, ik kick er enorm op

    Als je nog eventueel foto's hebt, post ze hier, wij zijn daar verslaafd aan namelijk.

  3. #3

    Standaard

    De uitlaat is net door de APK heen..
    maarja, wat is rauw.. ik zat zo te luisteren en dacht, wat een geluid.
    Iemand anders zat erbij en zei zo 'erm, 'k vind em juist lekker stil'.
    Het is dus zeker geen lekke uitlaat geluid. Bovendien heeft ie net APK + beurt gehad, dus lek kan die niet zijn in theorie.

    Pics volgen nog, ik heb er wel een paar alvast, die zal ik er zo bijzetten.
    Heb jij nog info over wat 1.8S pcies voor model is.. ?

    Stationair moet ffies gefixed worden, dat andere rauwe vinnik ook prima.
    Dus, welk knoppie moe'k draaien :P

    Op me kenteken bewijs staat zo 'Audi 80 66KW U9'. WTF is dat nou weer?
    LoL zo zit ik dus nog met wat vragen



    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)

  4. #4

    Standaard

    Verder over de motor, hij klinkt vrij rauw, zeker als je hem een beetje doortrekt en tevens voel je de motor een beetje in de koppeling.
    Is dit rond de 2500 tot 3100 toeren,Ik heb dit namelijk ook,het trilt dan door de hele auto heen.

    bedoel je daarmee een lage basstone als het ware? Heb ik ook ietswat, maar ik vind het niet storend, sterker nog, ik kick er enorm op
    Nou als het ut zelfde klinkt als bij mij,is het echt super irritant.

    Zoals Tom tegen mij al zij als je hem ook in je koppeling voelt,kunnen het ook de motorrubbers zijn.

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dara
    Verder over de motor, hij klinkt vrij rauw, zeker als je hem een beetje doortrekt en tevens voel je de motor een beetje in de koppeling.
    Is dit rond de 2500 tot 3100 toeren,Ik heb dit namelijk ook,het trilt dan door de hele auto heen.

    bedoel je daarmee een lage basstone als het ware? Heb ik ook ietswat, maar ik vind het niet storend, sterker nog, ik kick er enorm op
    Nou als het ut zelfde klinkt als bij mij,is het echt super irritant.

    Zoals Tom tegen mij al zij als je hem ook in je koppeling voelt,kunnen het ook de motorrubbers zijn.

    Ray.
    Het is bij mij rond de 900 toeren en tjah, als je hem doortrekt hoor je gewoon een stevig motergeluid.. geen resonantie zeg maar.
    Ik voel het tijdens het rijden wel in de koppeling, maar misschien hoort dat wel. Verder vind ik de koppeling niet echt gevoelig, je moet oppassen dat je niet de auto laat schokken.. volgens een aantal 'autokenners' is dit typerend aan een Audi koppeling, dat je de moter voelt en dat je moet leren rijden ermee.
    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NiGeLaToR
    Op me kenteken bewijs staat zo 'Audi 80 66KW U9'. WTF is dat nou weer?
    66 Kw is 90PK.
    U9 staat voor een bepaalde emissie eis. Volgens mij komt dat er bij jou op neer dat dit een type is met een katalysator.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  7. #7

    Standaard

    Oh oke, dat zou kunnen..
    Heb het ding zien hangen idd
    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.883
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Als de motorsteunen versleten zijn, hangt de motor door en komt met carter of voorpijp tegen het subframe aan, vandaar de trillingen. De motorsteunen van dit type zijn sowieso wat zacht dus motorlastwissels worden sterk doorgegeven in de transmissie.

    Van welk jaar is je auto (keurige bak trouwens!)? Kun je op de papieren sticker in het kofferdeksel de motorcode aflezen (NE, PM, SF?)
    In principe is de 1.8S een 1788 cc met elektronisch geregelde carburateur of met monopoint-injectie voor de latere modellen (na 1989). Vermogen was 88-90 pk, afhankelijk van het motortype. In mijn opinie de fijnste motor voor de type 89, soepel, stil en veel trekkracht. De bakverhoudingen zijn zo gekozen dat je op de snelweg heerlijk relaxed kunt cruisen.

    Ik ben begonnen met een 1.8S uit '88, daarna een 1.8 (75 pk) uit '87 en nu een 2.0E uit '90. De 1.8S was veruit de fijnste, ook al is de2.0 sneller.

    Tom

  10. #9

    Standaard

    In principe is de 1.8S een 1788 cc met elektronisch geregelde carburateur of met monopoint-injectie voor de latere modellen
    @Tom,weet je zeker dat ie elektronisch geregeld is???,anders hebben ze bij mij het Sje er bij geplakt!!,het enige wat elektrisch is,is het vacuum-relais voor de automaat (toerental-corectie)
    Staat tevens in de ATH dat het een mechanische carburateur is,alhoewel ik nog steeds niet het verschil kan vinden tussen de 1.8 en 1.8S motor behalve het vermogen 1.8=75Pk 1.8S=88Pk en max toerental 1.8=max koppel bij 4500(RU-motor) 1.8S=max koppel bij 5200(SF-motor)
    In mijn Audi ligt de SF motor,en het stationair wordt geregeld met een stelschroef op de Carb.(2x i.v.m.automaat)
    Ook in ETKA kan ik geen verschillen vinden,dus kan jij hier nog iets aan toevoegen????

