Multimeter op mA-stand over de accu, zekeringen trekken en kijken wat de meter aangeeft. Bekende verdachten: aftermarket radio met navigatie, defect alarm, lampje in de kofferbak of handschoenenkastje.
Multimeter op mA-stand over de accu, zekeringen trekken en kijken wat de meter aangeeft. Bekende verdachten: aftermarket radio met navigatie, defect alarm, lampje in de kofferbak of handschoenenkastje.
En vergeet een ander ding niet...dat het relais van je raambediening in je portier niet aan blijft staan, als je het portier dicht doet. Om de 30 seconden pingt het relais namelijk het cluster aan, en "kijkt" of de deur gesloten is en dan gaan dus de ledjes in de knopjes uit. Oorzaak...een kapotte portier schakelaar aan de bestuurderskant. Symptoom...de ledjes blijven lichtjes branden als de deur gesloten is, en je hoort om de dertig seconden een zachte ping van het relais onder je stuur. Het relais wordt ook warm, omdat het constant in bedrijf blijft.
Ik heb hier 6 maanden naar zitten zoeken. Elke ping genereerd een piek van plm 1 ampere. Dus dat gaat snel.
kabel pluspool losnemen, ene draad multimeter op de +pool op de accu, andere draad multimeter op de pluskabel en multimeter op de Ampèrestand en dan zekeringen trekken, stuk voor stuk eruit kijken en er weer in
nee fout, je meet niet over de plus en min pool, maar je moet de plus pool los halen en daar je multimeter tussen zetten, Je zet hem dan in serie. Rode pen op de accu pool zelf + en de zwarte op de plus kabel die dan van de accu los is. En dan de stroom meten die er loopt als de auto verder in rust is. Wel multimeter pennen ook in de juiste gaatjes stoppen om Ampère (stroom) te kunnen meten.
Beste Lezer,
Na veel meten ben ik er uiteindelijk achter wat het probleem is. De nieuwe accu die ik gekocht had bleek ook stuk te zijn, hield maar voor 10 minuten vol vermogen. En daarna nog geen 8 volt 3 amp. Dus ik had toevallig 2 x kapotte accu. En is er niets mis met mijn Audi. Ik ben er toch weer wat wijzer van geworden. Bedankt voor jullie hulp!