    Gr,Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.883
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Sorry, de SF-motor had inderdaad geen elektronisch geregelde carburateur. Het verschil tussen de RU-motor (zat in mijn oude blauwe 80) en de SF is inderdaad het vermogen en koppel, geregeld door de carburateur en de voorpijp. Dat zijn ook meteen de verschillen tussen de twee motoren, vreemd dat ze daarom het motorblok een andere code hebben gegeven. Maar zet maar eens tien type 89s naast elkaar (wie weet, op de meeting?) en bekijk maar eens de detailverschillen... Audi heeft nogal wat aangerotzooid met dit model.

    Tom

  12. #11

    Standaard

    Zozo echt een knappe audi die kleur is heel mooi en hij glimt mooi!!

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Als de motorsteunen versleten zijn, hangt de motor door en komt met carter of voorpijp tegen het subframe aan, vandaar de trillingen. De motorsteunen van dit type zijn sowieso wat zacht dus motorlastwissels worden sterk doorgegeven in de transmissie.
    Voor mij is alleen stationair een rammeltje, dus ik vermoed dat het simpel op te lossen is.

    Van welk jaar is je auto (keurige bak trouwens!)? Kun je op de papieren sticker in het kofferdeksel de motorcode aflezen (NE, PM, SF?)
    Ik zal eens kijken wat ik daar kan vinden, hij is op kenteken gezet in 92' en gebouwd in 1991 denk ik.

    In principe is de 1.8S een 1788 cc met elektronisch geregelde carburateur of met monopoint-injectie voor de latere modellen (na 1989). Vermogen was 88-90 pk, afhankelijk van het motortype. In mijn opinie de fijnste motor voor de type 89, soepel, stil en veel trekkracht. De bakverhoudingen zijn zo gekozen dat je op de snelweg heerlijk relaxed kunt cruisen.
    Het is een 90pk-er volgens het kenteken van 1043 KG. Alle sites waar die auto's op staan staat deze niet op, heb een 2.0E gevonden die dat weegt..

    Ik ben begonnen met een 1.8S uit '88, daarna een 1.8 (75 pk) uit '87 en nu een 2.0E uit '90. De 1.8S was veruit de fijnste, ook al is de2.0 sneller.

    Tom
    Hij rijd erg lekker, goeie schakeldoos zit erin, alleen de koppeling is wat wennen. Soms als je op de motor remt geeft ie hikjes en er lijkt wat speling in te zitten. Maarja, na 12 jaar heb je dat wel eens.

    Schroefje voor stationair zit dus op carburateur.. dat ding weet ik wel te herkennen, kan het zijn dat het direct onder het luchtfilter zit, of zit het verder weg van de gashendel (die zit onder het filter dus)?

    Bedankt voor jullie reacties
    Hij zit inderdaad goed in de lak en bekleding, hier en daar wel een pitje, deukje en krasje. Ik hoop dat ik er goed vanaf kom met dat raam
    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)

  14. #13

    Standaard

    Niet die in het midden recht onder het filter!!!,dat is het CO,hij zit aan de zelfde kant maar dan een beetje vooraan bij de gas heefel,vrij dicht onder het lucht-filter.
    Als je um een halfe slag geeft,zul je het toerental al hooren veranderen.

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dara
    Niet die in het midden recht onder het filter!!!,dat is het CO,hij zit aan de zelfde kant maar dan een beetje vooraan bij de gas heefel,vrij dicht onder het lucht-filter.
    Als je um een halfe slag geeft,zul je het toerental al hooren veranderen.

    Ray.
    En dat is aan de linkerkant van het filter toch?
    Ik heb aan die hendel zitten trekken en toen gaf het motortje gas dus dat kan niet missen Morgen ga ik car-glassen en daarna weer ffies schroeven aan m'n Audi'tje
    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)

  16. #15

    Standaard

    Ja,linker-kant 1e vanaf radiateur.

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Van welk jaar is je auto (keurige bak trouwens!)? Kun je op de papieren sticker in het kofferdeksel de motorcode aflezen (NE, PM, SF?)

    Tom
    Staat de motorcode PM dan voor de 1.8S met monopoint injectie?

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.883
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Volgens mij hebben zowel de NE als de PM monopoint, de SF in ieder geval niet (heb ik zelf gehad, was een carburateur-motor).

    De motorcode van de non-S 1.8 met 75 pk is RU, trouwens.

    Tom

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dara
    Ja,linker-kant 1e vanaf radiateur.

    Ray.
    Kan hem niet vinden gewoon :P
    Moet het hele luchtfilter er soms af ofzo?

    Nu we het daar toch over hebben, als ik die open doe, zie ik een serie dingen erin zitten. Om te beginnen het filter. Dan in het midden zie ik een draaiklepje en daarboven zit electronica 'iets'. Het geheel zit onder de benzine oid, wat ik meer een beetje schoongepoetst heb, tis een klein beetje, niet echt veel, het zit nauwelijks op het luchtfilter, maar het zit er wel op. Hoort daar wel benzine te zitten? Het ziet er naar uit alsof het er al tijden heeft gezeten op zich, zal kijken hoe snel er weer nieuwe bij komt.

    En dan dat stomme stelschroefje nog vinden :cry:
    /me is auto-n00b :P
    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)

  20. #19

    Standaard

    Hij zit idd iets hooger dan die andere die echt duidelijk uitsteekt in het midden van het Carb-huis

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  21. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dara
    Hij zit idd iets hooger dan die andere die echt duidelijk uitsteekt in het midden van het Carb-huis

    Ray.
    :oops: Waar is de carb precies dan?

    Ik schiet zo wel wat foto's
    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •